Nackdelar med AMD jämfört med Nvidia?

Permalänk
Medlem

Nackdelar med AMD jämfört med Nvidia?

Hej

Jag har börjat sukta efter en ny gpu och kommer troligtvis köpa en ifall det blir ett trevligt pris under black friday.

Jag har nu en från Nvidia men då jag har en freesync-skärm överväger jag att köpa en från AMD istället.

Jag undrar om det finns några ”dolda” nackdelar med röda laget som man kanske inte tänker på till en början. T.ex. så kan man ju inte streama spel från datorn till sin Shield TV. Finns det något annat man bör veta?

Det enda syftet med kortet är egentligen att spela med, bland annat en hel del VR. Det ska också köpas ett vattenblock till den för att användas i min befintliga loop.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte direkt om det finns fler sådana saker. Finns ingen ansel för AMD-kort, å ena sidan om du inte använder det just nu så är det nog inget att bry sig om. AMD har streaming till smartphone eller tablet, men inte TV vad jag vet. Går att koppla runt det genom att ha en telefon kopplad till TV:n, men är nog inget att föredra i dess nuvarande tillstånd. Streaming med GPU encoder är generellt bättre med NVIDIA, men om du inte streamar så är det inget problem.

Kan inte direkt komma på någonting som relaterar till mjukvaran som inte är specifikt för korten. När det kommer till VR så är det bara Navi som gäller från AMD (med några förbättringar på async compute för högprioriterade realtidshändelser). NVIDIA har Turing, som visserligen har en lite högre feature set med variable rate shading, foveated rendering, MVR, texture space shading och så, men verkar aldrig komma till användning i praktiken.

Såg några test från september.
https://babeltechreviews.com/vr-wars-the-rtx-2060-super-vs-th...
https://babeltechreviews.com/vr-wars-the-vive-pro-vs-the-ocul...

Överlag så verkar 5700XT göra bättre från sig än 2060 Super, medan 2070Super gör bättre från sig än 5700XT (vilket är typ som vanligt).

Trots det så hade jag ändå gett rådet att vänta tills nästa generation som kommer med stora förändringar till VR prestandan, speciellt från AMDs håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag har nu en från Nvidia men då jag har en freesync-skärm överväger jag att köpa en från AMD istället.

NVIDIA har också stöd för Freesync nu för tiden, på alla grafikkort i 1000-serien och senare. Det kallas G-Sync Compatible i NVIDIAs inställningar.

Permalänk
Medlem

Nåt jag har märkt är att AMDs kort kräver mycket mer ström än vad Nvidias gör när man tittar på dess egenskaper. Varför är det så?
Så det man sparar i pengar när man köper grafikkortet kanske går åt i strömförbrukning?
Risk att den större effektförbrukningen sliter på PSU/moderkort och eller gör det svårare att driva datorn om man senare kopplar in mer hårddiskar m.m.?

Permalänk
Medlem

@dammskog: Det har med arkitekturen att göra. Jag skulle gissa på att om AMD haft samma budget som Nvidia för RND så skulle det sett annorlunda ut. Men det är en ren gissning.

Om det går åt i strömförbrukning? Njä, så dyr är inte vår el. Än.

Nej det blir inte svårare att driva datorn om du kopplar in fler hårddiskar.
Av den anledningen att skulle det göra det så sitter du redan på ett väldigt underdimensionerat nätaggregat och bör genast köpa ett kraftigare.
Det är upp till dig som äger datorn att se till att dina komponenter är kompatibla.

Är du osäker så lista dina specs här och vad du gör med din dator samt vad du planerar för den i framtiden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Optix MAG274R 27" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Nåt jag har märkt är att AMDs kort kräver mycket mer ström än vad Nvidias gör när man tittar på dess egenskaper. Varför är det så?
Så det man sparar i pengar när man köper grafikkortet kanske går åt i strömförbrukning?
Risk att den större effektförbrukningen sliter på PSU/moderkort och eller gör det svårare att driva datorn om man senare kopplar in mer hårddiskar m.m.?

