Permalänk
Medlem

Uppgradera gammalt härke

Hej!

Tiden har inte varit snäll mot min speldator. Eftersom jag och mina vänner främst lekt i Wow, SC2, D3 och liknande så har en uppgradering av datorn in känts speciellt prioriterad. Men nu har vi börjat spela Rocket League relativt seriöst och då orkar inte min gamle trotjänare längre.

Alltså är det dags att uppgradera! Dock så har jag precis köpt ett hus så det finns inte pengar i överflöd. Har tänkt att komplettera med en 144hz skärm (1080 eller 1440) som då behöver bli matad med minst dessa bilder per sekund.

Min första tanke va att uppgradera till 8Gb minne och slänga in ett 1060 eller liknande men är det rimligt när resten av systemet har 11(!?) år på nacken?

Vad säger experterna?

-----------------------

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

MB: MSI 870 - C45

GPU: Radeon/ADM HD 5830 (Garantiärende för 4870 som gav upp.)

4GB RAM

Corsair HX 520w

Samsung SSD

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du behöver i princip byta ut allt, din processor kommer inte orka med 1060.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano:

Tack för snabbt svar!

Tycker själv att det vore spännande att se hur prestandan förändras med de olika separata uppgraderingarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Natoz: Håller med @Vzano men ett 1060 hade definitivt hjälpt din prestanda i RL oavsett om du har en gammal processor eller inte.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natoz:

Hej!

Tiden har inte varit snäll mot min speldator. Eftersom jag och mina vänner främst lekt i Wow, SC2, D3 och liknande så har en uppgradering av datorn in känts speciellt prioriterad. Men nu har vi börjat spela Rocket League relativt seriöst och då orkar inte min gamle trotjänare längre.

Alltså är det dags att uppgradera! Dock så har jag precis köpt ett hus så det finns inte pengar i överflöd. Har tänkt att komplettera med en 144hz skärm (1080 eller 1440) som då behöver bli matad med minst dessa bilder per sekund.

Min första tanke va att uppgradera till 8Gb minne och slänga in ett 1060 eller liknande men är det rimligt när resten av systemet har 11(!?) år på nacken?

Vad säger experterna?

-----------------------

4GB RAM

Corsair HX 520w

Samsung SSD

Hur stor är budgeten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

klart du kan uppdatera en bit i taget även om det blir snedbalanserat i de första steget/stegen, att börja med grafikkort har du nytta av direkt och går du sedan vidare med plattformsbyte så kan du ju växa i i grafikkortet då.
En vettig plan om du tänker uppdatera allt inom en rimlig tid men inte vill betala allt på en gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@miizoo:

Haha, det är väl nästan tradition att inte skriva budget i trådar om köprekommendationer?

Jag tänker mig cirka 6-7 TSEK, och där är 2-3 TSEK reserverat för ovan nämnda skärm, troligen AOC 24G2U, vilket då lämnar cirka 3,5 TSEK för GPU samt eventuellt minne.

Helt utan fakta tror jag att skärmen kommer göra stor skillnad för upplevelsen i Rocket League följt av GPU, minne och sist CPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natoz:

@miizoo:

Haha, det är väl nästan tradition att inte skriva budget i trådar om köprekommendationer?

Jag tänker mig cirka 6-7 TSEK, och där är 2-3 TSEK reserverat för ovan nämnda skärm, troligen AOC 24G2U, vilket då lämnar cirka 3,5 TSEK för GPU samt eventuellt minne.

Helt utan fakta tror jag att skärmen kommer göra stor skillnad för upplevelsen i Rocket League följt av GPU, minne och sist CPU.

Förutsatt att du har ett nätaggregat, minst 450w(annars ca 500kr), hårddisk och chassi kan du välja nedan komponenter.

Förutom att den lättsamt klarar av ovannämnda spel, kommer du (av erfarenhet) kunna spela samtliga nya titlar i 1080p med höga grafik inställningar.

https://imgshare.io/image/PMKX7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@miizoo:

Har ett corsair 520w så det ska inte vara några problem.

Tack för ett mycket bra svar!

