Ladda en elbil/plug in hybrid via motorvärmarstolpe

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Så om jag kör 18 dammsugare på en och samma gång och det börjar brinna i väggen så är det antingen mitt eller dammsugarnas fel?

Nej, såklart är det bristfälliga kablar och eller säkringar.
Du skall kunna belasta precis hur mycket du vill och går man över gränsen så slås strömmen av genom en säkring.

Om inte? Felaktigt dragen el.

Edit: pratar såklart om 220V i väggen.

Tyvärr ser vekligheten inte så rätt eller fel ut som du vill påskina, läs tidigare inlägg och länkade artiklar och dokument.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tyvärr ser vekligheten inte så rätt eller fel ut som du vill påskina, läs tidigare inlägg och länkade artiklar och dokument.

Så du menar att om du får din el indragen av ett företag och du frågar "vad händer om jag överbelastar i köket?" och deras svar är "ingen aning, det får du se så var lite försiktig" så menar du att det är rätt?

Självfallet inte.

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare B(även för grannarnas skull) och inte använda vanliga 230v uttag. Dumt att bränna ner kåken bara för egna principer. Schuko uttagens nypor klarar inte en längre belastning på hög effekt. Sen har man många kopplingspunkter mellan uttag och central är det ännu jävligare.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Så du menar att om du får din el indragen av ett företag och du frågar "vad händer om jag överbelastar i köket?" och deras svar är "ingen aning, det får du se så var lite försiktig" så menar du att det är rätt?

Självfallet inte.

Läs det som finns länkat i tråden istället för att bara vräka ur dig saker, då kanske du också inser att det inte handlar om en enkel överbelastning utan...?

Permalänk
Medlem

@Allexz: Jag förstår ditt resonemang men uttagen i ditt hem är inte tillverkat för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jätte många intressanta åsikter tack.
Vet att min granne har en BMW 2serie nånting, hon laddar via motorvärmarens stolpe.
Hon säger att stolpen har en timer på 3 timmar, som hon måste slå på hela tiden.
Misstänker att stolpen har en 5A säkring.

Utifrån det jag ser i tidigare inlägg så tar det ca 3-6 timmar att ladda en plug in hybrid med en räckvidd på ca 50km. Alltså kan jag teoretiskt göra som min granne och ladda 2 ggr/kväll med 3 timmar mellanrum, vilket är förstås jobbigt.

BRFens styrelse tillåter dock inte sådant och vill inte engagera/investera i laddstolpar. Så antigen gör man detta på egen risk eller inte alls.

Jag har samma problem där jag bor men några har genom dialog med samfälligheten fått installera ett uttag som är anpassat för att ladda el/hybridbil på sin parkeringplats på egen bekostnad samt med en extra avgift för elen.
Står det dock i stadgarna att det är förbjudet och ni gör det så går ni ju emot stadgarna och kan bli uteslutna, fast det är väl den lindriga varianten jämfört med risken att sätta eld på stället.
Nu har ni ju timer men hos oss så har vissa valt att koppla förbi timer och fulladda sina bilar, spelar ingen roll hur mkt vi försöker påtala riskerna, passar kontakten så är ju allt ok verkar vara resonemanget hos vissa.

Mitt tips är att ta upp frågan hos Er BRF igen, ni verkar ju vara flera som vill ladda.
Laddinfrastruktur är en investering (som man just nu kan få bidrag för) som även ökar värdet på fastigheten samt öppnar upp för fler köpare den dagen ni ska sälja.
Att Er BRF inte kan erbjuda laddmöjligheter för fordon håller inte i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

I sådana fall sitter det ju en för stor säkring på linan. Är den säkrad för 16A ska det väl gå att dra 16A, annars är det felbyggt ju

Standarden är inte gjord för att ta ut max över lång tid (timmar) Skulle bli orimligt dyrt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tyvärr ser vekligheten inte så rätt eller fel ut som du vill påskina, läs tidigare inlägg och länkade artiklar och dokument.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Läs det som finns länkat i tråden istället för att bara vräka ur dig saker, då kanske du också inser att det inte handlar om en enkel överbelastning utan...?

Det har jag, och jag antar att du också har det.

Står ingenstans att man ej skall eller får ladda med shuko!
Det står att det kan vara riskabelt på installationer av tveksamt skick och att man bör göra en inspektion innan man börjar ladda vilket jag håller med om fullständigt.

