Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rx570 + Raijintek morpheus II = trubbel?

Permalänk
Medlem

Rx570 + Raijintek morpheus II = trubbel?

Hej,

Har ett Sapphire Rx570 pulse mini hemma och tänkte montera ett Raijintek morpheus II på det. Har sett detta monterat på flertalet olika kort, men tänkte att för säkerhets skull så kollar jag kompatibelitet med Raijintek innan jag beställer ett och fick till svar:

Thank you for your mail and interest. The 570 AMD VGA is not supported with the Morpheus due to the fact there no standard at all for the VRM’s.

Vad innebär det egentligen och finns det nån lösning på problemet, som jag fattar det så är det inget problem med själva kylflänspaketet utan med minnena på nåt sätt. Eller?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Vad innebär det egentligen och finns det nån lösning på problemet, som jag fattar det så är det inget problem med själva kylflänspaketet utan med minnena på nåt sätt. Eller?

Det är inte med minnena utan med att Volt regulatorerna (VRM = Voltage regulator module) inte får någon kylning eftersom det inte finns någon standard var de sitter och de kan därmed riskera att bli överhettade.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är inte med minnena utan med att Volt regulatorerna (VRM = Voltage regulator module) inte får någon kylning eftersom det inte finns någon standard var de sitter och de kan därmed riskera att bli överhettade.

Just det ja, va vram jag tänkte på. För mig låter det lite smått märkligt att dom inte skulle få någon kylning då mer än hela längden av kortet kommer att täckas av fläktar. Själva kylaren är ju bra mycket större än orginalpaketet, eller?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Beroende på kort och VRM så kan de bli väldigt varma, brukar dock räcka med lösa minneskylare och fläkt, följer med en hög med sådana, som man får klistra fast för hand oavsett vilket kort man har.

Sen är kylaren overkill för ett 570 men men, tänk på att den väger skitmycket, även stora kort med stora backplates böjs en hel del med kylaren monterad.

Edit: De kanske menar att VRM kan sitta så nära GPU så att heatpipesen inte tillåter installation av kylare på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Beroende på kort och VRM så kan de bli väldigt varma, brukar dock räcka med lösa minneskylare och fläkt, följer med en hög med sådana, som man får klistra fast för hand oavsett vilket kort man har.

Sen är kylaren overkill för ett 570 men men, tänk på att den väger skitmycket, även stora kort med stora backplates böjs en hel del med kylaren monterad.

Edit: De kanske menar att VRM kan sitta så nära GPU så att heatpipesen inte tillåter installation av kylare på dem.

I jakten på tystnad är alla medel tillåtna. Att den är tung vet jag, fördelen är att kortet är installerat i en lodrätt riktning och inte horisontellt som dom flesta tycks vara idag.

Skulle kunna vara så att dom är för nära, fick ju som inget riktigt svar på varför det inte skulle funka av raijintek.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

kolla på "prolimatech mk26" istället, är mer förlåtande på höjden.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

kolla på "prolimatech mk26" istället, är mer förlåtande på höjden.

Tror den blir för "bred" ståendes på kant kommer den slå i taket på mitt fractal design node 605 chassi

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Tror den blir för "bred" ståendes på kant kommer den slå i taket på mitt fractal design node 605 chassi

jaha ja... det är i ett litet chassi, ja då blir nog den för stor.
blir ju lätt över 165 mm högt.

men fick mitt 7970 att hålla käften en gång i tiden

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

jaha ja... det är i ett litet chassi, ja då blir nog den för stor.
blir ju lätt över 165 mm högt.

men fick mitt 7970 att hålla käften en gång i tiden

Jo bara strömsnöret till grafikkortet blir ju rätt hårt vinklat av att det är så pass lågt.

Om jag fattat det rätt så borde ett grafikkort med morpheus och 120mm fläktar bara bli ytterst lite "högre" än vad själva grafikkortet är i sig själv

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Eftersom du förlorar kylning på vrm med morpheus är det bättre om du sätter på två 120mm fläktar på den befintliga kylningen.
Det bör vara helt adekvat tyst kylning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@FlashTec: Eftersom du förlorar kylning på vrm med morpheus är det bättre om du sätter på två 120mm fläktar på den befintliga kylningen.
Det bör vara helt adekvat tyst kylning.

