AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

EMI Finns I varje hem och vi pratar inte små mängder, har man ett chassie med fönster i plast eller glas är moderkortet ännu mer känsligt för EMI, spread spectrum ska sprida ut kommunikationen över ett bredare frekvensband det är helt korrekt men det i sig orsakar inte instabilitet, det ökar stabilitet. Du kan dock tappa prestanda beroende på hur det är implementerat men vi prata som sagt inom felmarginal på de flesta tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Citat från nätet:

Spread spectrum controls are really added to motherboards for one purpose only - they are sometimes needed so that a device for sale within the US can include a legitimate Declaration of Conformity stating compliance with Part 15 of the Federal Communications Commission (FCC) Rules. This stipulates that operation of the device (motherboard), (a) may not cause harmful interference

Vilket ju gör gällande att det är tvärtom det du menar.

Källa: https://www.anandtech.com/show/2500/20

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror nog både på miljön och komponenterna. Det kan både öka och minska stabiliteten beroende på hur mycket EMI datorn utsätts för, och hur känsliga komponenterna är för avvikelser, så om man har skumma fel som saknar vettig förklaring så är det bara att testa sig fram, men jag tycker inte att man skall behöva offra prestanda under devisen "hängslen och livrem" om det inte behövs.

Nu är inte jag på något sätt representativ för den stora massan, men jag har haft fönster på datorn sedan 2003-2004 någon gång, flera olika processorer, moderkort, och hem. Allt från knäckebrödsbrädor till dyrare modellen och jag har alltid haft det avslaget utan problem. På tidigare moderkort så verkar det faktiskt ha spridit ut frekvensen istället för att bara sänka men nu verkar ju implementationen ha ändrats, så tycker absolut att det är värt att titta på, dels om man bryr sig om att det skall "visa rätt", och dels om man vill åt de där sista tiondelarna i prestanda.

Sen är det många som råkar ut för EMI problem utan att veta av det då många kommunikationsbussar har rätt bra CRC och annan felkoll inbyggt, vid omsändning av korrupt data kan man tappa rätt bra med prestanda utan att veta varför men det behöver inte orsaka blåskärmar på en gång. Men att påstå att spread spectrum orsakar instabilitet rakt av är direkt felaktigt på alla sätt och vis.

Att rekommendera folk att slå av spread spectrum rakt av är inte en god idé precis som det motsatta heller inte är en god idé, lider man av OCD till sådan grad så vill man inte titta för nära på frekvenser i burken xD Frågan är också hur man gör med bord som går över 100MHz och lägger sig på 100,1 exempelvis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Citat från nätet:

Spread spectrum controls are really added to motherboards for one purpose only - they are sometimes needed so that a device for sale within the US can include a legitimate Declaration of Conformity stating compliance with Part 15 of the Federal Communications Commission (FCC) Rules. This stipulates that operation of the device (motherboard), (a) may not cause harmful interference

Vilket ju gör gällande att det är tvärtom det du menar.

Källa: https://www.anandtech.com/show/2500/20

Finns flertalet vetenskapliga artiklar som påvisar det rakt motsatta mot vad du försöker hävda, sen betyder inte det att det inte är ett krav för kontrollorgan att elektronik ska ha spread spectrum.

Spread spectrum ger bara bussen i fråga ett bredare spann att kommunicera på och huruvida det i slutändan reducerar EMI kan diskuteras, möjligen kan man påvisa att istället för en peak så får du en bredare kulle som avger EMI över bredare frekvens men i lägre amplitud. Den totala energin landar nog i slutändan på det samma.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats köra IF i 2000mhz för att köra 4000mhz minnen i 1:1? Utan exotisk kylning då (LN2 etc.. )

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Sen är det många som råkar ut för EMI problem utan att veta av det då många kommunikationsbussar har rätt bra CRC och annan felkoll inbyggt, vid omsändning av korrupt data kan man tappa rätt bra med prestanda utan att veta varför men det behöver inte orsaka blåskärmar på en gång. Men att påstå att spread spectrum orsakar instabilitet rakt av är direkt felaktigt på alla sätt och vis.

Att rekommendera folk att slå av spread spectrum rakt av är inte en god idé precis som det motsatta heller inte är en god idé, lider man av OCD till sådan grad så vill man inte titta för nära på frekvenser i burken xD Frågan är också hur man gör med bord som går över 100MHz och lägger sig på 100,1 exempelvis

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag säger ju att man får prova sig fram. Nu är det många som har upptäckt (och stört sig på) att BCLK ligger på 99.8Mhz och då är det väl bra att det finns lösningar? Om man är ute efter att fixa så att den är 100Mhz och det finns en fix så är det ju det man är ute efter, inte "Det är normalt och man tappar inte så mycket i prestanda. Om man tror/vet att EMI orsakar problem i ens eget system och/eller inte stör sig på att BCLK inte är exakt 100Mhz så berörs man ju överhuvudtaget inte av diskussionen, så det är inget problem.

Och tillhör man kategorin "Woah! LOL. Jag vet inte vad EMI är och har inte upplevt problem av det så 0.2% gratis extra prestanda? Ja tack!" så är det ju också bra att man får reda på det hela, så oavsett om man lider av EMI, OCD eller någon annan bokstavskombination så inns det ju bara vinnare i det hela.

Kan ju till och med vara så att man aldrig vetat vad EMI är, men har skumma fel, och nu får reda på att det kan vara för att "Spread Spectrum" som man aldrig hört om, är avslaget som default, men det kan hjälpa att slå på det, så det finns inget som är fel i att föreslå lösningar. Jag har återigen inte rekomenderat att man ska slå av det i alla lägen utan som jag sa så får man prova sig fram

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Är det någon som lyckats köra IF i 2000mhz för att köra 4000mhz minnen i 1:1? Utan exotisk kylning då (LN2 etc.. )

Finns säkert guldex som klarar det. Min tvärdör i allt över 1900Mhz, har för mig man kan ställa in typ 1966Mhz men det funkar inte heller, tvärstopp, så just min verkar vara sådan att 1900Mhz är stabilt men allt över det är för tungt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Någon som märkt av högre temps med ABBA? Min 3700X toppar 3-4 grader högre nu, trots att det är kallare inomhus än med bara AB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Någon som märkt av högre temps med ABBA? Min 3700X toppar 3-4 grader högre nu, trots att det är kallare inomhus än med bara AB.

