Respberry pi 3b + son nas.

Permalänk

Respberry pi 3b + son nas.

Tjo,
Tänkte jag skulle köra min rpi 3 som nas men vill då kunna spela upp filmer tex i realtid. Finns det något bra projekt att ladda ner till min rpi som kan hantera detta ?

/Force

Permalänk
Medlem

Den är ganska olämplig som NAS. Hur ska du koppla diskar till den? Finns ju bara USB, dessutom långsam sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Den är ganska olämplig som NAS. Hur ska du koppla diskar till den? Finns ju bara USB, dessutom långsam sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kört med filserver på en pi, hastigheten för att flytta filer till den var inget att hurra över, men det var inga som helst problem att se på filmer från den. Allt lite beroende på hur många som skall använda den samtidigt och filerna som skall strömmas.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Den är ganska olämplig som NAS. Hur ska du koppla diskar till den? Finns ju bara USB, dessutom långsam sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså varför ?
Jepp blir i så fall usb diskar.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Har kört med filserver på en pi, hastigheten för att flytta filer till den var inget att hurra över, men det var inga som helst problem att se på filmer från den. Allt lite beroende på hur många som skall använda den samtidigt och filerna som skall strömmas.

Jasså tar det lång tid, usch det vill man inte. Blir troligtvis bara en enhet som kommer vara uppkopplad mot den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jasså varför ?
Jepp blir i så fall usb diskar.

På grund av just att det är svårt att koppla diskar till den, samt att både usb och nätverk är långsamt på den. Det är annars de saker man letar efter på en NAS. Enkelt kunna köra många diskar och snabbt nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Raspberry 4 skulle jag ju satsat på istället om man nu måste köra raspberry. Gigabit lan och usb3 portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av etnica33:

Raspberry 4 skulle jag ju satsat på istället om man nu måste köra raspberry. Gigabit lan och usb3 portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, får kollaom det finns några andra användbara projekt till min rpi.

Permalänk

Håller med om att rpi4 är bäst utrustad för något sådant. Har själv kört Emby på min ett tag. Med det sagt så borde 3b+ inte ha några problem att spela upp videofiler då den ändå har några hundra megabit ström genom usb och ethernet portarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

3an ansluter usb och nätverk över samma usbbus vilket gör att den inte blir nåt fartrmonster som nas men att dela ut filmer ska den klara, att strömma och transkoda är ju ett annat kapitel men det har ju egentligen inget med nas att göra.
Det finns däremot lämpligare enkortare än 4an också för nasbruk, en del har nämligen satainterface så sök efter de modellerna om det handlar om att köpa nått nytt som ska användas som nas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, får kollaom det finns några andra användbara projekt till min rpi.

Använd en Pi4 som NAS och installera LibreELEC på Pi3an och spela upp filmerna från NASen med den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Jasså varför ?
Jepp blir i så fall usb diskar.

Jag har kört 3+ som nas. Det blir dålig prestanda kändes nästan värre än att köra filerna från ett USB minne. Vid filöverföring kommer man upp i strax över 10MB i sekunden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Vad tror ni om att köra övervakningssytem med usb webkameror ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har kört 3+ som nas. Det blir dålig prestanda kändes nästan värre än att köra filerna från ett USB minne. Vid filöverföring kommer man upp i strax över 10MB i sekunden.

RPi 4 har ju USB 3 så det är ju betydligt bättre för NAS än USB 2 hos RPi 3.

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

RPi 4 har ju USB 3 så det är ju betydligt bättre för NAS än USB 2 hos RPi 3.

Jo det är den men nu var det ju en 3b personen hade liggande. Jag tycker inte det är värt besväret med en 3b.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@forcevision: Körde plex på min rpi3 före jag skaffa dedikerad burk. Gick finfint med en stream så länge den inte transcoda.
Just nu kör jag faktiskt min rpi3 som övervakningskamera. Fungerar rätt bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

RPi 4 har ju USB 3 så det är ju betydligt bättre för NAS än USB 2 hos RPi 3.

Framförallt så delar inte nätverk och usbportar på en enda usb bus mot processorn, cpun är betydligt mer kraftfull men det finns som sagt också "kloner" som har sata från början, det finns också et par olika satakort att haka på hallonpajen typ https://www.conrad.com/p/sata-extension-board-for-the-raspber... ocvh det finns även lådor som passar med disk, ssd så det bli typ en "smart lagringsenhet" som går att göra annat med än en vanlig nas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

@forcevision: Körde plex på min rpi3 före jag skaffa dedikerad burk. Gick finfint med en stream så länge den inte transcoda.
Just nu kör jag faktiskt min rpi3 som övervakningskamera. Fungerar rätt bra.

Okej, vilket system använder du ?
Med usb kamera eller rpi:s v2 ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@forcevision: Har en usb webcam, kolla in motioneye. Det är ett webinterface för motion som gör det hela jättelätt att sätta upp. Om man vill ha det ännu lättare finns det motioneyeOS, vilket bara är en linux-variant med motion och motioneye förinstallerat typ.
Gjorde en egen android app för att kolla på streamen och slå på/av rörelsedetektionen på ett smidigt sätt.

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

@forcevision: Har en usb webcam, kolla in motioneye. Det är ett webinterface för motion som gör det hela jättelätt att sätta upp. Om man vill ha det ännu lättare finns det motioneyeOS, vilket bara är raspbian med motioneye förinstallerat typ.
Gjorde en egen android app för att kolla på streamen och slå på/av rörelsedetektionen på ett smidigt sätt.

Denna jag tittat på också motioneyeos. Går det att slänga in motioneyeos på ett sd och installera det på rpi ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@forcevision: Ja det går finfint, här ser du hur du gör: https://github.com/ccrisan/motioneyeos/wiki/Installation
Här finner du svaren på alla dina frågor skulle jag tro: https://github.com/ccrisan/motioneyeos/wiki

Permalänk
Medlem

@forcevision: Japp, jag kör det på en Pi B och en Pi Zero W, båda med Pikameror.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

@forcevision: Japp, jag kör det på en Pi B och en Pi Zero W, båda med Pikameror.

Perfekt. Tackar för svaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Måste rpi vara på hela tiden om man kör pi hole ? Eller räcker det att rpi är på när man surfar ?

Skickades från m.sweclockers.com