Program för att spåra, begränsa och blockera trafik

Permalänk
Medlem

Program för att spåra, begränsa och blockera trafik

Hejsan!

Har problem med att något äter upp internetkapaciteten, vilket ofta omöjliggör streaming till ex cmore, netflix och annat i annat än SD. Värt att notera att jag även har problem med otroligt ostabil ping i spel, såfort någon ansluter till WiFi.

Min router har inga möjligheter somhelst att spåra eller blockera eller ens sparka ut anslutna emheter för att kunna pröva sig fram till vad som orsakar problemet. Att byta ut routern är i dagsläge heller ingen möjlighet, är något ISP skit av fabrikatet Sagecom som kör hybridläge med 4G och ADSL.

Programmet måste alltså kunna fungera från min stationära dator via ethernet.

Mvh snart galen person

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Hejsan!

Har problem med att något äter upp internetkapaciteten, vilket ofta omöjliggör streaming till ex cmore, netflix och annat i annat än SD. Värt att notera att jag även har problem med otroligt ostabil ping i spel, såfort någon ansluter till WiFi.

Min router har inga möjligheter somhelst att spåra eller blockera eller ens sparka ut anslutna emheter för att kunna pröva sig fram till vad som orsakar problemet. Att byta ut routern är i dagsläge heller ingen möjlighet, är något ISP skit av fabrikatet Sagecom som kör hybridläge med 4G och ADSL.

Programmet måste alltså kunna fungera från min stationära dator via ethernet.

Mvh snart galen person

Något du kör på din dator kommer inte kunna spåra, blockera, eller sparka ut enheter som inte är anslutna via din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Något du kör på din dator kommer inte kunna spåra, blockera, eller sparka ut enheter som inte är anslutna via din dator.

Hur skall man gå tillväga då? Skulle det finnas hybridroutrar att köpa som itne kostade miljarder skulle jag göra det men något alternativ måste ju finnas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Hur skall man gå tillväga då? Skulle det finnas hybridroutrar att köpa som itne kostade miljarder skulle jag göra det men något alternativ måste ju finnas?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inget om priset på den typ av hybridrouter du behöver, men är det för dyrt så kan man ju istället sätta något emellan som kan logga trafik, men det kommer ju inte fungera för trådlösa enheter och det känns ju inte heller som en särskilt praktisk eller prisvärd idé. Så att försöka byta ut routern du har vore nog den bästa idéen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vet inget om priset på den typ av hybridrouter du behöver, men är det för dyrt så kan man ju istället sätta något emellan som kan logga trafik, men det kommer ju inte fungera för trådlösa enheter och det känns ju inte heller som en särskilt praktisk eller prisvärd idé. Så att försöka byta ut routern du har vore nog den bästa idéen.

Utbudet öht är otroligt skralt, sist jag googlade hittade jag inte ens modellen jag själv har till salu för slutkunder, nu hittade jag 1 modell då jag googlade snabbt som kostar ungefär lika mycket som min dator🤨

Att köra någon annan custom mjukvara i routern då, är det en möjlighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TheFlyingFin:
Du kan inte köra den befintliga routern i bryggat läge och då kunna köra en egen router efter istället?

Edit: Gällande spårning av boven så bör du kunna logga in i routern och där kan man ibland se status på ip/klienter och se mängden data de totalt har samlat på sig. Kan ju kanske ge en indikation ifall det är någon enhet som suger väldigt mycket.
Är det ADSL lösning så tänk på att minsta upload-trafik kommer begränsa din download en hel del.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

De flesta moderna routrar har funktionen "Whitelist" vilket du skulle kunna använda för att begränsa vilka enheter som är tillåtna att använda din bredbandsuppkoppling. Det är iaf något du skulle kunna använda

Det du gör är att lägga till mac-adresserna på de enheter du vill ska få åtkomst till internet och allt annat blockeras.

Permalänk
Medlem

Oavsett bryggat läge eller inte så kan man sätta en egen router innan den från isp. Det blir inte snyggt och kan komma med en del problem men det kan ge nog mycket för att se vad problemet är.
Man kan även kika på program som ”glaswire” och köra på de enheter som stödjer det för att se om just den enheten gör något galet.
Ett annat sätt är ju att stänga av alla andra enheter och starta en efter en och se när problemen dyker upp.

Kan det vara så att de är för många enheter som gör något på nätet samtidigt? Dvs inget som beter sig illa bara att det är för många för vad din bandbredd klarar?

Tänker eftersom su nämnde ADSL

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@TheFlyingFin:
Du kan inte köra den befintliga routern i bryggat läge och då kunna köra en egen router efter istället?

Edit: Gällande spårning av boven så bör du kunna logga in i routern och där kan man ibland se status på ip/klienter och se mängden data de totalt har samlat på sig. Kan ju kanske ge en indikation ifall det är någon enhet som suger väldigt mycket.
Är det ADSL lösning så tänk på att minsta upload-trafik kommer begränsa din download en hel del.

Detta låtet intressant, min router i sig har inga egentliga funktioner alls, man kan byta lösenord på wifi och se anslutna enheters namn, men egentligen inget annat alls. Behöver det några funktioner eller kan man bara koppla ethernet rakt i en ny och inte förlora kraft?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@TheFlyingFin:
Du kan inte köra den befintliga routern i bryggat läge och då kunna köra en egen router efter istället?

Edit: Gällande spårning av boven så bör du kunna logga in i routern och där kan man ibland se status på ip/klienter och se mängden data de totalt har samlat på sig. Kan ju kanske ge en indikation ifall det är någon enhet som suger väldigt mycket.
Är det ADSL lösning så tänk på att minsta upload-trafik kommer begränsa din download en hel del.

Tyvärr så är vissa nya och äldre ISP burkar sjukt nerbantade/låsta så enkla funktioner som detta är inte alls säkert att de finns.

Min bror fick t.ex. en router från telia runt 2015 som man kunde byta ssid/pass och ta bort klienter. Inget mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Detta låtet intressant, min router i sig har inga egentliga funktioner alls, man kan byta lösenord på wifi och se anslutna enheters namn, men egentligen inget annat alls. Behöver det några funktioner eller kan man bara koppla ethernet rakt i en ny och inte förlora kraft?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan nog koppla rakt in och bör inte behövas några funktioner för att detta ska lira.

Tappa ”kraft” gör du om router du lägger till är dålig på sessions hantering alt. Om du går över den hastighet som porten klarar. 100/1000 beroende på modell.
Så sitter du på ADSL har jag svårt att se att du skulle tappa något.
Och som jag ser det är det ju för att hitta vart problemet ligger och kanske inte som permanent lösning.

Permanent lösning för att byta router är att ordna med bryggat läge på ISP routern alt. Byta ut den.
När du kommit fram till vart problemet ligger kan du ju kika med ISPn om dom kan byta den alt. Hjälpa dig att sätta den i bryggat läge.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Oklart från tråden om det är något på din dator eller annan enhet i nätverket som ställer till det, så det kanske är rätt ände att börja i?

För att se vad som händer från din dator kan du till exempel använda GlassWire för att se vad som egentligen händer. Inte helt perfekt men borde räcka för uppgiften.

Efter det är väl lättaste lösningen att stänga av en enhet åt gången och se när problemet försvinner?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Oklart från tråden om det är något på din dator eller annan enhet i nätverket som ställer till det, så det kanske är rätt ände att börja i?

För att se vad som händer från din dator kan du till exempel använda GlassWire för att se vad som egentligen händer. Inte helt perfekt men borde räcka för uppgiften.

Efter det är väl lättaste lösningen att stänga av en enhet åt gången och se när problemet försvinner?

Ursäkta mig, antog att det blev klart nog att det är något annat iom att jag skrev om pingen som blir dålig såfort någon använder WiFi, men det är iofs inte något som utesluter denna dator.

Men ja, felet ligger i någon enhet som använder WiFi iom att jag kan ha datorn avstängd och ändå uppleva samma problem med TVn. Har även försökt hålla koll på den här datorn med aktivitetshanteraren under spelande, och inte sett något konstigt, förutom i de fall då jag glömt chrome på i bakgrunden eller liknande, men det är endast en bråkdel av fallen.

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt, det är svårt att övervaka trafiken om den inte kan flyta genom enheten du vill bevaka med tyvärr. Ur ett tekniskt perspektiv så skulle det gå att övervaka om du kunde köra ditt ISP-modem i bryggat läge och körde en riktig brandvägg bakom (t.ex. pfSense)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ursäkta mig, antog att det blev klart nog att det är något annat iom att jag skrev om pingen som blir dålig såfort någon använder WiFi, men det är iofs inte något som utesluter denna dator.

Men ja, felet ligger i någon enhet som använder WiFi iom att jag kan ha datorn avstängd och ändå uppleva samma problem med TVn. Har även försökt hålla koll på den här datorn med aktivitetshanteraren under spelande, och inte sett något konstigt, förutom i de fall då jag glömt chrome på i bakgrunden eller liknande, men det är endast en bråkdel av fallen.

Så det lirar fint om ingen sitter på wifi?
Om ja, då kan det vara routern som är kass på att hantera wifi och lan.

Om det stämmer skulle jag sätta vilken router som helst bakom ISP routern och köra allt på den och se om det lirar bättre. Och om man kan stänga av wifi på ISP routern så att det inte stör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

Så det lirar fint om ingen sitter på wifi?
Om ja, då kan det vara routern som är kass på att hantera wifi och lan.

