Permalänk
Medlem

Någon har gjort en Knight Rider Haas video. Saknas bara när Grosjean tar ut Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Sämsta racet jag sett. Hoppas dom tar bort Singapore från kalendern.

Skickades från m.sweclockers.com

va? har du aldrig sett ett race från Monaco?
men ja, bra race är det ju inte. var spännande i några varv i samband med depåstoppet och det var lite trafik. men sen var det VM i att åka på led

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Monaco är något roligare pga onboard cam men ja de är samma skit. Har aldrig sett ett bra race på Monaco eller singapore

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Monaco är något roligare pga onboard cam men ja de är samma skit. Har aldrig sett ett bra race på Monaco eller singapore

Singapore 2017 när det regnade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Sämsta racet jag sett. Hoppas dom tar bort Singapore från kalendern.

Skickades från m.sweclockers.com

Monaco och SPECIELLT Singapore har alltid och kommer alltid vara VM i pensionärsrally.

Monaco är en form av nostalgi, det måste alltid vara ett F1 race i Monaco.

Singapore är ett test på förarnas uthållighet. 2 timmars körande i 50-60 graders värme med hög luftfuktighet.

Ricciardo gjorde ett superbra jobb när han tröttnade att spela med och började köra framåt.

Behåll dessa 2 i kalendern, Ta bort Spanien och lägg tillbaka Hockenheim.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Argumenterar konstigt för att behålla Singapore. Oscar de så blir de ju inte särdeles jobbigt Monaco är typ lika enkelt önska bort som Ferrari dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Argumenterar konstigt för att behålla Singapore. Oscar de så blir de ju inte särdeles jobbigt Monaco är typ lika enkelt önska bort som Ferrari dock.

Ditt inlägg är osammanhängande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ditt inlägg är osammanhängande.

autocorrect gillade inte pacar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

autocorrect gillade inte pacar

Kan nog bero på att "pacar" mig veterligen inte är att ord på varken svenska eller engelska (eller ens svengelska frö den delen). Det betyder dock "flickvän" på indonesiska, men det är inte vad jag tror du var ute efter.

Om du försöker försvenska order "pace" i verbform, så får du nog ändå ta och skriva "pace:ar", så har man i vart fall en rimlig chans att förstå vad du menar.

För övrigt så var det betydligt fler ord/saknas av ord som gjorde inlägget väldigt svårtolkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Kan nog bero på att "pacar" mig veterligen inte är att ord på varken svenska eller engelska (eller ens svengelska frö den delen). Det betyder dock "flickvän" på indonesiska, men det är inte vad jag tror du var ute efter.

Om du försöker försvenska order "pace" i verbform, så får du nog ändå ta och skriva "pace:ar", så har man i vart fall en rimlig chans att förstå vad du menar.

För övrigt så var det betydligt fler ord/saknas av ord som gjorde inlägget väldigt svårtolkat.

Nja pacar har gått väldigt bra genom alla år

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Pacar? Pace car eller Paccar ( https://paccarpowertrain.com/ ) ?

Jag tycker nog att Singapore var tristare än Monaco. Bästa banan är nog Spa följt av Monza (trots den tråkiga historien där Ronnie Peterson förolyckades, jag såg det direktsänt på TV när det hände... )

Litet överraskad att Verstappen inte ställde till något den här gången. Trist för Russell som fick bryta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Litet överraskad att Verstappen inte ställde till något den här gången. Trist för Russell som fick bryta.

Verstappen har mognat rätt bra sedan Monaco 2018, även om det var en resa bakåt när han försökte trycka sig förbi Kimi.

Grosjean och Magnussen är nog de två som ställer till med mest bus på banan i nuläget även om Kvyat kan tappa förståndet och köra lite torped ibland.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Leclerc verkar vara på gång - fjärde pole position i rad och enda som kvalat under 1:32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Leclerc verkar vara på gång - fjärde pole position i rad och enda som kvalat under 1:32.

Ja han är verkligen på uppgång nu alltså. Killen blir snabbare och snabbare för varje GP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Ja han är verkligen på uppgång nu alltså. Killen blir snabbare och snabbare för varje GP.

