DisplayPort över USB-C – ett träsk utan motstycke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Hej!
Vad bra att jag hittade denna konversation, jag har en HP Omen 15 med TB3 och tänkte skaffa en Cintiq Pro. Frågan är, klarar TB3 att leverera "Displayport Alt mode"? Vore skönt att få det bekräftat... Det sitter ett GTX 1070 i, med "fulla" TB3 (4 PCIe-lanes).

Det står upprepade gånger i trådstarten, bland annat under rubriken "Vanliga frågor".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rallemulle87:

Hej!
Vad bra att jag hittade denna konversation, jag har en HP Omen 15 med TB3 och tänkte skaffa en Cintiq Pro. Frågan är, klarar TB3 att leverera "Displayport Alt mode"? Vore skönt att få det bekräftat... Det sitter ett GTX 1070 i, med "fulla" TB3 (4 PCIe-lanes).

Yes! Det fina med Thunderbolt 3-portar är att man kan vara säker på att de klarar "allt". (Det finns också USB‑C-portar som inte är TB3 men som ändå klarar DP Alt Mode, och sådana som inte gör det. Men det finns inga TB3-portar utan DP Alt Mode.) Ur guiden:

Skrivet av Alling:

Det går alltid att ansluta en vanlig DP-skärm till en Thunderbolt 3-port och köra 3840x2160 @ 60 Hz eller 2560x1440 @ 144 Hz. Det går att köra två 4K-skärmar över en Thunderbolt 3-port, men då kanske man behöver vara noggrann med hur man ansluter dem. Mer detaljerad information finns i avsnittet Thunderbolt 3 ovan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Stort tack, nu känner jag mig väldigt säker!

Permalänk

Tack till trådstartaren, bra grävt!
Fast inte hjälper det mig att få en trilskande 4k-skärm med DP att funka normalt. Helt fantastiskt att man lyckats schabbla till något som alltid funkat ända sedan ur-PC:n släpptes.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en fråga om USB C-dockor med flera skärmar. Jag har inte alls hängt med de sista åren så jag tänkte börja med en sanity check här innan jag gräver djupare.

Jag kikar på följande laptop från HP: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=7MX04E...

Den skulle jag vilja docka ibland och då är det enda alternativet en USB C-docka. Har vi år 2019 kommit så långt att HP har en USB C-docka med dubbla DisplayPort som har stöd för att driva 2 st skärmar i 144 HZ, i typ 1440p? Kommer den kanske till och med att kunna ladda datorn samtidigt så att jag bara behöver en enda sladd för att docka?

Tack!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@wixia: Visst vore det härligt om tillverkarna av USB-C-dockor kunde skriva ut sådant i klartext? Har du länk till dockan du funderar på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wixia:

Hej,

Jag har en fråga om USB C-dockor med flera skärmar. Jag har inte alls hängt med de sista åren så jag tänkte börja med en sanity check här innan jag gräver djupare.

Jag kikar på följande laptop från HP: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=7MX04E...

Den skulle jag vilja docka ibland och då är det enda alternativet en USB C-docka. Har vi år 2019 kommit så långt att HP har en USB C-docka med dubbla DisplayPort som har stöd för att driva 2 st skärmar i 144 HZ, i typ 1440p? Kommer den kanske till och med att kunna ladda datorn samtidigt så att jag bara behöver en enda sladd för att docka?

Tack!

Du behöver definiera mer än vilken anslutningskontakt dockan använder. Är det Thunderbolt 3 stöd så finns det åtminstone en möjlighet, utan det så är det inte möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding @mrqaffe

Datorn i fråga har USB 3.1 Gen 2 Type-C™ med Thunderbolt™ 3. Nätadaptern är på 200W så jag behöver HPs värstingdocka på 230W med en så kallad kombikabel (dubbla kablar).

https://store.hp.com/us/en/pdp/hp-thunderbolt-dock-g2-with-co...

Den dockan verkar inte vara kompatibel med Omen så jag kan knappast räkna med att det är rätt typ av laddningskontakt. Det är inte heller USB C på den Omen (det går ju dock att lösa med adapter).