Borde bara logiskt då ABBA ger högre frekvens men är det under 95c så är det ingen fara och helt lugnt själv har jag inte märkt av högre temps men för mig så ger ABBA inte högre frekvens heller så kan vara därför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Borde bara logiskt då ABBA ger högre frekvens men är det under 95c så är det ingen fara och helt lugnt själv har jag inte märkt av högre temps men för mig så ger ABBA inte högre frekvens heller så kan vara därför.

Skickades från m.sweclockers.com

Är bara 25 MHz skillnad på några cores, obefintlig skillnad i CB20. Tom någon poäng sämre i singelcore. Får kanske testa undervolta lite.

Nådde dock 4997 med pbo på. Auto OC ger sämre score för mig än bara pbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Är bara 25 MHz skillnad på några cores, obefintlig skillnad i CB20. Tom någon poäng sämre i singelcore. Får kanske testa undervolta lite.

Nådde dock 4997 med pbo på. Auto OC ger sämre score för mig än bara pbo.

Om VID inte stämmer med Vcore så kan det behövs justeras upp eller ner. Men ta det försiktigt och ändra inte med för mycket åt gången då kraftig unddrvolt kan påverka prestanda negativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kollade lite i mitt Gigabyte Bios för att Disable Cpu spreadspectrum så måste man aktivera manuell oc via att sätta värdena manuellt istället för Auto värden.

Därför att Pbo eller XFR eller icke overclock värden ej ska kombineras med något annat en auto så lär man enbart kunna få 100 mhz base clock via manuell oc.

Vad är skillnaden mellan Pbo och XFR ? Vilket funkar bäst av dessa ?

Eller är gamla hederliga overclock det bästa på denna plattformen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kollade lite i mitt Gigabyte Bios för att Disable Cpu spreadspectrum så måste man aktivera manuell oc via att sätta värdena manuellt istället för Auto värden.

Därför att Pbo eller XFR eller icke overclock värden ej ska kombineras med något annat en auto så lär man enbart kunna få 100 mhz base clock via manuell oc.

Vad är skillnaden mellan Pbo och XFR ? Vilket funkar bäst av dessa ?

Eller är gamla hederliga overclock det bästa på denna plattformen

Jag kör AutoOC/PBO, oklart vilket som är vilket verkar vara en sörja med begrepp, men det ger ok prestanda och boostar och idlar som det ska. Framförallt idlar ordentligt är viktigt för att kunna ha så tysta fläktar som möjligt vid vanligt desktop arbete.

Absolut bäst prestanda ger per-CCX klockning i Ryzen Master, fått helt brutala scores med det, det som drar ned det är att det inte går att ställa in och håller sig där. Man måste nämligen starta Ryzen Master efter boot, applicera sin profil och då vill datorn starta om igen innan man kan använda den. Galet opraktiskt och egentligen bara användbart för att posta grymma scores på forum. Har man något spel som är viktigt för en som ligger och dippar på fps gränsen kanske det finns motivation. En klar fördel med per-CCX klockning är att man kan använda mycket lägre vcore så det blir en hel del svalare under tung last än AutoOC/PBO.

Gammal vanlig hederlig OC gimpas om man har en dålig CCX, eftersom den då avgör max klock, dom flesta Ryzen 3000 verkar binnade med minst en dålig CCX. Till skillnad mot Ryzen 2000, min 2700X boostar över 4.4GHz på alla 8 kärnor.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag kör AutoOC/PBO, oklart vilket som är vilket verkar vara en sörja med begrepp, men det ger ok prestanda och boostar och idlar som det ska. Framförallt idlar ordentligt är viktigt för att kunna ha så tysta fläktar som möjligt vid vanligt desktop arbete.

Absolut bäst prestanda ger per-CCX klockning i Ryzen Master, fått helt brutala scores med det, det som drar ned det är att det inte går att ställa in och håller sig där. Man måste nämligen starta Ryzen Master efter boot, applicera sin profil och då vill datorn starta om igen innan man kan använda den. Galet opraktiskt och egentligen bara användbart för att posta grymma scores på forum. Har man något spel som är viktigt för en som ligger och dippar på fps gränsen kanske det finns motivation. En klar fördel med per-CCX klockning är att man kan använda mycket lägre vcore så det blir en hel del svalare under tung last än AutoOC/PBO.

Gammal vanlig hederlig OC gimpas om man har en dålig CCX, eftersom den då avgör max klock, dom flesta Ryzen 3000 verkar binnade med minst en dålig CCX. Till skillnad mot Ryzen 2000, min 2700X boostar över 4.4GHz på alla 8 kärnor.

Vad är skillnaden mellan PBO +100 mhz eller 200 mhz enligt dig när du testat och vilket ger mest prestanda ?
@thesquonk

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag kör AutoOC/PBO, oklart vilket som är vilket verkar vara en sörja med begrepp, men det ger ok prestanda och boostar och idlar som det ska. Framförallt idlar ordentligt är viktigt för att kunna ha så tysta fläktar som möjligt vid vanligt desktop arbete.

Absolut bäst prestanda ger per-CCX klockning i Ryzen Master, fått helt brutala scores med det, det som drar ned det är att det inte går att ställa in och håller sig där. Man måste nämligen starta Ryzen Master efter boot, applicera sin profil och då vill datorn starta om igen innan man kan använda den. Galet opraktiskt och egentligen bara användbart för att posta grymma scores på forum. Har man något spel som är viktigt för en som ligger och dippar på fps gränsen kanske det finns motivation. En klar fördel med per-CCX klockning är att man kan använda mycket lägre vcore så det blir en hel del svalare under tung last än AutoOC/PBO.

Gammal vanlig hederlig OC gimpas om man har en dålig CCX, eftersom den då avgör max klock, dom flesta Ryzen 3000 verkar binnade med minst en dålig CCX. Till skillnad mot Ryzen 2000, min 2700X boostar över 4.4GHz på alla 8 kärnor.

Hmm, jag tror du får problem med CCD OC för att du kör PBO med auto OC funktionen, just auto OC funktionen kräver en reboot mellan på & avslagning vilket gör att du måste starta om då. Kör du bara PBO eller stock så slipper du omstart vid CCD profil aktivering/avaktivering.

Skrivet av Jonas79:

Kollade lite i mitt Gigabyte Bios för att Disable Cpu spreadspectrum så måste man aktivera manuell oc via att sätta värdena manuellt istället för Auto värden.

