3DMark får förbättrat stöd för Variable Rate Shading med Nvidia Geforce

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

3DMark får förbättrat stöd för Variable Rate Shading med Nvidia Geforce

Den som äger ett grafikkort med Nvidias Turing-arkitektur kan nu testa dess prestanda för renderingstekniken Variable Rate Shading.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2013

Finns det ett förtydligande gällande AMD Navi?
Det jag menar är att kommer nuvarande Navi få stödet via mjukvarauppdatering eller krävs det en uppdaterad version utav Navi hårdvarumässigt för att få denna funktion?

"I dagsläget är endast Nvidias Turing-arkitektur bestyckad med stöd för VRS. AMD:s nuvarande iteration av arkitekturen Radeon DNA stöder inte tekniken, men kommande uppdateringar för år 2020 uppges lägga till VRS. "

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2009

Intressant, men kanske är det upp till varje spel att implementera detta.
Visst skulle man behöva 4k upplösning en liten bit runt siktet när man no-scopar
eller vid horisonten över vägen vid bilspel.
Men även om man kan gissa att man behöver mer detaljer i mitten så måste man
också lösa saker som pop-in eller renderingdistance.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av pacc:

Intressant, men kanske är det upp till varje spel att implementera detta.
Visst skulle man behöva 4k upplösning en liten bit runt siktet när man no-scopar
eller vid horisonten över vägen vid bilspel.
Men även om man kan gissa att man behöver mer detaljer i mitten så måste man
också lösa saker som pop-in eller renderingdistance.

Just därför som det är upp till varje spel att implementera. Väldigt snabba rörelser kan med fördel renderas med mindre precision då man ändå inte hinner uppfatta detaljer. Detsamma gäller texturer med låg detaljrikedom från början eller där detaljrika texturer mörkas ner väldigt mycket.

I dessa fall så är inte pop-in så farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

I dagsläget är endast Nvidias Turing-arkitektur bestyckad med stöd för VRS. AMD:s nuvarande iteration av arkitekturen Radeon DNA stöder inte tekniken, men kommande uppdateringar för år 2020 uppges lägga till VRS.

AMD: Vi har variable rate shading

Skämt åsido. (Heter samma sak, men är inte exakt samma sak)
Verkar som Navi10 Lite stödjer variable rate shading och har gjort det i över ett år.
En APU vid namn sparkman stödjer variable rate shading.
Så det kommer. Har dock ingen aning om det kommer till Navi.

Skrivet av thomson:

Finns det ett förtydligande gällande AMD Navi?
Det jag menar är att kommer nuvarande Navi få stödet via mjukvarauppdatering eller krävs det en uppdaterad version utav Navi hårdvarumässigt för att få denna funktion?

"I dagsläget är endast Nvidias Turing-arkitektur bestyckad med stöd för VRS. AMD:s nuvarande iteration av arkitekturen Radeon DNA stöder inte tekniken, men kommande uppdateringar för år 2020 uppges lägga till VRS. "

Det finns inget sådant förtydligande, bara delar som ligger löst här och var.

Om vi utgår från vad deras feature set säger så är svaret nej.
D3D12_RAYTRACING_TIER_NOT_SUPPORTED (0)
D3D12_VARIABLE_SHADING_RATE_TIER_NOT_SUPPORTED (0)

Å ena sidan verkar det som om raytracing kommer till Navi... så behöver inte betyda att det är så att det aldrig kommer. Jag skulle dock inte förvänta mig att det kommer. Men jag har ingenting emot att ha fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2014

Hoppas detta blir något grundläggande man kan ställa in redan i Nvidia Control Panel och inte bara i spel där utbecklarna själva bestämmer om det tillåts eller inte. Detta har ju stor potential att bli något av en game changer vad det gäller prestandaförbättringar

Skickades från m.sweclockers.com