Laddningen är dock inte så viktig, det går bra att ladda separat. Det viktiga är att resten fungerar, så kan kan i princip tänka mig att köpa vilken docka som helst här: https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/...

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wixia:

@Laxpudding @mrqaffe

Datorn i fråga har USB 3.1 Gen 2 Type-C™ med Thunderbolt™ 3. Nätadaptern är på 200W så jag behöver HPs värstingdocka på 230W med en så kallad kombikabel (dubbla kablar).

https://store.hp.com/us/en/pdp/hp-thunderbolt-dock-g2-with-co...

Den dockan verkar inte vara kompatibel med Omen så jag kan knappast räkna med att det är rätt typ av laddningskontakt. Det är inte heller USB C på den Omen (det går ju dock att lösa med adapter).

Laddningen är dock inte så viktig, det går bra att ladda separat. Det viktiga är att resten fungerar, så kan kan i princip tänka mig att köpa vilken docka som helst här: https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/...

Du behöver väl inte ta ström via dockan men bildanslutningarna borde ju fungera om de inte medvetet spärrat så den bara fungerar med vissa modeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver väl inte ta ström via dockan men bildanslutningarna borde ju fungera om de inte medvetet spärrat så den bara fungerar med vissa modeller.

Laddning är sekundär. Så ska egentligen bara vara säker på at någon av dockorna är bra nog för skicka ut 1080/1440P@144Hz på båda DisplaPort-utgångarna. Men det verkar inte helt enkelt att ta reda på. Har skickat ett mail till HP och frågat också.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@wixia: Överlag är det ofta en 9 Gbps/300 MHz-bandbredd som räcker till EN skärm 1080p/120 eller 1440p/75 – finner du någon spec om 18 Gbps/600 MHz ska det i teorin räcka till två skärmar med samma signal som skrivet.

1440p/144 på båda utgångarna betyder att den måste en bit eller precis på 32 Gbps-marginalen för HBR3 – alltså mer än det snabbaste du kan få över Displayport.

1440p/120 brukar kräva ≈ 15 Gbps så två skärmar är verkligen på marginalen om dockan (mot förmodan) skulle hålla HBR3-hastighet. Är också en annan sak när det ska muxas över usb-c/thunderbolt

Går igenom bandbreddkraven här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laxpudding:

@wixia: Överlag är det ofta en 9 Gbps/300 MHz-bandbredd som räcker till EN skärm 1080p/120 eller 1440p/75 – finner du någon spec om 18 Gbps/600 MHz ska det i teorin räcka till två skärmar med samma signal som skrivet.

1440p/144 på båda utgångarna betyder att den måste en bit eller precis på 32 Gbps-marginalen för HBR3 – alltså mer än det snabbaste du kan få över Displayport.

1440p/120 brukar kräva ≈ 15 Gbps så två skärmar är verkligen på marginalen om dockan (mot förmodan) skulle hålla HBR3-hastighet. Är också en annan sak när det ska muxas över usb-c/thunderbolt

Går igenom bandbreddkraven här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

Men överföringen mellan dator och docka sker väl i detta fall via Thunderbolt 3 som har den bandbredd som krävs ?
Det är hursomhelst otydligt skrivet och att många dessutom förknippar usb c som endast är en kontakt med de elektriska funktioner som den kan användas till gör det inte tydligare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@mrqaffe: Det finns inget "Thunderbolt för bildskärm" utan det är muxad Displayport som används när Thunderbolt är inblandat. Displayport där 32 Gbps HBR3 är den högsta hastigheten man nå. Mer går inte att alstra över DP i dagsläget.

Och tyvärr tror jag de flesta dockor med USB-C använder lägre hastigheter och gränsar på typiska gränser 9 eller 18 Gbps. Jag misstänker att det finns dockor som kör Thunderbolt och når mer, likt HBR2 och 21,6 Gbps. Men skulle förvåna mig om det fanns särskilt många HBR3-kapabla dockor. Typiskt användningsområde för dockor med flera utgångar att köra ett två extra 60 Hz-skärmar på kontoret där de fyller väldigt mångas behov med 18 Gbps.

