AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

så då måste jag byta på alla i den raden alltså alla 3 ?
Vilket blir 6st även om jag igentligen bara vill öka på c01 & c09 ?

Ja, alla kärnor inom samma CCX måsta ha samma frekvens, vilket sällan är ett problem när man CCD klockar då ena CCD'n oaktakt "guld" kärnor går högre än den andra ändå om man inte vunnit kisel jackpot & fått 2 bra binnade CCDer, jag kör alla 6 i första CCD'n i 4450 utan problem och alla 6 i andra i 4250 utan problem vid samma vcore, jag kan komma upp på 4475/4275 med mer spänning men det är inte direkt värt det. Alternativet är att klocka alla kärnor til 4250 vilket är vart det då skulle stanna vid samma vcore.

Här ser du hur man kan länka kärnornas frekvens inom samma CCX genom att klicka på det lilla röda siktet/kugghjulet så det blir en grön, uhm, mojäng? Detta är en tidigare orörd profil så skit i resten av bilden, vile bara visa hur de länkas.

Efter att ha fyllt i en frekvens på kärna 1 så kan man tabba vidare & då kommer resterande länkade ha rätt värde direkt

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja, alla kärnor inom samma CCX måsta ha samma frekvens, vilket sällan är ett problem när man CCD klockar då ena CCD'n oaktakt "guld" kärnor går högre än den andra ändå om man inte vunnit kisel jackpot & fått 2 bra binnade CCDer, jag kör alla 6 i första CCD'n i 4450 utan problem och alla 6 i andra i 4250 utan problem vid samma vcore, jag kan komma upp på 4475/4275 med mer spänning men det är inte direkt värt det. Alternativet är att klocka alla kärnor til 4250 vilket är vart det då skulle stanna vid samma vcore.

Här ser du hur man kan länka kärnornas frekvens inom samma CCX genom att klicka på det lilla röda siktet/kugghjulet så det blir en grön, uhm, mojäng? Detta är en tidigare orörd profil så skit i resten av bilden, vile bara visa hur de länkas.
https://i.imgur.com/1qnqeeE.png

Efter att ha fyllt i en frekvens på kärna 1 så kan man tabba vidare & då kommer resterande länkade ha rätt värde direkt
https://i.imgur.com/o5NAQLR.png

Okay. vilken spänning, llc etc etc kör du med? Min blir ju tvärvarm redan i 4250 allcore

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Okay. vilken spänning, llc etc etc kör du med? Min blir ju tvärvarm redan i 4250 allcore

Som sagt, en orörd profil i RM, detta är inte en färdig CCD profil alls så skit i resten som står då jag inte rört dom alls från profil default för manuell OC som av någon anledning står galet högt satt, det jag ville visa var bara hur du kan länka kärnor enkelt.

Detta är den profil jag i slutändan kör och jag kör rätt snäll LLC så vcore droopar till runt 1.337V någonstans under full load med AVX.

Vad det gäller temp så skiljer det praktiskt taget inget mot att köra samma vcore vid 4250 all core, detta då det kräver samma vcore vid 4250 all core, man kastar bort det headroom som den bättre binnade CCD'n har om man kör all core, det är orsaken till att man kan klocka den bättre CCD'n runt 200MHz högre vid samma vcore som tidigare all core

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

ID vs T grafen

Håller med om att X-axeln är felmärkt, intressant nog gäller det även båda de två datablad du länkar! I Sinopower fallet står det TJ medan dina två exempel listar TC på X-axeln. TJ är uppenbart fel, linjen skulle gå helt åt motsatt håll om så var fallet.

Men även TC är fel då det skulle vara just temperaturen på inkapslingen. Tar vi Vishays fig 9 som räkneexempel här så skulle man skära Y-axeln (d.v.s x=25) på 14,9 A, men den skärs vid 9,1 A. Orsaken är att man räknar med ett "typiskt" värde på värmeöverföringsmotståndet, ett θtyp.

Men du missar att Rds-on ökar med temperaturen, räknar jag med 0.27 Ohm och Pmax = 60W, så blir det 14.9A, men vid 175°C Tj är on-resistansen en faktor ca 2.3 ggr högre = 0.621 Ohm, se fig 4, och då blir skärningen vid 9.82A, så diagrammet är inte helt korrekt men det är så man räknar normalt.

Skrivet av Yoshman:

Det gäller också för Sinopower, de använder inte θJC (som är 3,4 °C/W) utan vad som används är ett "typiskt" värde på 6,7 °C/W. Så hur har man då nått detta "typiska" värde?

Enda rimliga förklaringen, vilket faktiskt verkar stämma hyfsat med verkligheten, är att man tagit fram ett θtyp för fallet där kretsen är monterad på en PCB (θJB) samt med en kylfläns monterad (θKF = θJC + θCA).

