Permalänk
Medlem

Datorn stänger inte av sig

Hej!

Det är så att jag har ett problem med min gamla dator och det är när jag väl försöker stänga av den så stängs endast skärmen av men datorn är fortfarande på. Måste hålla inne PÅ/AV knappen på datorn för att stänga av den.
Någon som vet vad det kan vara för problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan det ha med fast startup att göra om du kör win? Testa att stänga av det i kontrollpanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Kan det ha med fast startup att göra om du kör win? Testa att stänga av det i kontrollpanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm var hittar man det?

Permalänk
Medlem

Mer info? Märkesdator (HP, Dell et.c.)? Om inte, vad är det för komponenter?

Provat uppdatera drivrutiner?

Vad är det för version av Windows?

Hur gammal är datorn? Har den alltid gjort så här?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hmm var hittar man det?

Kontrollpanelen, ström alternativ, vad gör strömknappen osv, där bör du hitta det. Försvenskade menynamnen nu men jag tror du hittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Kontrollpanelen, ström alternativ, vad gör strömknappen osv, där bör du hitta det. Försvenskade menynamnen nu men jag tror du hittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Såhär står den på:

https://imgur.com/a/4Dwrzqe

Så antar det är rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Mer info? Märkesdator (HP, Dell et.c.)? Om inte, vad är det för komponenter?

Provat uppdatera drivrutiner?

Vad är det för version av Windows?

Hur gammal är datorn? Har den alltid gjort så här?

Ursäkta, såklart!

Denna dator är byggd av Inet, så egna delar som jag plockat ihop.
GTX 670 2GB
i5 3570k @ 3.4Ghz
8gb RAM
ASRock Z77 Extreme4
Win 10

Alltså minns att jag hade detta problemet för längesen med denna datorn men sen köpte jag ny och då lät jag denna stå.
Så detta är en gammal dator som jag börjat använda igen och samma problem återstår. Vilka drivrutiner? Alla?

Datorn är köpt julen 2012.

Permalänk
Medlem

@Benham20

Hittade denna tråd: https://forums.tomshardware.com/threads/asrock-z77-extreme4-h...

Ut med batteriet som sitter under PCI-E porten på moderkortet (där grafikkortet sitter) i några minuter och prova igen.

Kolla även om du har senaste BIOS till moderkortet.

Kolla även om du har Intel Rapid Storage installerat, prova avinstallera det isåfall.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Sådär var det alltid på min äldre Windows 7 dator.. Hittade dock aldrig vad det var för något.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Såhär står den på:

https://imgur.com/a/4Dwrzqe

Så antar det är rätt?

Klicka på "Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga" och klicka ur "Aktivera snabb start" sedan spara.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz