Blixten slog ner i huset och datorn är trasig.

Permalänk

Blixten slog ner i huset och datorn är trasig.

Blixten slog ner i huset, genom telejacket vidare till modemet och in i datorn. Nätaggregatet är helt förstört, säkringarna går så fort jag ansuter ström till datorn. Sedan har nätverksporten på moderkortet typ smält.

Nu till min fundering, datorn är ca 3 år gammal. Med ett GTX 1080 kort och gosaker. Försäkringskassan betalade bara ut 4000kr för en datorn värd ca 17k. För att den är över 3 år gammal.
Men nu ska jag beställa nya delar och försöka få snurr på allt. Klarar jag mig på att köpa nätaggregat och moderkort. Eller finns den en risk att övriga delar också är trasiga? Kan jag börja där och se vad som är eventuellt sönder vart efter. Eller finns en risk att jag skadar dom nya delarna. Så det kanske är lika bra att köpa en helt ny dator, vilken jag helst undviker.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Så här skulle jag göra: Ta isär datorn i delar och åk med dessa till en el reparatör. De ska ha utrustning för att se om dina komponenter kortsluter eller ej.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidenbom:

Nu till min fundering, datorn är ca 3 år gammal. Med ett GTX 1080 kort och gosaker. Försäkringskassan betalade bara ut 4000kr för en datorn värd ca 17k. För att den är över 3 år gammal.

Försäkringskassan? Är inte insatt och orkar inte kolla men gissar att det var en felskrivning

Annars kolla hemföräskringen eller om du har något annat
https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/forsakrat...

Gällande självrisk och om åldersavdrag är rimligt kan du kolla villkoren, annars finns det en tråd här som du kan skimma igenom. Att dom skulle dra av så mycket kanske är rätt men kan vara värt att kolla upp (förutsätter att det är det du fick tillbaka , du har fortfarande fått betala självrisk separat)
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1456535-fattade-mitt-f...

Hoppas annars att du hittar någon som kan gå igenom delarna åt dig,

Permalänk
Medlem

El repratörer finns dom kvar i dagens köp och släng samhälle? Kanske har någon lokal data butik som kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Finns ju lite halvskumma verkstäder som byter mobilens skärm/batteri. De kanske kan hjälpa.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Har det smällt så omfattande som du beskriver det så är risken stor att det mesta är rökt då strömmen har gått via elnätet mot telenätet (för att utjämna spänningen mellan de olika näten) genom moderkortet då det har sökt sig mot modemet. - några cm luftgap som isolering är ingenting i dessa sammanhang när blixten i sig kanske slagit över 100 meter i luften innan...

Räkna mentalt med att du får byta rubbet och även om någon komponent till synes verka klarat vid första påseendet så kan du senare ändå märka är något som ändå inte fungerar som det skall. Åsknedslag-skador kan vara mycket vidsträckta i konsekvens och även på saker som inte varit direkt inkopplad (EMP-puls effekten - magnetfältet av blixströmmen inducerar spänning och strömspikar i närliggande metallstrukturer inklusive kretskort )

Hur är det med din lagring och data - har du (urkopplad och undanlagd!) backup på allt viktigare i filväg?? - stor risk att hårddisken/SSD/NVMe också smällt om det gått spänning via strömförsörjning, delar av det genom disken och sedan sökt sig vidare mot moderkorten mha. lanes/databussar... är det SSD/NVMe så är det förmodligen helgrillat medans om det är snurrdisk så kan troligen diskräddningsföretag rädda ut det mesta - skivorna med magnetisk lagring tappar inte data så enkelt även om all dess elektronik skulle vara grillat.

Permalänk

Ursäkta om jag förklarade mig otydligt. Blixten slog ner ca 20m från huset. Gick in genom modemet sedan vidare till datorn, och ut genom strömuttaget.

Jag har sökt igenom alla komponenter men kan inte se något. Har inte möjligheter att kolla mina hårddiskar som bara är ssd.

Men finns en risk att ett nytt moderkort och nätaggregat kan ta skada?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Försäkringskassan? Är inte insatt och orkar inte kolla men gissar att det var en felskrivning

Annars kolla hemföräskringen eller om du har något annat
https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/forsakrat...

Gällande självrisk och om åldersavdrag är rimligt kan du kolla villkoren, annars finns det en tråd här som du kan skimma igenom. Att dom skulle dra av så mycket kanske är rätt men kan vara värt att kolla upp (förutsätter att det är det du fick tillbaka , du har fortfarande fått betala självrisk separat)
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1456535-fattade-mitt-f...

