Cyberpunk 2077-försening beror på optimering mot spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Nu vet jag inte vilka siffror du använder men "den stora cashen" finns uppenbarligen vid mobilspel eftersom Mobil innehar ca 50% av spelmarknaden. Pc har ca 25% och konsol har ca 25%. Varierar lite från år till år.

Ja det är ju fett relevant att dra upp mobil-spel eftersom vi alla vet att Cyberpunk lanseras parallellt till IOS som konsolerna och PC.

Permalänk
Medlem

Och som vanligt så är det konsolerna som förstör för PC, kommer inte ihåg vilken utvecklare som sa det med det är ju känt att det är konsolerna som håller tillbaka utvecklingen av ny teknik till spel.

Seriöst om nu CD Projekt vill vara en utstickare i spelbrasnchen, gör det vettiga då släpp spelet till PC om planerat och låt console kidsen vänta på sin version.

Permalänk
Medlem

Funderar på om det verkligen stämmer att man behöver skilja på Xbox One och Xbox One S här. I rena siffror skiljer det ~7% på GPU-sidan och ingenting på CPU-sidan, förutom att TSMCs 16nm FF+ så klart gör den något energisnålare. Så har original-Xbox One bekymmer så har säkerligen även Xbox One S bekymmer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte för att va den men kan inte konsollerna för en gångs skull få vänta? Släpp till pc först sen kan konsollerna få de ett halvår senare juuh..

Sure förstår att det inte blir lika många som köper spelet då men lär ändå va en betyderligt sämre upplevelse på xbox/PS jämfört med pc oavsätt så.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar om ekonomi, svårare än så är det inte. Det genererar mer pengar att släppa till alla plattformar samtidigt och...
...det blir dyrare och sämre försäljning att dela upp lanseringar av samma spel.
Alla plattformar vill vara med på ”hypen” från början samt att konsolföretagen garanterat betalat pengar för att vara med på första tåget.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

LOL, vet inte vilken värld du lever du i men något sånt kommer aldrig nånsin hända för spel av den här kalibern. Konsoler går före PC alla dar i veckan för företagen då det är där den stora cashen finns. Utvecklarna bry sig inte om vår PC-Master-Race upplevelse.

Skrivet av Boredbynoobs:

Ja det är ju fett relevant att dra upp mobil-spel eftersom vi alla vet att Cyberpunk lanseras parallellt till IOS som konsolerna och PC.

Trodde det var uppenbart att min poäng var att det inte är så stor skillnad mellan konsol och PC i sammanhanget. Framför allt inte tillräckligt stor skillnad för att rättfärdiga din idiotförklaring av en annan medlem i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Till alla som snackar omsättning i spelindustrin.

Länk om det!

PC verkar ligga på 23% och konsoler 32% enligt den källan de använder. Oklart vilken metod som används för att sammanställa det dock.

Att mobilspel ligger så satans högt är inte oväntat. Sedan jag blev farsa har jag insett att när en unge skriker efter underhållning så är vi svaga Gen X-föräldrar maktlösa. Antalet Youtube-views på klappusla barnkanaler som någon amatörmässigt satt ihop med mycket färger, eller alla Apple-människors förmåga att trycka upp en iPad i ansiktet på sitt barn med valfritt skitspel nyss inköpt på appstore... Detta fenomen bör inte underskattas.

Antalet småkids i världen är fler än seriösa gamers, kort sammanfattat.

Siffrorna är branschvida, dvs inte individuella spel, steam, gog mm säljer massa små spel precis som mobila sidan.
Kollar man försäljning av stora spel brukar det alltid vara enormt mycket fler konsolspelare som köper, även FPS så som bf och cod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Och som vanligt så är det konsolerna som förstör för PC, kommer inte ihåg vilken utvecklare som sa det med det är ju känt att det är konsolerna som håller tillbaka utvecklingen av ny teknik till spel.

Seriöst om nu CD Projekt vill vara en utstickare i spelbrasnchen, gör det vettiga då släpp spelet till PC om planerat och låt console kidsen vänta på sin version.

"förstör"? Att släppa på fler platformar än bara pc är en ekonomisk förutsättning för en del av den spel-utveckling vi ser idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Trodde det var uppenbart att min poäng var att det inte är så stor skillnad mellan konsol och PC i sammanhanget. Framför allt inte tillräckligt stor skillnad för att rättfärdiga din idiotförklaring av en annan medlem i forumet.

