Behöver jag ny CPU eller GPU, eller båda?

Permalänk
Medlem

Behöver jag ny CPU eller GPU, eller båda?

Hej!
Jag spelar en del och det är främst RDR2 som spelas nu.

Det här har jag idag:
Operativsystem: Win 10
CPU: Intel i7-4790K, 4,3 GHz
Moderkort: MSI Z97-S02 (MS-7821)
RAM: 16GB (2X8GB) (DDR3-1333)
GPU: Zotac GeForce GTX 1080 (8 GB)
(GPU Clock: 2037MHz, Mem Clock: 5400MHz enligt MSI Afterburner)
Lagring: Blandat men operativsystem och spel på SSD.

Moderkort, Ram och CPU har funkat bra många år nu men tror det är dags att uppgradera.
Grafikkortet är väl något nyare och kanske hänger med ett tag till?

Grejen är den att idag spelar jag på en 24"-skärm 1920x1080.
Kör jag det mesta på max/ultra (i RDR2) så ligger jag runt 45 fps ganska stabilt.
CPU ligger då runt 60-70%.
GPU 99%

Jag har grejat och ändrat i inställningarna. Vill ju helst ligga över 60 fps. Gärna mer.
Men sätter jag allt på medium/high så hamnar jag endast runt 50 fps.
Low runt 55 fps.
Och med allt på det absolut lägsta så hamnar jag bara runt 80 fps men märker då att CPUn maxar på 99%.
(Spelet ser ut som f*n på lägsta inställningar, medium/high är väl ok)
Jag spelar därför med max/ultra i 45 fps då jag tycker det funkar i RDR2, även om jag givetvis vill ha bättre fps.

Dx12 istället för Vulkan ger 4-5 fps mindre.

Men jag är sugen på en större välvd skärm ex en sådan här: https://www.inet.se/produkt/2212259/acer-32-predator-xz321qu-curved-144-hz#specifikationer

Men då den har 1440p så krävs det ju mer kräm....

Min undran är då kommer det räcka med nytt grafikkort (för att spela RDR2 i 1440p med höga inställningar i +60fps) eller har moderkort/ram/cpu gjort sitt?

Sen blir jag inte klok.... Kollar man ex 1080 vs 2080 super Så ger det endast ca 35% bättre prestanda och det är inte enligt mig värt att lägga ca 9000kr på det.

Kanske ska jag behålla grafikkortet å bara köpa nytt moderkort/cpu/ram istället? (+ny skärm då)

Eller vad kan det vara i min dator som gör att jag inte får så mycket bättre fps även om jag sänker grafikinställningarna?
Min tanke var att jag kanske kan sänka från ultra till medium/high när jag byter till 1440p och behålla hyfsad fps. Men jag får ju ingen vidare fps höjning när jag sänker inställningarna.

Tittar man på "Video Memory" på grafikkortet när jag spelar så ligger det endast på 50%. Betyder det att det kan gå att hoppa upp till 1440p utan att påverka fpsn?
Testar jag "Resolution Scale" och sätter den på x1.7 för att simulera 1440p (vet ej hur bra det speglar verkligheten med en 1440p skärm) och allt annat på max/ultra så hamnar jag runt 30 fps, vilket är ospelbart för mig.

Det blev mycket text och lite rörigt kanske men för att spela (RDR2) i 1440p, höga
grafikinställningar, 60fps+. Behöver jag: Nytt grafikkort? Nytt moderkort/cpu/ram? Eller båda?

Givetvis är det ju enklast att köpa allt nytt men plånboken håller inte riktigt med där =).
Eller kanske jag bara får nöja mig med min 1080p skärm ett tag till om jag inte vill lägga ut allt för mycket?
Budget 10-15tkr med skärm, kanske mer är nödvändigt? Går att rucka på.

Tacksam för all hjälp man kan få!
Ha det gott!

Permalänk
Medlem

Nu skimma jag bara igenom din tråd, men Hardware unboxed på Youtube har en bra guide med inställningar för RDR2 om du inte kikat på den så gör det. Går att vinna mycket fps på rätt inställningar utan att tulla på ögongodiset förmycket.

Permalänk
Medlem

@elixyr: Ok, Tack! Ska genast kolla på den!

Permalänk

1440p har ungefär 78% mer pixlar än 1080p och kräver i princip lika mycket mer grafikprestanda för att nå samma fps som i 1080p med samma inställningar då. Så då vet du vad du har att förvänta dig om du går upp till 1440p.

EDIT: Eller kanske inte...

https://www.sweclockers.com/test/28501-snabbtest-grafikprestanda-i-red-dead-redemption-2

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Inge fel på den prollen, kör samma hemma i 1440p.

Dock har jag lite nyare GPU och snabbare RAM (2666mhz)

Ska du köpa nytt kommer du garanterat landa på mer än 9000 ändå. Som alltid återgår det till vad din förväntan kommer vara och hur mycket du är villig att lägga på det i form av tid och pengar.

Permalänk
Medlem

Ett 1080 får kämpa i RDR2, så är det. Alla kort får kämpa faktiskt, även i 1080p. Det är ett extremt tungt spel om du maxat allt.