Därför att Pbo eller XFR eller icke overclock värden ej ska kombineras med något annat en auto så lär man enbart kunna få 100 mhz base clock via manuell oc.

Vad är skillnaden mellan Pbo och XFR ? Vilket funkar bäst av dessa ?

Eller är gamla hederliga overclock det bästa på denna plattformen

Ska försöka förklara termerna lite;

PB, Precision Boost: funktionen som styr över processorns stock boost, jobbar mot gränserna PPT/EDC/TDC samt FIT
XFR, Extended Frequency Range: Utökar den frekvens som PB tillåts hålla, en del av en X processors stock boost funktion, på Zen2 är detta standard för många av processorerna
PBO, Precision Boost Overdrive: En funktion som ändrar de tidigare nämnda gränserna för Precision Boost (TDC/EDC/PPT) förutom FIT.
PBO+200MHz, PBO override, Auto OC: En funktion som utökar den frekvens som Precision Boost tillåts gå upp i, kan bara aktiveras i samband med PBO
PPT, Package Power Tracking: Total effekt processorn tillåts dra som mest, för en 105W TDP cpu är gränsen 142W, för 65W TDP är den 88W
TDC, Thermal Design Current:Maximal strömstyrka i ampere som processorn tillåts dra under temp begränsade situationer, 95A för 105W TDP och 60A för 65W TDP
EDC, Electrical Design Current: Maximal strömstyrka i ampere som processorn tillåts dra som mest vid perfekta förhållanden, 140A för 105W TDP och 90A för 65W TDP
FIT, Silicon Fitness Monitoring Table: En hård begränsning som är aktiv utöver tidigare gränser, denna är aktiv för alla OC varianter och stock förutom helt manuell OC där FIT ignoreras, enligt The Stilt är denna programmerad direkt i processorn och kan inte påverkas/ändras.

Vad gäller OC på Zen2 har du 3 alternativ som jag ser det (finns ett fjärde men det låter jag vara pga de problem det medför)

1: Klocka varje CCX/CCD manuellt i Ryzen Master, detta ger absolut bäst prestanda, speciellt på en dubbel CCD processor där man kan nyttja all den marginal som skillnaden i binning mellan CCD tillåter istället för att fastna på lägst presterande kärnas möjliga frekvens med en all core OC.

2: Köra en enkel PBO med eller utan Auto OC, på detta vis får man lite mer all core prestanda och lite mer single core prestanda än stock, dock betydligt mindre all core än CCD OC men samtidigt lite bättre SC prestanda, sista beroende på kylning och hur högt man kommer med stock boost och CCD OC. Strömförbrukning & temp skenar dock långt mer än prestandan gör.

3: All core manuell OC, den sämst presterande lösningen som med all förmodan inte ens orkar över stock inte all core och speciellt inte single core, tar man i ordentligt med spänning kan man orka över stock all core prestanda men den högsta möjliga frekvensen begränsas av den sämst presterande kärnan så SC prestanda kommer vara sämre än CCD OC, PBO och stock såvida man inte tar i med spänning som är direkt livlängdsförkortande.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hmm, jag tror du får problem med CCD OC för att du kör PBO med auto OC funktionen, just auto OC funktionen kräver en reboot mellan på & avslagning vilket gör att du måste starta om då. Kör du bara PBO eller stock så slipper du omstart vid CCD profil aktivering/avaktivering.

Jag ska prova att rensa i bios och se om jag hittar vad som aktiverar omstart. Klart mer användbart om man skulle slippa det. Behövs ingen omstart för att applicera en profil på min 2700X-burk med Gigabyte moderkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Drog en Geekbench i Clear Linux med 3700X, det var inte lite brutalt vad snabbt det är!

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14671948

Geekbench 5, bättre single än 3900X i Windows:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/214190

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Hela ditt inlägg här bekräftar att du inte riktigt greppat det hela ännu, om du tittar på designen av vcore och på designen av SoC så borde du förstå varför det har de begränsningar de har. Ett hett tips är att både vcore och SoC har samma antal low side mosfet av samma typ. Du får nog titta om ännu en gång är mitt tips, du begår en mängd felaktiga antaganden och slutsatser igen.

För andra hugade som vill se just hur långt ute Yoshman är och cyklar har ni klippet här

https://youtu.be/KzRG_LjUl8Q

Min primära invändning mot Buildzoids video kring Asrock AB350M är egentligen inte maximal strömkapacitet, om inte annat sätter spolarna en hård gräns + antar man bara "rätt" Tj kan man visa att lo-MOSFETs för Vcore tål allt från 0 A (Tj = TjMax = 150°C) till 390 A (Tj = TA = 25°C).

Invändningen är hur han räknar på en dubblerad fas utan PWM-splitter. Får inte på något sätt ihop 156 A med en värmeutveckling på ~70 W. Kan absolut se hur man kan komma till 156 A, men då blir värmeutvecklingen ~33 W enligt mina beräkningar.

Verkligheten

Som kontrollpunkt här kan man fundera: när jag slog på PBO+AutoOC gick uppmätt effekt från väggen från ~200 W till ~300 W, förutsatt att min 3900X och din 3900X håller ungefär samma Vcore när de kör samma program (hyfsat rimligt antagande) så drog systemet någonstans 160-170 A. TechSpot får rätt snarlika siffror när de testade 3900X på samma moderkort (skillnaden är att jag har mer kylning på VRM).

Verkar det sannolikt att en relativt liten VRM-kylfläns skulle kunna kyla av >70 W värme??? Och är det rimligt att VRM-kylflänsen på mitt moderkort då skulle hålla 40°C?

Sättet jag är rätt säker man ska räkna på ger lång rimligare 33 W värme i detta fall. Räknar jag på samma sätt för SoC för t.ex. hans Gigabyte X470 Ultra Gaming (som är en "vanlig" 3-phase) får jag exakt samma siffror som han får (för varje strömnivå)!

Känns det rimligt att VRM för CPU-kärnorna och SoC skulle ha nära nog identisk kapacitet på ett AB350M Pro4? Är det inte uppenbart att det är något galet med beräkningen här?

Vidare så finns inga skyddskretsar alls på detta moderkort för VRM (vilket det finns på de mer high-end betonade moderkorten), så kommer aldrig att "VRM-trottla" utan det blir en thermal-runnaway med rök och eventuellt ljuseffekter. Om kapaciteten verkligen var 156 A och jag/TechSpot kör laster som ligger 10-20 A över så borde det nog ha luktat lite skumt efter ett tag...