Vidare beskriver den graf vi pratar om något som är rätt bekant för oss som någon gång jobbat med energibalanser. ID är helt enkelt helt dikterad av att utvecklad energi (vilket vid höga strömmar blir RDS(ON) * ID²) måste vara exakt likna stort som kylkapaciteten (TJmax - T) * θtyp.

Med θ_typ satt till 6,7 °C/W i Sinopower SM4336 fallet får man exakt grafen i databladet

Samma där. Rds-on går upp med en faktor 1.66 vid 150C (sid 6), så maxvärdet blir då 5.3 x 1.66 = 8.8 mOhm. Vid 65A så blir det 37.18W x 3.4 °C/W => 126 °C temphöjning och vi hamnar då på 151°C så 3.4 °C/W stämmer perfekt. Betänk att databladen visar vad man garanterar. Alltså tar man värsta fallet så det finns lite marginaler mot verkligheten för tex voids i lödning av chip mot leadframe mm. (Ta 1.66 * 5.3max / 4.4typ * 3.4 °C/W så får du 6.79 °C/W.)

Skrivet av Yoshman:

Ytmonterad vs potentiellt omgiven av luft

Du skriver: "Den kretsen är fysiskt större än sinopowers mosfet ändå specar man 78 C/W jämfört med sinopowers 40 C/W som termisk resistans."

Korrekt observerat, men 78 °C/W är när kretsen är omgiven av luft, vilket för de två exempel du gav är en möjlig placering. Men det är inte en möjlig placering för Sinopower-kretsen vi diskuterar då den är ytmonterad, så dess avkylning kommer som minst var dikterad av θJB vilket i förlängningen medför att TA värdena är rätt meningslösa att referera till här då de just beskriver fallet när kretsen är omgiven av luft.

Stämmer att de första två exemplen kan monteras i luft, men det tredje gäller en ytmonterad komponent och då går det inte montera i luft, 78 °C/W är alltså när den är monterad enligt:

Citat:

Notes: 5 Device mounted on FR-4 PC board, with minimum recommended pad layout, single sided.

Så anges en termisk resistans till "Ambient" på små ymonterade komponenter anges den normalt med komponenten monterad på ett kretskort för kylning vilket bör stå i databladet.

Skrivet av Yoshman:

Vidare står just "Power Management for Desktop Computers" som primärt användningsområde för Sinopower-kretsen, vilket gör att ett "typiskt" fall kommer inkludera en kylfläns. I.e. ID(T) grafen i databladet är fullt användbar om man inser att X-axeln faktiskt är temperaturen på kylflänsen, inte någon TJ.

Gäller då att kylflänsen har bra termisk kontakt mot kylytan på komponenten, annars mäter man en för låg temperatur.

Skrivet av Yoshman:

Enda sättet att veta temperaturen på kylflänsen värmekamera eller annan extern sensor. Orsaken till varför TC ofta är den mest användbara temperaturen är då moderkort som mäter VRM-temperatur kommer mäta nog som i praktiken är väldigt nära TC (tyvärr saknas sådana sensorer på mitt moderkort).

Men tog en bild med värmekameran när den kör Octave fallet, rätt mycket samma temperatur även om man loopar CB20

Buildzoids analys

Finns ju en analys av moderkortet som diskuteras här där han säger att dubblering av komponenter per fas inte tillför något alls. Den postades mitten av 2017, mitten av 2018 är det uppenbart att han insett tankevurpan där och då är han helt med på att även utan "doubles" (PWM-splitters) får man fördelen med halverad värmeutveckling i det fallet (man får även fördelen att kretsarean fördubblas då det är två MOSFETs att kyla -> ökad kyleffekt allt annat lika).

Finns ett superenkelt sätt att förstå varför så är fallet: vad är primära källan till värmeutveckling? Jo: RDS(ON) * ID²
Vad händer om man har två parallella motstånd? Man kapar resistansen i två, så dubblar man alla komponenter i en fas så halveras resistansen genom den fasen, allt annat lika!

Däremot finns en rad andra fördelar med "riktiga" faser, dessa får man inte om man bara dubblar antalet komponenter.

Ändå fel

För den som, i det här läget mot all förmodan, fortfarande bryr sig vad kapaciteten är i ett billigt B350 (och många B450 använder samma eller snarlik lösning) så är det faktiskt inte low-side MOSFET som i slutändan är det man först slår i. Spolarna (chokes) i ASRock AB350/AB450 Pro4-serie tål max ~40 A styck, så det är en hård gräns vid 240 A.

Med PBO påslaget verkar strömmen begränsas till 180 A. Att begränsa det hela till 75 % av kapaciteten känns väl hyfsat rimligt, framförallt då utvecklad värme i MOSFETs i det läget rätt mycket nått gränsen för vad de små kylflänsarna rimligen kan hantera (det förutsätter i praktiken en CPU-kylare som blåser över VRM eller separat fläkt över VRM).