Synd att det troligtvis inte räcker för att utmana Hamilton om världsmästerskapet. Hamilton är på tok för jämn i sin körning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Noob I am: Ham skulle behöva bryta 2 race för att de ska bli spännande. Tror det räckrr med att Ham blir 4a alla återstående lopp även om Lec vinner

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Inte bara Leclerc som är bra, Ferrari har gjort framsteg senaste tiden. Inte nog med att de har en väldig stark motor, nu har de en bil som fungerar riktigt bra i lopp som kräver grepp och aerodynamik också.

Permalänk
Medlem

De borde förbjuda pitstops under VSC och SC. Såvida bilen inte har synliga skador och kör betydligt långsammare än normalt. Inte för att vinnaren inte förtjänade det, de är tre eller fyra förare som gör upp om vinsterna nu. Men jag ogillar verkligen när slumpen avgör lopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De borde förbjuda pitstops under VSC och SC. Såvida bilen inte har synliga skador och kör betydligt långsammare än normalt. Inte för att vinnaren inte förtjänade det, de är tre eller fyra förare som gör upp om vinsterna nu. Men jag ogillar verkligen när slumpen avgör lopp.

Håller med, rena lotteriet om man redan varit eller inte varit i depån redan och vart på banan man befinner sig.
Utöver det skulle jag vilja se att de fick starta med vilka däck de ville, inte som det är nu då de måste starta med snabbaste tiden i q2(om de går vidare) på de däcken de satte tiden med.

Angående racet, jag börjar tröttna rejält på F1. Som idag då man knappast hör all radiotrafik utan bara en lite bråkdel av det hela. Men helvete vilket gnäll det var på Leclerc. Kan bara tänka mig hur all radiotrafik lät från den bebisen. Nu är det ju inte bara han som gnäller, det gäller de flesta. Skulle vilja höra i andra änden av radion: -Stfu and stop whining and drive.

Just fan, förbjud teamorder också är något jag skulle vilja se.

Åter till Leclerc, på han lät det som att han minsann gav Vettel slipstream i starten så då ska ju han såklart få 1:a-platsen. Man kan ju tycka om han är så ivrig på att leda kunde han väl skitit att gett Vettel slipstream i starten? Eller vänta, då hade ju Hamilton fått den och kört om och han hade iaf legat 2:a. Skulle han då ändra frekvens på radion till mercachefen och bett Hamilton att släppa förbi han?

Då de höll Vettel ute bara för att Leclerc skulle komma om, då blev det kanalbyte för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De borde förbjuda pitstops under VSC och SC. Såvida bilen inte har synliga skador och kör betydligt långsammare än normalt. Inte för att vinnaren inte förtjänade det, de är tre eller fyra förare som gör upp om vinsterna nu. Men jag ogillar verkligen när slumpen avgör lopp.

Man kommer inte ifrån att slumpen spelar in gällande hållbarhet osv. Men det ska inte ge fördel genom gratis depåstopp som det blev nu så jag håller med, inget däckbyte under VSC eller SC

Permalänk
Medlem

Eller så tillåter man det men att man isf får placera sig längst bak i fältet. Valmöjligheten finns kvar men fördelen blir inte såpass stor som den är nu, speciellt inte på trånga (stads)banor.

Man kan ju också helt enkelt göra så att de pitstoppen måste ta en viss tid, och inte blir de supersnabba stoppen som under normalt race, så att tidsvinsten inte blir lika stor.

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött på allt pappa, pappa orättvist. Inte bara leclerk som försöker vinna race genom pitradio och beklaga sig för papsen att han inte är mer älskad än bror.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Håller med, rena lotteriet om man redan varit eller inte varit i depån redan och vart på banan man befinner sig.
Utöver det skulle jag vilja se att de fick starta med vilka däck de ville, inte som det är nu då de måste starta med snabbaste tiden i q2(om de går vidare) på de däcken de satte tiden med.

Angående racet, jag börjar tröttna rejält på F1. Som idag då man knappast hör all radiotrafik utan bara en lite bråkdel av det hela. Men helvete vilket gnäll det var på Leclerc. Kan bara tänka mig hur all radiotrafik lät från den bebisen. Nu är det ju inte bara han som gnäller, det gäller de flesta. Skulle vilja höra i andra änden av radion: -Stfu and stop whining and drive.

Just fan, förbjud teamorder också är något jag skulle vilja se.

Åter till Leclerc, på han lät det som att han minsann gav Vettel slipstream i starten så då ska ju han såklart få 1:a-platsen. Man kan ju tycka om han är så ivrig på att leda kunde han väl skitit att gett Vettel slipstream i starten? Eller vänta, då hade ju Hamilton fått den och kört om och han hade iaf legat 2:a. Skulle han då ändra frekvens på radion till mercachefen och bett Hamilton att släppa förbi han?

Då de höll Vettel ute bara för att Leclerc skulle komma om, då blev det kanalbyte för min del.

Visst kan man tycka att det känns snopet när SC eller VSC leder till en tvär omkastning i ledningen, men å andra sidan så är det "lika" för alla och något som i min mening ger lite extra krydda till racen. Att kunna sträcka ut sin stint längre än sina motståndare innebär att strategin är mer mottaglig för SC och VSC. Alltså är det, liksom annan trafik, däckslitage, etc. olika parametrar man behöver ta hänsyn till när man lägger upp sin strategi. Tar man helt bort detta, så kan ju resultatet istället bli det helt motsatta. En SC samlar ju ihop hela fältet (hur rättvist nu det är?), om då den ena bilen hunnit gå i depå innan SC, och den andra ligger kvar, så kommer den med nya däck få köra ikapp hela avståndet och nu ligga kloss i baken, fast med nya däck. Skulle det verkligen vara bättre? Skulle inte detta bara göra racen ännu mer linjära och förutsägbara?

Varför skulle Leclarc inte gnälla när man på förhand gjort en överenskommelse inom teamet, som då den andra helt struntar i? Vettel var väl medveten om den överenskommelsen, då han vid första radiokontakten med teamet sa att man bara skulle vänta i 2 varv, sen göra bytet. Men så blev det ju inte. Jag har full förståelse för att Leclerc reagerar som han gör, framförallt med tanke på hur teamet sjabblade bort honom förra helgen i Singapore.

Permalänk
Medlem

Är inte lika förstående. Så otroligt bortskämd unge. Vettel vann förra så det är orättvist om han vinner igen? Det är ju bara köra snabbare så vinner du... Han blev inte direkt uppehållen .. Det är racing. Leclerk sket i att rejsa trodde raceresultatet var uppgjort? Allt ska man få gratis man ska inte behöva jobba för något när man sitter i vinnarbil.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Som jag förstod det så var det bestämt att Leclerk skulle ge Vettel drag i starten för att han skulle gå om Lewis men det även skulle ge han fart nog att gå om Leclerk. Där av att han skulle ge tillbaka ledningen senare.

Man kan se det på flera sätt.

1. Smart av Ferrari att säkra en 1-2 istället för att låta dom köra fritt.
2. Låt killarna köra fritt och den som är före är före, detta ger dock Lewis bättre chans att vinna när Vettel och Leclerk inte samarbetar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är inte lika förstående. Så otroligt bortskämd unge. Vettel vann förra så det är orättvist om han vinner igen? Det är ju bara köra snabbare så vinner du... Han blev inte direkt uppehållen .. Det är racing. Leclerk sket i att rejsa trodde raceresultatet var uppgjort? Allt ska man få gratis man ska inte behöva jobba för något när man sitter i vinnarbil.

Alla Formel 1-förare är bortskämda gnällspikar (med få undantag). Det gäller Leclerc, det gäller Vettel, det gäller Hamilton, etc.

I detta fall så visste teamet att det är en oerhört risk att bakomvarande bilar får en bra slip stream bakom "Pole sitter:n" och att man är oerhört exponerad när man kommer ner första "riktiga" kurvan. Därför hade teamet gjort upp en strategi som som gav de själva bäst chans att dels behålla ledningen, men också att få upp sin andra bil på en 2:a plats. Denna strategi bestod i att Leclerc helt skulle fokusera på att blocka Hamilton (som man inte visste hur bra start han skulle kunna göra), och därmed lämna ena sidan helt öppen för Vettel, som då också skulle kunna blocka Hamilton ifall han försökte byta spår (på samma manér som Bottas och Hamilton stängde båda spåren i Ryssland för ett år sedan). Dealen var därför, fokusera på att blocka Hamilton, släpp Vettel om så sker, men vi kommer att justera platserna efter något varv.