För snabba, högfrekventa spelskärmar och liknande krävs det fler Thunderbolt-anslutningar. Kanske större framgång här med en eGPU och lämpligt grafikkort som med lätthet driver två skärmar i 1440p/144 Hz? Jag har dock inte testat eller läst om den situationen är möjlig över en och samma Thunderbolt till en eGPU med flera skärmar anslutna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Enligt specen är det Thunderbolt 40 Gbit/s, så det borde i teorin räcka för två skärmar i rimligt hög frekvens. Efter diskussionen är jag dock tveksam till om det är värt att ens prova med en USB C-docka, det verkar onekligen vara ett träsk. Just nu överväger jag nog att lägga pengarna på en större/bättre skärm, och använda laptopens skärm som andra skärm. Då blir det dockning med tre kablar istället för en, ström/usb-hubb/Displayport, vilket ändå är drägligt. Kan jag räkna med att Displayporten på själva laptopen kan skicka ut 1440p@144Hz utan problem eller är det också ett träsk?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wixia:

@Laxpudding: Enligt specen är det Thunderbolt 40 Gbit/s, så det borde i teorin räcka för två skärmar i rimligt hög frekvens.

Som skrivet ovan. Thunderbolt 3 må ha 40 Gbps på pappret. Tekniken som används för bildöverföring är Displayport som inte når högre än 32 Gbps. Finns inget sätt att alstra mer över DP. Thunderbolt 3 är smidigt men inte så praktiskt att det kan driva teknik utanför spec.

Att få ut 1440p/144 ur Displayport är sällan problem med moderna bärbara datorer. Här verkar det dessutom vara två Displayport, en stor och en Mini? Men bilderna är otydliga. Men då är det kanske ett mindre problem och du kan spara på TB3-porten till annat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av wixia:

Hej,

Jag har en fråga om USB C-dockor med flera skärmar. Jag har inte alls hängt med de sista åren så jag tänkte börja med en sanity check här innan jag gräver djupare.

Jag kikar på följande laptop från HP: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=7MX04E...

Den skulle jag vilja docka ibland och då är det enda alternativet en USB C-docka. Har vi år 2019 kommit så långt att HP har en USB C-docka med dubbla DisplayPort som har stöd för att driva 2 st skärmar i 144 HZ, i typ 1440p? Kommer den kanske till och med att kunna ladda datorn samtidigt så att jag bara behöver en enda sladd för att docka?

Tack!

Skrivet av wixia:

@Laxpudding @mrqaffe

Datorn i fråga har USB 3.1 Gen 2 Type-C™ med Thunderbolt™ 3. Nätadaptern är på 200W så jag behöver HPs värstingdocka på 230W med en så kallad kombikabel (dubbla kablar).

https://store.hp.com/us/en/pdp/hp-thunderbolt-dock-g2-with-co...

Den dockan verkar inte vara kompatibel med Omen så jag kan knappast räkna med att det är rätt typ av laddningskontakt. Det är inte heller USB C på den Omen (det går ju dock att lösa med adapter).

Laddningen är dock inte så viktig, det går bra att ladda separat. Det viktiga är att resten fungerar, så kan kan i princip tänka mig att köpa vilken docka som helst här: https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/...

Skrivet av Laxpudding:

@mrqaffe: Det finns inget "Thunderbolt för bildskärm" utan det är muxad Displayport som används när Thunderbolt är inblandat. Displayport där 32 Gbps HBR3 är den högsta hastigheten man nå. Mer går inte att alstra över DP i dagsläget.

Och tyvärr tror jag de flesta dockor med USB-C använder lägre hastigheter och gränsar på typiska gränser 9 eller 18 Gbps. Jag misstänker att det finns dockor som kör Thunderbolt och når mer, likt HBR2 och 21,6 Gbps. Men skulle förvåna mig om det fanns särskilt många HBR3-kapabla dockor. Typiskt användningsområde för dockor med flera utgångar att köra ett två extra 60 Hz-skärmar på kontoret där de fyller väldigt mångas behov med 18 Gbps.