Bytte även kylpastan på stock-fläkten från smörjan som kom med till Thermal Grizzly Kryonaut. Sänkte temperaturen ett par grader, noll påverkan på prestanda vad jag sett så här långt (har bara mätt utan PBO, då PBO känns meningslöst). Så primära problemet med stock-fläkten i 3900X är nog ljudnivån, inte dess kapacitet (förutsatt att man kör utan PBO).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du förändrar inte rdson ändå jämfört dubbla antalet faser med samma antal mosfets då temp kommer vara den samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tror jag ni pratat förbi varandra, Fattar jag rätt så menar @Yoshman att man har dubbla antalet mosfetar men samma antal faser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nu tror jag ni pratat förbi varandra, Fattar jag rätt så menar @Yoshman att man har dubbla antalet mosfetar men samma antal faser.

Du har missat lite tidigare uttalanden av Yoshman om en video som buildzoid gjorde för det moderkort Yoshman kör som ledde till en rad rätt grova feltolkningar från hans sida, dessa feltolkningar ligger sen till grund för en rad rätt underliga påståenden från Yoshman om detta. Han trodde att Buildzoid bara räknade med 3 mosfets av någon anledning (här), troligen för att det passade in bättre på Tc värdet i databladet vilket inte är så buildzoid räknar ut maximal belastning, han förstod heller inte hur buildzoid beskrev bordet med sina 3 faser & dubbla komponenter och han gjorde en rad skruvade slutsatser av det, en del har han nu själv korrigerat då han själv lärt sig hur det funkar till viss del vilket är bra men under tiden påstod han att buildzoid "räknade fel" utan att själv ens förstå vad buildzoid ens pratade om till att börja med.

Detta bordet skulle som 6 fas ha samma antal fets som det har som 3 fas med dubbla komponenter, vilket ger samma värme vid belastning och i slutändan rdson i bägge fallen. En 3 fas med dubbla komponenter har i sig ingen fördel gentemot en 6 fas med samma antal fets, enda gången man kan få någon positiv effekt med dubbla antal komponenter i halva antalet faser jämför samma antal komponenter med dubbla antalet faser är om man kör doublers för att "få fler faser", detta kan addera en delay på hur snabbt VRM kan reagera, utan doublers slipper man denna delay men får sämre rippel suppression istället med färre faser. Bäst är såklart en kontroller som kan utan doublers styra så många faser som möjligt på så vis slipper man doublers och slipper nackdelen av för få faser, det kostar dock att göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ozzed @kjellis4711: Spread spectrum löste det för mig! 3 kärnor har nått 4400 MHz och resten har passerat 4300

Har inte orkat ta tag i att pressa timings, CL16 @3600 fungerar tillräckligt bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Som sagt, en orörd profil i RM, detta är inte en färdig CCD profil alls så skit i resten som står då jag inte rört dom alls från profil default för manuell OC som av någon anledning står galet högt satt, det jag ville visa var bara hur du kan länka kärnor enkelt.

Detta är den profil jag i slutändan kör och jag kör rätt snäll LLC så vcore droopar till runt 1.337V någonstans under full load med AVX.

https://i.imgur.com/LsqBjvW.png

Vad det gäller temp så skiljer det praktiskt taget inget mot att köra samma vcore vid 4250 all core, detta då det kräver samma vcore vid 4250 all core, man kastar bort det headroom som den bättre binnade CCD'n har om man kör all core, det är orsaken till att man kan klocka den bättre CCD'n runt 200MHz högre vid samma vcore som tidigare all core

Har inte haft tid att utforska detta alls, men jag gjorde ett snällt test med mycket lätt LLC lvl 3 och CCX1+2 4200MHz samt CCX3+4 4150MHz, droop under CB R20 var ner till 1.275V på alla kärnor under hela körningen.
Det intressanta, även om det var långt ifrån några rekord, var att datorn gick ca 5C svalare än med Auto OC/PBO, samtidigt som det gav 145p mer! Klart värt att laborera med.

edit. imponerande i sig att CCD1 är CB20-stabil i 4.2GHz redan vid 1.27V!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

@Ozzed @kjellis4711: Spread spectrum löste det för mig! 3 kärnor har nått 4400 MHz och resten har passerat 4300

Har inte orkat ta tag i att pressa timings, CL16 @3600 fungerar tillräckligt bra!

Slog du på eller av det? Vilket moderkort har du och vad är det som löstes?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SAFA:

Men du missar att Rds-on ökar med temperaturen, räknar jag med 0.27 Ohm och Pmax = 60W, så blir det 14.9A, men vid 175°C Tj är on-resistansen en faktor ca 2.3 ggr högre = 0.621 Ohm, se fig 4, och då blir skärningen vid 9.82A, så diagrammet är inte helt korrekt men det är så man räknar normalt.