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Köp till 8 GB minne så att du får 12 och ett grafikkort så klarar den av att spela det mesta, men inte med höga inställningar.
När du byter burk, kan grafikkortet flytta till den nya.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Förlåt för inflik på gräns till trådkap, men jag uppgraderade precis mitt gamla åbäke efter typ sex års paus i spelandet. Jag sitter på följande:

CPU: Intel i5 2500k (ej överklockad)
MB: ASUS P8P67 LE REV B3
RAM: 2x4GB DDR3 1600MHz (lärde mig igår att jag var tvungen att välja den hastigheten i bios för standard var 1333 MHz)
Lagring: Intel 330 SSD på 120 GB (rymmer i princip OS + ett eller ett par spel, men det var vad man hade råd med på den tiden) + ett par gamla WD-hårddiskar på 0,7 och 3 TB där jag har spel som inte spelas lika ofta
GPU: Bytte mitt nästan sju år gamla ATI HD7950 mot ett Nvidia GTX1070 som jag köpte på blocket.

Att byta grafikkort gjorde en enorm skillnad. Från att ha haft cirka 45 svajiga och knappt spelbara FPS på lägsta i PUBG (inget som kräver extrem prestanda men framförallt det jag spelar nu) till 60 väldigt stadiga på ultra (har cappat FPS:en på 60 pga CPU flaskar tror jag). Det blev liksom kul att spela på ett sätt som det inte varit tidigare. Datorn är mycket svalare också och säkert tystare.

Några lärdomar:
- Mitt moderkort verkar bara stödja PCIe 2.0 medan grafikkortet har 3.0. Jag vet inte om detta flaskar i detta fall?
- Jag upptäckte att jag hade satt mitt HD7950 på Crossfire-PCIe-anslutningen som har formfaktorn av ett PCIe x16 men är begränsad till x4. Det känns lite snopet nu när jag haft det installerat i fel anslutning ända sedan jag fick det. Riktigt pinsamt.
- Nu är processorn uppe och jobbar i typ 80-100% när jag spelar, så jag använder väl i princip allt jag kan få ut av datorn nu.
- Vid spelande används upp till typ 7+ GB av RAM:ets 8 GB. Tyvärr har jag en ganska stor kylare på processorn som ser ut att blockera en av minnesplatserna, annars hade det bara varit att stoppa in två nya 4 GB-stickor. Att byta ut dem mot två nya 8:or kostar typ 880 spänn och det kanske känns som att det kostar mer än det smakar? Kan man köpa en enkel 8:a och sätta i den tredje platsen så att man använder 4+4+8? När jag byggde datorer senast så var det väldigt viktigt att man använde exakt likadana minnen i par och hellre då två än fyra, har jag för mig?

Permalänk
Hjälpsam

@Klaugust: Ja det går utmärkt, sätt helst 8 GB stickan närmast CPU:n.
Minnen.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s418615934&catId=980&s...

Förklaring.

Ditt moderkort har två minneskanaler (A+B) och plats för två minnesstickor för varje kanal (1+2).
Från CPU:n är de numrerade, A1, A2, B1 och B2.
Sätter du in A2 = 8 GB, B1=4 GB och B2 = 4 GB, så kommer kanal A få 8 GB och B få 8 GB och de kan då köras i dualchannel, vilket är lite kvickare.

Se till att din nya sticka är någorlunda lik de gamla, gör inget om den är lite snabbare, men spänningen skall ligga lika, de flesta går på 1,5 V, men en del på 1,65 V.

Ditt grafikkort går på PCIe 2.0 när moderkortet inte klarar mer, gör väldigt liten skillnad, inget att bry sig om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Tack så hemskt mycket för informationen. Det är mycket man hinner glömma bort när man inte underhåller kunskaperna. Jag har nu beställt en 8 GB-sticka som motsvarar mina tidigare, bra att ha när RAM-kostymen börjar sitta lite tajt.

Hoppas det går bra för TS i sina komponentöverväganden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Klaugust:

@Ratatosk:

Tack så hemskt mycket för informationen. Det är mycket man hinner glömma bort när man inte underhåller kunskaperna. Jag har nu beställt en 8 GB-sticka som motsvarar mina tidigare, bra att ha när RAM-kostymen börjar sitta lite tajt.

Hoppas det går bra för TS i sina komponentöverväganden.