Det står att det inte rekommenderas dock! Precis som ett bäst före datum på ett mjölkpaket.

Men som du kan läsa i kap 722 så är det inte på något vis förbjudet att ladda via 220V.
Man rekommenderar dock max uteffekt på 8-10A vid längre laddningar och att man gjor en inspektion först och kontrollerat en del saker.

Permalänk
Avstängd

Mycket tokigheter i tråden.

Snälla förklara gärna varför jag utan problem får ha ett elelement på 2000W (8,7A) inkopplat dygnet runt hela året, men kåken brinner upp om jag laddar en elbil med 8A

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det har jag, och jag antar att du också har det.

Står ingenstans att man ej skall eller får ladda med shuko!

Har jag heller aldrig påstått... var har du fått det ifrån?

Skrivet av Allexz:

Det står att det kan vara riskabelt på installationer av tveksamt skick och att man bör göra en inspektion innan man börjar ladda vilket jag håller med om fullständigt.

Det står även i Elsäkerhetsverkets pamflett ang. billaddning (länkat till tidigare) att ett schuko-uttag, även om det är märkt 16A, ej är gjorda för elbilsladdning.
Det är det jag menar med det är att allt inte så svart eller vitt som du vill påskina, allt kablage och hela installationen kan vara helt enligt regelboken, det ändrar inte det faktum att det finns bränder där det har blivit bevisat att elbilsladdningen är orsaken (utan överbelastning eller att säkringen löser ut).

Skrivet av Allexz:

Det står att det inte rekommenderas dock! Precis som ett bäst före datum på ett mjölkpaket.

Men som du kan läsa i kap 722 så är det inte på något vis förbjudet att ladda via 220V.
Man rekommenderar dock max uteffekt på 8-10A vid längre laddningar och att man gjor en inspektion först och kontrollerat en del saker.

Rekommendation på 8-10A fast hela installationen är gjord enligt konstens alla regler med 2,5 kvadrats kabel och ett schuko-uttag märkt att tåla 16A, är det inte enligt dig bara att brassa på med 16A då, installationen skall ju ändå tåla det helt riskfritt eller?

Återigen, vart har du fått att jag har sagt det är förbjudet någonstans ifrån?

Permalänk
Medlem

@Klubba: Nu är väl fenomenet mer om man väljer att ha en högre laddström. Men ett element sätter du in i uttaget och sen sitter det där, även fast det är bäst att ha dom fast inkopplade. En laddkabel åker ju in och ut på daglig basis. Fast det viktigaste i denna diskussion är ändå att man ser till att laddningen ger skydd från läckströmmar.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Mycket tokigheter i tråden.

Snälla förklara gärna varför jag utan problem får ha ett elelement på 2000W (8,7A) inkopplat dygnet runt hela året, men kåken brinner upp om jag laddar en elbil med 8A

Är väl ingen som har påstått det om du laddar med 8A eller så har jag missat det.

Sen är det belastningsmässigt på anläggningen stor skillnad på de lasterna, ett elelement är i stort sett en helt resistiv last medans elbilsladdaren är en kapacitiv last.

Permalänk
Medlem

Tror många fastnar vad man FÅR och INTE FÅR, dvs vad som är förbjudet.
Det är väldigt mycket som inte är förbjudet men som man ändå rekommenderar att man inte gör fastän det går.

Sen kan det finnas andra aspekter, vad händer när väldigt många börjar ladda sina elbilar 12 timmar per natt i ett garage som normalt är avsett för motorvärmare?
Varför rekommenderas det alltid att aldrig använda grenkontakter eller förlängningssladdar?

Självklart så går det att ladda via schucko-uttag, men det kan nog mer ses som en nödladdning än något man bör göra varje natt. Eller något där man måste gjort en bra översyn på elsystemet och anpassat det efter innan man använder.

Om nu så många myndigheter, försäkringsbolag, tillverkare och andra organisationer som har folk som kan detta rekommenderar emot att man laddar långa perioder i schucko uttag så bör man följa den rekommendationen tycker jag.

https://sakochliv.se/2019/04/02/lf-sju-av-tio-vet-inte-hur-ma...

Sen så kan det självklart vara så att många av dessa rekommendationer finns för att många är väldigt naiva när det kommer till El.
Om man nu har järnkoll på sin elinstallation, har haft en fackman på besök som gjort de anpassningar som behövs så går det att köra schucko, men tror det är få som gör allt detta och inte sätter dit en riktig laddbox.

