Permalänk
Medlem

Andra intervju

Någon som har erfarenhet?

Blivit kallad till en andra intervju (statlig myndighet, ingenjörsyrke). Vid första intervjun sa de att de valt att kalla mig och en till på intervju, alltså bara 2 st.

Nu blev jag kallad till andra intervju och tankarna svävar..

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet själv. Jag tror att det är positivt. Vill dom inte ha dig så skulle dom nog inte kalla dig till en intervju.

Permalänk
Medlem

Varit på andra och tredje intervju ett antal gånger.

Ställ frågor tillbaka. Så de ser att du är intresserad av att veta detaljer om jobbet. Samt även vad du kan förvänta dig från dem, arbetstider, förmåner, m.m..

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hype! Första jobbet du är exhalterad över?
Grattis oavsätt!

Min erfarenhet är att senare intervjuer är antingen mer kring exakt kunskap (kunskapsprov, praktiskt test) eller mer om personlighet.
Om det är kunskapstest av något slag brukar det förmedlas så om du inte fått den informationen innan är det förmodat personlighetskontroll.

Dock, jag har aldrig jobbat för offentlig sektor så det kan vara annat där.

Lugn och positiv är vad jag brukar försöka vara. Och jag är alltid ärlig. T ex om det talas om övertid eller var min lojalitet kommer att ligga om jag blir anställd så är mitt svar att jag vill inte jobba övertid, men om det krävs ibland och det är befogat så går det bra men det ska inte vara något frekvent samt att jag tycker inte att jobbet är det viktigaste i mitt liv. Mitt liv är det viktigaste. Men så länge jag är stimulerad på mitt jobb så kommer jag i alla fall att göra bra från mig.

Det är bra att reda ut vad du tycker och vill. Och hur du vill presentera dig själv närmare i nästa steg. Träna dina svar om du känner dig osäker. Träna dina svar ändå. Se om någon du känner kan ställa konstiga frågor till dig som ändå är relaterade.

Även, motionera lite innan för att säkra upp bra blodflöde/syresättning samt släppa lös lite endorfiner och minska nervösitet.

Kan nog babbla på om detta länge, men detta är mina första tankar.
Håller också med tidigare av @PointMan att var nyfiken och ställ frågor tillbaka också.

Det är inget fel med att skriva en kom-ihåg-lapp med saker du vill ha svar på!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Någon som har erfarenhet?

Blivit kallad till en andra intervju (statlig myndighet, ingenjörsyrke). Vid första intervjun sa de att de valt att kalla mig och en till på intervju, alltså bara 2 st.

Nu blev jag kallad till andra intervju och tankarna svävar..

Skrivet av PointMan:

Varit på andra och tredje intervju ett antal gånger.

Ställ frågor tillbaka. Så de ser att du är intresserad av att veta detaljer om jobbet. Samt även vad du kan förvänta dig från dem, arbetstider, förmåner, m.m..

Tycker detta är ett jättebra tips. Det är nu du har chans att visa framfötterna lite, inte i form av våtögd entusiasm utan mer som intresse för vad företaget gör och försöker åstadkomma, särskilt med denna tjänst de nu ska tillsätta. Ofta kan man då hitta något personligt från arbetslivet att koppla tillbaka till, vare sig merit eller anekdot (en blandning är bättre än endera för sig själv.)

Det är både ge och ta i professionella livet, istället för ge och få som privatlivet bör vara.

Slutligen: gå aldrig någonsin till en andra eller tredje intervju med tanken att du är garanterad jobbet. Någonsin. Jag har fallit i absoluta slutskedet av en process till ett drömjobb på det, och den krossade illusionen sved illa i en månad.

Permalänk
Medlem

Vissa branscher har flera intervjuer.
Det kan vara först ett besök hos företagets HR som gör ett första urval,
sedan får man träffa nån avdelningschef eller liknande som ställer mer yrkesspecifika frågor.
Hos min arbetsgivare är det så, dessutom så genomgår alla personlighetstester, iq tester och kunskapsprov.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Moderator
Moderator

Det varierar mycket från bransch som tidigare sagts, har erfarenhet av långa processer och massiva sådana.