Missar absolut inte det. För att få den form på kurvan som alla datablad har måste RDS(ON) vara en konstant.

Detta är formen på kurvan om man låter RDS(ON) variera med temperatur enligt Fig 4. i Vishay databladet

Rätt uppenbart att den kurvan har en annan form än den i databladet. Alla datablad vi länkat har ett konstant värde på θtyp, vilket är helt förväntat då ID(T) graferna är gjorda för TJmax!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Du har missat lite tidigare uttalanden av Yoshman om en video som buildzoid gjorde för det moderkort Yoshman kör som ledde till en rad rätt grova feltolkningar från hans sida, dessa feltolkningar ligger sen till grund för en rad rätt underliga påståenden från Yoshman om detta. Han trodde att Buildzoid bara räknade med 3 mosfets av någon anledning (här), troligen för att det passade in bättre på Tc värdet i databladet vilket inte är så buildzoid räknar ut maximal belastning, han förstod heller inte hur buildzoid beskrev bordet med sina 3 faser & dubbla komponenter och han gjorde en rad skruvade slutsatser av det, en del har han nu själv korrigerat då han själv lärt sig hur det funkar till viss del vilket är bra men under tiden påstod han att buildzoid "räknade fel" utan att själv ens förstå vad buildzoid ens pratade om till att börja med.

Detta bordet skulle som 6 fas ha samma antal fets som det har som 3 fas med dubbla komponenter, vilket ger samma värme vid belastning och i slutändan rdson i bägge fallen. En 3 fas med dubbla komponenter har i sig ingen fördel gentemot en 6 fas med samma antal fets, enda gången man kan få någon positiv effekt med dubbla antal komponenter i halva antalet faser jämför samma antal komponenter med dubbla antalet faser är om man kör doublers för att "få fler faser", detta kan addera en delay på hur snabbt VRM kan reagera, utan doublers slipper man denna delay men får sämre rippel suppression istället med färre faser. Bäst är såklart en kontroller som kan utan doublers styra så många faser som möjligt på så vis slipper man doublers och slipper nackdelen av för få faser, det kostar dock att göra det.

Tja, titta på den video vi diskuterar från Buildzoid igen. Notera att han i den drar slutsatsen att VRM för Vcore har i princip identisk kapacitet som VRM för SoC som bara har 3 faser med en uppsättning kretsar per fas. Hur kan en 3-fas med dubbla komponenter klara 156 A om en 3-fas med endast enkel uppsättning fixar 150 A???

Jämför sedan vad samma Buildzoid hävdar ett år senare när han beskriver moderkort med samma typ av design, då har han insett sitt misstag!

Om inte det övertygar dig, förklarar annars hur ett moderkort som enligt Buildzoid endast fixar 156 A och med en VRM som redan vid 100 A utvecklar 21 W värme faktiskt fixar 170-180 A, vilket är vad mitt system drar med PBO aktiverat om man kör Octave testet) med temperatur VRM-kylflänstemperatur på ~60 °C.

Ovan går bara ihop om Buildzoids beräkning helt missar att det är 3-faser med dubbla komponenter per fas och därmed halva strömmen per MOSFET -> en fjärdedel av värmeutvecklingen (mindre än en fjärdedel per MOSFET i praktiken då RDS(ON) ökar med temperatur).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Slog du på eller av det? Vilket moderkort har du och vad är det som löstes?

Slog av det, nu går datorn i 100 MHz istället för 99,8! Förväntar mig ingen märkbar skillnad men det känns bättre. Har ett gigabyte x570 itx, har inte tänkt pressa grejerna så hårt då jag råkat elda upp mer än en del i mina dagar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, titta på den video vi diskuterar från Buildzoid igen. Notera att han i den drar slutsatsen att VRM för Vcore har i princip identisk kapacitet som VRM för SoC som bara har 3 faser med en uppsättning kretsar per fas. Hur kan en 3-fas med dubbla komponenter klara 156 A om en 3-fas med endast enkel uppsättning fixar 150 A???

Jämför sedan vad samma Buildzoid hävdar ett år senare när han beskriver moderkort med samma typ av design, då har han insett sitt misstag!

Om inte det övertygar dig, förklarar annars hur ett moderkort som enligt Buildzoid endast fixar 156 A och med en VRM som redan vid 100 A utvecklar 21 W värme faktiskt fixar 170-180 A, vilket är vad mitt system drar med PBO aktiverat om man kör Octave testet) med temperatur VRM-kylflänstemperatur på ~60 °C.