För snabba, högfrekventa spelskärmar och liknande krävs det fler Thunderbolt-anslutningar. Kanske större framgång här med en eGPU och lämpligt grafikkort som med lätthet driver två skärmar i 1440p/144 Hz? Jag har dock inte testat eller läst om den situationen är möjlig över en och samma Thunderbolt till en eGPU med flera skärmar anslutna.

Jag tycker absolut att det ska funka att docka en OMEN by HP 15-dc1065no till en lämplig Thunderbolt 3-docka och köra två skärmar i 2 560 × 1 440 @ 144 Hz. Som jag förstått det erbjuder Thunderbolt 3 nämligen två DisplayPort-länkar (minst version 1.2).

Invänd gärna om ni tror att jag har fel, men jag tror inte man ska tänka att HBR3 sätter något tak för hur mycket videodata som totalt kan skickas över Thunderbolt 3, utan bara för hur mycket som kan skickas över vardera länk. Det vill säga:

  • Trots att 3 840 × 2 160 @ 144 Hz "bara" kräver 40 Gbit/s kan man inte räkna med att kunna köra det över Thunderbolt 3, för varje enskild länk av de två som erbjuds är begränsad till 32 Gbit/s i bästa fall. (Möjligen skulle det kunna funka via MST, men det skulle jag absolut inte räkna med.)

  • Två stycken skärmar, vardera med 2 560 × 1 440 @ 144 Hz, borde däremot fungera, för de kräver 18 Gbit/s var, vilket stöds av DisplayPort 1.2, samtidigt som de tillsammans kräver mindre än 40 Gbit/s.

Huruvida HP Thunderbolt Dock 230W G2 w/ Combo Cable stöder det som krävs vågar jag inte säga. Men det borde absolut finnas dockor som gör det.

Skrivet av wixia:

Kan jag räkna med att Displayporten på själva laptopen kan skicka ut 1440p@144Hz utan problem eller är det också ett träsk?

Det ska du kunna räkna med, så länge laptopen har en dedikerad GPU, vilket ju Omen-datorn i fråga har. Min ThinkPad X1 Carbon (femte generationen) går inte en millihertz över 60 Hz, oavsett upplösning. Det är Intels integrerade grafik som bara inte stöder det, som jag förstått det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Två stycken skärmar, vardera med 2 560 × 1 440 @ 144 Hz, borde däremot fungera, för de kräver 18 Gbit/s var, vilket stöds av DisplayPort 1.2, samtidigt som de tillsammans kräver mindre än 40 Gbit/s.[/li]

Huruvida HP Thunderbolt Dock 230W G2 w/ Combo Cable stöder det som krävs vågar jag inte säga. Men det borde absolut finnas dockor som gör det.

Är det verkligen två separata HBR2/DP1.2-länkar? Eller är det en DP-länk som kan rymma två strömmar som MST – typiskt då för att hantera kompatibilitet med alla gamla skärmar som körde MST för (2x9 Gbps) innan SST (1x18 Gbps) kom för några år sedan?

I teori vs. praktik brukar praktiken vinna den ganska bittra segern. Jag misstänker att alldeles för få tillverkare bygger dockor som klarar spelskärmar och frekvenser som drar bandbredden till max. För marknaden ligger i dockor som används för att köra flera 60 Hz-skärmar på kontoret där ett och samma företag kanske köper hundratals dockor om året. Snarare än en enda konsument som köper en docka då och då.

Jag tror annars du har fördjupat dig mer i Thunderbolt och får gärna grotta ned dig och skriva ihop en artikel!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Är det verkligen två separata HBR2/DP1.2-länkar? Eller är det en DP-länk som kan rymma två strömmar som MST – typiskt då för att hantera kompatibilitet med alla gamla skärmar som körde MST för (2x9 Gbps) innan SST (1x18 Gbps) kom för några år sedan?

