@JMH: Ok.
Överlag blir det dyrare att bygga mITX och mATX, vilket jag antar i huvudsak beror på en något mindre marknad jämfört med vanlig ATX-storlek, men troligen också lite längre utveckling för varje produkt då de måste vara mer genomtänkta i sin layout för att ha samma funktioner som storebror ATX. Funktionsmässigt behöver du inte nödvändigtvis ge upp någonting vid övergång till små chassin.
Ganska många mATX-chassin har stöd för ATX-nätaggregat och ett par 3.5"-hårddiskar. mITX har nästan alltid enbart stöd för SFX-agg som inte har samma watt-kapacitet och oftast bara 2.5"-hårddiskar, ibland rum för en 3.5".
Små chassin har generellt sett sämre luftgenomströmning och rum för färre fläktar vilket ju påverkar kylningen för komponenter som därmed kan gå lite varmare och därmed också kan låta mer. När man köper fläktar till mindre chassin kan man behöva kolla mer på fläktar med fokus på statiskt tryck framför luftflöde pga detta.
Jag känner inte till några mITX-chassin som har en avskild sida för kablar från nätaggregatet och annat så de kablarna kan också ligga ivägen för luftgenomströmning men om man tar sig tid att planera, prova och dona med kablarna kan man absolut minimera detta.
Vissa chassin är så klart snällare i denna aspekt, t.ex. mitt Phanteks Shift-chassi är jag nöjd med kabeldragningen efter en del pillande. Just det chassit är ganska stort för ett mITX men är framförallt högt istället för att ha stort fotavtryck, chassit tillåter också ett fullsize grafikkort. Man kan om man har råd köpa custom cables från t.ex. CableMod men det kostar satan men då får man ju optimala kabeldragningar. Hur som helst, om du köper ett SFX-nätaggregat köp enbart ett med modulära kablar.
Kommer kanske på mer saker att nämna om små chassin senare.