Det är väldigt stor skillnad mellan konsol och PC-marknaden globalt sett, i synnerhet om vi pratar om spel som släpps till samtliga plattformar. Tror tyvärr att många på swec SÅ GÄRNA VILL TRO att PC-marknaden är av väldigt stor betydelse, trots att utvecklarna och spelförsäljningsrapporter gång på gång visar motsatsen.

Jag gillar och föredrar PC-gaming men har förstått att det är konsoler och konsolgenerationer som styr spelmediet idag, även om det är tråkigt att acceptera. Allt från vilken inriktning spelen tar till hur grafiken blir bättre hänger till stor del på konsoler och konsolgenerationer (vi kommer se att spelen på PC "plötsligt" blir finare när PS5 och nästa Xbox kommer). Visst har mobil-spel också påverkat gaming, men vår diskussion handlade om PC vs konsol-gaming och om utvecklarna skulle kunna tänka sig släppa Cyberpunk till PC före konsoler till vilket jag skrev "LOL" eftersom jag genuint fann det roligt och skrattade.

Idiotförklara? va...Folk har all rätt att uttrycka sina åsikter och fantasier och jag har har väl rätt att ifrågasätta och tycka att det är roligt?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Arzei:

Funderar på om det verkligen stämmer att man behöver skilja på Xbox One och Xbox One S här. I rena siffror skiljer det ~7% på GPU-sidan och ingenting på CPU-sidan, förutom att TSMCs 16nm FF+ så klart gör den något energisnålare. Så har original-Xbox One bekymmer så har säkerligen även Xbox One S bekymmer.

Man ska ändå ha i åtanke att nära spel tokoptimeras som de gör för spelkonsoler kan de där sista procenten göra stor skillnad. Det är inte alls orimligt att CD Project Red nått en enligt dem acceptabel prestandanivå på Xbox One S (typ ca. 30 FPS med stundtals dippar), men att Xbox One inte når riktigt hela vägen fram för att få godkänt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Utgick från att det var AMDs skräpprocessor för surfplattor på 1.75ghz som var flaskhalsen.

Som jag skrev tidigare så har ju dessutom Ps4 bara 1.6ghz.

Skrivet av ramlösa:

Helt sjukt att Xbox One med ddr3 minne plus 32mb ESRAM och en CPU för surfplattor på 1.75ghz kan driva något överhuvudtaget. Hade jag jobbat på MS hade jag bara skrattat, stängt dörren och ringt Nvidia och IBM.

Ganska säker på att både Microsoft och Sony ringde Nvidia och Intel osv för att se vad de kunde erbjuda innan dom valde AMD? Det fanns väl helt enkelt inget annat som passade inom deras budget för pris och energiåtgång (tyvärr :/).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Som jag skrev tidigare så har ju dessutom Ps4 bara 1.6ghz.

Ganska säker på att både Microsoft och Sony ringde Nvidia och Intel osv för att se vad de kunde erbjuda innan dom valde AMD? Det fanns väl helt enkelt inget annat som passade inom deras budget för pris och energiåtgång (tyvärr :/).

Hade för mig att det var Sony som hade klockat sin CPU, så bra var mitt minne, verkar som Sonys 8gb ddr5 inte var så dumt ändå.
Var mer ett skämt, än allvarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Jamen visst ska folk som sitter inomhus, i en skön stol utan risk öht att skadas få det ännu bättre samtidigt som man bajsar på folk som faktiskt har svåra, jobbiga och farliga arbeten. Suck.

Jobb som jobb, för mycket övertid och stress under en längre period är inte nyttigt för någon, kvittar vad du gör.
Sen är ju alla stilla sittande jobb ett problem idag för folkhälsan, det gäller att på eget initiativ hålla sig aktiv på sin fritid om man dras med ett sådant jobb.

Risken för kronisk värk och sjukdomar är ganska stor för de som sitter 8+ timmar om dagen hela sitt arbetsliv, speciellt om man inte har tid för fysisk aktivitet när man kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@aleves: En stor anledning till skillnaden i prestanda mellan Xbox One (OG, S) och PS4 är också att Microsoft valde att satsa på DDR3 med ett 32 MB stort ESRAM på processorn som kompensation för det långsammare primärminnet. Tanken var väl egentligen god, ESRAM:et är ruskigt snabbt ställt mot GDDR5-minnet i PS4, och tanken var att utvecklare skulle skeppa in och ut data i en sådan takt att den lilla mängden inte skulle spela någon roll.

