Philips BDM4350UC - 43 tums IPS 4k skärm (ersätter BDM4065UC)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lafa:

Så hur ställer man ner färgen till 4:2:0 så jag kan få 60hz? (intel hd graphics 515, har jag. HDMI 1.4b)

Förslagsvis kör du med Displayport. Du kommer inte kunna driva skärmen optimalt via HDMI och den grafikkretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förslagsvis kör du med Displayport. Du kommer inte kunna driva skärmen optimalt via HDMI och den grafikkretsen.

Jag har en Intel Compute Stick Core m3. Den har bara HDMI (1.4b)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lafa: Då kan du nog inte göra så mycket åt saken utan måste köra 30 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lafa: Då kan du nog inte göra så mycket åt saken utan måste köra 30 Hz.

Roger W, skrev och länkade
att man kan reducera färginformationen med 50% (4:2:0 istället för 4:4:4) och på så vis få ut 60hz. ?!

Annars hade jag kanske inte köpt den om det inte går...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lafa: Det fungerar med Nvidias drivrutiner, men oklart hur Intels lite mer enklare möjligheter faktiskt klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lafa: Det fungerar med Nvidias drivrutiner, men oklart hur Intels lite mer enklare möjligheter faktiskt klarar det.

Helvete vad dåligt. Nu har jag beställt den redan ...

Permalänk
Medlem

har just packat upp den!

oj! denna skärm är gigantisk! haha...

jag har ställt ner upplösningen till 2560x1440 så nu får jag 60 hz.

Permalänk
Medlem

Vissa säger att det är overkill med en dataskärm över 40 tum. Men detta är nog det bästa köp jag nånsin gjort!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Andra gången det händer att skärmen får myrornas krig och det sprakar förjävligt högt i skärmhögtalarna efter ett nytt avsnitt på en serie på netflix. Konstigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Andra gången det händer att skärmen får myrornas krig och det sprakar förjävligt högt i skärmhögtalarna efter ett nytt avsnitt på en serie på netflix. Konstigt!

Vad kör du för kabel? Hur lång?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Myrornas krig i färg tyder på krångel med HDCP. Handskakningen och acken lyckas men kretsarna avkrypterar av någon anledning inte bild och ljud. Lösningen är att synka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad kör du för kabel? Hur lång?

Ingen kabel. Jag använder en Intel Compute Stick Core m3 till skärmen. Så jag pluggar in den utan något emellan!

Laxpudding:
det är inte i färg, utan svartvitt som förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Ingen kabel. Jag använder en Intel Compute Stick Core m3 till skärmen. Så jag pluggar in den utan något emellan!

Kontakten är för lång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läskigt:

får meddelande att webbläsaren firefox drabbas av grafikproblem och då påverkas även dataskärmen och slår av och på sig. Bytte efter det direkt till Chrome och nu inga problem!

Permalänk
Medlem

Hur är det med denna skärm nu 2019? Den finns att handla för 4990:-. Jag har beställt en, men har Philips avhjälpt några problem i den under åren? Den kom trots allt ut 2016..
Jag har inte hittat någon mer prisvärd skärm med samma mängd ingångar som denna. Den ska användas för systemutveckling, surfning, ja vardagligt användande. Inga spel.
Det var över 3 år sen den kom ut, men kan inte hitta så mycket nya skärmar som faktiskt är bättre under dessa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Min har fått två vita fläckar på skärmen nu.

Permalänk
Medlem

Har fått hem skärmen nu och allt verkar ok med den, MEN den lider av allvarliga inbränningar redan efter några få minuter..
Finns det något att göra åt detta? Lite trist att skicka tillbaka då allt annat verkar ok med skärmen, men står inte ut med inbränningar.
Går inget göra får den åka tillbaka..

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har fått hem skärmen nu och allt verkar ok med den, MEN den lider av allvarliga inbränningar redan efter några få minuter..
Finns det något att göra åt detta? Lite trist att skicka tillbaka då allt annat verkar ok med skärmen, men står inte ut med inbränningar.
Går inget göra får den åka tillbaka..

Wow... Jag vill minnas det var lite rykten om risk för inbränningar på den här skärmen när den släpptes, men trodde väl det var en barnsjukdom man jobbat bort vid det här laget. Låter ju verkligen inget vidare om det sker efter några minuter på en pinfärsk skärm!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag ägt tre Philipsdatorskärmar sedan 2015: Philips 40" BDM (2015-2018), 43" BDM (2018) samt 43" 436M6 (2018-nu). Den nuvarande rekommenderar jag starkt då alla problem från tidigare modeller är borta & denna är t.o.m. marknadsförd som en gamingskärm vilket är rätt enligt mig (Adaptive Sync som funkar med mitt 1080Ti).

