MSI GT70-2PE - hur ska man värdera den?
Det finns en MSI GT70-2PE till salu här på SC, och funderar lite på hur man ska värdera den. Funderar på att köpa den till brorsonen som är 10 år och har givetvis gjort en liten mental plus-och-minus-lista. De enda spel som jag vet att han vill spela är Fortnite och Minecraft, men får väl anta att det efterhand kommer dyka upp fler e-spel.
Se https://www.sweclockers.com/marknad/176625-msi-gt70-2pe
17,3" 1920x1080p
Intel i7-4810MQ Cpu
8GB DDR3 ram
Nvidia GTX 880M
320GB mekanisk disk.
+ Ska tydligen ha väldigt fina högtalare, något som är svårt att få till på ett mindre chassi
+ Dess GTX 880M är nästan lika snabbt som ett GTX 1050 (i.e. snabbare än ett GTX 960M) och med betydligt mer minne
+ Har massor med olika utgångar
+ Bakgrundsbelyst tangentbord
+ 17" skärm
+ Ännu helt ok processor
- Stor och tung med en vikt på nästan 4 kg och 17" skärm
- TN-panel, om än en hyfsad sådan
- Underdimensionerat kylsystem innebär hög ljudnivå
- Kommer kräva en SSD och 8 GB minne till för att verkligen kommer till sin rätt
Jag antar att om jag kan köpa den för 2000:- så kommer allt efter frakt, minne och SSD ha landat på omkring 2500 kronor. Och nu talar vi om nästan samma pengar som en begagnad bärbar med ett GTX 960M, quad core, SSD och 15" IPS-skärm kostar.
Jag tänker som så att detta är ju något som 99 procent av tiden kommer stå på hans skrivbord. Men hur skulle ni ha gjort? Är det värt avvägningen prestanda vs vikt gentemot en dator med ett 960M eller är det smartare att försöka få fram ~1500-2000 kronor till för att ta steget upp till en bärbar med ett 1050. Det är väldigt kass affär om man räknar fps/krona, men samtidigt talar vi om ungefär halva vikten och förmodligen en IPS-skärm.