Om man då går med på den överenskommelsen, så ska man även hålla den (om inget exceptionellt inträffar). Annars får Vettel öppna truten under team-mötet och säga att han överhuvudtaget inte är intresserad av en sådan överenskommelse, och att Leclerc då behandlar Vettel som vilken annan bil som helst. Vettel har en ganska lång historik av att kräva att alla andra ska vara team-players, men att han själv endast gör det när passar honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De borde förbjuda pitstops under VSC och SC. Såvida bilen inte har synliga skador och kör betydligt långsammare än normalt. Inte för att vinnaren inte förtjänade det, de är tre eller fyra förare som gör upp om vinsterna nu. Men jag ogillar verkligen när slumpen avgör lopp.

Jag är ny i denna tråd men i alla fall.

Jag håller med om att däckbyten borde förbjudas vid VSC. Var inte meningen med VSC att man inte skulle tappa banposition? Det hela känns lite snopet, det hade kunnat bli riktigt spännande på slutet.

Men det är riktigt kul att se att Ferrari är på gång (förutom VET´s stopp igår då). Är dock lite tveksam till Ferraris beslut att ta in LEC under SC. Känns som de gav bort andra platsen till BOT. Eller bedömde de att däckslitaget i Sotji är så litet att HAM´s soft skulle hålla lika bra som LEC´s medium?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag är ny i denna tråd men i alla fall.

Jag håller med om att däckbyten borde förbjudas vid VSC. Var inte meningen med VSC att man inte skulle tappa banposition? Det hela känns lite snopet, det hade kunnat bli riktigt spännande på slutet.

Men det är riktigt kul att se att Ferrari är på gång (förutom VET´s stopp igår då). Är dock lite tveksam till Ferraris beslut att ta in LEC under SC. Känns som de gav bort andra platsen till BOT. Eller bedömde de att däckslitaget i Sotji är så litet att HAM´s soft skulle hålla lika bra som LEC´s medium?

Ja, jag tror exakt det var så Ferrari tänkte. Dessutom så hade man ju haft Bottas flåsande i hasorna, också på nya Soft. Så jag tror att man trodde att det snarare skulle bli försvara sig från Bottas, än attackera Hamilton, varför man istället valde att gå in och komma ut på samma gummiblandning och sedan hoppades man på att den fina farten på rakorna skulle räcka för att passera Mercedes. Men med facit i hand så kanske man gick bort sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Börjar bli trött på allt pappa, pappa orättvist. Inte bara leclerk som försöker vinna race genom pitradio och beklaga sig för papsen att han inte är mer älskad än bror.

Skrivet av oqvist:

Är inte lika förstående. Så otroligt bortskämd unge. Vettel vann förra så det är orättvist om han vinner igen? Det är ju bara köra snabbare så vinner du... Han blev inte direkt uppehållen .. Det är racing. Leclerk sket i att rejsa trodde raceresultatet var uppgjort? Allt ska man få gratis man ska inte behöva jobba för något när man sitter i vinnarbil.

Men hur många race har inte Ferrari sabbat för LeClerk i år?
Helt uppenbarligen så hade Ferrari en plan för hur starten skulle skötas för att göra det omöjligt för Hamilton att slip-streama LeClerc och ta ledningen.
En plan som Vettel struntade fullständigt i så fort han såg att han kunde ta ledningen

Håller dock med om att gnället är trist att lyssna på, jag menar vi slipper ju Alonsos fasoner i år men många andra verkar ha tagit över istället.

Permalänk
Medlem

Leclerk hjälper ju till genom att inte rejsa. Som om han tror racen avgörs i kvalet. Hade han inte paceat i Singapore i hopp om enkel vinst i den naiva tron att Vettel inte heller vill vinna hade de vart tuffare för vettel utmana genom bra hotlaps även om han fick förtur i depån.

Nu hade han ju inte fart så hade de bytt plats så hade nog Hamilton kunnat ta dem bägge om vettel lyssnat på den korkade radion. Det var ju inte direkt multi 21 läge där allt var klart redan...

Ferraridepån förtjänar kritik också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x