TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Ser man det så. Då känns det ju överkomligt. Bildytan ökar nästan 100% enligt display wars. Och ännu mer i ditt fall.

http://www.displaywars.com/46-inch-16x9-vs-65-inch-16x9

Skrivet av Yoru:

Jag är ingen skärmexpert men om jag siktar på en ökning på ~72% så fixar du nog ~41%

Tum | Ökninng
32 --- 0
55 --- 72%
-----------------------------
46 --- 0
55 --- 20%
65 --- 41%

Om jag var i ditt läge hade jag köpt den stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsung 65" Q60R 4K UHD QLED Smart-TV QE65Q60RAT (2019)
10990:-

eller

LG NanoCell TV 65" - 65SM8600
10990:-

Kommer få en kreditering på 12000:- för en LG U-serie 65" som vi får pengarna tillbaka för.
Så vi är låsta att hitta något nytt och helst bättre för samma peng på Elgiganten.

Mvh

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Hej,
Är ute efter en 50-55 tum TV till vardagsrummet, ska användas till spel, streaming, tv & sport. Budget på 10k.

Den jag har hittat som verkar bäst hittills är Samsung QLED QE55Q70R för 9990 kr.

Har jag missat någon modell som uppfyller mina krav, är inom budget men där jag får mer för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Har en fråga lite, kollade guiden men blev lite osäker, kollar på TV-apparater Sony och LG.
Där Sony kan du få både VA eller IPS vilket du inte vet vilken du får och på LG får du IPS.
Dom modellerna jag kollar på är.
Sony KD55XG8505BAEP
LG 55SM8500

Brukar vara rätt mörkt hemma, några få fönster lampor, vill ha någon med bra bildkvalitet och några extra funktioner.
Båda dessa kostar samma 7990kr vid skrivandes stund, som black friday erbjudande.

Någon som har ett tips?

Jag går lite i samma tankegångar men jag väljer mellan toppmodellerna:
Sony Bravia KD-55XG9505 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054393
LG 55SM9800 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5130615

Det blir ju VA vs IPS och därmed kontrast vs betraktningsvinklar. Jag värderar bättre kontrast högre så det blir nog Sonyn för mig (om du har mörkt hemma bör du också värdera bra kontrast högt!) men det som gör mig lite osäker är att Sony inte stöder DTS via ARC (https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x950g). Såg nu dock den stödjer ju det viktigare formatet DTS:X via eARC. Trodde först att det inte alls stödde DTS via ARC/eARC...

Nån här i tråden som har någon av ovannämnda TV-apparater och har lust att ge någon sista minuten-input innan jag slår till?

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Det blir ju VA vs IPS och därmed kontrast vs betraktningsvinklar. Jag värderar bättre kontrast högre så det blir nog Sonyn för mig (om du har mörkt hemma bör du också värdera bra kontrast högt!) men det som gör mig lite osäker är att Sony inte stöder DTS via ARC (https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x950g). Såg nu dock den stödjer ju det viktigare formatet DTS:X via eARC. Trodde först att det inte alls stödde DTS via ARC/eARC...

Nån här i tråden som har någon av ovannämnda TV-apparater och har lust att ge någon sista minuten-input innan jag slår till?

Du tänker exakt som jag fast med mellanklassen.
Var exakt samma sak jag tänkte och funderat på, jag vill att den stödjer vissa specifika format som båda gör, har rätt uttag så som rätt HDMI version etc.. efter mina behov, även att den har BiB (bild i bild) för att kunna koppa båda mina datorer och spela multiplayer på 1 TV, så det ser ut som man spelar på samma maskin.
Sedan var det bara osäker på att välja rätt för mitt rum.
Jag valde att köra på en Sony, hittade inte vilka format som LG stödjer, var viktet även med stöd för H.265, men vilket som tror jag att kommer märka en uppgradering, sitter på en LG TV som är ca 8-10år gammal, så vad jag än hade valt, hade det blivit skillnad, men när det ändå är rea så kan man kolla på den bästa för ens behov.

Permalänk
Medlem

@Stuff: Jag var också ute efter Sony XG95 fast i 75-tum. Verkar inte som Sony kör så hårt med rabatterade priser. Det blev en Samsung Q70 för mig istället.

Permalänk
Medlem

Jag la en beställning på Samsung Q82r igår. Tog en titt på Vincent Teohs recension idag. Visar sig att den faktiskt har sämre dimming än den amerikanska varianten. 50 dimming zones totalt för Q80 och Q82. Q85 motsvarar usa-varianten med fler dimmingzoner. Lite fult av Samsung.