Teori

Får också VRM för Vcore till ~150 A om jag sätter TC till 125°C (vilket man teoretisk kan göra, men som TechSpots mätning inte riktigt visar är ett "typiskt" värde utan det ska vara lägre). Men använder man sedan samma TC för SoC blir ju kapaciteten ~70 A (som ändå är mer än nog i praktiken), inte 150 A.

Vänder man på det så ger ett TC på ~60°C ungefär 150 A för SoC (fast spolarna tål bara ~120 A som max så de är flaskhals här). Men vid det värdet blir kapaciteten för Vcore ~315 A (vilket inte heller är möjligt då spolarna bara tål ~240 A).

Kan få samma siffror för värmeutveckling som han listar i AB350 Pro4 videon. Det om man räknar som att hälften av alla komponenter i VRM för Vcore är helt oanvända (0 A**). D.v.s. 1/3 av total ström går till en uppsättning low-MOSFET/high-MOSGET/choke per fas. Om så är fallet, varför i hela friden skulle man dubbla antalet komponenter per fas då det ökar kostnad?

Exempel på parallella VRM utan "doublers"

Den här videon visar just fallet där man parallellkopplar VRMs som switchar "i fas" med varandra, man har ju exakt de fallet inom varje Vcore fas för Asrock AB350M Pro4 (och en lång rad andra moderkort av budgetkaraktär).

Läxa upp mig!

Men som jag skrivit tidigare: även om det kan kännas trist att ha fel så vill jag att du med rejäl tydlighet pekar ut vad mitt tankefel är här. För endera vet du hur det borde göras, eller så begriper jag inte riktigt hur du kan vara så tvärsäker på att det faktiskt är fel.

Vad jag tror är att du litar blint på att Buildzoid har rätt. Men även om man är expert inom ett område så kommer man ha fel ibland. Framförallt om man som i hans fall får en bild på något och sedan ska dra massas slutsatser (vissa saker måste han ju gissa då de inte framgår av ett foto).

Jag gissar att han i alla fall fått sättet man ska räkna förluster om bakfoten i fallet "dubblade komponenter i en fas". Finns egentligen bara två fördelar med den designen: högre strömkapacitet och lägre förlust vid en specifik strömlast, i övrigt är den identisk med en "normal" 3-fas (kapacitansen lär faktiskt vara sämre då kapacitans hos parallella system adderas). Men åter igen, om du är så säker på att jag har fel, peka ut vad felet är för det borde vara rätt enkelt!

* Använder denna information för värmeberäkningen. Specifikt beräknar "conduction loss" (den som är proportionell mot RPD(ON) och kvadratisk m.a.p. ID samt "switching loss", som bl.a. är beroende på frekvensen hos VRM, övriga orsaker till värmeförlust är långt mindre och dessa två ger väldigt bra överensstämmelse med Buildzoids beräkningar i alla lägen utom faser med parallella komponenter utan "doublers").

** Är här Kirchhoff's Current Law kommer in, om den "andra" parallella uppsättningen komponenter i en fas "ser" 1/3 av hela lasten måste den första uppsättningen se 0 A. För vi kan vara rätt säkra på att den här lagen är korrekt.

Skrivet av SAFA:

Ok, men då förstår jag inte varför du tar upp att kurvan ska skära 14.9A vid 25C för Vishay-mosfeten. Kurvan är ju avsedd att visa vilken ström man kan köra utan att överskrida max Tj, vilket jag fick till 9.82A (vilket är lite mer än de 9.2 som står i databladet) utan att behöva införa nån annan termisk resistans än det som är angivet i databladet.

OK, är helt med på vad du säger nu och håller med om att jag helt missförstod dig!

Vad jag ville belysa är att i alla tre ID grafer vi pratat om här så beskriver kurvan hur maximal ström påverkas av Tc vid ett specifik RPD(ON). I varje graf dras en linje för ett, i den grafen, konstant värde på RPD(ON).

Jag hävdar däremot inte att RPD(ON) är en konstant. Precis som du nämner tidigare så beror den av en rad olika saker, primärt av Tj men också på VGS tydligen även ID (enligt dokument jag läst som beskriver hur man ska gå tillväga för att designa en VRM för t.ex. en telefon/laptop).

Av praktiska skäl måste ju datablad välja att beskriva värden vid en rimlig (och förhoppningsvis hyfsat typiska) värden, här kan man diskutera om de valda värdena är "typiska" eller ej (du kanske anser att Sinopowers graf inte är gjord med bra "typiska" värden givet avsedda användningsområden?).

Vad jag förstått från andra Buildzoid videon så använder många moderkort, framförallt de enklare, en VGS på 12 V (inte 4,5 V som de värden listas här och som verkar användas i Buildzoids video för just Asrock AB350M). RPD(ON) är lägre vid VGS = 12 V än VGS = 4,5 V. Så ur den aspekten är ändå Sinopower-databladet vettigt, de använder VGS på 10 V.

Dock: Sinopower databladet är felmärkt, är fel sak listad på X-axeln då grafen kan inte representera TC = 25°C, X-axeln är TC (vilket helt korrekt är fallet i t.ex. Vishays databladet du länkade). Märkningen ska nog vara TJ = 150°C och VGS = 10 V, för då stämmer resten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag kör AutoOC/PBO, oklart vilket som är vilket verkar vara en sörja med begrepp, men det ger ok prestanda och boostar och idlar som det ska. Framförallt idlar ordentligt är viktigt för att kunna ha så tysta fläktar som möjligt vid vanligt desktop arbete.

Absolut bäst prestanda ger per-CCX klockning i Ryzen Master, fått helt brutala scores med det, det som drar ned det är att det inte går att ställa in och håller sig där. Man måste nämligen starta Ryzen Master efter boot, applicera sin profil och då vill datorn starta om igen innan man kan använda den. Galet opraktiskt och egentligen bara användbart för att posta grymma scores på forum. Har man något spel som är viktigt för en som ligger och dippar på fps gränsen kanske det finns motivation. En klar fördel med per-CCX klockning är att man kan använda mycket lägre vcore så det blir en hel del svalare under tung last än AutoOC/PBO.

