Permalänk

Konstiga ljud från moderkortet

Hej

Mitt ASRock Z87E-ITX har någon form av hörlursförstärkare som jag tänkte nyttja till dess att jag köpt mig en dedikerad förstärkare. Tyvärr uppstår konstiga ljud när jag har hörlurarna ansluta i ljudutgången i front panelen.

Detta låter nog lite lustigt men det är sant. Med lurarna på huvudet och ingen uppspelning av ljud så hör jag pipande ljud när jag använder tangenter eller musknapparna. Scrollar jag upp och ner på en webbsida så låter det som om en humla surrar förbi. Musik och annat låter jätte bra. Känner dock inte att jag vågar plugga i mina dyrare lurar i den utgången när det låter så.

Vad kan det bero på, går det att göra något åt?

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt problem med att använda ljudutgångarna på frontpanelen. Kontakten på moderkortet sitter oftast långt ner i ena hörnet på moderkortet, så kabeln till frontpanelen måste snirkla genom hela datorn och plockar upp en massa elektromagnetiska störningar på vägen. Inte skadligt på något sätt, men ljudmässigt dåligt förstås.

Troligtvis fungerar det bättre om du använder utgångarna på baksidan av datorn istället, möjligtvis med en förlängningskabel om kabeln på dina hörlurar inte räcker annars.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det är ett vanligt problem med att använda ljudutgångarna på frontpanelen. Kontakten på moderkortet sitter oftast långt ner i ena hörnet på moderkortet, så kabeln till frontpanelen måste snirkla genom hela datorn och plockar upp en massa elektromagnetiska störningar på vägen. Inte skadligt på något sätt, men ljudmässigt dåligt förstås.

Troligtvis fungerar det bättre om du använder utgångarna på baksidan av datorn istället, möjligtvis med en förlängningskabel om kabeln på dina hörlurar inte räcker annars.

Rev upp datorn precis och skruvade lös kretskortet för fronten, kapade bort allt kablage jag inte skulle använda och drog ut kretskortet utanför datorn, nu finns ingen tillstymmelse till brus eller missljud. Ingen snygg lösning men datorn är gammal och skrotig så gör mig inte så mycket. Vilket lyft det blev i ljudet, även om jag bara använder ett par gamla Shure SE215. Såhär i efterhand hade jag kanske inte behövt beställa ett par Audeze LCD-2