Prisjakt, lägsta pris över tid funktion

Permalänk
Medlem

Prisjakt, lägsta pris över tid funktion

Jag är trött på personer som tex skall sälja en äldre dator och så skriver de i annonsen "nypris idag" precis som att det är relevant.
Idag är mitt egna 1080Ti listat 10500 kr att köpa men det betyder inte att jag köpt det för samma summa 3 år sedan.

Vore det inte bra med en funktion på Prisjakt som över tid automatiskt kan leta upp lägsta möjliga pris på alla delar i ett paket?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Det är väl dagens pris på motsvarande produkt i nyskick man ska utgå ifrån, och inte vad man fick betala för x antal år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det är väl dagens pris på motsvarande produkt i nyskick man ska utgå ifrån, och inte vad man fick betala för x antal år sedan?

Exakt. Att utgå från det absolut lägsta priset någonsin som TS föreslog känns lika dumt som att utgå från ett flera år gammalt nypris, det är ju vad man får betala för motsvarande prestanda idag som är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det är väl dagens pris på motsvarande produkt i nyskick man ska utgå ifrån, och inte vad man fick betala för x antal år sedan?

Jag var nog otydlig i mitt första inlägg.

Problemet är när gamla varor är så ovanliga att de går upp i pris, trots att det i många fall finns bättre och billigare nyare varor.
Visst, man kan argumentera för att om någon vill köpa en specifik äldre vara får de betala dagspriset men det är i annonser som detta missbrukas och vissa anger ett mycket högt "pris idag på Prisjakt".
Genom att vissa ibland skriver så får jag ofta intryck av att annonsörer försöker lura köpare tro att varan är värd mer än den verkligen är.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Jag var nog otydlig i mitt första inlägg.

Problemet är när gamla varor är så ovanliga att de går upp i pris, trots att det i många fall finns bättre och billigare nyare varor.
Visst, man kan argumentera för att om någon vill köpa en specifik äldre vara får de betala dagspriset men det är i annonser som detta missbrukas och vissa anger ett mycket högt "pris idag på Prisjakt".
Genom att vissa ibland skriver så får jag ofta intryck av att annonsörer försöker lura köpare tro att varan är värd mer än den verkligen är.

Antingen handlar det som du säger om du säljaren försöker att ge sken av att delarna är dyrare/bättre än vad de egentligen är men i de flesta fall handlar det nog bara om okunskap. Det tar tid och kräver ett visst intresse för att hålla koll på vad produkten har för motsvarighet i dagens läge och ibland går det inte heller att jämföra produkter rakt av.

Sen finns det så klart även ett mellanläge även om det är rätt sällsynt där personen är öppen med att hen inte har koll på värdet idag men är medveten om vad sakerna kostade i inköp och att värdet sjunker väldigt snabbt på den här typen av produkten och då sätter vad denne tycker är ett rimligt begagnatvärde för en x gammal produkt som kostade y när den var ny och i de flesta fall brukar det resultera i en någorlunda rimlig och realistisk prissättning.

Det du efterfrågar skulle snarare vara en slags algoritm som försöker att beräkna vad produkten motsvarar med dagens utbud och priser men det är mer eller mindre omöjligt då det inte går att jämföra vissa egenskaper rakt av. Vad är det som gör att ett Asus Strix är "värt" 3000kr extra jämfört med motsvarande Gainwardkort t.ex. när de presterar någorlunda likvärdigt i ren prestanda? Jag själv prioriterar låg ljudnivå och betalar gärna en premium för att få tystare produkter även om det inte nödvändigtvis leder till bättre prestanda eller liknande medan andra kanske prioriterar andra egenskaper som är helt oviktiga för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz