Permalänk

Ert dyraste ” datormisstag”?

Vad har ni gjort för klantiga misstag inom datorvärlden som blev en dyr läxa?

Det enda jag kommer på är att det åskade ute och jag skulle vara spela till nästa savepoint. Pang sa det och huset blev svart. Det enda som gick sönder var det inbyggda nätverkskortet.

Sen får ni gärna ta upp vad som gått sönder under frustration.

Där har jag 3 trasiga tangentbord att visa upp.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Det dyraste misstaget som jag har varit med om var när jag satt och spelade halo 3 med xboxen utdragen framför lill-brorsans rum. Han ville komma in så han tog konsolen och flippade den från horisontalt till vertikalt; Det lät som om någon skar med en cirkelsåg och "disc could not be read" poppade upp på rutan. Vi båda fick panik och tog ut skivan och man kunde se en stor genomskinligt spår längs hela skivan där den repats. Han stack in med den på toan för att försöka fixa den med tandkräm och tandborsten, men jag visste att den var done for.

Tror jag har haft ganska tur med mina saker faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på mitt tredje asrock m-itx x299 moderkort nu. Men har haft tur med att gpu,mem och cpu har klarat sig varje gång när moderkortet gett sig

Permalänk
Medlem

Skulle byta kylare på en ryzen 1800x, av någon anledning så följde processorn med kylaren när jag lyfte upp den, massor med böjda pins som jag inte lyckades fixa. Blev att uppgradera till en 2700x istället.

Permalänk
Medlem

Misslyckad delid av 4790k med fel verktyg. Samt försökte en gång ta bort det matta filtret från en sprillans ny IPS-skärm och drog med hela polarizern, det var efter lite mer research jag insåg att man måste sätta ytan i blöt innan man försöker något sådant, oof.

Permalänk
Medlem

När man köpte AMD Athlons och körde de utan kylare och man såg kärnan på processorn vart röd och rök som en skorsten.

Permalänk
Medlem

Runt millennieskiftet som ung tonåring. Slog om volttalet på nätagget till 115V när hembygget inte startade.

Det blev en explosiv överraskning kan jag säga. Ett smällande sätt att lära sig om Sveriges nätspänning (220V). Turligt nog var det bara PSU:n som brändes och inte hela systemet.

Permalänk
Medlem

Fick notifikation om en OTA på min rootade OnePlus One, skulle ta bort den men tydligen tolkade telefonen det som att jag ändå ville ha uppdateringen. Den laddades ned och vipps så var telefonen mycket hårt "brickad".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Köpte en hårddisk på hela 120 MB, men bios vägrade att se mer än 20. Ett par tusenlappar bortslängda. En gång sabbade jag ett samhällskritiskt system genom att skriva en siffra fel. En gång sabbade jag min företagsdator när jag gjorde mina första försök med Linux. Jag lämnade datorn till service, men den blev aldrig riktigt bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skruvade sönder radiatorn vid första vattenkylningsbygget... Inet var king som vanligt och erbjöd mig ett nytt för inköpspris!

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Köpa en laptop från vad nu tillverkaren hette, tidigt ute med CLEVO-datorer (det här var innan gaminglaptops blev en grej).
Vet inte hur många gånger jag fick lämna in datorn pga "skuggor" på skärmen.
Till slut lyckades jag hitta att lösningen var bios-uppdatering pga grafikkortet.
De gav med sig och lät mig byta till en annan modell eftersom de tydligen inte kunde få fram en sån uppdatering till den modellen. Tiden hade gått och den nya var klart billigare än den första jag köpt.
Den nya fungerade visserligen dugligt men jag var less på både dem och laptops så sålde den, minns inte exakt men det var iaf 10k mindre än jag gett.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Jag är inne på mitt tredje asrock m-itx x299 moderkort nu. Men har haft tur med att gpu,mem och cpu har klarat sig varje gång när moderkortet gett sig

Men har du av klantighet pajat korten eller har dom lagt av själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tyckte PSU:n i min frus dator väsnades för mycket så jag bytte till ett nyköpt. Efter det vart det bara värre och värre till det svartnade totalt. Fick byta allt inkråm. Bara lådan behöll jag. PSU:n törs ja inte använda igen. Vet ju inte om det var skit bakom spakarna eller fel på nätagget.

Permalänk
Skrivet av ante9224:

skruvade sönder radiatorn vid första vattenkylningsbygget... Inet var king som vanligt och erbjöd mig ett nytt för inköpspris!