Permalänk
Medlem

Detta med "bör" "får" och "rekommendation".
Om en myndighet skriver "bör" så är andemeningen "skall".
Vid en brand eller annan skada kommer försäkringsbolagen och eventuellt domstolen se om man har följt myndighetens rekommendationer. Har man gjort det - bra. Har man inte gjort det kommer din oaktsamhet att prövas.

I allra värsta fall kan det bli oavsiktlig mordbrand.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Detta med "bör" "får" och "rekommendation".
Om en myndighet skriver "bör" så är andemeningen "skall".
Vid en brand eller annan skada kommer försäkringsbolagen och eventuellt domstolen se om man har följt myndighetens rekommendationer. Har man gjort det - bra. Har man inte gjort det kommer din oaktsamhet att prövas.

I allra värsta fall kan det bli oavsiktlig mordbrand.

Jo, jag tycker nog man ska tolka det som du beskriver.
Framförallt så hoppas jag att även min granne gör det, på så sätt slipper jag drabbas då våra hus sitter ihop.

Prata med din BRF och skicka dom denna länken.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/La...

Du kan få upp till halva investeringen finansierad.
Det finns även bidrag om du sätter upp en egen laddbox och tar kostnaden själv, om det nu är så att det är din parkeringsplats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanman:

@Klubba: Nu är väl fenomenet mer om man väljer att ha en högre laddström. Men ett element sätter du in i uttaget och sen sitter det där, även fast det är bäst att ha dom fast inkopplade. En laddkabel åker ju in och ut på daglig basis. Fast det viktigaste i denna diskussion är ändå att man ser till att laddningen ger skydd från läckströmmar.

Sliter ju på ett uttag om man drar ur saker utan att stänga av dem först, men i övrigt ska det inte vara några problem. Även om du har ett 16A uttag och laddar med 12-14A (har ju alltid lite marginal för att inte trippa säkringen) så har du ju då ett uttag klassat för 16A och minst 2,5mm kablar

Skrivet av Nebudchanezzer:

Är väl ingen som har påstått det om du laddar med 8A eller så har jag missat det.

Sen är det belastningsmässigt på anläggningen stor skillnad på de lasterna, ett elelement är i stort sett en helt resistiv last medans elbilsladdaren är en kapacitiv last.

TS frågade ju om en PHEV som kommer med laddare för 10A vanligt uttag (samt snabbladdning via chademo)

Du har ingen större fasförskjutning på en laddare, för hade du haft det hade det varit faskompenserat (får ju som sämst vara cosF 0,8). Men det påverkar ändå inget alls. 8A är ju 8A oavsett fasförskjutning, bara att den aktiva effekten kommer diffa mer från den skenbara (laddaren kommer vara mindre effektiv). Det kommer påverka laddtiden men inte belastningen på kablage och uttag.

Edit: tillägg så ingen missförstår.
Självklart kan det gå åt skogen när man laddar sin elbil, på samma sätt som laptop-laddare och annat startat en del bränder, men risken får ändå anses vara ytterst liten.
Har du ett uttag utomhus där du tidigare använt motor och/eller kupévärmare och upprepade gånger dragit ur sladden utan att stoppa värmaren så är antagligen uttaget slitet och risken ökar. Säkert en god ide att då byta ut uttaget.

Att som TS ladda en elhybrid vid en laddstolpe, visst finns en viss risk att uttaget blivit utslitet av flera års användande där folk dragit ur sladden med full effekt på, och då riskerar man ju smälta uttaget. Men det blir ju då hyresvärdens problem att byta, och risken blir ju inte större av att ladda en elbil än att använda kupevärmare då det handlar om liknande strömmar och effekter.

Så länge man inte köper kinaprylar så är uttaget med största sannolikhet tillverkat i någon form av självslocknande plast som inte kan brinna. Kan ju dock smälta och se farligt ut, och skulle uttaget ha smält så rör inget utan att ha slått ifrån säkringen.