Ovan går bara ihop om Buildzoids beräkning helt missar att det är 3-faser med dubbla komponenter per fas och därmed halva strömmen per MOSFET -> en fjärdedel av värmeutvecklingen (mindre än en fjärdedel i praktiken då RDS(ON) ökar med temperatur).

Hela ditt inlägg här bekräftar att du inte riktigt greppat det hela ännu, om du tittar på designen av vcore och på designen av SoC så borde du förstå varför det har de begränsningar de har. Ett hett tips är att både vcore och SoC har samma antal low side mosfet av samma typ. Du får nog titta om ännu en gång är mitt tips, du begår en mängd felaktiga antaganden och slutsatser igen.

För andra hugade som vill se just hur långt ute Yoshman är och cyklar har ni klippet här

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testat lite till, jag får samma score i SB20 när min cpu är klockad till 4200MHz på alla cores som när jag kör auto och den visar 4400 varierande över diverse cores, och då menar jag på poängen lika 3 runs på varje frekvens.
Så min slutsats är att detta är en paniklösning som inte ger mer prestanda med ABBA kontra ABB utan snarare att lugna folk som kollar enbart på boost.
Tråkigt att AMD inte var mer transparenta när de lanserade 3000 serien men å andra sidan med alla rykten om 5GHz kanske det vart svårt och att de kände sig tvingade till detta.
ABBA trycker upp min frekvens men påverkar inte prestandan över huvud taget för mig mot tidigare bios, börjar bli dags att gå tillbaka till 1.0.0.2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Missar absolut inte det. För att få den form på kurvan som alla datablad har måste RDS(ON) vara en konstant.

Detta är formen på kurvan om man låter RDS(ON) variera med temperatur enligt Fig 4. i Vishay databladet
https://i.imgur.com/c2mDB5R.png
Rätt uppenbart att den kurvan har en annan form än den i databladet. Alla datablad vi länkat har ett konstant värde på θtyp, vilket är helt förväntat då ID(T) graferna är gjorda för TJmax!

Ok, men då förstår jag inte varför du tar upp att kurvan ska skära 14.9A vid 25C för Vishay-mosfeten. Kurvan är ju avsedd att visa vilken ström man kan köra utan att överskrida max Tj, vilket jag fick till 9.82A (vilket är lite mer än de 9.2 som står i databladet) utan att behöva införa nån annan termisk resistans än det som är angivet i databladet.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej, det är det inte. Spread spectrum är visserligen inte en valbar inställning i de flesta UEFI nu, men den är AV som standard om du inte skaffar ett moddat UEFI och slår på den, varför man nu skulle vilja göra det på Ryzen då boosten skulle fungera mycket sämre i så fall.

Det är mycket enkelt att bevisa att det är DOCP som ställer till det. Har man DOCP påslaget och ser 99.8Mhz BCLK (på ASUS-moderkort som det här handlar om) så är det bara sätta till Manual eller AUTO istället och sedan ställa in timings samt DRAM-voltage manuellt, boota om, och BCLK kommer nu vara 100.0Mhz.

Problemet är dessutom relativt vanligt och utbrett då många bara "slår på DOCP och somnar om" utan att veta vad funktionen egentligen gör.

Här finns lite fler trådar där man tydligt ser sambandet mellan 99.8Mhz BCLK och D.O.C.P, det har alltså absolut inget med Spread Specrtum att göra.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/a659a6/asus_prime_x370_...

https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1624603-r...

https://www.techpowerup.com/forums/threads/did-you-get-a-shin...

Tja, på mitt Gigabyte X570 Aorus Ultra så fungerar det att slå av spread spectrum så får man 100Mhz BCLK i alla fall. Är det påslaget så blir det 99.8MHz. Så på Gigabyte så spelar det absolut roll.

Tror aldrig jag lyckades få mitt CrossHair VII att köra i annat än 99.8MHz. Testade sätta BCLK manuellt, men gjorde ingen som helst skillnad. Skall erkänna att jag inte brydde mig speciellt mycket om det dock och testade inte ovan som säkert fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Slog av det, nu går datorn i 100 MHz istället för 99,8! Förväntar mig ingen märkbar skillnad men det känns bättre. Har ett gigabyte x570 itx, har inte tänkt pressa grejerna så hårt då jag råkat elda upp mer än en del i mina dagar...

Skrivet av kjellis4711:

Tja, på mitt Gigabyte X570 Aorus Ultra så fungerar det att slå av spread spectrum så får man 100Mhz BCLK i alla fall. Är det påslaget så blir det 99.8MHz. Så på Gigabyte så spelar det absolut roll.

Tror aldrig jag lyckades få mitt CrossHair VII att köra i annat än 99.8MHz. Testade sätta BCLK manuellt, men gjorde ingen som helst skillnad. Skall erkänna att jag inte brydde mig speciellt mycket om det dock och testade inte ovan som säkert fungerar.