Då det är ett itx kort så kan jag förstå hur man kan få dit en fläkt men två blir nog svårt. Orginal flänspaket sitter ju monterat på kortet fortfarande så det enklaste är kanske att göra som du skriver
Den tanken har också funnits tillsammans med ordentliga fläktar i chassit.

Lyfte av locket för att kolla lite på utrymme och så, sambon kom fram och tittade, slängde ner örat emot chassit och utbrast: -den låter ju ingenting 😂

Har tidigare irriterat mig mera på knäppande ljud från Ikeas lågenergi lampor innan jag hört datorn. Nu ska ett gpu in och ljudnivån bibehållas. Blir en beställning på fyra noctua nf-a12 fläktar imorgon, 3 till chassit och 1 till gpun sen återstår bara att fatta hur man bäst får fast fläkten på gpun

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec:

Ser det ut så här?

Jag fäste med smala buntband från Inet.

Du kan komma att behöva en sådan här.
https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

Jo så det ut, delen där den är "insjunken" har en bredd på cirka 100 mm så en 120 fläkt får ju precis plats på den "högre" delen.

Så det är inte samma typ av kontakter på chassi fläktar och VGA fläktar. För den fläkten jag tänkte beställa har 4pinkontakt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Det blir nog bra
Ta bilder när du är klar tack. Alltid kul att se.

Det är lika många pins, men det är ofta en mindre kontakt på grafikkort. Det har börjat komma fler större kontakter på grafikkort nu men jag har ingen aning vad det är för en på just ditt. Du får kolla efter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

Funkar det här?

vgafläkt

Från att kört ets2 med bara cpuns inbyggda grafik så klarar den nu nästan högsta inställningarna. Har nå sporadiska ryckningar i grafiken som jag inte vet vad dom beror på men var så även tidigare. Högsta temp 70 grader och då snurrade fläkten på cirka 1200 varv som mest.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Kan inte se bild. Ladda upp på imgur.com

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

Prova igen, va tvungen att godkänna dig tror jag 😂

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

ser ju toppen ut

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

@track_666:

Så du kom åt bilderna. Fick inget meddelande om att jag var tvungen att godkänna nu hehe

Ska köpa lite kabelhållare så man kan få ordning på alla kablar sen ska chassi fläktarna bytas också mot likadana som sitter på grafikkortet. Sen måste jag se över riktningarna på cpu fläktarna tror dom står åt olika håll nu eller så står dom åt fel håll, tanken är att dom ska vara riktade neråt tror jag men såg att den övre är riktad uppåt.

Vet inte hur bra det är egentligen med grafikkortsfläkten som det är nu, luft tenderar ju att inte vilja jobba så mycket och ta den enklaste vägen och det känns som det är rätt mycket fläkt som är ovanför kortet. Men det kanske inte gör nånting

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Det ser ju jättebra ut
Hoppas det funkar fint.

Släng in bilderna i tråden om moddar ^^
https://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-k...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Det ser onekligen ut som ett redigt hållkäften-bygge det där

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Det jag kan säga så här efter att ha sovit lite är att motståndet för att sänka varvtal kommer att monteras. Fläkten som det är nu stannar ju i idle men när den väl startar så börjar den ända uppe på 900 varv och med en maxtemp på 70 så borde det inte göra så mycket om tempen blir lite högre om det ger en lite tystare fläkt. Eller tänker jag fel och den kommer varva mera vid 70 grader för att det är där den vill vara temp mässigt?

Tidigare så har jag ju bara haft cpu fläkten och den chassifläkten som nog skymtas på nån av bilderna, en ultra low noise fläkt från noctua även det. Så då var den ju i princip ljudlös. Får väl se hur det blir med 3st NF-A12. Känns som att en rätt stor del av fläktens arbetsområde kommer inte att användas då den kan vara ända upp emot 2000 varv.

Vad är bästa programmet idag för att justera fläktkurvor och kan man ändra den som är på grafikkortet?

