Bygga egen dator - Midi tower eller mindre, saker att tänka på?

Permalänk
Medlem

Bygga egen dator - Midi tower eller mindre, saker att tänka på?

Hej.

Jag och sambon ska flytta och har funderat på att kolla över vår datorsituation då vi vill få till lite mer yta i nya stället, och den nuvarande konfigurationen är lite väl stor helt enkelt.
Exempelvis tänkte vi byta till lite smalare skrivbord och endast ha en skärm var.

Vi pratar också om att ha förvaring på sidorna av skrivbordet vilket skulle innebära att det kan bli lite trångt om datorn ska stå på golver under skrivbordet också.

Därför funderar jag på ett Midi-tower. Men har aldrig byggt något sådant förut, har alltid kört på full-tower.
Hur pass mycket mer måste man betala för att få samma kapacitet i ett midi vs ett full?

V spelar inga superavancerade saker nu då verkligheten kommer emellan tyvärr. Jag sitter mycket med resource management typ rimworld, surviving mars och liknande. Vill även komma igång med starcraft 2 igen.
Sambon kör mer saker som withcer 3, skyrim och liknande. men även rimworld då såklart (vilket spel det är!).

Kan man få ihop en rimlig burk för detta i ett midi eller mini-chassi för typ 5k?
Nu sitter jag ju och spelar på min gamla dator från hösten 2010, och den fungerar ju också. Även om allt inte är maxat såklart. Tror jag la typ 10k då, så för 5k nu borde man väl kunna få samma/lite bättre idag?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter nu, finns det något du kan spara över till nya datorn? 5000 är väldigt tight budget, du måste nog kika på begagnat.

Permalänk
Medlem

Sitter med några saker som jag tänkte försöka återanvända, exemelvis HDD, SSD och nätagg.
Men har aldrig byggt en midi eller mini förut så detta handlar mer om att få en uppfattning av hur mycket man begränsar sig när man väljer ett sådant chassi.
Detta är alltså inte tänkt att bli en tipstråd om komponenterna som ska handlas, utan hoppas mer på lite info från folk som byggt mini/midi förut och återkopplingar om detta.

Men tar ändå till mig att 5k kanske r lite väl snålt!

Permalänk
Medlem

@JMH: Ok.

Överlag blir det dyrare att bygga mITX och mATX, vilket jag antar i huvudsak beror på en något mindre marknad jämfört med vanlig ATX-storlek, men troligen också lite längre utveckling för varje produkt då de måste vara mer genomtänkta i sin layout för att ha samma funktioner som storebror ATX. Funktionsmässigt behöver du inte nödvändigtvis ge upp någonting vid övergång till små chassin.

Ganska många mATX-chassin har stöd för ATX-nätaggregat och ett par 3.5"-hårddiskar. mITX har nästan alltid enbart stöd för SFX-agg som inte har samma watt-kapacitet och oftast bara 2.5"-hårddiskar, ibland rum för en 3.5".

Små chassin har generellt sett sämre luftgenomströmning och rum för färre fläktar vilket ju påverkar kylningen för komponenter som därmed kan gå lite varmare och därmed också kan låta mer. När man köper fläktar till mindre chassin kan man behöva kolla mer på fläktar med fokus på statiskt tryck framför luftflöde pga detta.

Jag känner inte till några mITX-chassin som har en avskild sida för kablar från nätaggregatet och annat så de kablarna kan också ligga ivägen för luftgenomströmning men om man tar sig tid att planera, prova och dona med kablarna kan man absolut minimera detta.

Vissa chassin är så klart snällare i denna aspekt, t.ex. mitt Phanteks Shift-chassi är jag nöjd med kabeldragningen efter en del pillande. Just det chassit är ganska stort för ett mITX men är framförallt högt istället för att ha stort fotavtryck, chassit tillåter också ett fullsize grafikkort. Man kan om man har råd köpa custom cables från t.ex. CableMod men det kostar satan men då får man ju optimala kabeldragningar. Hur som helst, om du köper ett SFX-nätaggregat köp enbart ett med modulära kablar.

Kommer kanske på mer saker att nämna om små chassin senare.

Permalänk
Medlem

@hypermode:
Tack så mycket för svaret

Jag får kika vidare på det hela i mer detalj låter det som, men det verkar ju absolut inte omöjligt.
Får kika över vilka prestationskrav jag har och se vad det skulle kosta helt enkelt.

Lite orolig över att ljudet skulle gå upp såklart, ingenting jag har tänkt på innan så stort tack för varningen och rekommendationen gällande typen av fläkt man ska prioritera.

Permalänk
Medlem

Det finns väl en hel del chassi som nzxt h200i som tar vanliga ATX PSU,
men man kommer snabbt till begränsningar med storlek på GPU och även PSU.
Det bästa är att läsa på om varje chassi. Kring 20 liter finns en del att välja på.

Nästa steg är saker som kolink satelite, vissa andra i det formatet har PSU innanför CPU vilket begränsar kylaren höjd.
Sedan kommer de 'riktiga' sfx lådorna under 10 liter....

Klarar du dig på APU finns detta:
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3901188&view=l