Permalänk
Medlem

Det intressanta här är väl att inte glömma bort hur antalet bränder förhåller sig till antalet som laddar. Rimligtvis har antalet personer som laddar sina elbilar ökat markant så därmed bör även antalet bränder relaterat till detta ha ökat, men det är mer oklart om orsaken till det är laddningen av elbilarna eller helt enklet högre nyttjande av nätet. Rimligtvis är antalet bränder kopplade till laddning av mobiltelefoner klart högre idag än på 80-talet också men det innebär inte nödvändigtvis att det skulle vara farligare att ladda en mobiltelefon än att köra kaffekokaren, vars antal i hemmen förmodligen är ung densamma som den varit under lång tid.

Sen är det väl, som tidigare nämnts, belastningen i sig som är avgörande, inte om det råkar vara just en elbil som laddas. Skulle fjärrvärmen paja och folk kopplade in el-element i större utsträckning skulle vi förmodligen se liknande problem. Grundproblemet är väl om det "fuskats" med eldragningarna historiskt sett och dom inte klarar av det dom ska klara av enligt märkningen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att ställ laddningen på 6 A så borde det vara safe. Men kolla upp vad det står för max effekt på uttaget noggrant. Anser att du borde gå för och skaffa en laddbar bil. Antalet laddbara bilar kommer bara att öka i antal och styrelserna i brf kommer behöva besluta om att bygga laddinfrastuktur till parkeringsplatser för eller senare. Ju fler ni är i föreningen som har laddbar bil desto mer sätter ni press på dem.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Sliter ju på ett uttag om man drar ur saker utan att stänga av dem först, men i övrigt ska det inte vara några problem. Även om du har ett 16A uttag och laddar med 12-14A (har ju alltid lite marginal för att inte trippa säkringen) så har du ju då ett uttag klassat för 16A och minst 2,5mm kablar

12-14A brukar inte vara valbart, 6, 8, 10, 16A är värden som jag har stött på, och som jag förstår elsäkerhetsverkets text är det just 16A som är problemet då de schuko-uttag som är märkta 16A inte är gjorda för att tåla den lasten under en längre tid (testas enbart för 60 minuter) oavsett om du använder rätt kablage eller inte.

Skrivet av Klubba:

TS frågade ju om en PHEV som kommer med laddare för 10A vanligt uttag (samt snabbladdning via chademo)

Bör med andra ord inte vara några problem, men i en tråd där det efterfrågas om just laddning via schuko-uttag kan jag tycka att de problem som faktiskt existerar också bör belysas för andra intressenter.

Skrivet av Klubba:

Du har ingen större fasförskjutning på en laddare, för hade du haft det hade det varit faskompenserat (får ju som sämst vara cosF 0,8). Men det påverkar ändå inget alls. 8A är ju 8A oavsett fasförskjutning, bara att den aktiva effekten kommer diffa mer från den skenbara (laddaren kommer vara mindre effektiv). Det kommer påverka laddtiden men inte belastningen på kablage och uttag.

Nu har jag bristande erfarenhet från just billaddare (för schuko-uttag) och hur texten är utformad på dem, men jag har haft mycket kontakt med andra typer av laddare och där är det vanligast (min erfarenhet) som så att det är laddströmmen (alt. laddeffekten) som är angiven, inte vad laddaren drar på nätsidan (ungefär som ett nätaggregat till en dator)

Så om du känner för det kan räkna lite på vad det skulle innebära med cosF 0.8, säkerligen inga monumentala värden men eftersom du ändå tar upp lite siffror.

Skrivet av Klubba:

Edit: tillägg så ingen missförstår.
Självklart kan det gå åt skogen när man laddar sin elbil, på samma sätt som laptop-laddare och annat startat en del bränder, men risken får ändå anses vara ytterst liten.
Har du ett uttag utomhus där du tidigare använt motor och/eller kupévärmare och upprepade gånger dragit ur sladden utan att stoppa värmaren så är antagligen uttaget slitet och risken ökar. Säkert en god ide att då byta ut uttaget.

Att som TS ladda en elhybrid vid en laddstolpe, visst finns en viss risk att uttaget blivit utslitet av flera års användande där folk dragit ur sladden med full effekt på, och då riskerar man ju smälta uttaget. Men det blir ju då hyresvärdens problem att byta, och risken blir ju inte större av att ladda en elbil än att använda kupevärmare då det handlar om liknande strömmar och effekter.

Så länge man inte köper kinaprylar så är uttaget med största sannolikhet tillverkat i någon form av självslocknande plast som inte kan brinna. Kan ju dock smälta och se farligt ut, och skulle uttaget ha smält så rör inget utan att ha slått ifrån säkringen.