Fler bilder kommer när den är klar men då blir det nog i ett galleri

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

@track_666:

Så du kom åt bilderna. Fick inget meddelande om att jag var tvungen att godkänna nu hehe

Ska köpa lite kabelhållare så man kan få ordning på alla kablar sen ska chassi fläktarna bytas också mot likadana som sitter på grafikkortet. Sen måste jag se över riktningarna på cpu fläktarna tror dom står åt olika håll nu eller så står dom åt fel håll, tanken är att dom ska vara riktade neråt tror jag men såg att den övre är riktad uppåt.

Vet inte hur bra det är egentligen med grafikkortsfläkten som det är nu, luft tenderar ju att inte vilja jobba så mycket och ta den enklaste vägen och det känns som det är rätt mycket fläkt som är ovanför kortet. Men det kanske inte gör nånting

att rätta till kablar kan hjälpa en hel del vad det gäller kylningen.

ja. vad jag kan se så sitter fläkten på cpukylaren på "fel håll" annars ser ju allt annat bra ut.

grafikortets fläkt skulle jag säga sitter på "rätt håll" viktigt att blåsa lite på vrm-chipen, dom är det varmaste på kortet näst efter själva
"gfx kärnan"

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Hjälpsam

Jag satte bara BIOS-switchen till silent, på mitt RX570 Pulse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Det jag kan säga så här efter att ha sovit lite är att motståndet för att sänka varvtal kommer att monteras. Fläkten som det är nu stannar ju i idle men när den väl startar så börjar den ända uppe på 900 varv och med en maxtemp på 70 så borde det inte göra så mycket om tempen blir lite högre om det ger en lite tystare fläkt. Eller tänker jag fel och den kommer varva mera vid 70 grader för att det är där den vill vara temp mässigt?

Tidigare så har jag ju bara haft cpu fläkten och den chassifläkten som nog skymtas på nån av bilderna, en ultra low noise fläkt från noctua även det. Så då var den ju i princip ljudlös. Får väl se hur det blir med 3st NF-A12. Känns som att en rätt stor del av fläktens arbetsområde kommer inte att användas då den kan vara ända upp emot 2000 varv.

Vad är bästa programmet idag för att justera fläktkurvor och kan man ändra den som är på grafikkortet?

Fler bilder kommer när den är klar men då blir det nog i ett galleri

det enda jag vet som fungerar är att ställa fläktarna via bios, andra program jag testat fungerar inte tyvärr.
annars kan du ju köra en av alla olika fläkthubbar som finns på markanden typ en sådan. https://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektkontroller/11311/...
är nog det bästa sättet.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag satta bara BIOS-switchen till silent, på mitt RX570 Pulse.

Finns det en sån 😂

Har inte hunnit sätta mig in i det här så mycket, vad gör den då?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

att rätta till kablar kan hjälpa en hel del vad det gäller kylningen.

ja. vad jag kan se så sitter fläkten på cpukylaren på "fel håll" annars ser ju allt annat bra ut.

grafikortets fläkt skulle jag säga sitter på "rätt håll" viktigt att blåsa lite på vrm-chipen, dom är det varmaste på kortet näst efter själva
"gfx kärnan"

Känns lite som att det egentligen skulle behövts andra kablar, då dom jag har är typ jättelånga sett till själva behovet.

Ska ta och se över riktningarna på cpu fläktarna.

Har för mig att man kunde ställa nå fläktkurvor med hjälp av mjukvaran till moderkortet så får börja där.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FlashTec:

Finns det en sån 😂

Har inte hunnit sätta mig in i det här så mycket, vad gör den då?

Vet inte om det finns på vanliga Pulse, jag har XT, lite tystare blev det men inte helt tyst.
Nackdelen är att man tapar några proscent i prestanda, men vi pratr om kanske 2-4%.
Kan dock vara vårt att testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om man bara vill sänka fläktkurvan utan att behöva hålla på med programvara är en Noctua NA-FC1 bra. (Förutsatt att man kör PWM-fläkt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Har du provat att sätta en egen fläktkurva?

Det kan du göra med kortets mjukvara eller med tex MSI Afterburner.
Det blir nästan alltid bäst att ha fläkten på alltid på låg rpm, så den inte står stilla.

Sätt en gräns där den inte stör dig ljudmässigt. Börja fläktkurvan där.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.