Om det stämmer skulle jag sätta vilken router som helst bakom ISP routern och köra allt på den och se om det lirar bättre. Och om man kan stänga av wifi på ISP routern så att det inte stör

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå, WiFi orsakar alltid problemen. Har lyckats lokalisera det så långt någon gång som att ifall ja spelat ex Battlefield med Wifi på, men ingen som använder det (ändå anslutna) så har min ping kunnat ligga runt 50-60. Såfort någn har börjat använda Wifi, så har den rusat till runt 200, och sedan pendlat mellan 70/80-300, tills jag har stängt av Wifi helt via routern, varefter pingen har dykt till runt 20 och alltid hållits där, tills jag satt på Wifi igen. Så både wifi aktiverat öht verkar orsaka problem, samt när någon använder det öht. Att hitta den enhet som orsakar att det skjuter i höjden så otroligt är svårt då man inte kan sparka ut dom enskilt via routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Jadå, WiFi orsakar alltid problemen. Har lyckats lokalisera det så långt någon gång som att ifall ja spelat ex Battlefield med Wifi på, men ingen som använder det (ändå anslutna) så har min ping kunnat ligga runt 50-60. Såfort någn har börjat använda Wifi, så har den rusat till runt 200, och sedan pendlat mellan 70/80-300, tills jag har stängt av Wifi helt via routern, varefter pingen har dykt till runt 20 och alltid hållits där, tills jag satt på Wifi igen. Så både wifi aktiverat öht verkar orsaka problem, samt när någon använder det öht. Att hitta den enhet som orsakar att det skjuter i höjden så otroligt är svårt då man inte kan sparka ut dom enskilt via routern.

Då skulle jag snacka med ISPn som get sig den routern.
Normalt sett ser man sådana problem om man själv också sitter på wifi pga. Hur wifi protokollet fungerar.

Men dom problemen ska inte spridas vidare till LAN(ethernet) om det inte är sjukt dåligt implementerat.
Så din ISP kan kanske hjälpa med att uppdatera firmware, byta ut den eller något annat.

För nu gör ju den produkt dom försett dig med så att din tjänst blir ”näst intill obrukbar” och det bör ju rimligtvis vara så att den ska ge sig så mycket som nytta som möjligt av din tjänst.

Sjukt förenklat kan man likande det med att massa människor pratar i munnen på varandra och en (routern) som aktivt ber folk att vänta på sin tur innan de kan prata. Vilket såklart skapar fördröjningar på alla ”samtalen” / allt som ska hämtas från nätet.

Wifi6 löser dessa problem för wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Jadå, WiFi orsakar alltid problemen. Har lyckats lokalisera det så långt någon gång som att ifall ja spelat ex Battlefield med Wifi på, men ingen som använder det (ändå anslutna) så har min ping kunnat ligga runt 50-60. Såfort någn har börjat använda Wifi, så har den rusat till runt 200, och sedan pendlat mellan 70/80-300, tills jag har stängt av Wifi helt via routern, varefter pingen har dykt till runt 20 och alltid hållits där, tills jag satt på Wifi igen. Så både wifi aktiverat öht verkar orsaka problem, samt när någon använder det öht. Att hitta den enhet som orsakar att det skjuter i höjden så otroligt är svårt då man inte kan sparka ut dom enskilt via routern.

Du har inte möjlighet att testa och koppla in en accesspunkt istället samt stänga av wifi på routern. Är processorn i routern lite för klen kan det vara så att den inte riktigt hinner med när wifi är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Du har inte möjlighet att testa och koppla in en accesspunkt istället samt stänga av wifi på routern. Är processorn i routern lite för klen kan det vara så att den inte riktigt hinner med när wifi är på.

Bra plan!
Har man otur är den för klen för antalet klienter och/eller någon specifik typ av trafik också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

@zorrzoor:
Brygga kan man alltid göra. Dock kan det hända att man måste ringa till ISP. Min far har en liknande router osm du beskriver, dock kan han brygga den iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@TheFlyingFin: Då skulle jag nog prova att byta namn på routern och ansluta hälften av enheterna över WiFi. Om problemet finns kvar byter man namn igen och ansluter hälften av enheterna från förra steget, om inte ansluter man enbart andra hälften. Om problemet finns kvar halverar man igen, om inte upprepar man experimentet med andra hälften. Upprepas tills det bara finns en enhet kvar och problemet kvarstår.

Det är i princip en applicerad intervallhalveringsmetod (https://sv.wikipedia.org/wiki/Bin%C3%A4rs%C3%B6kning) och borde därför vara det snabbaste sättet att hitta den problematiska enheten utan extra information.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Sträng av wifi i routern och skaffa en AP.
Det flesta operatörs routrar klara av att routa men wifi delen är oftast kass.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Hejsan!