Bra fråga! Enligt dokumentet Technology Brief: Thunderbolt 3 ligger det till så här:

If a cable and device supporting Thunderbolt are plugged in, the Thunderbolt silicon activates its highest capability mode and configures four high-speed links at either 10 Gbps or 20 Gbps (depending on cable and device support) to support the Thunderbolt transport. This provides bidirectional data rates of 20 or 40 Gbps (Figure 4 illustrates the 40 Gbps case).
Additionally, to fill this Thunderbolt link, the silicon extracts and routes up to 4 lanes of PCI Express Gen 3 (4 x 8 Gbps) and up to two full (4 lane) links of DisplayPort out over the Thunderbolt cable and connector to the device(s) attached downstream from the host system.
The first device in the Thunderbolt link has a few options of how it can use this underlying PCI Express and DisplayPort traffic:

  • Consume the data from PCI Express by connecting it to PCI Express enabled devices such as networking, storage, cameras, DSP or FPGA adapters, or perhaps some new custom product

  • Consume the DisplayPort links by exposing them to a display panel, or a display connector(s)

  • Pass the unused PCI Express or DisplayPort data capabilities down to another Thunderbolt device(s) via a second, daisy chained Thunderbolt 3 port

  • Some or all of the above

[…]

For DisplayPort 1.2, the maximum bandwidth on the Thunderbolt interface is about 17 Gbps of data, so for a 20 Gbps Thunderbolt link, a single DisplayPort 1.2 interface can be used, and for a 40 Gbps Thunderbolt link, two DisplayPort interfaces can be connected (see Figure 7).

Citat:

I teori vs. praktik brukar praktiken vinna den ganska bittra segern. Jag misstänker att alldeles för få tillverkare bygger dockor som klarar spelskärmar och frekvenser som drar bandbredden till max. För marknaden ligger i dockor som används för att köra flera 60 Hz-skärmar på kontoret där ett och samma företag kanske köper hundratals dockor om året. Snarare än en enda konsument som köper en docka då och då.

Mm … Det skulle inte förvåna mig alls om det visar sig att många dockor sätter stopp vid 60 Hz.

Citat:

Jag tror annars du har fördjupat dig mer i Thunderbolt och får gärna grotta ned dig och skriva ihop en artikel!

Det skulle vara väldigt roligt att prova detta i verkligheten. Jag har skärmarna som behövs; dock ej någon dator som skulle kunna fungera som försökskanin. (Intel HD Graphics i min ThinkPad vägrar som sagt gå över 60 Hz oavsett upplösning.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: Låter helt klart som att två stycken HBR2-strömmar kan gå över en och samma 40 Gbps Thunderbolt. Frågan är bara vilka produkter som lever upp till detta. I båda ändarna av TB3-anslutningen då.

Permalänk
Medlem

Nedanstående har endast relevans för nån stackare som letar kablar, men kan berätta att kabeln från Nördic i länken nedan (inköpt på Elgiganten) levererar 165 Hz 1440p 8-bit med min laptop som har 2x pci-e lanes Thunderbolt 3. Enligt tillverkaren klarar den 21.6 Gbps och stödjer alt mode. Det är eventuellt problematiskt att samtidigt skicka ljud till skärmen, jag får det inte att fungera i alla spel. Det kräver utförligare tester.

https://noerdic.se/collections/displayport/products/usbc-to-d...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av eas@tetris:

Nedanstående har endast relevans för nån stackare som letar kablar, men kan berätta att kabeln från Nördic i länken nedan (inköpt på Elgiganten) levererar 165 Hz 1440p 8-bit med min laptop som har 2x pci-e lanes Thunderbolt 3. Enligt tillverkaren klarar den 21.6 Gbps och stödjer alt mode. Det är eventuellt problematiskt att samtidigt skicka ljud till skärmen, jag får det inte att fungera i alla spel. Det kräver utförligare tester.

https://noerdic.se/collections/displayport/products/usbc-to-d...

