Permalänk
Medlem

USB till HDMI

Kommer en usb till hdmi kabel visa bild och överföra ljud precis som en vanlig hdmi kabel svara gärna så snabbt som möjligt, tack!!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dakreos:

Kommer en usb till hdmi kabel visa bild och överföra ljud precis som en vanlig hdmi kabel svara gärna så snabbt som möjligt, tack!!

Nej!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: vad kommer är kommer att handa då?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dakreos:

@Laxpudding: vad kommer den göra då?

Kabeln i sig gör ingenting. Det är en bit plast och koppartråd. Så vad som sker beror helt och hållet på vad du kopplar i båda ändarna här.

Det vill säga – så som alltid i dessa frågor: berätta vad du försöker göra och med vilka prylar du försöker göra detta.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Så om jag kopplar in usb i min dator och sedan HDMI ändan i TV:n kommer de bli en bild?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dakreos:

@Laxpudding: Så om jag kopplar in usb i min dator och sedan HDMI ändan i TV:n kommer de bli en bild?

Beror helt på vad det är för dator. Men oftast inte alls.

Permalänk
Medlem

Nej, vad är det för fel på hdmi å hdmi.
Om du inte har hdmi på datorn borde du ha någon utgång på datorn som går att koppla till tv.

Permalänk
Medlem

@Neo1: Jag har ingen HDMI ingång i mitt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakreos:

@Neo1: Jag har ingen HDMI ingång i mitt moderkort

Har du dvi eller dp (displayport) eller vga då?
Du får googla hur kontakterna ser ut om du inte vet.

Permalänk
Medlem

@Neo1: Ja, skulle jag kunna överföra en bild och ljud med någon av dom, alltså exempelvis dvi till hdmi eller vga till hdmi.

Permalänk
Medlem

@Dakreos: Det är bättre att du talar om vad det är för problem du vill lösa istället för att gissa dig fram till lösningar och fråga oss om det kommer fungera eller inte. Då kan vi istället direkt ge dig förslag på möjliga lösningar som skulle kunna fungera.

D.v.s. tala om vad det är för dator du vill koppla ihop med vilken TV, gärna exakta modellnamn på båda.

Permalänk
Medlem

@perost: Okej, så det jag vill göra är att koppla min dator till en Tv som har en Hdmi ingång. fast datorn har ingen hdmi ingång vad är de bästa jag kan göra? Datorn byggde jag själv och moderkortet är en ASrock a320M och tv:n är en LG

Permalänk

@Dakreos: a320M finns i flera utföranden, kan du skicka det fullständiga namnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakreos:

@perost: Okej, så det jag vill göra är att koppla min dator till en Tv som har en Hdmi ingång. fast datorn har ingen hdmi ingång vad är de bästa jag kan göra? Datorn byggde jag själv och moderkortet är en ASrock a320M och tv:n är en LG

Vad du behöver är en utgång, bilden går ju ut från datorn och in i TV:n.

Men hur som helst, ditt moderkort har väldigt snålt med anslutningar ö.h.t. och har inga utgångar för bild alls om det verkligen är ett A320M du har. Men i så fall har du väl ett separat grafikkort, eller har du ingen skärm kopplad till datorn alls?

Permalänk
Medlem

@jointeman: ASRock A320M-DVS

Permalänk
Medlem

@perost: Jag har en ryzen 3 2200G så jag har inget grafikkort och moderkortet har ett dvi-d och ett Vga

Permalänk
Medlem

@Dakreos: Då kan det möjligtvis fungera med en enkel DVI-HDMI-kabel (DVI och HDMI använder samma sorts bildsignal), givet att du inte behöver högre upplösning än 1080p. Det är dock osäkert om du kommer få ljud med den lösningen eftersom DVI egentligen inte har stöd för det, men moderna grafikkort brukar skicka ut ljud ändå. Om TVn har stöd för det så kan det annars gå att dra ljud i en egen kabel via 3.5mm-utgången på moderkortet.

Om den lösningen inte fungerar för dig så är det näst bästa alternativet troligtvis att bara skaffa ett separat grafikkort med HDMI-utgång.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för hjälpen!!!!

Permalänk
Medlem

Red: Någon annan hann före med att säga:
Jag skulle istället kolla upp om din dator har en DVI-utgång. Det finns adapterkablar mellan DVI och HDMI för relativt billigt pris. Porten måste dock stödja DVI-D.
Det finns också adaptrar mellan DisplayPort och HDMI.

Mellan USB och HDMI finns det många olika saker, därför att USB-världen är rätt komplex:

Det finns en utökning till Micro-USB för att skicka HDMI-signaler på Micro USB-porten, kallad Mobile High-Definition Link (MHL). Detta funkar med vissa speciella mobiltelefoner med en speciell sladd. Det är en hårdvaru-grej, inte en mjukvarugrej så det går inte att få vilken USB-port som helst att göra samma sak.

Det finns USB-C - utgångar kapabla till att sända DisplayPort-signaler, och det finns adaptrar från såna till HDMI.
Men alla USB C-utgångar är inte kapabla till DisplayPort Alternate Mode för att göra det.
Om USB C-porten är märkt som en Thunderbolt-port så ska den stödja DisplayPort.

Det finns också "adaptrar" från USB A till HDMI, men som egentligen är externa grafikkort. De behöver speciella drivrutiner som måste installeras, och funkar bara med Windows. (Troligen funkar de bara med vissa versioner av Windows dessutom, så det bör man se upp med)

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakreos:

@perost: Tack för hjälpen!!!!

Perost har ett bra svar, men återigen, det är inte på något sätt garanterat att du kommer kunna få ut ljud via din DVI-port. Kabeln du behöver om du ändå vill försöka ser ut så här i ändarna och borde kosta mellan femtio och hundra kronor: http://images.cecompass.com/productimages/H/HDMI_DVI_CABLE_2M...

Med det sagt, planerar du att spela på datorn skulle jag istället lägga ut några hundralappar på ett begagnat grafikkort som redan har HDMI och displayport. Då får du dessutom stöd för högre upplösningar om du en dag vill byta till en bättre skärm.