Nu har den iofs betydligt starkare backlight än Q70r, och bättre reflektionshantering, samt bra betraktningsvinklar, så jag är glad att jag tog den. Rummet den ska stå i ligger i söderläge med mycket sol. Samtidigt har den sämre kontrast än Q70r.
Något man bör veta.
https://youtu.be/TaowrfAUIzo

Permalänk
Medlem
Permalänk

Då min TV har ett antal år på nacken (10+) så känner jag att det är dax att uppgradera.

Använder TVn främst för Xbox men även streaming av netflix och div andra tjänster samt filmtittande. Ingenting annat. Viktigast är spelkvalitén.

Budget runt 5-6k. Absolut max 8-10k men då ska det vara värt det! Och helst 55~ tum!
Vad har ni att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leemanftw:

Då min TV har ett antal år på nacken (10+) så känner jag att det är dax att uppgradera.

Använder TVn främst för Xbox men även streaming av netflix och div andra tjänster samt filmtittande. Ingenting annat. Viktigast är spelkvalitén.

Budget runt 5-6k. Absolut max 8-10k men då ska det vara värt det! Och helst 55~ tum!
Vad har ni att rekommendera?

Samsung Q60r ( och varianterna Q64, 65,67) och Sony XF9005, på 55 tum är bra apparater inom din budget. Samsungen är bäst för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Du tänker exakt som jag fast med mellanklassen.
Var exakt samma sak jag tänkte och funderat på, jag vill att den stödjer vissa specifika format som båda gör, har rätt uttag så som rätt HDMI version etc.. efter mina behov, även att den har BiB (bild i bild) för att kunna koppa båda mina datorer och spela multiplayer på 1 TV, så det ser ut som man spelar på samma maskin.
Sedan var det bara osäker på att välja rätt för mitt rum.
Jag valde att köra på en Sony, hittade inte vilka format som LG stödjer, var viktet även med stöd för H.265, men vilket som tror jag att kommer märka en uppgradering, sitter på en LG TV som är ca 8-10år gammal, så vad jag än hade valt, hade det blivit skillnad, men när det ändå är rea så kan man kolla på den bästa för ens behov.

Jag bestämde mig också för Sony till sist. Blev en Sony Bravia KD-55XG9505 från Hifi-Klubben för 12 990 kr. Känns som ett bra pris även om det inte är värsta Black Friday-dumpningen. Mycket TV för pengarna helt enkelt! Ska bli kul att se skillnaden mot min Samsung 46F6500 från 2013!

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Är det en no brainer att välja Q70R före Q60R när det skiljer så lite i pris (1500 kr) om man har budget för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetbland:

Är det en no brainer att välja Q70R före Q60R när det skiljer så lite i pris (1500 kr) om man har budget för det?

Ja, det är stor skillnad.

Permalänk
Skrivet av rareixarna:

Vad säger ni om Q90R 55 tum för 14990kr till sovrummet? Kikade på q82r för 12 tusen men 2 tusen till så är man inne på deras toppmodell, värt?

Jag var inne på att köpa en Q82r från Elgiganten men när jag såg att netonet kör Q90r för 14990 blev det en sån istället.
Känns bättre med avsevärt fler dimming zones.

Permalänk
Bildexpert 📺

Eftersom det är så många som frågar om ska jag välja modell Y9 eller Y8 där guiden tydligt säger att Y9 är toppklass och Y8 är mellanklass så har jag gjort en snabböversikt i slutet av artikeln:
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Ja, så snabbt det nu kan bli då.

Men det blir kanske enklare att snabbt hitta jämförelsen när du väl stöter på en TV och vill veta vad det är för något

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bobcat031:

@Laxpudding Vet man vilken panel man får om man köper en Philips 55oled854 hör den till topklassen? Jag gjorde en beställning men står och funderar om jag verkligen gjorde rätt beslut hur är den jämfört med Lg och dem andra oled tv apparaterna runt samma prisklass?

Det är OLED-paneler och då hör det till toppklassen. Philips eller LG för OLED är mer en fråga om vad man prioriterar i funktioner.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av akjh:

Funderar på Samsung QLED QE75Q60R
Är det värt att uppgradera till Q70 som kostar 8k mer för att få FALD?