Ett jobb krävde en intervju med rekryteringsfirman, två med arbetsgivaren, personlighetstest, IQ och kunskapsprov.

Ett annat jobb krävde en startintervju och sedan sju (!) chefer I ett konferensrum (landsting, chefsjobb).

Ett annat skulle ta 1 timme men arbetsgivaren var så imponerad att han brände 2,5 timme på ytterligare diskussion. Heh.

Så det finns ingen absolut regel, ingen anledning att ta ut ngt i förskott

Läs på om branschen, utmaningarna, tänk till vad du är villig att göra och vilka standardfrågor de är nyfikna på. Glöm inte att ställa frågor för DU ska ju också bli säker på att företaget är rätt för dig.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Det varierar mycket från bransch som tidigare sagts, har erfarenhet av långa processer och massiva sådana.

Ett jobb krävde en intervju med rekryteringsfirman, två med arbetsgivaren, personlighetstest, IQ och kunskapsprov.

Ett annat jobb krävde en startintervju och sedan sju (!) chefer I ett konferensrum (landsting, chefsjobb).

Ett annat skulle ta 1 timme men arbetsgivaren var så imponerad att han brände 2,5 timme på ytterligare diskussion. Heh.

Så det finns ingen absolut regel, ingen anledning att ta ut ngt i förskott

Läs på om branschen, utmaningarna, tänk till vad du är villig att göra och vilka standardfrågor de är nyfikna på. Glöm inte att ställa frågor för DU ska ju också bli säker på att företaget är rätt för dig.

Älskar dessa. Även om det bara är en halvtimme extra innebär det att diskussionen varit otroligt givande.

Permalänk
Medlem

Grattis först och främst! Alltid kul att känna sig önskad.
Som redan sagts så varierar rekryteringsformaten nästan lika mycket som antalet rekryterare, men skulle man generalisera lite så är det väl ungefär följande punkter (baserat på högst personliga erfarenheter) som brukar betas av i en eller flera intervjuer före kontraktsskrivning:

* Vem är du? (Personlighetstest, begåvningstest och dylika mer eller mindre pseudovetenskapliga tester, fåniga frågor som HR-personal fått för sig säger något som helst om personen ...)
* Vad kan du? (Yrkes-/branchkunnande)
* Varför just du? (Säljning av dig själv inför berörda chefer)
* Vilka är vi? (Övergripande presentation av företaget och tjänsten)
* Eventuella säkerhetssamtal (Vem är du egentligen?)

Hur många led dessa sedan måster itereras genom varierar beroende på organisation, om du är konsult, om det är någon tredjepartsrekryterare involverad, etc.

För min nuvarande tjänst hade jag nog fyra intervjuer. Första var med vår VD på konsultbolaget (rätt så litet) där jag i princip fick hoppa direkt på punkt 3 och 4 ovan (tack och lov inte mycket dravel ur punkt 1, och måhända var det tack vare att jag blev rekommenderad av en f.d. kursare), därefter en teknisk intervju där min närmaste mellanchef och jag satt och snackade teknik i allmänhet en timme. Tredje vändan var det dags för möte med kund (2 chefer plus en blivande kollega) där det blev en komprimerad variant av de två tidigare. Fjärde vändan var ett säkerhetssamtal, och gången därpå skrev jag på kontrakt. Jag kan minnas fel på ordningen av de två sista, men ja ... ungefär så.

Så, fundera på vilka punkter ni gick igenom senast så vet du vilka som är kvar. Lägg sedan till att om det är en stor organisation så kan du räkna med åtminstone någon mer iteration av punkterna för nästa lager av hierarkin.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Slutligen: gå aldrig någonsin till en andra eller tredje intervju med tanken att du är garanterad jobbet. Någonsin. Jag har fallit i absoluta slutskedet av en process till ett drömjobb på det, och den krossade illusionen sved illa i en månad.

hänt mig med (men skulle inte ha kallat det för drömjobbet). uppföljning och fler intervjuer är ett bra tecken men långt ifrån en garanti.