Självslocknande plast eller ej, shuko-uttagen 16A eller ej är inte utprovade för att klara den belastningen under längre tid (kupé-värmare går oftast inte lika länge) , därav elsäkerhetsverkets rekommendation, länkar ännu en gång: https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/b...

Ytterligare risker med laddning via ett vanligt schuko-uttag är ju som flera nämnt att den vanligaste typen (A) av jordfelsbrytare inte bryter om det skulle uppstå ett fel på likspänningssidan av laddaren.

Ser själv inte poängen med att försöka förringa elsäkerhetsverkets rekommendationer, men det får ju stå för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag skulle säga att ställ laddningen på 6 A så borde det vara safe. Men kolla upp vad det står för max effekt på uttaget noggrant. Anser att du borde gå för och skaffa en laddbar bil. Antalet laddbara bilar kommer bara att öka i antal och styrelserna i brf kommer behöva besluta om att bygga laddinfrastuktur till parkeringsplatser för eller senare. Ju fler ni är i föreningen som har laddbar bil desto mer sätter ni press på dem.

Precis så det fungerar kolla Norge där efterfrågan är stor så byggs infrastrukturen pga kunderna kräver detta.

Tycker att Typ 2 laddning fortfarande är ganska ovanligt i Sverige vid Hyreshus och Bostadsrätter.

Östersundshem har detta men tar 590:-/mån och då ingår inte ens El utan man behöver en Rfid till Bee och så faktureras dessutom elförbrukning på stolpen.

När man tar ut 300 kr mer i månaden utan El, vs motorvärmarstolpe inklusive El för 290:-/mån är frågan om någon väljer detta när Bee tar 399:- månaden för gränslös laddning på deras infrastruktur.

Parkering utan El är dessutom betydligt billigare.

Detta är något hyresbolagen måste tänka på vid prissättning av dessa när flera erbjuder detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/oktober/...

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Men något som många missar i jämförelsen är som sagt personskyddet. Vanliga jordfelsbrytare man har i hemmet skyddar inte mot likström vilket är vad du får ut i laddkabeln.

Nej. Det är växelström i alla typ 1 och typ 2 laddare.
Likström får du bara ut ur de garderobsstora snabbladarna som står utmed vägnätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Enklast hör med hyresvärden om det är ok
Och va bered på att elstolpen troligen måste byggas om för el-bils laddning timmen måste kopplas bort ska du ha motor värmaren med måste sakerna uppdateras för de..
Du får nog vara bered på att stå för kostnaderna för uppgradering.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

@Nebudchanezzer: Precis som ZecretW här ovan skriver, tror du har missupfattat hur hemladdning fungerar.

Själva laddaren sitter monterad inuti bilen, laddkabelns grunka är bara för att kommunicera med laddaren i bilen (via pin4), samt slå av spänningen när du kopplar ur bilen (pin5+knapp på kontakten).
Jordfelsbrytare kommer fungera som vanligt, om du inte skruvar isär bilen och petar på batterierna.

Snabbladdning sker via DC och bypassar bilens interna laddare.

SJälvklart bra att följa elsäkerhetsverkets rekomendationer, siffran 12-14A tog jag ur luften då även om du ställer laddaren på max 16A så kommer den ju inte ladda med 16,00A utan de har marginaler.
Är ovanligt i sverige att schuko uttag är säkrade mer än 10A och då kommer ju säkringen trippa. (Däremot vanligt med 16A i t'ex norge)

Bilbranden i Sunne lär ju med största sannolikhet ha berott på antingen kines-timern, eller att Martin timell varit i farten och på egen hand ordnat uttag för laddning av nya elbilen

La till bild
Permalänk
Skrivet av Klubba:

@Nebudchanezzer: Precis som ZecretW här ovan skriver, tror du har missupfattat hur hemladdning fungerar.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2FqFk-jm74GS-yOsWyO_Fuld1Hak0b5ptMGwMJF5eK4_unt2CATR8FEZrb6_XMGI94iXO9OkYsUkfS6EaRmNXyssekx_zKJDhucIqNCvMRoKzSG4DrAWr-we2QC6uMZhSfz4OKaw96&f=1&nofb=1
Själva laddaren sitter monterad inuti bilen, laddkabelns grunka är bara för att kommunicera med laddaren i bilen (via pin4), samt slå av spänningen när du kopplar ur bilen (pin5+knapp på kontakten).
Jordfelsbrytare kommer fungera som vanligt, om du inte skruvar isär bilen och petar på batterierna.