Om det är värt pengar är din avvägning. Men Q70 är definitivt den bättre produkten av de två när vi talar om bildkvalitet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yoru:

Jag har som ambition att köpa en 55" tv som vanligtvis går på runt 10k då jag kikat runt och är nöjd med kvalitén runt den prislappen, men vill helst hitta den på ~30% rea för runt 7' för att få den prisvärd. Så det bör landa mig i det över mellanklassen.
Känns prisambitionen rimlig?

De jag butiksspanat mig till är följande.
QE55Q65RATXXC
KD55XG8577
55PUS8303 (2018)
55PUS7354 "the one" (lockar minst i uppställningen, men hade en ambition om att den skulle gå ner 30%, men så blev det inte)

Allmänna tankar;
Jag har en 8-10år gammal 32" Philips idag som jag tycker levererar bra bild och jag uppskattar ambilight funktinonen, men det går ju att montera en egen led strip runt om med ett fast sken för ca 500. Uppskattar tangentbordsfjärren på PUS83 samt samsungs minimalistiska.
PUS83 upplevde jag som klart bättre än The One men PUS 83'an är inte helt lätt att hitta idag.
XG85 verkar riktigt trevlig och var den enda TV som spelade all 4k media på mitt demo-usb (inte representativt för vad jag vanligtvis tittar på), medan Philips inte kunde läsa minnet utan att formatera det (så det gjorde jag inte). Samsung och Sony kändes ganska lika i bildkvalité. Samsung är unik i att ha en snygg till synes fräst ram utan skarvar medan de andra är lite tristare i den hänseendet.

Du har genomfört en imponerande research på egen hand och väljer verkligen på mellanklassmodeller där skillnaderna främst handlar om det som det själv undersökt. Här kan nog endast du själv peka ut vilken som passar. Den enda glasklara förändringen vore om du lyckades nå en toppklassmodell.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tricitum:

Har en fråga lite, kollade guiden men blev lite osäker, kollar på TV-apparater Sony och LG.
Där Sony kan du få både VA eller IPS vilket du inte vet vilken du får och på LG får du IPS.
Dom modellerna jag kollar på är.
Sony KD55XG8505BAEP
LG 55SM8500

Brukar vara rätt mörkt hemma, några få fönster lampor, vill ha någon med bra bildkvalitet och några extra funktioner.
Båda dessa kostar samma 7990kr vid skrivandes stund, som black friday erbjudande.

Någon som har ett tips?

Kan du kliva upp i pris för att nå en toppklassmodell så kommer du säkra bildkvaliteten. Sony XF9005 ligger nära till hands där. Den är dock långsammare och är en 2018-modell så XG85 är rappare och har fler funktioner, men inte samma bildkvalitet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rareixarna:

Vad säger ni om Q90R 55 tum för 14990kr till sovrummet? Kikade på q82r för 12 tusen men 2 tusen till så är man inne på deras toppmodell, värt?

Viktigaste skillnaden skulle jag säga att du med Q90R får one connect-boxen. Tror inte sovrummet är platsen för att se skillnaden på de där sista detaljerna av tätare FALD.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sneaky:

Jag la en beställning på Samsung Q82r igår. Tog en titt på Vincent Teohs recension idag. Visar sig att den faktiskt har sämre dimming än den amerikanska varianten. 50 dimming zones totalt för Q80 och Q82. Q85 motsvarar usa-varianten med fler dimmingzoner. Lite fult av Samsung.

Gott – tack för info – Samsung går inte ut med någon information här, så att det kan bekräftas av tredje part är bra. Uppdaterar artikeln.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Born_HardCORE:

Låter som du tänkt saken rätt där. LG SM9800 har sin styrka i ett ljust rum, men förlorar i mörka rum pga av den lägre kontrasten i IPS-panel. Har inte testat årets LG i 9-serien men de har traditionellt alltid haft problem med just förmågan att släcka ned samt att det syns så väl när FALD:n väl tänder upp.

Kontrastförhållande på LG:s IPS-FALD är vid 4x4-checkerboard-jämförelse ofta sämre än VA-panel native, alltså utan FALD. Kanske mäter 1500–2000:1 på IPS-FALD när en VA-panel utan FALD når 2500–5000+:1 och detta kan dubblas och mer med FALD. Därför är VA med FALD mycket bättre val vid tittande i mörka rum.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Viktigaste skillnaden skulle jag säga att du med Q90R får one connect-boxen. Tror inte sovrummet är platsen för att se skillnaden på de där sista detaljerna av tätare FALD.