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

samt 43" 436M6 (2018-nu). Den nuvarande rekommenderar jag starkt då alla problem från tidigare modeller är borta & denna är t.o.m. marknadsförd som en gamingskärm vilket är rätt enligt mig (Adaptive Sync som funkar med mitt 1080Ti).

Hmm, vet inte om jag skulle rekommendera den rakt av den heller...
TFT-central visade på att den inte passar speciellt bra för skrivbordsarbete, då den har BGR layout och en konstig subpixelstruktur som gör att den ser grainy ut:
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/philips_436m6vbpab.htm#o...
För den som använder den på längre avstånd och primärt för gaming kan det nog vara en bra skärm!
Den verkar ju förvånansvärt rapp i responstiden för en VA tex.

Har du märkt något av detta @Datocc ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, vet inte om jag skulle rekommendera den rakt av den heller...
TFT-central visade på att den inte passar speciellt bra för skrivbordsarbete, då den har BGR layout och en konstig subpixelstruktur som gör att den ser grainy ut:
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/philips_436m6vbpab.htm#o...
För den som använder den på längre avstånd och primärt för gaming kan det nog vara en bra skärm!
Den verkar ju förvånansvärt rapp i responstiden för en VA tex.

Har du märkt något av detta @Datocc ?

Jag kan egentligen göra en rättvis jämförelse mot tidigare 40" & 43". Jag har inte märkt något udda med bilden än att den är mycket bättre än andra modellerna. Jag är imponerad över svärtan & att den har inget Backlight Bleed samt är väldigt uniform även i hög ljusstyrka. Samt spelupplevelsen är mycket skönare genom A-Sync vilket jag inte upplevt tidigare. Jag kommer alltså inte spela på eller köpa en icke-A-Sync-skärm något mer.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Jag kan egentligen göra en rättvis jämförelse mot tidigare 40" & 43". Jag har inte märkt något udda med bilden än att den är mycket bättre än andra modellerna. Jag är imponerad över svärtan & att den har inget Backlight Bleed samt är väldigt uniform även i hög ljusstyrka. Samt spelupplevelsen är mycket skönare genom A-Sync vilket jag inte upplevt tidigare. Jag kommer alltså inte spela på eller köpa en icke-A-Sync-skärm något mer.

Hur nära sitter du skärmen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hur nära sitter du skärmen?

60-80 cm beroende på sittställning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

60-80 cm beroende på sittställning.

Tackar! Borde vara nära nog för att märka om pixelstrukturen är konstig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tackar! Borde vara nära nog för att märka om pixelstrukturen är konstig...

Jag märker inget "fel" med skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sitter också runt 60-80cm ifrån min och har aldrig märkt något. Tycker skärmen är underbar sett till priset trots en grön pixel i ett hörn. Hade gärna sett en uppdaterad version med ungefär samma prisnivån.

Permalänk
Medlem

Synd bara att de inte fortsatte med 2 hdmi och 2 dp-portar in, på den nyare skärmen finns det 1 hdmi, 1 dp samt 1 mini dp. Men det funkar väl.
Jag är lite skeptisk till BGR-matrisen, jag sitter skapligt nära. Ska jag betala 7500-8000 så ska skärmen vara bra och inte ha för mycket brister. Jag behöver inga gaming-funktioner då den enbart ska användas som kontorsskärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Jag sitter också runt 60-80cm ifrån min och har aldrig märkt något. Tycker skärmen är underbar sett till priset trots en grön pixel i ett hörn. Hade gärna sett en uppdaterad version med ungefär samma prisnivån.

För tydlighets skull: Nu pratade vi om 436M6, dvs inte BDM4350UC.
Vilken har du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite då min Philips 40" BDM från 2015 plötsligt dog (började med att den tappade ljusstyrka i övre region och nu är den helt svart). Utbudet kring 40+ likt denna verkar fortfarande lite skralt (?) men är lite dålig uppdaterad, vad säger ni, är det 43" 436M6 (eller 1.5k billigare BDM4350UC) som gäller ifall man söker något liknande? (jag var riktigt nöjd med min 40" BDM), eller finns det något man bör fundera på som alternativ?

Alt. finns det en poäng att försöka lämna in för felsökning/lagning?
Kan nog inte gå långt under 40" och kan antagligen inte vänta länge. Fascinerande hur starkt arbetsflödet anpassats till stor skärmyta och min produktivitet är nu fullständigt körd i botten