Gammal vanlig hederlig OC gimpas om man har en dålig CCX, eftersom den då avgör max klock, dom flesta Ryzen 3000 verkar binnade med minst en dålig CCX. Till skillnad mot Ryzen 2000, min 2700X boostar över 4.4GHz på alla 8 kärnor.

Då har du auto i bios. Kör du Manuell oc i bios startar inte RM om datorn. inte på min iaf.
Kör för närvarande själv med CCD OC. 4350 på CCD0 och 4250 på CCD1.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Då har du auto i bios. Kör du Manuell oc i bios startar inte RM om datorn. inte på min iaf.
Kör för närvarande själv med CCD OC. 4350 på CCD0 och 4250 på CCD1.

Javisst har jag Auto, det Tellus82 menade att eventuellt kan man ha det men inte tillsammans med PB Override. Nåväl, skall testa vid tillfälle. Det finns runt 5% mer prestanda i multi att utvinna, och med lägre värme, med hjälp av CCX OC. Det är alltså svårt att ignorera det.

Jag har fått 4400MHz CB R20 stabilt på CCX0, 4350 på CCX1 och 4200/4250 på CCD1 vid 1.356V i Ryzen Master vilket blev 1.27V efter droop. Gav runt 7600-7700p, minns inte exakt eftersom jag var tvungen att gå ifrån datorn när jag testade. Det finns i alla fall potential att hitta en bra inställning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Nja, spread spectrum ska vara aktivt för bästa stabilitet, det är hela poängen med just spread spectrum. Man kan slå av det för en jämnare frekvens men det behöver på intet sätt ge bättre stabilitet.

Sen förstår jag kanske inte riktigt hysterin över 99.8MHz kontra 100MHz, det är inte en skillnad ni ser annat än i syntetiska appar där det inte döljs av felmarginal

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ta första steget här. Du har fel och @Jalle64 har rätt i denna.

Redan postad information

Läs länken Jalle64 postade. Hur ofta har AnadTech haft så fundamental fel i artikel att sanningen är tvärt emot vad de skriver?

Electronic Engineering Times

EE Times brukar publicera artiklar man kan lita är korrekta. De har flera artiklar i ämnet "spread spectrum", denna säger rätt mycket precis som AnandTech artikeln

"The differential mode is caused by current loops formed between traces and the ground plane on PC add-in cards and motherboards, loops that act as antennas and radiate EMI that may exceed the FCC limits."

Och här förklaras vad som faktiskt utförs

"Essentially, spread spectrum is a modulation method where the modulation is measured as a percentage. For example, a 0.5 percent modulation means that a 100-MHz clock is modulated between 99.5 and 100.5 MHz. This is called a center 0.5 percent modulation (delta), since the 100-MHz fundamental frequency remains the center frequency."

D.v.s när man slår detta introduceras medvetet jitter. Jitter = avvikelse i periodiciteten av klockfrekvensen, knappast något som ökar stabilitet...

Artikel av PhD i EE

Killen som skrivit denna artikel har doktorerat i "electrical engineering", så lite koll borde han ju ha i området. Han har bl.a. jobbat åt Google och Occulus med att designa kretsar till deras produkter och genom det dragit på sig >10 patent i området.

Det betyder inte att automatiskt har rätt, men vi kan nog gissa att han har bättre koll än svensson

Några axplock från artikeln

"Generally, frequency modulation through spread spectrum clocking should not cause any problems. However, system stability may be compromised if you are overclocking the memory bus.
...
Therefore, it is recommended that you disable the MCLK Spread Spectrum feature if you are overclocking the memory bus. You will be able to achieve better overclockability, at the expense of higher EMI."

Så man kan antagligen ha detta påslaget (nog till och med en bra idé för att slippa potentiell EMI problem med produkter man har hemma som kommunicerar trådlöst). Undantaget är om man överklockar sitt minne, då bör man slå av det då det minskar stabiliteten.

Man bör också ha det på om man är paranoid (eller i alla fall om man anser att Spectre/Meltdown är ett potentiellt problem för hemanvändare)

"All clock signals have extreme values (spikes) in their waveform that create EMI (Electromagnetic Interference). This EMI interferes with other electronics in the area. There are also claims that it allows electronic eavesdropping of the data being transmitted."

Och orsaken verkar som tidigare nämnts primärt vara att klara FCC-kraven

"To prevent EMI from causing problems to other electronics, the FCC enacted Part 15 of the FCC regulations in 1975. It regulates the power output of such clock generators by limiting the amount of EMI they can generate. As a result, engineers use spread spectrum clocking to ensure that their motherboards comply with the FCC regulation on EMI levels."

Teori

Det här är väldigt mycket orsaken till varför jag lägger tid på ett forum som SweClockers, man kan lära sig något nytt!!!

Vad är det rent konkret "spread spectrum" gör i kontext av en PC? Jo, PC innehåller massa klocksignaler. Dessa är i det ideala fallet en perfekt fyrkantsvåg.

Hur ser Fouriertransformen av en fyrkantsvåg ut? Tja, för en perfekt variant är det en serien Dirakpulser med amplitud som avtar som 1/N där N är numret på den sinusvåg (är en oändlig serie av sinusvågor där perioden är udda heltal från frekvensen på fyrkantsvågen) som bygger upp fyrkantsvågen.

I praktiken är aldrig fyrkantsvågen perfekt, bl.a. därför att en perfekt våg måste ha absolut noll tid att växla mellan hög/låg-nivå. Det är ju omöjligt att uppnå i praktiken. Så det ser ut något åt detta håll

Vad "spread spectrum" gör är att lägga in "orenhet" även i periodiciteten, d.v.s. addera jitter. Effekten av detta är att man breddar topparna ovan. Arean under varje topp är konstant, så breddar man toppen minskar man amplituden -> minskar energin sett till en specifik frekvens -> minskar "brus" hos eventuella enheter man kan tänkas störa i närområdet (så de får då högre signal/brus kvot).

Kort och gott, man minskar EMI effekten då man sprider ut störningarna över en större bandbredd.

Snälla: läxa upp mig på samma sätt kring VRM för jag vill fatta vad jag just nu tydlige missförstått!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Sen är kanske inte frekvensen i sig så mycket att bråka om, men se det från en annan vinkel. Om du fick 99.8% av din lön varje månad, men kunde fixa så att du fick 100% av din lön varje månad, genom en knapptryckning, skulle du då trycka på knappen?

Finns en detalj som saknas i din liknelse här. Låt oss stanna vid lön.