Det har rätt i, blev sugen för att jag såg att den har fler dimming zoner och högre ljusstyrka men framförallt att en har portarna har stöd för hdmi 2.1? Stämmer detta eller är jag helt fel ute... den klarar av 4k 122hz för gamlng? Tänkte inskaffa mig ps5 nästa år så tycker att det är en trevlig funktion att ha.

Blir nog antingen q90r eller q70r, fast hört att kontrasten ska vara bättre på den lägre modellen och att det kanske passar sovrummet bättre?

Vill bara tacka @laxpudding för all hjälp, stort eloge till dig!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RobbR:

Sony XF9005 är toppklass och har bättre bildkvalitet, framför allt högre kontrast och högre ljusstyrka som gör den lämpligare för såväl mörka som ljusa rum, samt mycket bättre på HDR jämfört med en Philips PUS8804.

Nu kan Philipsen fortfarande vara tillräckligt bra för det du behöver och vill ha, till exempel kvalitet på stativ och soundbar. Knappast så att det var ett dåligt val.

Permalänk
Medlem

Jag har idag en 50" plasma från LG, typ 7 år gammal. Är sugen på en OLED men är väldigt förvirrad av alla modeller och begrepp/funktioner. Inte speciellt insatt.

Gärna 55-60". Budget 8-9 000 kr. Vad kan man få? Kollar mest film och serier. Castar från telefonen eller kör med min HTPC. Har en XOne men spelar sällan.

Edit: Kan sträcka mig till 12 000 kr, men det är max.

Permalänk

Har nu läst igenom alla tv-guider på detta forum, tack. Men är fortfarande lite osäker (trots 10h surfande idag).
Ska köpa en ny tv,haft min gamla sony bravia i 10år, målet var runt 5000:-, men hittat två för straxt över 6000:- som jag kan sträcka mig till.
https://www.pricerunner.se/pl/2-4887522/TV/Sony-Bravia-KD-55X...
https://www.pricerunner.se/pl/2-4903475/TV/LG-55SM8200-priser

Någon ide vilken jag ska välja eller finns det kanske nåt ännu bättre? Tittar uteslutande på sport och har mörkt i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marest:

Jag har idag en 50" plasma från LG, typ 7 år gammal. Är sugen på en OLED men är väldigt förvirrad av alla modeller och begrepp/funktioner. Inte speciellt insatt.

Gärna 55-60". Budget 8-9000 kr. Vad kan man få? Kollar mest film och serier. Castar från telefonen eller kör med min HTPC. Har en XOne men spelar sällan.

Billigaste OLED kostar 12000 kr:

LG OLED55B9 - https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5107986

Så det är LCD som gäller om max budget är 9000 kr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rareixarna:

Det har rätt i, blev sugen för att jag såg att den har fler dimming zoner och högre ljusstyrka men framförallt att en har portarna har stöd för hdmi 2.1? Stämmer detta eller är jag helt fel ute... den klarar av 4k 122hz för gamlng? Tänkte inskaffa mig ps5 nästa år så tycker att det är en trevlig funktion att ha.

Blir nog antingen q90r eller q70r, fast hört att kontrasten ska vara bättre på den lägre modellen och att det kanske passar sovrummet bättre?

One connect-boxen på Q-serien 2019 är den som har 48 Gbps FRL. Men som skrivet – inget är bekräftat ännu om hur väl det fungerar.

UVA-filtret som ger bättre betraktningsvinklar minskar panelkontrasten en hel del. Vilket då en FALD väger upp. Och framför allt så behåller UVA-modellerna kontrast i vinkel där de andra modellerna istället tappar kontrast och färgmättnad snabbare. UVA-filtret kan därför vara en fördel för tittande i sovrummet där man kanske får lite märkligare vinklar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Marest:

Gärna 55-60". Budget 8-9 000 kr. Vad kan man få? Kollar mest film och serier. Castar från telefonen eller kör med min HTPC. Har en XOne men spelar sällan.

Edit: Kan sträcka mig till 12 000 kr, men det är max.

Priserna ändras hela tiden. Därför är det lättast att du kollar vilka modeller du har råd med och vilka beteckningar det är. Så jämför du direkt med översikten vilken klass det är på TV:n. Lyckas du pricka en toppklassmodell med din budget så är allting klart:
https://red.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hznn:

Samsung 65" Q60R 4K UHD QLED Smart-TV QE65Q60RAT (2019) eller LG NanoCell TV 65" - 65SM8600

VA-paneler eller IPS-panel är vad detta val handlar om. Samt en del skillnader i finesser likt VRR, HDR10+ (samsung) eller Dolby Vision (LG)