Tur att dom åtgärdat detta nu. Iallafall vissa tillverkare. Går liksom inte att dra skruven in i kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Köper för många spelmöss och inser att precision och sensor är densamme.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fick notifikation om en OTA på min rootade OnePlus One, skulle ta bort den men tydligen tolkade telefonen det som att jag ändå ville ha uppdateringen. Den laddades ned och vipps så var telefonen mycket hårt "brickad".

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt samma sak hände mig med min Mate 10 Pro, bricka så hårt att telefonen va helt svart vad man än gjorde. Datorn reagera inte när jag anslöt den. Gick till tele2, moderkortet byttes och det gick på garantin

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Anno tidigt 2000-tal och en plåtburk innehållandes bl a RDRAM och prereleaseversion av GeForce3. Kostade som halva Ugandas BNP och var obsolet innan Ines Uusmanns famösa internetutlåtande ens var motbevisat.

Jag körde släggan i skiten 2002ish.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Inte gjort så stora tabbar inom datorvärlden. Men jag köpte en minidisk precis innan mp3 slog igenom. Nästan samma kategori

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Är en TV en dator? På min studentkorridor för ca 15 år sedan hade vi köpt en ny begagnad tjock-TV istället för den gamla som precis hade gått sönder. Vi hade haft den mindre än en vecka när det blev Halloween och någon placerade en pumpa på den som prydnad. En natt ruttnade pumpan plötsligt och pumpasaft läckte ned i TV:ns inre som kortslöts och på morgonen luktade det bränd elektronik i hela korridorsköket. TV:n gick inte att laga förstås.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Köper för många spelmöss och inser att precision och sensor är densamme.

Har du slagit sönder dom gamla i aggression eller byter ändå.

Ingen som har något riktigt klantigt. Läste om en som glömde distanserna till mobo... då fick jag idén till tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Efter ett par glas vin fick jag för mig att montera loss en scan doubler till Amiga 1200. Den flög all världens väg (satt så in i bomben). Vid närmare inspektion hade en liten ytmonterad kondensator försvunnit. Försökte löda dit en ny. Fungerade i ca 30 minuter efter det. 1500:- i ån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Men har du av klantighet pajat korten eller har dom lagt av själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Klantighet.

Permalänk
Medlem

Svart kisse och glas med stout på skrivbordet bredvid maskinen för ett och ett halvt år sedan. Gjorde en yvig gest så katten hoppade till och det var stout på dator, bord, tangentbord, vägg, strax därpå luktade det bränt. RAM, mobo och gpu dog.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Just ja! Jag kollade storleken på min hårddisk en gång, som var typ 400mb. I samma ruta tillsammans med en massa statistiska tårtcirklar fanns en knapp: komprimera hårddisk. Där stod det att efter komprimering skulle storleken vara, säg, 650mb. Vaaaad!?

Jag komprimerar datorn, för det där lät ju bra.

Några timmar senare funkar ingenting som det ska.

Permalänk
Medlem

Köpte en färdig dator på OnOff 2008. Skräp för 15000kr.

Köpte en intel660p dagen innan Kingston A2000 m2 lanserades (samma peng med 3ggr fler TBW)

Köpte MSI b450 några veckor innan MSI b450 MAx lanserades.

Köpte Fractal Design R6 chassi, som jag tycker är för stort och tungt. Borde ha tagit Meshify C eller nåt i den klassen.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle bygga ny vattenkylning till datorn och för någon anledning slutade min 6700k fungera helt och hållet. Rörde inte ens processorn.

Bytte då till en 9700k med nytt moderkort, delidda vilket gick bra. Skulle fixa till det sista med min vattenkylning(custom loop, hard tube) och tänkte då passa på att köra OC-frame. Visade sig att moderkortet totaldog för någon unknown reason. Köpte nytt moderkort, ett maximus och satte i processorn som då visade sig OCKSÅ gått sönder, så den nya processorn dödade maximus-moderkortet, så då reklamerade jag moderkortet, köpte ny 9700k och nytt moderkort igen som nu fungerar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

skruvat ihop en laptop och råkat få en lös skruv i kläm under moderkortet.. luktade inte så gott

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Skulle laga mors laptop och glömde att koppla ur batteriet.

Det blev att köpa en ny istället.

Permalänk
Medlem

När jag skulle överklocka min f.d. Amd athlon 1700+ med blyertstricket.. Brände cpu och moderkortet

Permalänk
Medlem

En säkring (gamla typen) hade gått i huset. Gick till proppskåpet och skruvade ut säkring efter säkring tills jag hittade den trasiga. Detta medans jag hade datorn igång. När jag gick tillbaka var datorn helt död. Tror bara lådan gick att rädda.
Det var en dyr läxa..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)