Funkar det att ha 4 stycken 4GB ram stickor i datorn?

Permalänk
Medlem

Funkar det att ha 4 stycken 4GB ram stickor i datorn?

Jag har nyligen köpt 2 nya 4GB ram stickor (Ballistix DDR4 2x4GB kit 2666MHz CL16). De är exakt samma som de 2 som redan sitter i datorn men när jag sätter in de 2 nya så startar datorn i ungefär 3 sekunder innan den stänger av igen och fortsätter så i en loop. Om jag tar bort en av ram stickorna så det bara sitter 3 stycken i datorn alltså 12GB så startar den och funkar fint. finns det något sätt jag kan fixa det här på?
Datorns komponenter...
Moderkort: ASUS ROG Strix B360-H Gaming.
Ram stickor: Ballistix DDR4 2x4GB kit 2666MHz CL16.
Processor: Intel Core i5-8400.
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara en trasig sticka, har du roterat dem för att se om den startar med 3st oavsett vilka du har i?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Inaktiv

Kolla så minnena finns med i QVL listan där du hämtar drivrutiner till moderkortet.
Vissa minnen fungerar inte att köra 4st ihop, biosuppdatering kan hjälpa ibland.

Har du uppdaterat bios till nyaste?

Kolla i listan här vilka minnen som fungerar med ditt moderkort.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B360-H-GAMING/...

Permalänk
Medlem

@macmann1: Har roterat stickorna och ingen av de är trasiga.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Vad ska jag leta efter i listan, fattar inte mycket när jag kollar runt, är inte så jätte bra på datorer :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nallen_s:

@Ister: Vad ska jag leta efter i listan, fattar inte mycket när jag kollar runt, är inte så jätte bra på datorer :/

@Nallen_s

Det är enbart en lista med minnen som moderkortstillverkaren har provat som ska fungera till 100%

Givetvis fungerar andra minnen men man är inte säker på vilka som fungerar att köra 4st av då minneskontrollen kan vara lite kinkig med just 4st minnen.