Bara gilla läget och sänka inställningar är jag rädd men det finns garanterat en del guider på vad man ska sänka för att inte tappa allt för mycket ögongodis men avlasta grafikkortet en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Dina ram är rejäl flaskhals. Byt till 2400mhz minnen och vipps har du närmare 10-15% mer fps och betydligt mindre framdrops. Sen är en oklockad 4790k aningens tunn för ett 1080. Klockar du och köper ram har du 20-25% mer åka med. Gjorde exakt detta med min 3770k och ökade 20% med ett 1070 kort

Permalänk
Medlem

@elixyr: Sedär! Stort tack för tipset. Från ca 45 fps till 73-75 fps stabilt nu och fortfarande lika snyggt!
Testade också med Resolution Scale på 1,75 för att se hur det blir med en 1440p skärm. Vet inte om det går att jämföra så? Hoppas det iallafall. För jag hamnar då på 43-45 fps vilket får duga för mig i RDR2. Spelar man CS och liknande så är det väl på tok för lågt, å andra sidan så är de väl inte lika krävande så fpsn hoppar väl upp en del då.
Blev iallafall ett köp av denna: Acer 32" Predator Borde komma i morgon. Jag återkommer med hur det fungerar. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Tjena. Tänkte bara säga att jag har skärmen du länkade, och den är helt okej. Lagom stor på 32 tum, färgerna är ganska bra och stör mig inte alls på pixeltätheten, gjorde dock det en kort stund efter att jag gått från en 27 tum med 1440p. Men det som gör denna skärm endast helt okej är ghosting. Usch vad mycket ghosting det är, nästan så att man får ont i huvudet ibland.
Väntar personligen på Samsung Odyssey G7 skärmen, för att se om den har mindre ghosting, rekommenderar att du gör samma sak

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

@Slägge: Ok, glömde nämna att CPUn är överklockad, ligger 4,3 GHz nu, orginal 4GHz tror jag. Kanske går att hosta upp lite mer. Nya ram minnen ska jag absolut kolla på. Tack!

Permalänk
Medlem

@Mattias10: Hmm ok... kanske ska vänta lite då... går ju att avboka beställningen.
Tack!

Permalänk
Medlem

Userbenchmarks säger inte så jättemycket tycker jag utan är mer en fingervisning om hur korten ligger. Tittar man på Gamernexus RDR2 benchmark video så verkar 2080 super ge 30% mer än 1080ti vilket i sin tur är snäppet vassare än 1080.

Men efter att du fipplat med inställningarna så ta och kolla på GPU/CPU användningen för att se hur det ser ut om det är något annat än på GPU fronten. Sedan så håller jag med den som tyckte att du skulle titta på bättre ram. Stödjer din cpu och moderkort ddr-4 så finns det att få tag på till rimliga priser. Osäker dock på hur man listar ut ifall det är här ens bottle neck är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

@Slägge: Ok, glömde nämna att CPUn är överklockad, ligger 4,3 GHz nu, orginal 4GHz tror jag. Kanske går att hosta upp lite mer. Nya ram minnen ska jag absolut kolla på. Tack!

Med de du har är RAM de enda du kan hotta upp. Den prolle du har har nått vägs ände med den GPU du har. Starkare kort kommer inte ge dig mer fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Userbenchmarks säger inte så jättemycket tycker jag utan är mer en fingervisning om hur korten ligger. Tittar man på Gamernexus RDR2 benchmark video så verkar 2080 super ge 30% mer än 1080ti vilket i sin tur är snäppet vassare än 1080.

Men efter att du fipplat med inställningarna så ta och kolla på GPU/CPU användningen för att se hur det ser ut om det är något annat än på GPU fronten. Sedan så håller jag med den som tyckte att du skulle titta på bättre ram. Stödjer din cpu och moderkort ddr-4 så finns det att få tag på till rimliga priser. Osäker dock på hur man listar ut ifall det är här ens bottle neck är.

Stödjer bara DDR3 så 2400mhz är typ max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

@Mattias10: Hmm ok... kanske ska vänta lite då... går ju att avboka beställningen.
Tack!

Du kan ju alltid testa skärmen och se om du märker av det. Och annars lämna tillbaka den på öppet köp
Känner mest av det i cs och rocket league. Apex fungerar fin fint, likaså alla andra icke-fps spel

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

@wicerd: Kul att det vart bättre! Jag tror du ska köra ~1.34 i res scale för att få 1440p.

1.75 på skalan är 1900p typ.

1080 x 1.34 = 1447.2

Jag kör med ett 1070ti i 1440p med HUB settings i ~70fps. Så runt 40 känns inte rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Ok. Jag har grejat en del nu. Lutar åt att jag nöjer mig men ny skärm ett tag till. Verkar som det kommer fungera helt ok. Tyvärr bara ddr-3 på moderkortet så får bli nytt moderkort/ram/cpu framöver istället för bara nya ram.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Med de du har är RAM de enda du kan hotta upp. Den prolle du har har nått vägs ände med den GPU du har. Starkare kort kommer inte ge dig mer fps.

Ok misstänkte detta... den är ju rätt gammal. Men blir nog helt nytt moderkort/cpu/ram i så fall.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Du kan ju alltid testa skärmen och se om du märker av det. Och annars lämna tillbaka den på öppet köp
Känner mest av det i cs och rocket league. Apex fungerar fin fint, likaså alla andra icke-fps spel

Japp det blev ingen avbokning och jag har ju öppet köp och fri retur så bara att testa. Jag spelar mest RDR2 just nu annars wow och lite annat en del bilspel. Inte så mycket FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

@wicerd: Kul att det vart bättre! Jag tror du ska köra ~1.34 i res scale för att få 1440p.

1.75 på skalan är 1900p typ.

1080 x 1.34 = 1447.2

Jag kör med ett 1070ti i 1440p med HUB settings i ~70fps. Så runt 40 känns inte rätt

Ahh vad bra när man räknar fel åt "rätt" håll Testade med 1.25 och 1.50 nu. (1.34 gick inte att välja) Borde hamna på ca 65 fps då.
Tack igen!