Har problem med att något äter upp internetkapaciteten, vilket ofta omöjliggör streaming till ex cmore, netflix och annat i annat än SD. Värt att notera att jag även har problem med otroligt ostabil ping i spel, såfort någon ansluter till WiFi.

Min router har inga möjligheter somhelst att spåra eller blockera eller ens sparka ut anslutna emheter för att kunna pröva sig fram till vad som orsakar problemet. Att byta ut routern är i dagsläge heller ingen möjlighet, är något ISP skit av fabrikatet Sagecom som kör hybridläge med 4G och ADSL.

Programmet måste alltså kunna fungera från min stationära dator via ethernet.

Mvh snart galen person

Om du inte kör trafiken via din dator så behöver du en managerbar switch som kan konfas så den speglar all trafik till den port du kopplat till datorn, då kan du analysera trafiken, det är kanske inte så vanligt at man gör så hemma men företagsprylar brukar ha möjligheten för att underlätta övervakning och felsökning.
Det verkar ju däremot som om du skulle kunna klara dig med nått enklare under en kort tid för det du vill göra så att koppla in en dator i serie med internetanslutningen och analysera trafiken är nog det enklaste och billigaste, du behöver en dator med 2 nätverkskort och sedan koppla in den så all trafik passerar den och så behöver du nån "sniffer" mjukvara för att se vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag helt glömt denna tråd på något vis, men jag tror att jag kommer köpa en bättre router och bridgea den, köpte en hue bridge på bf som ju fungerar via nätverk, och det dödade nätverket helt, går int att se på netflix ens i SD efter det🤨

Några förslag på bra routrar? Ska hålla i några år, och kunna hantera fiber eftersom jag kommer flytta hemifrån snart och lär ta med mig den då (mor å far är inte så beroende av bra ping i spel )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Nu har jag helt glömt denna tråd på något vis, men jag tror att jag kommer köpa en bättre router och bridgea den, köpte en hue bridge på bf som ju fungerar via nätverk, och det dödade nätverket helt, går int att se på netflix ens i SD efter det🤨

Några förslag på bra routrar? Ska hålla i några år, och kunna hantera fiber eftersom jag kommer flytta hemifrån snart och lär ta med mig den då (mor å far är inte så beroende av bra ping i spel )

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska du köpa en router för att stänga av den ? Att brygga den innebär att den slutar routa så varför byta i så fall ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska du köpa en router för att stänga av den ? Att brygga den innebär att den slutar routa så varför byta i så fall ?

Dåligt skrivet, menar naturligtvis att jag skall bridgea den gamla till den nya 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

”Ska hantera fiber” menar du att den ska kunna ta emot fiber direkt, dvs ha en sfp port?
Eller bara kunna hantera iptv och 1G?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

”Ska hantera fiber” menar du att den ska kunna ta emot fiber direkt, dvs ha en sfp port?
Eller bara kunna hantera iptv och 1G?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, jag är ingen expert på nätverk, vad är vanligare att man behöver? Kan ju tillägga att jag högst troligen kommer flytta in i någon höghuslägenhet, så känns ju som att man i såna fall inte behöver sfp port?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tja, jag är ingen expert på nätverk, vad är vanligare att man behöver? Kan ju tillägga att jag högst troligen kommer flytta in i någon höghuslägenhet, så känns ju som att man i såna fall inte behöver sfp port?

Det är oerhört ovanligt att du behöver optiska anslutningar och optiken är känslig och finns i många olika versioner så det är inte särskilt nybörjarvänlig teknik.
Även om man har fiber in i lägenheten eller egen villa så står operatören i princip alltid för en fiberomvandlare och ofta sitter det även en tjäntefödelare efter den (switch) så man ansluter i princip aldrig sin egen utrustning till fiber utan via en ethernetkabel mot operatörens utrustning.
Det är för det mesta bara dumt och skapar problem att ens röra de optiska delarna för de är känsliga både för damm och att man bryter av fibern så utan att ha åtminstone rengöringsutrustning till hands så låt bli att pilla på fibern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört ovanligt att du behöver optiska anslutningar och optiken är känslig och finns i många olika versioner så det är inte särskilt nybörjarvänlig teknik.
Även om man har fiber in i lägenheten eller egen villa så står operatören i princip alltid för en fiberomvandlare och ofta sitter det även en tjäntefödelare efter den (switch) så man ansluter i princip aldrig sin egen utrustning till fiber utan via en ethernetkabel mot operatörens utrustning.
Det är för det mesta bara dumt och skapar problem att ens röra de optiska delarna för de är känsliga både för damm och att man bryter av fibern så utan att ha åtminstone rengöringsutrustning till hands så låt bli att pilla på fibern.

Tack! då återstår bara att köpa en bra router, verkar inte hitta många med fler än 4 ethernet portar🤨

Skickades från m.sweclockers.com