OK, då har jag lärt mig ytterligare en anledning till konstig BCLK. För mig har det varit avslaget som default så utgick väl ifrån att de som hade problem hade det av andra orsaker. Men ja Spread Spectrum skall absolut vara avslaget för maximal stabilitet och prestanda. Sen är det lite skumt att den i så fall låser det till 99.8 när poängen är att den ibland skall gå under och ibland över satt frekvens för att minska EMI, fast det kanske går så snabbt att avläsningsmjukvara inte hinner registrera det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Testat lite till, jag får samma score i SB20 när min cpu är klockad till 4200MHz på alla cores som när jag kör auto och den visar 4400 varierande över diverse cores, och då menar jag på poängen lika 3 runs på varje frekvens.
Så min slutsats är att detta är en paniklösning som inte ger mer prestanda med ABBA kontra ABB utan snarare att lugna folk som kollar enbart på boost.
Tråkigt att AMD inte var mer transparenta när de lanserade 3000 serien men å andra sidan med alla rykten om 5GHz kanske det vart svårt och att de kände sig tvingade till detta.
ABBA trycker upp min frekvens men påverkar inte prestandan över huvud taget för mig mot tidigare bios, börjar bli dags att gå tillbaka till 1.0.0.2

SC? MC påverkas ju inte av max boost...

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK, då har jag lärt mig ytterligare en anledning till konstig BCLK. För mig har det varit avslaget som default så utgick väl ifrån att de som hade problem hade det av andra orsaker. Men ja Spread Spectrum skall absolut vara avslaget för maximal stabilitet och prestanda. Sen är det lite skumt att den i så fall låser det till 99.8 när poängen är att den ibland skall gå under och ibland över satt frekvens för att minska EMI, fast det kanske går så snabbt att avläsningsmjukvara inte hinner registrera det.

Nja, spread spectrum ska vara aktivt för bästa stabilitet, det är hela poängen med just spread spectrum. Man kan slå av det för en jämnare frekvens men det behöver på intet sätt ge bättre stabilitet.

Sen förstår jag kanske inte riktigt hysterin över 99.8MHz kontra 100MHz, det är inte en skillnad ni ser annat än i syntetiska appar där det inte döljs av felmarginal

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

SC? MC påverkas ju inte av max boost...

SC är exakt samma poäng Auto dvs 4400MHz som när jag kör 4200MHz över alla kärnor och min MC är lägre än när jag kör 4200MHz vilket kanske inte är så konstigt.
Så även om min cpu nu visar 4400MHz så har den samma prestanda i SC som 4200MHz

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Läste en test i Toms hardware där dom jämförde gamla vs nya agesa och dom såg en Prestanda ökning, dock inte så hög som den borde kunna ha varit, det har enligt dom med hur Windows scheduler använder kärnorna, att den inte automatiskt använder dom kärnor som kan gå högst.
Summan av artikeln är att Ryzen 3000 iaf är en högt rekomenderad cpu och att nu får alla som skrikit sig hesa över boosten äntligen se att cpun kan boosta till utlovade frekvenser, deras boostade tom 50MHz högre.

Hade 3000 serien boostat som utlovat från början hade ingen någonsin tänkt på någon skillnad före vs efter nya agesa, cpun presterar grymt bra och pris till prestanda och låg tdp går inte att slå.
Jag kan dock tycka att det är synd att dom släppte agesan med boost felet då det öppnade upp för en massa kritik på en utmärkt produkt

Ny scheduler ska dessutom släppas till win 10, förhoppningsvis gör den att win utnyttjar dom snabbaste kärnorna bättre/oftare.

Här är artikeln : https://www.google.com/amp/s/amp.tomshardware.com/news/amd-ry...

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk

Märkte en skum grej igår. Hade lite skumma stutters i filmklipp och spel igår. När jag kikade på HWinfo så såg jag att siffrorna för ramen var skumma. Tidigare har det stått samma siffror på min, max och average: 1800MHz. Men igår stod det typ, min: 1224, max: 2053 och average kommer jag inte ihåg.

Hur kan ramhastigheten bara ändras fram och tillbaka så? Eller är det avläsningsfel tro?

Ska köra in ABBA nu och börja om från början med ramen och se vad som händer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

På dom flesta moderkort kan man köra med minus offset i bios, alternativt helt enkelt sätta en lägre fast spänning. Behövs ingen mjukvara för det.

Tack för svar

Då börjar jag labba lite själv 😊

Permalänk
Medlem

Jag testade lite mer med CCX OC, det går att få fantastiska framförallt multi scores till lägre temps. Helt imponerande scores.
Men det är ganska opraktiskt att först starta datorn, för att sen applicera sin profil, och så måste den starta om igen.