Snabbladdning sker via DC och bypassar bilens interna laddare.

SJälvklart bra att följa elsäkerhetsverkets rekomendationer, siffran 12-14A tog jag ur luften då även om du ställer laddaren på max 16A så kommer den ju inte ladda med 16,00A utan de har marginaler.
Är ovanligt i sverige att schuko uttag är säkrade mer än 10A och då kommer ju säkringen trippa. (Däremot vanligt med 16A i t'ex norge)

Bilbranden i Sunne lär ju med största sannolikhet ha berott på antingen kines-timern, eller att Martin timell varit i farten och på egen hand ordnat uttag för laddning av nya elbilen

Tror du/ni har missuppfattat vad ett DC-fel kan innebära...

Spelar ju ingen roll om laddaren sitter i bilen eller ej, påståendet med att du inte har skydd för vid DC-fel är fortfarande sant och skulle du få fel där så finns det ju en väldigt stor risk att du får bakspänning (batterispänning) in i din AC-anläggning och den vanligaste jordfelsbrytaren som finns idag, typ A, känner inte att något är fel och bryter därmed inte bort felet.

Finns ju en anledning till att det under -17 el. -18 infördes ett krav på att det antingen skulle finnas DC-felsövervakning i laddboxarna som elinstallatörerna sätter upp alternativt att de skall föregås av en typ B jordfelsbrytare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tror du/ni har missuppfattat vad ett DC-fel kan innebära...

Spelar ju ingen roll om laddaren sitter i bilen eller ej, påståendet med att du inte har skydd för vid DC-fel är fortfarande sant och skulle du få fel där så finns det ju en väldigt stor risk att du får bakspänning (batterispänning) in i din AC-anläggning och den vanligaste jordfelsbrytaren som finns idag, typ A, känner inte att något är fel och bryter därmed inte bort felet.

Finns ju en anledning till att det under -17 el. -18 infördes ett krav på att det antingen skulle finnas DC-felsövervakning i laddboxarna som elinstallatörerna sätter upp alternativt att de skall föregås av en typ B jordfelsbrytare.

Vi har nog olika syn på en jordfelsbrytares uppgift. För mig är jordfelsbrytare just vad det låter, något som bryter spänningen vid läckström till jord (dvs ett skydd mot personskador)

Skydd för batterier inuti en elbil (eller annan elektronik) ser jag som tillverkarens ansvar, och har du en simpel laddkrets med vanlig fulltransformator av tillräcklig isolering kan du ju omöjligt få linjär dc (batterispänning) bakvägen. Din laddsladd hemma som skickar omodifierad AC direkt till bilens uttag kommer trippa jfb vid läckström precis som vilken skarvsladd som helst, och därmed fungerar personskyddet.

Laddboxar har jag inte arbetat med, men man får nog skilja på laddning med vanlig stickpropp eller via t'ex en tesla-wall. Teslas snabbladdare skickar DC i laddkabeln och har direkt kontakt med batterierna och det ger ju så klart helt andra förutsättningar

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Vi har nog olika syn på en jordfelsbrytares uppgift. För mig är jordfelsbrytare just vad det låter, något som bryter spänningen vid läckström till jord (dvs ett skydd mot personskador)

Skydd för batterier inuti en elbil (eller annan elektronik) ser jag som tillverkarens ansvar, och har du en simpel laddkrets med vanlig fulltransformator av tillräcklig isolering kan du ju omöjligt få linjär dc (batterispänning) bakvägen. Din laddsladd hemma som skickar omodifierad AC direkt till bilens uttag kommer trippa jfb vid läckström precis som vilken skarvsladd som helst, och därmed fungerar personskyddet.