Precis som föregående talare är inne på så handlar det om att Nvidia är x antal gånger större än AMD och har hela team för just energioptimering, så även fast Nvidia kör på en större chipstorlek än AMD som kör med 7nm med Navi-serien så är Nvidia ändå mer energieffektiv. Kostnadsmässigt så kommer inte ge något större utslag på din elräkning, däremot är det värt att beakta att mer ström => Mer spillvärme vilket ställer högre krav på en bra kylare på grafikkortet för att vara tyst, samt en något högre grad av värmeförorening i själva chassit till övriga komponenter (om du inte kör en blower-kylare vilket du absolut inte bör göra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Precis som föregående talare är inne på så handlar det om att Nvidia är x antal gånger större än AMD och har hela team för just energioptimering, så även fast Nvidia kör på en större chipstorlek än AMD som kör med 7nm med Navi-serien så är Nvidia ändå mer energieffektiv. Kostnadsmässigt så kommer inte ge något större utslag på din elräkning, däremot är det värt att beakta att mer ström => Mer spillvärme vilket ställer högre krav på en bra kylare på grafikkortet för att vara tyst, samt en något högre grad av värmeförorening i själva chassit till övriga komponenter (om du inte kör en blower-kylare vilket du absolut inte bör göra)

@dammskog , @lindstroem : Ha i åtanke att dom sannolikt också specar/mäter på olika sätt och ev olika designförhållanden, delvis det är inte direkt översättningsbart och man bör nog göra en del efterforskning inte bara titta på grafer. Men håller generellt med att just på GPU sidan så har AMD fortfarande lite att jobba på (kommer att byta kort själv om 1-2år beronende på vad som släpps, får läsa på mer då, just nu anser jag iaf att just i toppskiktet 2080ti nvidia, går man ner ett snäpp får man titta på priset då dom ändå konkurrerar där och om det är något specifikt man är ute efter)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, tyvärr (eller vad man ska säga) blev det inget AMD-kort. Jag hade visserligen satt en budget men den sprack litegrann när jag såg att man kunde köpa ett 2080 Super för 7.500 kronor, en modell med inkluderat vattenblock som annars skulle kosta ytterligare 1.000-1.500 kronor. Budgeten sprack som sagt men inte med mycket och jag fick betydligt mer prestanda.

Tyvärr lider den av coilwhine, så nu har jag beslutsångest över ifall man ska skicka tillbaka den eller inte. 90 % av gångerna hör man det inte eftersom jag oftast spelar med hörlurar men ibland kör jag utan och då hör man det faktiskt. Aja, har en stund att bestämma mig.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Är det coil whine hela tiden? Tänker att ofta är det när spel laddas eller andra scenario där fps får löpa helt amok.
Om så, prova begränsa din fps efter din skärms Hz.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Optix MAG274R 27" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Tdoll: Är det coil whine hela tiden? Tänker att ofta är det när spel laddas eller andra scenario där fps får löpa helt amok.
Om så, prova begränsa din fps efter din skärms Hz.

”Bara” då den får anstränga sig, d.v.s. vid spel.

Testa igår att strypa den till 60 fps och då blev den nästintill helt tyst i de två spel jag testade men samtidigt så har jag ju betalat för en skärm 144 Hz samt ett grafikkort som ska prestera så bra som möjligt.

Såg nyss att inet satt grafikkortet som ”utgått” så om jag skickar in den på retur lär jag inte få något nytt, får sova på saken huruvida jag kommer störas för mycket av det eller ej. Ska testa lite kort med PSU:n från serven, har hört att ljudet kan variera beroende på PSU. Tål att testas i alla fall.

Känns så idiotiskt att coilwhine är såpass accepterat som det är, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

”Bara” då den får anstränga sig, d.v.s. vid spel.

Testa igår att strypa den till 60 fps och då blev den nästintill helt tyst i de två spel jag testade men samtidigt så har jag ju betalat för en skärm 144 Hz samt ett grafikkort som ska prestera så bra som möjligt.

Såg nyss att inet satt grafikkortet som ”utgått” så om jag skickar in den på retur lär jag inte få något nytt, får sova på saken huruvida jag kommer störas för mycket av det eller ej. Ska testa lite kort med PSU:n från serven, har hört att ljudet kan variera beroende på PSU. Tål att testas i alla fall.

Känns så idiotiskt att coilwhine är såpass accepterat som det är, men men.

Tungt!! Sympatiserar verkligen med dig då jag har blivit jädra känslig för missljud efter att haft ett högljutt kort. Vid mitt nya bygge i höstas byggde jag hela datorn med fokus på tystnad och flyttade datorn till och med bakom soffan och drog 10m dp-kabel till arbetsplatsen bara för att få bort sista ”luft-ljudet” så finns en chans att du är som jag och ljudet gnager på dig men surt att inte kunna få det utbytt givet att det var en bra deal, men kontakta dem oavsett och klaga och se vad de säger

Skickades från m.sweclockers.com