Den verkar ju rätt prisvärd! Vad ligger frakten på?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den verkar ju rätt prisvärd! Vad ligger frakten på?

Detta står högst upp på hemsidan. "Fri frakt över 300 kr, Fast fraktkostnad 30 kr"

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Noob I am:

Detta står högst upp på hemsidan. "Fri frakt över 300 kr, Fast fraktkostnad 30 kr"

Ja, det gör det ju! Vilken noob jag är.

Då är den ju prisvärd även med fraktkostnaden inkluderad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Då är den ju prisvärd även med fraktkostnaden inkluderad.

Har aldrig stött på Nördic innan, men de verkar sannerligen ha bra priser. Funderar själv på att köpa en https://noerdic.se/products/usbc-till-hdmi-4k-60hz-1-8m?_pos=... till att använda mellan min LG C9 och Dell xps 9360. Utifrån denna guide och lite sökande på nätet så tror jag de skulle fungera

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Såg inte denna tråden förrän nu så en modd får gärna ta bort min tråd.

Jag köpte nyligen denna skärmen för att använda med USB-C till min latop för video, laddning och för att använda mus & tangentbord inkopplade till skärmen. Super smidigt och det funkar bra med den medföljande, men något korta, USB-C kabeln. Så jag köpte en längre Då det på både Samsung och kompletts hemsida stod att det följde med en USB-C kabel, tänkte jag att det var allt som behövdes.

Men när jag testar denna så fungerar enbart laddning och mina usb enheter men inte video.

Har jag köpt fel kabel? Vilken standard ska kabeln följa?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Tror att du vill ha en thunderbolt kabel, inte en vanlig USB-C Datakabel. Åtminstone så måste usb-c kabeln ha displayport kababilitet. Har du en väldigt "mjuk" sladd så är det troligtvis bara för laddning och usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Baxtex: Tror att du vill ha en thunderbolt kabel, inte en vanlig USB-C Datakabel. Åtminstone så måste usb-c kabeln ha displayport kababilitet. Har du en väldigt "mjuk" sladd så är det troligtvis bara för laddning och usb.

Jaha...synd att det inte vart lite tydligare.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/thun...

850 spänn för 2 meter?!

Hittade en för halva priset men det är ju fortfarande hiskeligt. Tror jag använder min korta kabel istället...
https://www.computersalg.se/i/1396871/startech-com-2m-thunder...

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Alltså usb-c 3.1 gen 1 som du köpte ska ju kunna klara av displayport, men det är 5GB begränsning. Kör du 3440x1400 på 100Hz så kanske du måste ha en gen 2 som klarar 10GB .

Här är en som är lite billigare..

https://www.dustin.se/product/5011019044/2m-thunderbolt-3-20g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Baxtex: Alltså usb-c 3.1 gen 1 som du köpte ska ju kunna klara av displayport, men det är 5GB begränsning. Kör du 3440x1400 på 100Hz så kanske du måste ha en gen 2 som klarar 10GB.

Jag trodde det var 3.1 som gällde då det är nyast? Men det finns alltså två beteckningar man måste ha koll på? Hopplöst.

Tack iaf. Kollade lite men alla gen 2 kablar verkar vara begränsade till 1m vad jag kan hitta. Även svårt att hitta specs på billigare kablar. Denna t ex: https://b2c.cdon.se/hemelektronik/champion-usb-3-1-gen2-c-til...

10Gbit/s men kan den ladda 65W? Står ingenting alls om det...

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ja, alla gen 2 kablar är begränsade till 1m enligt standarden. Men alla usb-c kablar är inte lika hursomhelst. T.ex. två gen 1 kablar kan ha olika maxeffekt, 100W och en 60W. Helt upp till hur de tillverkas.

Tumregeln är att kolla där man köper att det är tydligt skyltat att den har displayportkapabilitet samt power delivery (PD), och även då tycker jag det är enklast att slippa huvudverk och bara köpa en thunderbolt.

EDIT: Den kabeln du skickade stödjer inte heller bild