Vem tusan har lust att starta datorn två gånger varje gång för att få lite bättre multiscore, single blir inte speciellt bättre. Det skulle vara om man har någon gigantisk rendering som man absolut måste spara 5 minuter på. Typ. Men dom minuterna gick åt till att starta datorn två gånger.

För att det skall vara någon vidare poäng med CCX-klockning måste det finnas i bios, eller inte kräva någon omstart. Set and forget.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Asrock X570 med nya ABBA biosen utan något pill i biosen förutom minnena så boostar nu cpun upp till 4649mhz , max vcore som den ger är 1,494v

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nja, spread spectrum ska vara aktivt för bästa stabilitet, det är hela poängen med just spread spectrum. Man kan slå av det för en jämnare frekvens men det behöver på intet sätt ge bättre stabilitet.

Sen förstår jag kanske inte riktigt hysterin över 99.8MHz kontra 100MHz, det är inte en skillnad ni ser annat än i syntetiska appar där det inte döljs av felmarginal

"Hela poängen" med Spread Spectrum är att minska elektromagnetisk interferens/störningar, eller vad det nu kan tänkas heta på Svenska (Electromagnetic interference), som knappast någonsin är ett problem som drabbar vanliga användare. Men inverkan på stabiliteten är negativ, och det står även åtminstonne i Asus UEFI att man bör slå av dem om man överklockar, vilket dagens processorer ur EMI-synpunkt gör "hela tiden", att ha det påslaget när det sker så snabba frekvenshopp ofta som det gör kommer leda till minskad stabilitet, inte ökad.

Sen är kanske inte frekvensen i sig så mycket att bråka om, men se det från en annan vinkel. Om du fick 99.8% av din lön varje månad, men kunde fixa så att du fick 100% av din lön varje månad, genom en knapptryckning, skulle du då trycka på knappen?

Vi snackar ändå 0.2% ökad prestanda helt ansträngningsfritt, och då är det en no-brainer för mig. Jag menar att annars kan man ju köra stockkylaren, låta bli PBO, köpa billigast möjliga bräda, minnen etc etc för om man skall hårddra det så är det väldigt lite som "spelar roll" prestandamässigt.

Men det kanske beror på hurdan man är med "den där sista troppen prestanda". Jag köpte ju t.ex B-die minnen för 2500Kr till mitt X370 Prime pro när det begav sig... Som i slutändan endast kunde köras 200Mhz högre än de Vengeance LPX jag hade innan. Samma minnesmängd med, för mig värt det.

Sen har du också aspekten att det kliar i ordningssinnet och sticker i ögonen. Om BCLK är specad till 100Mhz så skall det vara 100Mhz, inte "ballpark 100Mhz", tycker jag i alla fal, och med tanke på att det är väldigt enkelt och helt riskfritt att fixa så ser jag ingen anledning att låta det fortsätta vara fwl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Hela poängen" med Spread Spectrum är att minska elektromagnetisk interferens/störningar, eller vad det nu kan tänkas heta på Svenska (Electromagnetic interference), som knappast någonsin är ett problem som drabbar vanliga användare. Men inverkan på stabiliteten är negativ, och det står även åtminstonne i Asus UEFI att man bör slå av dem om man överklockar, vilket dagens processorer ur EMI-synpunkt gör "hela tiden", att ha det påslaget när det sker så snabba frekvenshopp ofta som det gör kommer leda till minskad stabilitet, inte ökad.

Sen är kanske inte frekvensen i sig så mycket att bråka om, men se det från en annan vinkel. Om du fick 99.8% av din lön varje månad, men kunde fixa så att du fick 100% av din lön varje månad, genom en knapptryckning, skulle du då trycka på knappen?

Vi snackar ändå 0.2% ökad prestanda helt ansträngningsfritt, och då är det en no-brainer för mig. Jag menar att annars kan man ju köra stockkylaren, låta bli PBO, köpa billigast möjliga bräda, minnen etc etc för om man skall hårddra det så är det väldigt lite som "spelar roll" prestandamässigt.

Men det kanske beror på hurdan man är med "den där sista troppen prestanda". Jag köpte ju t.ex B-die minnen för 2500Kr till mitt X370 Prime pro när det begav sig... Som i slutändan endast kunde köras 200Mhz högre än de Vengeance LPX jag hade innan. Samma minnesmängd med, för mig värt det.

Sen har du också aspekten att det kliar i ordningssinnet och sticker i ögonen. Om BCLK är specad till 100Mhz så skall det vara 100Mhz, inte "ballpark 100Mhz", tycker jag i alla fal, och med tanke på att det är väldigt enkelt och helt riskfritt att fixa så ser jag ingen anledning att låta det fortsätta vara fwl.

