Intel Core i9-10980XE – "Cascade Lake-X"

Permalänk
Medlem

se linus tecktips video och köp inte denna

Permalänk
Medlem

Sweclockers. Kan ni förklara varför TR3970x och R93950x får minus för att vara för dyra medans Intel inte får det fast den är dyrare (och dyrare moderkort) och presterar likvärdigt (3950x) med 10980xe?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av employed:

Sweclockers. Kan ni förklara varför TR3970x och R93950x får minus för att vara för dyra medans Intel inte får det fast den är dyrare (och dyrare moderkort) och presterar likvärdigt (3950x) med 10980xe?

Intel 10980xe kostar 1000$, TR 3960X kostar 1400$ och 3970X 2000$.
En 3970 med moderkort och 128 GB minne, hamnar bara det på nästan 40 000kr, tillkommer resten, det är rätt mycket pengar för en hemanvändare.
Håller med om att 3950x är ett bättre köp än 10980xe.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

"Intel Core i9 10980XE - Skylake X 2.0" heter den faktiskt.. även om jag föredrar att kalla alla deras produkter sedan Ryzen för "uh-oh"

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Död plattform och arkitektur, AMD stjäl showen.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Rätt ointressant produkt när man ser amds lineup. Behöver man flera trådar har amd bättre alternativ.
Intel borde fokusera på sin nya arkitektur istället för att göra nya släpp med samma gamla arkitektur där dom petat upp frekvensen något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Grymt med nysläpp, blir att testa en sådan här samt Amds nya 😀
Älskar när det kommer nytt.

Synd att se folks negativa inställning här i tråden, har ni inget vettigare att glöra då det syrar ner forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Sweclockers. Kan ni förklara varför TR3970x och R93950x får minus för att vara för dyra medans Intel inte får det fast den är dyrare (och dyrare moderkort) och presterar likvärdigt (3950x) med 10980xe?

Jag tror du får byta affär som du handlar i. Vad jag kan se så finns det betydligt billigare moderkort till intel än till amd.

Att man dessutom kan använda intel-processorn som uppgradering på äldre datorer kan vara ett plus för en del. Bygger man nytt idag så är amd ett bättre val men för oss som funderar på att göra en mindre uppgradering så kan det vara intressant att stödköpa intel.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se lite mer "normala" prestandainställningar. Bortimot dubbla bandbredd och halva latensen mot det vi sett av tester. Dessutom så får vi nog se 5ghz+ ganska ofta på större AIO eller kanske till och med de större Noctuas. Hade också varit spännande att se HT off vad det kan göra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För maximal stabilitet kör man med ECC och utan överklock.
Som du gav exempel på i en annan tråd (*), kan man i vissa fall tappa rejält med prestanda, men om vi pratar om att köra seriösa saker, är valet ändå lätt enligt mig.

(*) #18156857

Yep, kör 1950x med 32GB 2400 MHz ECC minnen. All core 3.6 GHz och undervoltat för att spara energi. Hade en en krasch på sommaren så fick skruva upp spänningen 50mV, har annars gått helt utan fel.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av employed:

Sweclockers. Kan ni förklara varför TR3970x och R93950x får minus för att vara för dyra medans Intel inte får det fast den är dyrare (och dyrare moderkort) och presterar likvärdigt (3950x) med 10980xe?

Threadripper 3000 fick minus för dyr plattform, det vill säga att moderkorten är väldigt dyra. Intel X299-brädor är inte snorbilliga, men är i sammanhanget generellt billigare sett till att det rör sig om en HEDT-plattform med en fyrkanals minneskonfiguration och stora anslutningsmöjligheter via PCI Express.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Threadripper 3000 fick minus för dyr plattform, det vill säga att moderkorten är väldigt dyra. Intel X299-brädor är inte snorbilliga, men är i sammanhanget generellt billigare sett till att det rör sig om en HEDT-plattform med en fyrkanals minneskonfiguration och stora anslutningsmöjligheter via PCI Express.

Gick in på komplett och gjorde en snabb jämförelse.
Intels plattform är både billigast och dyrast.
Billigast diffar det 500 kr och dyrast är intel 1300:- dyrare, däremot finns fler medelbrädor till Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Gick in på komplett och gjorde en snabb jämförelse.
Intels plattform är både billigast och dyrast.
Billigast diffar det 500 kr och dyrast är intel 1300:- dyrare, däremot finns fler medelbrädor till Intel.

jag måste vara blind, jag hittar inga moderkort för amd på komplett. på webhallen är billigaste amd 5590 kr och billigaste intel 2390 kr. Dock osäker på om den billigaste intel moderkortet stödjer senaste generationen av processorer.

Edit: dvs till threadripper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Är detta verkligen "storm" och konkurrens i HEDT-segmentet? Denna HEDT-processor får ju stryk av en desktopprocessor från AMD i de flesta tester (med ett par undantag). Inte konstigt att den kostar halva priset jämfört med innan.

