Behöver jag ny CPU eller GPU, eller båda?
Hej!
Jag spelar en del och det är främst RDR2 som spelas nu.
Det här har jag idag:
Operativsystem: Win 10
CPU: Intel i7-4790K, 4,3 GHz
Moderkort: MSI Z97-S02 (MS-7821)
RAM: 16GB (2X8GB) (DDR3-1333)
GPU: Zotac GeForce GTX 1080 (8 GB)
(GPU Clock: 2037MHz, Mem Clock: 5400MHz enligt MSI Afterburner)
Lagring: Blandat men operativsystem och spel på SSD.
Moderkort, Ram och CPU har funkat bra många år nu men tror det är dags att uppgradera.
Grafikkortet är väl något nyare och kanske hänger med ett tag till?
Grejen är den att idag spelar jag på en 24"-skärm 1920x1080.
Kör jag det mesta på max/ultra (i RDR2) så ligger jag runt 45 fps ganska stabilt.
CPU ligger då runt 60-70%.
GPU 99%
Jag har grejat och ändrat i inställningarna. Vill ju helst ligga över 60 fps. Gärna mer.
Men sätter jag allt på medium/high så hamnar jag endast runt 50 fps.
Low runt 55 fps.
Och med allt på det absolut lägsta så hamnar jag bara runt 80 fps men märker då att CPUn maxar på 99%.
(Spelet ser ut som f*n på lägsta inställningar, medium/high är väl ok)
Jag spelar därför med max/ultra i 45 fps då jag tycker det funkar i RDR2, även om jag givetvis vill ha bättre fps.
Dx12 istället för Vulkan ger 4-5 fps mindre.
Men jag är sugen på en större välvd skärm ex en sådan här: https://www.inet.se/produkt/2212259/acer-32-predator-xz321qu-curved-144-hz#specifikationer
Men då den har 1440p så krävs det ju mer kräm....
Min undran är då kommer det räcka med nytt grafikkort (för att spela RDR2 i 1440p med höga inställningar i +60fps) eller har moderkort/ram/cpu gjort sitt?
Sen blir jag inte klok.... Kollar man ex 1080 vs 2080 super Så ger det endast ca 35% bättre prestanda och det är inte enligt mig värt att lägga ca 9000kr på det.
Kanske ska jag behålla grafikkortet å bara köpa nytt moderkort/cpu/ram istället? (+ny skärm då)
Eller vad kan det vara i min dator som gör att jag inte får så mycket bättre fps även om jag sänker grafikinställningarna?
Min tanke var att jag kanske kan sänka från ultra till medium/high när jag byter till 1440p och behålla hyfsad fps. Men jag får ju ingen vidare fps höjning när jag sänker inställningarna.
Tittar man på "Video Memory" på grafikkortet när jag spelar så ligger det endast på 50%. Betyder det att det kan gå att hoppa upp till 1440p utan att påverka fpsn?
Testar jag "Resolution Scale" och sätter den på x1.7 för att simulera 1440p (vet ej hur bra det speglar verkligheten med en 1440p skärm) och allt annat på max/ultra så hamnar jag runt 30 fps, vilket är ospelbart för mig.
Det blev mycket text och lite rörigt kanske men för att spela (RDR2) i 1440p, höga
grafikinställningar, 60fps+. Behöver jag: Nytt grafikkort? Nytt moderkort/cpu/ram? Eller båda?
Givetvis är det ju enklast att köpa allt nytt men plånboken håller inte riktigt med där =).
Eller kanske jag bara får nöja mig med min 1080p skärm ett tag till om jag inte vill lägga ut allt för mycket?
Budget 10-15tkr med skärm, kanske mer är nödvändigt? Går att rucka på.
Tacksam för all hjälp man kan få!
Ha det gott!