I praktiken blev spelen så pass krävande att mycket av det utvecklarna behövde skicka till minnet inte fick plats i ESRAM:et, och tvingades därför arbeta runt det, vilket reducerade vinsterna med upplägget. När klagomålen från utvecklarna väl började torna upp sig var det ju för sent, men MS övergav det med Xbox One X. De har nog hur som helst lärt sig läxan med Xbox Series X, där lär det vara ett mer traditionellt upplägg med råprestanda gälla.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Lansera PC versionen April 2020 och optimera konsolerna så dom kan få sin September 2020, om PC versionen inte har några problem också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hade för mig att det var Sony som hade klockat sin CPU, så bra var mitt minne, verkar som Sonys 8gb ddr5 inte var så dumt ändå.
Var mer ett skämt, än allvarligt.

Gddr5 till å med och förmodligen så va de den rätta vägen istället för vanliga DDR3 som xbox one hade, och finns nog en anledning till att MS körde samma väg med gddr5 på one x

Ska bli intressant och se hur lösningen blir på ps5 och nya boxen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Helt OK, då kan man spara lite till før uppgradering av systemet!

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

"Varför är du så sur på konsoler för? Deras existens eller icke-existens påverkar inte PC-spel på något sätt!" Har jag fått höra rätt många gånger... Någon som vill upprepa det efter den här nyheten?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Varför är du så sur på konsoler för? Deras existens eller icke-existens påverkar inte PC-spel på något sätt!" Har jag fått höra rätt många gånger... Någon som vill upprepa det efter den här nyheten?

Jag funderar på att släpa ut min låda med gamla konsoler, dra spett genom dom och sätta upp runt huset för att markera revir.
Eller så sparkar jag lite på lådan när jag går förbi den nästa gång, har inte bestämt mig.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vadå lever i? Har skrivit flera gånger att jag är fullt medveten om varför de inte kommer ske, men man ska väll ändå kunna få uttrycka sig och önska något utan att folk är otrevliga mot en?

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt säger du att det kommer att suga att spela på konsoler.

Men när någon säger emot så är det otrevligt.

Förstår inte riktigt ditt tankesätt här.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

Jag funderar på att släpa ut min låda med gamla konsoler, dra spett genom dom och sätta upp runt huset för att markera revir.
Eller så sparkar jag lite på lådan när jag går förbi den nästa gång, har inte bestämt mig.

"Gamla" konsoler kan du nog låta vara ifred. Men har du en såndär eksbåks eller plejstejschån två eller nyare så ge dem en rejäl spark och hälsa så gott från mig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Undrar om konsolen heter Xbox på grund av alla relationer som den har avslutat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Men bara släpp det till konsolerna, vad fattar en 12 årig om grafik, det är en anledning till att han fick en dumburk från första början?

Permalänk
Medlem

Kanske hinner köpa ny dator till dess med Ryzen 4000 och GeForce 3000.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant och se om spelet är roligare än Witcher 3. Jag skulle inte bli förvånad om Witcher 4 kommer. Spelet har ju fått många nya fans i och med netflix nya serie.

Permalänk

Hm... innebär detta Crossplay månne? Kan ju vara trevligt för PC Master Race att aga upp Console Kiddies, kanske värt förseningen då... >:D

Annars vore det en välkommen omväxling att konsollägarna finge vänta ett år extra istället för tvärtom.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

"Så blir dock inte fallet " ska det väl ändå stå? "Blev" indikerar att april 2020 redan har passerat 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erikburk:

Försenat ett halvår men spelutvecklarna kan fortfarande inte få humana arbetsdagar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl just det som är problemet, att de är så mycket försenade? Jag jobbar också övertid när vi har bråttom på jobbet, inget konstigt med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

dessa jäkla konsoller.. släpp spelet till PC tidigare då ? varför ska vi lida ? skit microsoft... deras konsoller är rena dyngan.

Skit Microsoft, skit Sony och skit Nintendo menar du väl ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gddr5 till å med och förmodligen så va de den rätta vägen istället för vanliga DDR3 som xbox one hade, och finns nog en anledning till att MS körde samma väg med gddr5 på one x

Ska bli intressant och se hur lösningen blir på ps5 och nya boxen

Skickades från m.sweclockers.com

Lol, skrev fel..

Permalänk
Medlem

På köpet att de vill att det ska fungera på xboxen får vi pc spelare troligen lägre krav för minimum requirements också (så att fler kan vara med och spela!)

Skickades från m.sweclockers.com