Samtidigt så har Threadripper med 3000-serien tagit ett steg upp i både pris och segment jämfört med förut, och kommer dra ifrån rejält från denna HEDT-processor både i prestanda och pris.

Javisst, det finns ju de som behöver mer än 128 GB RAM, eller behöver mer än dual channel, eller de som behöver mer än 20 stycken PCIe 4.0-banor. Men handen på hjärtat, hur vanligt är detta behov? Man får ju även komma ihåg att PCIe 4.0 är dubbelt så snabbt som PCIe 3.0, så skillnaden i PCIe-bandbredd mellan en 3950X (20 st PCIe 4.0-banor) och en i9-10980XE (48 st PCIe 3.0-banor) är faktiskt inte så stor.

Hur jag än vrider och vänder på det får jag inte det här till en konkurrenskraftig produkt från Intel. Som jag ser det är detta en HEDT-processor som inte kan mäta sig med konkurrentens normala desktop-processor.

Är det de där några procenten bättre spelprestanda/entrådsprestanda som är grejen, som gör den här produkten attraktiv, eller?

Det här är snarare ett nytt segment. Luxury Gamers eller nått sånt.
Plattformen verkar helt enkelt vara för begränsad för att kunna konkurera om renderfarmer och videoredigering, numera. (bra jobbat AMD)
Frågan är väl om det är ett segment som kommer hålla i framtiden.

Permalänk
Medlem

EDIT : Fixat

Kan inte släppa det här. Avklippta staplar som får resultatet att se mycket bättre ut och man inte tittar noggrannare på siffrorna.
De 2 översta staplarna är avklippta, men inget som tyder på att dom är det. tittar man på siffrorna så är #1 dubbelt så stor som produkten som testas.
Lite klantigt presenterat skulle jag tippa på, men helt klart missvisande.

Permalänk
Avstängd

Utmärkelsen som "bra produkt" hör inte hemma, då alla andra produkter Ifrån AMD som spelar i samma liga är betydligt bättre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lordsqueak:

Kan inte släppa det här. Avklippta staplar som får resultatet att se mycket bättre ut och man inte tittar noggrannare på siffrorna.
De 2 översta staplarna är avklippta, men inget som tyder på att dom är det. tittar man på siffrorna så är #1 dubbelt så stor som produkten som testas.
Lite klantigt presenterat skulle jag tippa på, men helt klart missvisande.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18734?key=982c5ae1fdca0f0943a57bb6a56513f6

Det var en kvarleva från när recensionen gick live klockan 09 på morgonen och Threadripper-resultaten inte var importerade ännu. Kör en CTRL+F5 så borde allt se korrekt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Kan inte släppa det här. Avklippta staplar som får resultatet att se mycket bättre ut och man inte tittar noggrannare på siffrorna.
De 2 översta staplarna är avklippta, men inget som tyder på att dom är det. tittar man på siffrorna så är #1 dubbelt så stor som produkten som testas.
Lite klantigt presenterat skulle jag tippa på, men helt klart missvisande.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18734?key=982c5ae1fdca0f0943a57bb6a56513f6

Jag är lite trög och fattar inte. Tycker diagrammet ser normalt ut?

Skickades från m.sweclockers.com
Edit: aha, nåt gammalt som hängde kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Jag är lite trög och fattar inte. Tycker diagrammet ser normalt ut?

Skickades från m.sweclockers.com
Edit: aha, nåt gammalt som hängde kvar.

Diagrammets staplar representerar inte prestandan fullt ut.

Detta är klart när dubbelt så bra resultat ser ut som det handlar om typ 30% bättre prestanda istället för 100%. Ett bättre diagram hade haft betydligt längre staplar alt. längre mellan varje punkt i X. Vilket berodde på ett gammalt diagram enligt Sweclockers.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av joakim99:

jag måste vara blind, jag hittar inga moderkort för amd på komplett. på webhallen är billigaste amd 5590 kr och billigaste intel 2390 kr. Dock osäker på om den billigaste intel moderkortet stödjer senaste generationen av processorer.

Edit: dvs till threadripper.

Jag listade med TR4 sockel då jag missat nyheten om ny sockel till nya threadripper eller om det inte kommit ut när jag skrev.
Hur som jämförde jag inte med moderkort till senaste Threadripper.
Även de billigaste x299 moderkorten verkar stödja senaste cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror du får byta affär som du handlar i. Vad jag kan se så finns det betydligt billigare moderkort till intel än till amd.

Brädorna för 3950x och 10980XE har i stort sett samma pris om man kollar på olika klasser. Tar man med x470 i bilden så blir priset tom bättre. Billigaste Intel processorn går på 12200sek och AMD 9400SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Brädorna för 3950x och 10980XE har i stort sett samma pris om man kollar på olika klasser. Tar man med x470 i bilden så blir priset tom bättre. Billigaste Intel processorn går på 12200sek och AMD 9400SEK.