Hoppas annars att du hittar någon som kan gå igenom delarna åt dig,

Tänkte fel. Fick ersättning av if inte försäkringskassan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en sån här , har räddat mig en gång.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/grenuttag/...
Fast den hjälper ju inte om det går via telejacket

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Har det smällt så omfattande som du beskriver det så är risken stor att det mesta är rökt då strömmen har gått via elnätet mot telenätet (för att utjämna spänningen mellan de olika näten) genom moderkortet då det har sökt sig mot modemet. - några cm luftgap som isolering är ingenting i dessa sammanhang när blixten i sig kanske slagit över 100 meter i luften innan...

Räkna mentalt med att du får byta rubbet och även om någon komponent till synes verka klarat vid första påseendet så kan du senare ändå märka är något som ändå inte fungerar som det skall. Åsknedslag-skador kan vara mycket vidsträckta i konsekvens och även på saker som inte varit direkt inkopplad (EMP-puls effekten - magnetfältet av blixströmmen inducerar spänning och strömspikar i närliggande metallstrukturer inklusive kretskort )

Hur är det med din lagring och data - har du (urkopplad och undanlagd!) backup på allt viktigare i filväg?? - stor risk att hårddisken/SSD/NVMe också smällt om det gått spänning via strömförsörjning, delar av det genom disken och sedan sökt sig vidare mot moderkorten mha. lanes/databussar... är det SSD/NVMe så är det förmodligen helgrillat medans om det är snurrdisk så kan troligen diskräddningsföretag rädda ut det mesta - skivorna med magnetisk lagring tappar inte data så enkelt även om all dess elektronik skulle vara grillat.

Har precis kollat och samtliga 4 ssd hårddiskar funkar. Ökar inte då oddsen att grafikkort och processor har klarat sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidenbom:

Ursäkta om jag förklarade mig otydligt. Blixten slog ner ca 20m från huset. Gick in genom modemet sedan vidare till datorn, och ut genom strömuttaget.

Jag har sökt igenom alla komponenter men kan inte se något. Har inte möjligheter att kolla mina hårddiskar som bara är ssd.

Men finns en risk att ett nytt moderkort och nätaggregat kan ta skada?

Skickades från m.sweclockers.com

Nätagg och misstag när man bygger datorn tror jag är det jag sett fall i forumet kan skada andra delar när man köpt nytt. Sen glömmer vissa att kolla på moderkortets hemsida om den verkligen stödjer processor och med vilken bios version. Köpa bättre processor kan man också fundera på om man vill passa på att göra.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel

Dessa 4 är dom enda delarna man behöver om datorn är död (fläktar snurrar inte normalt). Ingen ide att bry sig om bild och Windows tills det är fixat.

Allt annat är viktigt att ta bort. Mus, tangentbord, USB kabel, USB prylar, kringutrustning, diskar, DVD, kablar till diska/DVD, chassifläktar mm som inte ens behövs just nu och porten de kopplats till är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild mm. Också lättare att hitta fel med färre saker inblandade.

Nollställa bios (CMOS). Vissa behövde göra det efter att de tagit bort. Tex behövde vissa ta bort trasig USB och sen nollställa innan datorn funkade, ta bort grafikkort och nollställa innan de fick bild med samma eller annat grafikkort. Nollställa är också känt för att kunna fixa konstiga fel och något man ska vara beredd att testa.

Nollställ antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt en stund. Det finns också något i bios men det sättet fixar inte lika många fel som dom sätt som görs medan strömkabeln är utdragen.

Minnen och platsen de satt på kan orsaka fel. Testa därför 1 minne i taget i alla platser. Ta nästa minne och upprepa testen innan du eventuellt testar med flera minnen.

Av kablarna som går från chassit till moderkortet behövs bara Power Sw som startar datorn. Allt annat kan tas bort för att utesluta att dom orsakar fel. Power SW kabeln kan egentligen också tas bort och ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. Då testas också om den var trasig, satt på fel plats mm.

När du köpt nya grejerna kan du först sätta ihop dom viktigaste utanför datorn för det är lättare att testa och felsöka utan chassit i vägen. Moderkorts läggs något som inte leder ström. tex lådan den kom med. Om du senare testar med grafikkort ska du vara uppmärksam att bakplåten på den går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten så den har fri utrymme nedåt.

Permalänk
Medlem

Om du nu fått ersättning av IF för dator så är det väl ändå så att IF nu äger alla komponenter i den och du måste således köpa en helt ny?