Nästan rätt, det är av stabilitets orsak från just EMI som man kör spread spectrum, alltså inte att din burk ska stråla mindre utan att den ska hantera inkommande strålning bättre med mindre instabilitet av det som följd, orsakar spread spectrum instabilitet för dig så har någon gjort något väldigt fel på ditt moderkort då frekvens variationen i sig absolut inte ska orsaka instabilitet, enda gången det kanske skulle göra det är vid extrem OC som är precis på gränsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nästan rätt, det är av stabilitets orsak från just EMI som man kör spread spectrum, alltså inte att din burk ska stråla mindre utan att den ska hantera inkommande strålning bättre med mindre instabilitet av det som följd, orsakar spread spectrum instabilitet för dig så har någon gjort något väldigt fel på ditt moderkort då frekvens variationen i sig absolut inte ska orsaka instabilitet, enda gången det kanske skulle göra det är vid extrem OC som är precis på gränsen.

Nu minns jag inte var jag läst det, men har sett någonstans att ju högre frekvens man kör saker i, desto känsligare blir kretsarna för avvikelser, vilket då borde bli mer och mer relevant ju högre frekvens kretsarna jobbar i, men som sagt... Har ingen källa på det så det får man ta med en skopa salt och en näve pommes.

I vilket fall som helst så skall Spread spectrum, om det är korrekt designat, göra så att frekvensen "sprids ut", dvs att det finns ett spann så att frekvensen går både över och under målfrekvensen men att snitten ändå landar vid den utsatta frekvensen, så om Spread Spectrum i det här fallet gör att frekvensen alltid landar under målfrekvensen så är det ju feldesignat.

Sedan tror jag du tolkade första delen av mitt inlägg fel. Jag menar alltså inte EMI som datorn "genererar" utan som den "utsätts för", vilket inte är ett problem för användare idag men kanske är det om man har sin dator i en indistrilokal med allsköns maskiner, spolar etc. Men har man datorn i ett hem så är det inte särskillt troligt att man skulle råka ut för sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu mins jag inte var jag läst det, men har sett någonstans att ju högre frekvens man kör saker i, desto känsligare blir kretsarna för avvikelser, vilket då borde bli mer och mer relevant ju högre frekvens kretsarna jobbar i, men som sagt... Har ingen källa på det så det får man ta med on skopa salt och en näve pommes.

I vilket fall som helst så skall Spread spectrum, om det är korrekt designat, göra så att frekvensen "sprids ut", dvs att det finns ett spann så att frekvensen går både över och under målfrekvensen men att snitten ändå landar vid den utsatta frekvensen, så om Spread Spectrum i det här fallet gör att frekvensen alltid landar under målfrekvensen så är det ju feldesignat.

Sedan tror jag du tolkade första delen av mitt inlägg fel. Jag menar alltså inte EMI som datorn "genererar" utan som den "utsätts för", vilket inte är ett problem för användare idag men kanske är det om man har sin dator i en indistrilokal med allsköns maskiner, spolar etc. Men har man datorn i ett hem så är det inte särskillt troligt att man skulle råka ut för sådant.

EMI Finns I varje hem och vi pratar inte små mängder, har man ett chassie med fönster i plast eller glas är moderkortet ännu mer känsligt för EMI, spread spectrum ska sprida ut kommunikationen över ett bredare frekvensband det är helt korrekt men det i sig orsakar inte instabilitet, det ökar stabilitet. Du kan dock tappa prestanda beroende på hur det är implementerat men vi prata som sagt inom felmarginal på de flesta tester.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

EMI Finns I varje hem och vi pratar inte små mängder, har man ett chassie med fönster i plast eller glas är moderkortet ännu mer känsligt för EMI, spread spectrum ska sprida ut kommunikationen över ett bredare frekvensband det är helt korrekt men det i sig orsakar inte instabilitet, det ökar stabilitet. Du kan dock tappa prestanda beroende på hur det är implementerat men vi prata som sagt inom felmarginal på de flesta tester.

Det beror nog både på miljön och komponenterna. Det kan både öka och minska stabiliteten beroende på hur mycket EMI datorn utsätts för, och hur känsliga komponenterna är för avvikelser, så om man har skumma fel som saknar vettig förklaring så är det bara att testa sig fram, men jag tycker inte att man skall behöva offra prestanda under devisen "hängslen och livrem" om det inte behövs.

Nu är inte jag på något sätt representativ för den stora massan, men jag har haft fönster på datorn sedan 2003-2004 någon gång, flera olika processorer, moderkort, och hem. Allt från knäckebrödsbrädor till dyrare modellen och jag har alltid haft det avslaget utan problem. På tidigare moderkort så verkar det faktiskt ha spridit ut frekvensen istället för att bara sänka men nu verkar ju implementationen ha ändrats, så tycker absolut att det är värt att titta på, dels om man bryr sig om att det skall "visa rätt", och dels om man vill åt de där sista tiondelarna i prestanda.

Visa signatur