Var det inte Threadripper vi diskuterade?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har funderat lite och visst har den en plats som entusiast-cpu.
Vore kul att testa klocka skiten ur en sådan... där finns ju fördelen mot amds tr

Lite bittert att köpa in sig på en döende plattform bara. Å andra sidan så byter man ju inte cpu så ofta längre.
Kommer den ner lite i pris så kaanske men är mest sugen på nya tr

Vilar på ”hanen” tills efter nyår när allt gött finns i lager

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Var det inte Threadripper vi diskuterade?

Ja, du verkar diskutera Threadripper, men inlägget du citerade var:

"Sweclockers. Kan ni förklara varför TR3970x och R9 3950x får minus för att vara för dyra medans Intel inte får det fast den är dyrare (och dyrare moderkort) och presterar likvärdigt (3950x) med 10980xe?"

(Min fetning)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, du verkar diskutera Threadripper, men inlägget du citerade var:

"Sweclockers. Kan ni förklara varför TR3970x och R9 3950x får minus för att vara för dyra medans Intel inte får det fast den är dyrare (och dyrare moderkort) och presterar likvärdigt (3950x) med 10980xe?"

(Min fetning)

Det var inte det inlägget som jag citerade först.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Har funderat lite och visst har den en plats som entusiast-cpu.
Vore kul att testa klocka skiten ur en sådan... där finns ju fördelen mot amds tr

Lite bittert att köpa in sig på en döende plattform bara. Å andra sidan så byter man ju inte cpu så ofta längre.
Kommer den ner lite i pris så kaanske men är mest sugen på nya tr

Vilar på ”hanen” tills efter nyår när allt gött finns i lager

Jag har sett flera recensioner om den här och jag kan inte förstå att ni rekommenderar denna med tanke på att AMD Ryzen 9 3950X ligger och ruvar i vassen och som dessutom kan använda betydligt billigare moderkort. Att då fortfarande ta 250 dollar mer än AMDs och ändå inte leva upp till acceptabel prestanda innebär att Intel befinner sig i kris. Det är trots allt i detta segmentet som de stora pengarna är att tjäna. Speciellt när det gäller högpresterande arbetsdatorer och kan man inte påvisa att man har en vinnande produkt där så har man stora problem. Gissar att Intel kommer tvingas ge enorma rabatter för att behålla Datacenterskunder och om man sitter med aktier i Intel skulle jag vara orolig. Dessutom är 2066 ett stort osäkerhetsmoln med tanke på dess framtid och kan rent av vara en återvändsgränd. Om jag hade pengarna skulle jag gå på AMD TR istället. Den känns framtidsäkrare och AMD har verkligen påvisat att man är en spelare som man kan lita på, både när det gäller kontinutiet med att köra samma processorsockel och prestanda. Om AMD lyckas med Zen 3 så kommer det bli en rejäll uppförsbacke för Intel och då kommer de tvingas ta till prisvapnet vilket gynnar oss konsumenter.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av skrutten84:

Jag har sett flera recensioner om den här och jag kan inte förstå att ni rekommenderar denna med tanke på att AMD Ryzen 9 3950X ligger och ruvar i vassen och som dessutom kan använda betydligt billigare moderkort. Att då fortfarande ta 250 dollar mer än AMDs och ändå inte leva upp till acceptabel prestanda innebär att Intel befinner sig i kris. Det är trots allt i detta segmentet som de stora pengarna är att tjäna. Speciellt när det gäller högpresterande arbetsdatorer och kan man inte påvisa att man har en vinnande produkt där så har man stora problem. Gissar att Intel kommer tvingas ge enorma rabatter för att behålla Datacenterskunder och om man sitter med aktier i Intel skulle jag vara orolig. Dessutom är 2066 ett stort osäkerhetsmoln med tanke på dess framtid och kan rent av vara en återvändsgränd. Om jag hade pengarna skulle jag gå på AMD TR istället. Den känns framtidsäkrare och AMD har verkligen påvisat att man är en spelare som man kan lita på, både när det gäller kontinutiet med att köra samma processorsockel och prestanda. Om AMD lyckas med Zen 3 så kommer det bli en rejäll uppförsbacke för Intel och då kommer de tvingas ta till prisvapnet vilket gynnar oss konsumenter.

Vet inte hur du tolkar mitt inlägg som en rekommendation

Visa signatur
Permalänk

@Trigger: Jag syftar på artikeln, ledsen att jag citerade ditt inlägg. Hade nog en tanke på med det från början men glömde bort när jag skrev

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av skrutten84:

@Trigger: Jag syftar på artikeln, ledsen att jag citerade ditt inlägg. Hade nog en tanke på med det från början men glömde bort när jag skrev

Misstänkte att det var något sådant

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra att ni uppdaterade! Riktigt tråkigt beteende av Intel....

Visa signatur

7800X3D//4090