Hoppas att allt fungerar smärtfritt för dig också, bör göra det, men man vet ju aldrig när det gäller datorer.
Låt oss höra hur det gick, och lycka till.

TS överväganden är intressanta, handlar givetvis inte om att få en ursnabb speldator, utan mer om att få något som duger hyffsat ett tag till.

8 GB mer minne är en bra grund, 12 GB skall räcka till det mesta som dennes CPU klarar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Klaugust:
Du skriver att du har en oklockad 2500K och en stor processorkylare. En av anledningarna till att 2500K (och 2600K) anses legendarisk är att den överklockar så bra. Jag sitter också på 2500K sedan 2011 och överklockade inte förrän förra året, fick upp den till 4,3 ghz med ganska liten ansträngning, många lyckas bättre, men jag verkar ha haft lite otur i kisellotteriet. Bytte kylare från EVO 212 till Noctua NH-D15 för att se om det kunde hjälpa upp hastigheten och för att fläkten i EVO:n hade börjat föra oväsen (och kanske främst för att jag fick en ursäkt att köpa Noctuas monsterkylare...). Det hjälpte till att hålla nere temperatur och oljud, men gav tyvärr ingen ytterligare klock. För mig tog det en eftermiddag och var rätt kul. Tycker det är dags för dig att prova på OC!

Här finns guide Sandy Bridge överklockningsguide

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
Alienware AW3225QF 32" 4K 240 Hz QD-OLED | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

@Nachtgeist:
Kylaren är stor, men jag vet inte om den är bra. En sån här är det:

https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...

Sen kommer jag inte ihåg hur väl jag kylpastade den heller, så det kanske är värt att göra om. Får hålla koll på temperaturerna. Jag har för mig att jag testade att överklocka för väldigt länge sen men inte märkte någon större praktisk skillnad och återställde till stock. Fast jag kommer verkligen inte ihåg. Har nog mest överklockat grafikkortet genom MSI Afterburner egentligen. Men din redogörelse verkar ju intressant och nu när processorn är det äldsta och sämsta i datorn så borde det löna sig bättre att överklocka CPU. Tack för länken!

Fick för övrigt hem min nya 8 GB-sticka idag. Lyckades först inte boota datorn och var rädd att jag haft sönder något. Då laddade jag ner bruksanvisningen till mitt gamla moderkort där det stod (ungefär) att "det stödjer 512 MB-4 GB stickor, men att den är förberedd för 8 GB-stickor när de väl släpps på marknaden". Lösningen på alla minnesproblem sades vara en fysisk MemOK!-knapp på moderkortet. När jag tryckte på den medan moderkortet var strömsatt så slocknade en röd diod bredvid minnena och datorn lyckades boota. Så jag hann bli lite svettig men allt blev bra till slut.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill byta plattform till t.ex ett B450 med en Ryzen 1200 för c.a 1500:- så kan du ju baxa den full med DDR3 RAM, DDR4 RAM kostar annars ungefär lika mkt som DDR3 RAM.

Jag gick ifrån min gamla rigg (i signaturen) för 1.5 år sedan då jag framförallt inte kunde sätta i mer RAM.

Ett GTX1060 skulle nog funka OK men RX580 8GB är nog mest valuta för pengarna just nu.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natoz:

Hej!

Vad säger experterna?

-----------------------

4GB RAM

Corsair HX 520w

Samsung SSD

ssd och nätagg kan du behålla och chassi resten får du byta.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

En uppdatering,

Gick på @miizoo s rekommendation och köpte ett RX 570 + 8GB ram. Väntar en stund med att byta ut MB och CPU eftersom det är lite mer jobb att göra

Nedan ser ni ett 60 sekunders sekvens i rocket league med tre olika konfigurationer och samma grafikinställningar.

Nu verkar det onekligen som att CPU gör att jag ibland får kraftiga FPS fall.

Avg FPS , Avg frame time, 95 percentile frame time, 99 frame time, 99,9 frame time.

• Original, 46.8, 21.4, 21.7, 25.2, 66.5

• Original + RX 570, 84.2, 11.9, 14.1, 17.1, 35.7

• Original + RX 570 + 8GB Ram, 123.7, 8.1, 10.1, 13.2, 35.1

Visa signatur