Normalfallet är att du får 100 % lön. Men din arbetsplats har för tillfället inte klimatkompenserat sina varor (får representera att "spread spectrum" är av och din dator potentiellt sprider EMI).

Klimatkompensering ligger ju i tiden, men det kostar ju företaget pengar. Då deal:en är att om alla går ner till 99.8 % lön kommer företaget klimatkompensera alla deras köp.

Du kan också välja "knapptryckningen" och stanna vid 100 % lön (100,0 MHz), men då finns en viss risk att du rätt vad det är får kicken (datorn kraschar) därför att man inte längre kan garantera en balanserad ekonomi.

Om "spread spectrum" lägger på 0,2 MHz jitter så är 99,8±0,2 allt <= 100,0 MHz som är specifikation medan 100,0±0,2 tidvis når 100,2 MHz som kan ställa till med problem!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Får du högre score i Linux?

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Får du högre score i Linux?

Absolut, mycket högre, och mer i Clear Linux än i Arch Linux. Clear Linux är ett riktigt racer OS

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan ta första steget här. Du har fel och @Jalle64 har rätt i denna.

Snälla: läxa upp mig på samma sätt kring VRM för jag vill fatta vad jag just nu tydlige missförstått!!!

Jag lär fråga vad det är för fel på dig rent ärligt, är du skitsur för att jag påvisade hur uppåt väggarna du var med dina påståenden att du nu gör allt i din makt att försöka tvåla till mig som du tyckte jag skulle göra? (bisarrt nog i sig) Vet du vad, jag är inte här för att tvåla till folk, till skillnad från dig har jag inte det behovet.

Om du kan påvisa fakta så tar jag till mig den, du kanske skulle börja göra det samma istället?

Sen skrev jag total energi, om du har samma mängd energi men spridd över ett bredare frekvens spektra så blir amplituden mindre men med samma mängd energi över just bredare frekvensband, vet inte riktigt hur du tolkar det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Absolut, mycket högre, och mer i Clear Linux än i Arch Linux. Clear Linux är ett riktigt racer OS

Ok, vad kör du ramminet i för hastighet och använder du pbo? Jag har också läst att Linux ska vara snabbare i vissa applikationer vs windows, gäller det samtliga program som du kan köra på Linux?

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Min primära invändning mot Buildzoids video kring Asrock AB350M är egentligen inte maximal strömkapacitet, om inte annat sätter spolarna en hård gräns + antar man bara "rätt" Tj kan man visa att lo-MOSFETs för Vcore tål allt från 0 A (Tj = TjMax = 150°C) till 390 A (Tj = TA = 25°C).

Invändningen är hur han räknar på en dubblerad fas utan PWM-splitter. Får inte på något sätt ihop 156 A med en värmeutveckling på ~70 W. Kan absolut se hur man kan komma till 156 A, men då blir värmeutvecklingen ~33 W enligt mina beräkningar.

Verkligheten

Som kontrollpunkt här kan man fundera: när jag slog på PBO+AutoOC gick uppmätt effekt från väggen från ~200 W till ~300 W, förutsatt att min 3900X och din 3900X håller ungefär samma Vcore när de kör samma program (hyfsat rimligt antagande) så drog systemet någonstans 160-170 A. TechSpot får rätt snarlika siffror när de testade 3900X på samma moderkort (skillnaden är att jag har mer kylning på VRM).

Verkar det sannolikt att en relativt liten VRM-kylfläns skulle kunna kyla av >70 W värme??? Och är det rimligt att VRM-kylflänsen på mitt moderkort då skulle hålla 40°C?

Sättet jag är rätt säker man ska räkna på ger lång rimligare 33 W värme i detta fall. Räknar jag på samma sätt för SoC för t.ex. hans Gigabyte X470 Ultra Gaming (som är en "vanlig" 3-phase) får jag exakt samma siffror som han får (för varje strömnivå)!

Känns det rimligt att VRM för CPU-kärnorna och SoC skulle ha nära nog identisk kapacitet på ett AB350M Pro4? Är det inte uppenbart att det är något galet med beräkningen här?

Vidare så finns inga skyddskretsar alls på detta moderkort för VRM (vilket det finns på de mer high-end betonade moderkorten), så kommer aldrig att "VRM-trottla" utan det blir en thermal-runnaway med rök och eventuellt ljuseffekter. Om kapaciteten verkligen var 156 A och jag/TechSpot kör laster som ligger 10-20 A över så borde det nog ha luktat lite skumt efter ett tag...

Teori

Får också VRM för Vcore till ~150 A om jag sätter TC till 125°C (vilket man teoretisk kan göra, men som TechSpots mätning inte riktigt visar är ett "typiskt" värde utan det ska vara lägre). Men använder man sedan samma TC för SoC blir ju kapaciteten ~70 A (som ändå är mer än nog i praktiken), inte 150 A.

Vänder man på det så ger ett TC på ~60°C ungefär 150 A för SoC (fast spolarna tål bara ~120 A som max så de är flaskhals här). Men vid det värdet blir kapaciteten för Vcore ~315 A (vilket inte heller är möjligt då spolarna bara tål ~240 A).

Kan få samma siffror för värmeutveckling som han listar i AB350 Pro4 videon. Det om man räknar som att hälften av alla komponenter i VRM för Vcore är helt oanvända (0 A**). D.v.s. 1/3 av total ström går till en uppsättning low-MOSFET/high-MOSGET/choke per fas. Om så är fallet, varför i hela friden skulle man dubbla antalet komponenter per fas då det ökar kostnad?

Exempel på parallella VRM utan "doublers"

Den här videon visar just fallet där man parallellkopplar VRMs som switchar "i fas" med varandra, man har ju exakt de fallet inom varje Vcore fas för Asrock AB350M Pro4 (och en lång rad andra moderkort av budgetkaraktär).

Läxa upp mig!

Men som jag skrivit tidigare: även om det kan kännas trist att ha fel så vill jag att du med rejäl tydlighet pekar ut vad mitt tankefel är här. För endera vet du hur det borde göras, eller så begriper jag inte riktigt hur du kan vara så tvärsäker på att det faktiskt är fel.

Vad jag tror är att du litar blint på att Buildzoid har rätt. Men även om man är expert inom ett område så kommer man ha fel ibland. Framförallt om man som i hans fall får en bild på något och sedan ska dra massas slutsatser (vissa saker måste han ju gissa då de inte framgår av ett foto).