Permalänk
Medlem

Till att börja med, grattis. De vill ha dig. Landa i den tanken en stund. Slappna av och ta det därifrån. Bli inte övermodig men du ligger uppenbarligen bra till.

Som andra redan nämnt kan rekryteringsförfarandet variera väldigt mycket.

På min tjänst, inom statlig myndighet, har det varit personlighetstest, IQ-test, intervju med HR och intervju med rekryterade chef. Det receptet har ändrats en hel del genom åren och vad som är senaste trenden inom HR. Ibland har det varit gruppövningar och lekstuga. Andra gånger konkreta övningar. Längre bak i tiden var det bara rekryterade chef som höll en intervju och bestämde. Finns många olika varianter.

Ibland är man väldigt öppen med förfarandet och andra gånger vet de själva inte vad fan de sysslar med. Till mer tekniska tjänster lär de dock ha ett utarbetat förfarande, om det inte är en ny typ av roll som ska tillsättas.

Min spontana tanke är ändå att de vill ha dig. De har två kandidater där ni antingen bedöms likvärdiga eller att de vill ha just dig och den andra om du skulle falla igenom. Tredje alternativet är att de vill rekrytera er båda. I vilket fall spelar det ingen roll. Du har gjort bra ifrån dig. De är intresserade och det sista du ska göra är att stressa upp dig.

Bli inte kaxig men det här kan vara ditt tillfälle att ta reda på om du vill ha tjänsten. Gå igenom deras hinderbana med gott mod och god attityd, men tänk på att du som arbetstagare också har rätt att ställa krav och förväntningar. Givetvis rimliga sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En fråga till er alla som svarat, är det ok att uppge extern äta konsulter som referens som man arbetar med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem

@ml9l: Spontana tanken är att ni bör ha varit kollegor/samarbetat regelbundet under minst ett par månader. Det ser inte lika bra ut om man enbart suttit och, typ, fixat en enstaka bromskloss i projektet.

Personen ska inte bara veta vem du är, utan hur du är. Både som person och som anställd. Detta är en person som ska rekommendera dig, och vara din förkämpe. Man ska inte bara svara på rekryterares frågor, utan i specifika ordalag beskriva varför just du är helt sjukt fantastisk.

Fatta ditt beslut utefter dessa kriterier och förbered din referens, så tror jag inte det kan gå fel.

Permalänk
Medlem

Yes, för att förtydliga, har vi jobbat ihop det senaste året minst 2 dagar i veckan. Vi sitter på olika möten och annat. Så det har ej varit någon enstaka gång.

Skrivet av Yonie:

@ml9l: Spontana tanken är att ni bör ha varit kollegor/samarbetat regelbundet under minst ett par månader. Det ser inte lika bra ut om man enbart suttit och, typ, fixat en enstaka bromskloss i projektet.

Personen ska inte bara veta vem du är, utan hur du är. Både som person och som anställd. Detta är en person som ska rekommendera dig, och vara din förkämpe. Man ska inte bara svara på rekryterares frågor, utan i specifika ordalag beskriva varför just du är helt sjukt fantastisk.

Fatta ditt beslut utefter dessa kriterier och förbered din referens, så tror jag inte det kan gå fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Inaktiv

Mitt tips är att se det som kommunikation mer än marknadsföring. Om du ser det ur anställarens synvinkel så är nog det viktigaste att dom förstår och är trygga med vad dom får när dom anställer dig. Du behöver inte alls vara perfekt eller felfri, det handlar mest om bra passform och att det inte blir några tråkiga överraskningar längre fram.

Samma gäller för dig. Passar det här jobbet mig? Kommer jag att göra ett bra jobb, ha kul och utvecklas? Var lyhörd för om du får någon konstig vibb någonstans. Det är inte alls säkert att det är en bra arbetsplats du kommer till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Någon som har erfarenhet?

Blivit kallad till en andra intervju (statlig myndighet, ingenjörsyrke). Vid första intervjun sa de att de valt att kalla mig och en till på intervju, alltså bara 2 st.

Nu blev jag kallad till andra intervju och tankarna svävar..

Hur gick det?