Permalänk
Medlem

Försöker jag tänka mig att det är JAG som sitter i den situationen, hade jag först bytt ut moderkortet då nätporten för att citera dig, "smält", inte värt att chansa stabilitet på en dator vars moderkort mottagit så mycket ström dessutom på en port som bara ska erhålla några mA åt gången/cycle.
Åh, visst ja nätaggregatet måste definitivt bytas ut.
Sen hade jag antagligen kollat alla delar noggrant (visuellt) för tecken på skador eller "sot" från urladdningar, främst där mycket ström går genom säg VRMs på grafikkorten om man kan se de, och på kontakterna på RAM minnena, Grafikkortet och processorn.

Till sist hade jag köpt överspännings-skydd för både strömkontakten till nätaggregatet likt som i ditt fall överspänningsskydd från telejacket till modemet, i och med att det går vidare till datorn sen.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Om du nu fått ersättning av IF för dator så är det väl ändå så att IF nu äger alla komponenter i den och du måste således köpa en helt ny?

Är det så försäkrings-juridik fungerar, att om man mottar ersättning ifrån försäkringsbolag så äger försäkringsbolaget det man köper med erhållna pengar från sagda försäkringsbolag?

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Jag hade inte chansat utan köpt en helt ny dator för att slippa ev framtida strul och ev följdskador.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Eftersom nätverksporten har fått härdsmälta så är det en fullträff i datorn och då kan man räkna med att det enda som finns kvar av värde är skalet, resten är med ganska stor säkerhet rökt.

Permalänk
Skrivet av john2376:

Är det så försäkrings-juridik fungerar, att om man mottar ersättning ifrån försäkringsbolag så äger försäkringsbolaget det man köper med erhållna pengar från sagda försäkringsbolag?

vet inte hur det är med lösegendom som t.ex. datorer men iaf när försäkringsbolaget köper ut dig på en bil så äger de bilen men inte omöjligt att du får behålla den grillade datorn och ändå får ersättning.

hade själv en gång åskan som slog ner i gräsmattan utanför huset och det enda som överlevde och lever än idag är en gammal mekanisk PATA (IDE) hårddisk och då kunde man inte äns se att åskan rört den öht.

anledningen till att jag vat att det var åskan som tog den var för att ja höll på och dra ur allt och den var det enda som var kvar inkopplat när ja mötte blixten kommandes ur proppskåpet i hallen.

så skulle räkna med att allt är grillat och det som överlevde är bara bonusdelar typ om du har användning för dem i den nya datorn typ SSD diskar eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som parentes så har jag sett en dator som fått "fullträff", IC-kretsarna "lyfte på locket" så att säga så att det helt ingjutna chippet exponerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Är det så försäkrings-juridik fungerar, att om man mottar ersättning ifrån försäkringsbolag så äger försäkringsbolaget det man köper med erhållna pengar från sagda försäkringsbolag?

Om de inte sagt annat så äger IF alla de gamla komponenterna då de betalt för att lösa ut dem. I annat fall dvs. Om bara moderkort och psu är trasigt så ska TS också bara ha ersättning för dessa komponenter, vilket givetvis hade vart betydligt mindre än 4000:-

Kommer bli rätt hög premie för alla på IF om de ska ersätta allas datorer fullt ut varje gång 1 komponent har gått sönder pga. olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Om de inte sagt annat så äger IF alla de gamla komponenterna då de betalt för att lösa ut dem. I annat fall dvs. Om bara moderkort och psu är trasigt så ska TS också bara ha ersättning för dessa komponenter, vilket givetvis hade vart betydligt mindre än 4000:-

Kommer bli rätt hög premie för alla på IF om de ska ersätta allas datorer fullt ut varje gång 1 komponent har gått sönder pga. olycka.

Ja det är ju bättre att han lämnar in den till ett center för 1 till 2000 som sannolikt konstaterar att det bara är att byta ut den plus 4000 till ts. If står självklart för returfrakten för dom komponenter dom har löst ut från ts, kostnaden för att motta/lagerhålla och eventuellt skicka på deponi samt administrativa kostnader tillkommer för if på 3 till 10000 beroende på komplexitet i ärendet.

Frågan är ju om 2000 för felsökning räcker då det rör sig om elektronik och blixtnedslag , vissa saker kan vara svåra att upptäcka eller ta tid innan det visar sig så den kommer ju att ligga inne ett längre tag och genomgå grundliga utredningar , säg 20000

Kommer att göra underverk för premierna och underlätta handläggarnas jobb då dom slipper att riskera felaktiga beslut, ts hade sannolikt fått sina 4000 i slutändan, slutkostnad för if nästan 30k

Permalänk

@lappen81 @Davidenbom: Kanske är annorlunda hos IF. Hade ett liknande ärende hos Länsförsäkringar 2012. Var student vid den tidspunkten och hade extrajobbat för att kunna bygga ihop en dator med i7 3770k och ett GTX 680. När datorn byggdes ihop fick jag ha den totalt mindre än 72 timmar innan blixten slog ned och tog hela datorn. Minns hur det luktade bränd elektronik, uuh, mår fortfarande dåligt när jag tänker på det, haha

Som tur hade mina föräldrar drulleförsäkring. Behövde enbart betala 1000 kr i självrisk. Kravet var också att jag behövde skicka in datorn till en datorbutik som kunde konstatera genom felsökning att den var helt blixtskadad och bortom all räddning. Försäkringsbolaget ville också ha alla kvitton för varje enskild komponent om det var köpt i olika butiker. Värdeminskningen var mindre än 800 SEK för allt som allt. Försäkringsbolaget stod också för felsökningskostnaden. De var inte heller intresserad av datorn som var skadad.

Den blixtskadade datorn låg i mitt förråd i tre år och när jag fick en stabilare ekonomi så bestämde jag mig för att göra en egen felsökning. Nätdelen och moderkortet var helt bränt, så bestämde mig för att köpa ny nätdel och moderkort. Flyttade över allt från det gamla moderkortet till det nya. Jag blev helt chockad över att cpu, gpu, ram och SSD.erna fortfarande fungerade 😂 Min kusin fick datorn och den rullar på än idag. Antar att jag hade väldigt tur 😎

Permalänk
Medlem

@Screenwalk: Tänker att det nästintill är omöjligt att felsöka, bara lite statisk elektrisitet om man har otur så det skapa problem direkt eller i framtiden som är svåra att identifiera.

Jag tänker då att om man rapporterar ett blixtnedslag så konstaterar dom nog bara sannolikheten, och att någonting är bränt. Jag tror inte att man sitter och felsöker komponenter/byter ut delar tittar vad som fungerar då det vore orimligt att garantera att övriga komponenter är felfria, hela datorn lär bytas (är min uppfattning iaf) om det nu inte är ett uppenbart försäkringsbedrägeri då tror jag att dom tittar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Om de inte sagt annat så äger IF alla de gamla komponenterna då de betalt för att lösa ut dem. I annat fall dvs. Om bara moderkort och psu är trasigt så ska TS också bara ha ersättning för dessa komponenter, vilket givetvis hade vart betydligt mindre än 4000:-

Kommer bli rätt hög premie för alla på IF om de ska ersätta allas datorer fullt ut varje gång 1 komponent har gått sönder pga. olycka.

Vist är det så. Men många gånger så vill dom inte ha grejerna och man skall bara kasta dom. Jag tappade min iPhone 6Plus förut och råkade köra över den på uppfarten. Ringde mitt försäkrings bolag som gav mig ersättning och meddelade mig att jag bara kunde kasta telefonen. Det konstiga va att dom inte ville ha kvitto eller ens utlåtande från någon verkstad om skadorna utan dom betalade bara ut så var det klart sen :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Så länge som TS pratat med IF eller är medveten om att det är försäkringsbedrägeri han syssla med så är väl allt på det klara.

Får hoppas TS inte ringer IF igen när någon av de gamla komponenterna kortslutit datorn på nytt för mer ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidenbom:

Ursäkta om jag förklarade mig otydligt. Blixten slog ner ca 20m från huset. Gick in genom modemet sedan vidare till datorn, och ut genom strömuttaget.

Jag har sökt igenom alla komponenter men kan inte se något. Har inte möjligheter att kolla mina hårddiskar som bara är ssd.

Men finns en risk att ett nytt moderkort och nätaggregat kan ta skada?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, du köper nytt nätagg + nytt moderkort.
Att nya nätagget ska ta skada när du testar övriga komponenter är så gott som obefintlig. Finns en liten risk att moderkortet skadas, men finns inga synliga skador på övriga komponenter så skulle jag säga den risken är mindre än 10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidenbom:

Har precis kollat och samtliga 4 ssd hårddiskar funkar. Ökar inte då oddsen att grafikkort och processor har klarat sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, helt klart ökar det oddsen, men har du inte färsk backup så ta det nu, finns ju lite risk att nån ssd lägger av senare pga latent skada.