Jag gissar att han i alla fall fått sättet man ska räkna förluster om bakfoten i fallet "dubblade komponenter i en fas". Finns egentligen bara två fördelar med den designen: högre strömkapacitet och lägre förlust vid en specifik strömlast, i övrigt är den identisk med en "normal" 3-fas (kapacitansen lär faktiskt vara sämre då kapacitans hos parallella system adderas). Men åter igen, om du är så säker på att jag har fel, peka ut vad felet är för det borde vara rätt enkelt!

* Använder denna information för värmeberäkningen. Specifikt beräknar "conduction loss" (den som är proportionell mot RPD(ON) och kvadratisk m.a.p. ID samt "switching loss", som bl.a. är beroende på frekvensen hos VRM, övriga orsaker till värmeförlust är långt mindre och dessa två ger väldigt bra överensstämmelse med Buildzoids beräkningar i alla lägen utom faser med parallella komponenter utan "doublers").

** Är här Kirchhoff's Current Law kommer in, om den "andra" parallella uppsättningen komponenter i en fas "ser" 1/3 av hela lasten måste den första uppsättningen se 0 A. För vi kan vara rätt säkra på att den här lagen är korrekt.

OK, är helt med på vad du säger nu och håller med om att jag helt missförstod dig!

Vad jag ville belysa är att i alla tre ID grafer vi pratat om här så beskriver kurvan hur maximal ström påverkas av Tc vid ett specifik RPD(ON). I varje graf dras en linje för ett, i den grafen, konstant värde på RPD(ON).

Jag hävdar däremot inte att RPD(ON) är en konstant. Precis som du nämner tidigare så beror den av en rad olika saker, primärt av Tj men också på VGS tydligen även ID (enligt dokument jag läst som beskriver hur man ska gå tillväga för att designa en VRM för t.ex. en telefon/laptop).

Av praktiska skäl måste ju datablad välja att beskriva värden vid en rimlig (och förhoppningsvis hyfsat typiska) värden, här kan man diskutera om de valda värdena är "typiska" eller ej (du kanske anser att Sinopowers graf inte är gjord med bra "typiska" värden givet avsedda användningsområden?).

Vad jag förstått från andra Buildzoid videon så använder många moderkort, framförallt de enklare, en VGS på 12 V (inte 4,5 V som de värden listas här och som verkar användas i Buildzoids video för just Asrock AB350M). RPD(ON) är lägre vid VGS = 12 V än VGS = 4,5 V. Så ur den aspekten är ändå Sinopower-databladet vettigt, de använder VGS på 10 V.

Dock: Sinopower databladet är felmärkt, är fel sak listad på X-axeln då grafen kan inte representera TC = 25°C, X-axeln är TC (vilket helt korrekt är fallet i t.ex. Vishays databladet du länkade). Märkningen ska nog vara TJ = 150°C och VGS = 10 V, för då stämmer resten.

Du har för det första ignorerat det faktum att du räknat fel på antal mosfets då du påstod att SoC VRM hade bara enkel uppsättning mosfets (det är en rätt massiv felkälla på dina antaganden), du har ignorerat att buildzoid nämner exakt hur han räknat i videon, du har kommit fram till 33W vid 156A, vid vilken spänning och vid vilken drivspänning och vid vilken temp och vid vilken växlingsfrekvens?

Du får slänga de mest bisarra påståenden min väg, det är helt OK, men tills du kan erkänna när du är ute och cyklar så totalt att du inte ens kan räkna antal mosfets rätt så kanske du ska ta det lite varligt med mer avancerade formler.

Edit: Dina gissningar om vad Buildzoid gör är direkt felaktiga, rejält felaktiga och jag tror du vet det, han beräknar den totala belastningen för alla 6 low side mosfets för den tid de är aktiva och med den drivspänning de har & för den vcore man kör & vid den strömstyrka som plockas ut, Buildzoid har en rätt bra genomgång av hur man kan räkna ut saker som dessa i följande video: https://youtu.be/d6tQUhUIDdE

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Ok, vad kör du ramminet i för hastighet och använder du pbo? Jag har också läst att Linux ska vara snabbare i vissa applikationer vs windows, gäller det samtliga program som du kan köra på Linux?

Ja, i princip allt är snabbare under Linux. Just 3700X-burken som jag postade ovan har skitsega minnen, 4x8GB Hynix AFR som går i 3000MHz, det är en hel vetenskap att klocka dom och jag har inte lyckats ännu. Glad att dom går i specificerad hastighet i alla fall.

Det är Auto OC som är aktiverat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Jag lär fråga vad det är för fel på dig rent ärligt, är du skitsur för att jag påvisade hur uppåt väggarna du var med dina påståenden att du nu gör allt i din makt att försöka tvåla till mig som du tyckte jag skulle göra? (bisarrt nog i sig) Vet du vad, jag är inte här för att tvåla till folk, till skillnad från dig har jag inte det behovet.

Om du kan påvisa fakta så tar jag till mig den, du kanske skulle börja göra det samma istället?

Sen skrev jag total energi, om du har samma mängd energi men spridd över ett bredare frekvens spektra så blir amplituden mindre men med samma mängd energi över just bredare frekvensband, vet inte riktigt hur du tolkar det.

Om du ser det som "tvåla till" tar du det på helt fel sätt.

Jag ser det som något positivt när någon kan lära mig något nytt. Även om det moment kan kännas lite surt om man innan stuckit ut hakan och det visat sig att det hela var en killgissning.

Som jag skrev innan, jag har noll intresse av att irritera dig. Om du sitter inne med information kring något jag tycker är värt att känna till men missförstått vore det superfint om du kunde dela med dig av kunskapen!

Tar vi det specifika fallet har du hävdat t.ex.

Skrivet av tellus82:

Finns flertalet vetenskapliga artiklar som påvisar det rakt motsatta mot vad du försöker hävda, sen betyder inte det att det inte är ett krav för kontrollorgan att elektronik ska ha spread spectrum.

Spread spectrum ger bara bussen i fråga ett bredare spann att kommunicera på och huruvida det i slutändan reducerar EMI kan diskuteras, möjligen kan man påvisa att istället för en peak så får du en bredare kulle som avger EMI över bredare frekvens men i lägre amplitud. Den totala energin landar nog i slutändan på det samma.
Skickades från m.sweclockers.com

Om sådan artiklar faktiskt finns, varför inte länka i alla fall en av dessa?