Laddboxar har jag inte arbetat med, men man får nog skilja på laddning med vanlig stickpropp eller via t'ex en tesla-wall. Teslas snabbladdare skickar DC i laddkabeln och har direkt kontakt med batterierna och det ger ju så klart helt andra förutsättningar

Tror det återigen sker ett mnissförstånd här.
För mig är en jordfelsbrytare inget annat än en summatransformator - in minus ut = 0

jordfelsbrytaren är ju givetvis ett personskydd och inte ett batteriskydd, men om fel på laddaren skulle uppstå som medför att du skulle få likspänning (batterispänning) bakåt i anläggningen (lär ju inte sitta en "fulltrafo" (de laddeffekterna vi talar om här skulle innebära ganska många kilo lindningar) i bilen, utan snarare något som liknar ett switchat nätaggregat) så innebär ju det i värsta fall att beröringsbara delar av din anläggning kan bli spänningssatta med en spänning som anses utgöra fara för person eller egendom.
I och med detta kom kravet på att laddboxarna (som alltså lämnar växelspänning till bilens inbyggda laddare, mode 3, t.ex Garos laddbox) måste förses med DC-felsövervakning alternativt föregås av JFB typ B.
Detta skyddet blir du alltså utan om du laddar via schukouttag, mode 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tror det återigen sker ett mnissförstånd här.
För mig är en jordfelsbrytare inget annat än en summatransformator - in minus ut = 0

jordfelsbrytaren är ju givetvis ett personskydd och inte ett batteriskydd, men om fel på laddaren skulle uppstå som medför att du skulle få likspänning (batterispänning) bakåt i anläggningen (lär ju inte sitta en "fulltrafo" (de laddeffekterna vi talar om här skulle innebära ganska många kilo lindningar) i bilen, utan snarare något som liknar ett switchat nätaggregat) så innebär ju det i värsta fall att beröringsbara delar av din anläggning kan bli spänningssatta med en spänning som anses utgöra fara för person eller egendom.
I och med detta kom kravet på att laddboxarna (som alltså lämnar växelspänning till bilens inbyggda laddare, mode 3, t.ex Garos laddbox) måste förses med DC-felsövervakning alternativt föregås av JFB typ B.
Detta skyddet blir du alltså utan om du laddar via schukouttag, mode 2.

Då förstår jag hur du menar

Alltså att bilens batterispänning från en defekt elbil skulle kunna läcka ut i din trasiga elvisp i köket utan att jfb trippar (om läckströmmen från AC nätet inte är tillräckligt hög för att trippa den). Helt klart tänkvärt

Trodde du menade att själva laddsladden på något vis skulle bli farlig. Tack för förtydligandet

Edit: Ang fulltrafo så menade jag nödvändigtvis inte en stor trafo direkt ansluten till 230V 50Hz, utan att man någonstans mellan elnätet och batterierna har en galvaniskt avskiljd transformator. Precis som du nämner är ju nätaggregat oftast konstruerade så, man switchar med hög frekvens och kan då använda en avsevärt mindre och billigare transformator eftersom antal lindningar som krävs är direkt beroende av frekvensen. En trafo som går på 100khz för samma effekt blir mycket mindre och lättare än en som går på 50hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tror det återigen sker ett mnissförstånd här.
För mig är en jordfelsbrytare inget annat än en summatransformator - in minus ut = 0

jordfelsbrytaren är ju givetvis ett personskydd och inte ett batteriskydd, men om fel på laddaren skulle uppstå som medför att du skulle få likspänning (batterispänning) bakåt i anläggningen (lär ju inte sitta en "fulltrafo" (de laddeffekterna vi talar om här skulle innebära ganska många kilo lindningar) i bilen, utan snarare något som liknar ett switchat nätaggregat) så innebär ju det i värsta fall att beröringsbara delar av din anläggning kan bli spänningssatta med en spänning som anses utgöra fara för person eller egendom.
I och med detta kom kravet på att laddboxarna (som alltså lämnar växelspänning till bilens inbyggda laddare, mode 3, t.ex Garos laddbox) måste förses med DC-felsövervakning alternativt föregås av JFB typ B.
Detta skyddet blir du alltså utan om du laddar via schukouttag, mode 2.

Nu kan jag inte säga att jag har full koll på hur laddare till elbilar fungerar, men ett vanligt switchat nätaggregat är också vanligtvis galvaniskt isolerad mellan primär och sekundär sidan som en vanlig transformator.
Men uppenbarligen finns det en risk för backlikspänning om tillverkaren kräver skydd för det.

Permalänk
Inaktiv

I mororvärmarstolpen brukar det sitta säkringar om du har sådan med en lucka du öopnar till uttagen.
Då kan du se på säkringen vilken styrka du kan använda.

Jag har 16A säkring i min stolpe.