Om de artiklar som länkats ovan är korrekt är det andra inte så mycket att diskutera, det är tvärtom huvudfunktionen för "spread spectrum".

Skrivet av tellus82:

Nja, spread spectrum ska vara aktivt för bästa stabilitet, det är hela poängen med just spread spectrum. Man kan slå av det för en jämnare frekvens men det behöver på intet sätt ge bättre stabilitet.

Sen förstår jag kanske inte riktigt hysterin över 99.8MHz kontra 100MHz, det är inte en skillnad ni ser annat än i syntetiska appar där det inte döljs av felmarginal

Skickades från m.sweclockers.com

Du har själv fetmarkerat det felaktiga här. Det ska alltså vara inaktiverat för bästa stabilitet, detta då funktionen medvetet introducerar
jitter (som försämrar stabiliteten).

Var inte det ett tydlig och sakligt påpekade på vad som, i alla fall från mitt lilla hör av världen, verkar felaktigt i det du påstått i ämnet? Kan inte se att det på något sätt skulle vara ett påhopp på dig som person, om det mot förmodad är det ber jag om ursäkt i förskott!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du ser det som "tvåla till" tar du det på helt fel sätt.

Jag ser det som något positivt när någon kan lära mig något nytt. Även om det moment kan kännas lite surt om man innan stuckit ut hakan och det visat sig att det hela var en killgissning.

Som jag skrev innan, jag har noll intresse av att irritera dig. Om du sitter inne med information kring något jag tycker är värt att känna till men missförstått vore det superfint om du kunde dela med dig av kunskapen!

Tar vi det specifika fallet har du hävdat t.ex.
Om sådan artiklar faktiskt finns, varför inte länka i alla fall en av dessa?

Om de artiklar som länkats ovan är korrekt är det andra inte så mycket att diskutera, det är tvärtom huvudfunktionen för "spread spectrum".

Du har själv fetmarkerat det felaktiga här. Det ska alltså vara inaktiverat för bästa stabilitet, detta då funktionen medvetet introducerar
jitter (som försämrar stabiliteten).

Var inte det ett tydlig och sakligt påpekade på vad som, i alla fall från mitt lilla hör av världen, verkar felaktigt i det du påstått i ämnet? Kan inte se att det på något sätt skulle vara ett påhopp på dig som person, om det mot förmodad är det ber jag om ursäkt i förskott!

Du är för go, läs om det du själv skrev i förra inlägg så kanske det klarnar, sen har du själv bett mig att tvåla till dig (åter igen, en aning bissart)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Du har för det första ignorerat det faktum att du räknat fel på antal mosfets då du påstod att SoC VRM hade bara enkel uppsättning mosfets (det är en rätt massiv felkälla på dina antaganden), du har ignorerat att buildzoid nämner exakt hur han räknat i videon, du har kommit fram till 33W vid 156A, vid vilken spänning och vid vilken drivspänning och vid vilken temp och vid vilken växlingsfrekvens?

Du får slänga de mest bisarra påståenden min väg, det är helt OK, men tills du kan erkänna när du är ute och cyklar så totalt att du inte ens kan räkna antal mosfets rätt så kanske du ska ta det lite varligt med mer avancerade formler.

Edit: Dina gissningar om vad Buildzoid gör är direkt felaktiga, rejält felaktiga och jag tror du vet det, han beräknar den totala belastningen för alla 6 low side mosfets för den tid de är aktiva och med den drivspänning de har & för den vcore man kör & vid den strömstyrka som plockas ut, Buildzoid har en rätt bra genomgång av hur man kan räkna ut saker som dessa i följande video: https://youtu.be/d6tQUhUIDdE

Detta är formlerna jag använde för att räkna ut värmeförlust.

TS (temperatur på kylflänsare) kan jag mäta med IR-kamera. θCS kan, om man vill, skattas genom att kombinera TechSpots mätningar av TC och anta att våra system utvecklade ungefär lika mycket värme.

Övriga siffror finns i databladet, utom TC, där måste man anta ett värde som kan vara rimligt (TechSpot listar ju detta som "MOSFET surface temperature").

De stämmer inom någon Watt med de som han räknar fram i videon, utom just ett specifikt fall: VRMs utan "doubles" men med två parallella high-MOSFET/low-MOSFET/choke. Det blir "rätt" där förutsatt att man ignorerar ett parallellt spår (d.v.s. ignorerar hälften av komponenterna i VRM).

Och du har inte svara på: om han räknar rätt utvecklar Vcore VRM runt 70 W i TechSpot-fallet (samt i mitt fall med Octave/DGEMM med PBO-aktiverat).

Svara på detta: givet storleken på den kylflänsen, känns det rimligt att kunna avleda 70 W och ända hålla sig inom rimliga gränser? Även de 33 W jag kom fram till känns i högsta laget, men det kraschade i.o.f.s. för TechSpot (de hade inte en extra fläkt mot VRM som jag har).

Edit: kollade videon, inte konstigt att jag får samma resultat... Är föga oväntat exakt samma formler vi använder och det är samma komponenter (för värmeförlust) vi ignorerat (då de i praktiken är långt mindre än de två som faktiskt tas med, det utanför "idle").

Kvar är då: varför räknar han fallet med två parallella spår per fas utan "doublers" som om det bara finns ett spår (det är exakt det resultat man får om man gör det antagandet)?

Det jag hittat om just den designen är att den har exakt två potentiella fördelar:

  • lägre mängd utvecklad värme vid en specifik total strömstyrka. Teoretisk blir PDcond exakt halverad per fas, men PDsw går upp då det nu är dubbelt så många MOSFETs. Men vid höga strömmar är PDcond mycket större än PDsw så blir en klar reduktion

  • Orsaken till lägre effekt är just att PDcond beror av kvadraten på ID, dubblar man allt "ser" varje VRM ungefär halva strömmen (Kirchhoff's current law). Man balanserar explicit, men systemet är faktiskt delvis självbalanserande då RPD(ON) ökar med temperatur -> om en VRM får mer ström ökar dess temperatur snabbare -> högre resistans -> strömmen tar den andra VRM:en i större utsträckning

I övrigt finns inga fördelar. Med "doublers" minskas även rippel samt man slipper ökad faskapacitans då de två VRM aktiveras vid olika tillfällen (high-side är ju endast aktiv ~10 % av tiden, så inget överlapp med 180°C fasförskjutning).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer