Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeps87:

Ja men motorn har blivit betydligt mycket bättre sen spelet kom, då var det ospelbart pga av stutterings. Har du inte provat spelet på ett tag så testa igen, mycket av det som var fel i motorn har blivit tillrättad.

Jag vet ej exakt vad jag har nu, kan man få fram avg fps genom rivatuner?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det faktiskt ett tag sen jag spelade så det kan ju ha blivit bättre. Men förut när dom skulle "fixa" det så blev det ju inte helt bra ändå. Men som sagt kan ju absolut blivit bättre igen sen dess.

Du kan få fram en fps mätare i spelet.

"In the Advanced menu, scroll down to the Show Performance Metrics option at the bottom. Setting this to Low will show the FPS in the game."

Minns inte om det tagits upp i tråden redan men har du ställt in moderkortet så att den kör max clock över alla 4 kärnor och inte bara en i taget? För du ska ju kunna köra 4ghz över alla kärnorna om ditt moderkort stöder det.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte svårare än att du stänger av HT i bios så har du typ en 7600k.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nu var det faktiskt ett tag sen jag spelade så det kan ju ha blivit bättre. Men förut när dom skulle "fixa" det så blev det ju inte helt bra ändå. Men som sagt kan ju absolut blivit bättre igen sen dess.

Du kan få fram en fps mätare i spelet.

"In the Advanced menu, scroll down to the Show Performance Metrics option at the bottom. Setting this to Low will show the FPS in the game."

Minns inte om det tagits upp i tråden redan men har du ställt in moderkortet så att den kör max clock över alla 4 kärnor och inte bara en i taget? För du ska ju kunna köra 4ghz över alla kärnorna om ditt moderkort stöder det.

Ja fps mätare får jag fram genom rivatuner men tänkte om man tex kunde få fram avg fps efter ett game

Yes har ställt in just nu så att alla 4 cores ständigt går på den nivån den annars når vid boost.

Om du gillade spelet så ge det en chans till, blev som ett nytt spel när dom fick ordning på kodningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Menar du jämfört med min I7 6700? Är väl inte riktigt 100% sant då 7600k går i 4,2Ghz medans min når 4Ghz. Sen har jag OC funktion så hade ja ägt en 7600k istället för 6700 så hade ja nog lagt den på ca 4,5Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men om han kan köra 7600K i typ 700-1000mhz högre clock gör det ju en viss skillnad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeps87:

Ja fps mätare får jag fram genom rivatuner men tänkte om man tex kunde få fram avg fps efter ett game

Jaha du menade avg. Ja det ska gå i rivatuner, använder det inte själv så vet inte exakt hur man gör. Men du kan få fram grafer och min/max värden i liknande program ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jaha du menade avg. Ja det ska gå i rivatuner, använder det inte själv så vet inte exakt hur man gör. Men du kan få fram grafer och min/max värden i liknande program ja.

Ja avg är väl det lättaste om vi ska jämföra fps mellan min 6700 och din 6700K är bortrest under helgen så får kolla lite på rivatuner ang avg. Eller hur gör vi annars på ett lättast sätt för att se fpsen skillnaden?

Har ju massa annat inställt som memory usage, cpu usage osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeps87:

Menar du jämfört med min I7 6700? Är väl inte riktigt 100% sant då 7600k går i 4,2Ghz medans min når 4Ghz. Sen har jag OC funktion så hade ja ägt en 7600k istället för 6700 så hade ja nog lagt den på ca 4,5Ghz.

I så gott som alla moderna spel är i5 med 4C/4T chanslös gentemot en lägre klockad i7 med 4C/8T. Även när prestandan ser bra ut på papperet så säger faktiska användare att de upplever regelbunden stutter med i5.

Även en i7 7700k i 4,5 Ghz vore en tämligen liten uppgradering gentemot i7 6700 i 4 Ghz. Ska man dessutom köpa en bättre kylare så skenar kostnaden ytterligare.
Jag är överlag väldigt negativt inställd till att lägga alltför mycket pengar på att uppgradera en "gammal" dator, och när du redan har en av toppmodellerna ser jag det bara som slöseri.

Det enkla sättet du kan prova hur mycket processorn faktiskt flaskar är att sänka upplösningen. I 720p kan du få nästan dubbla prestandan gentemot 1080p ifall processorn inte flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

I så gott som alla moderna spel är i5 med 4C/4T chanslös gentemot en lägre klockad i7 med 4C/8T. Även när prestandan ser bra ut på papperet så säger faktiska användare att de upplever regelbunden stutter med i5.

Även en i7 7700k i 4,5 Ghz vore en tämligen liten uppgradering gentemot i7 6700 i 4 Ghz. Ska man dessutom köpa en bättre kylare så skenar kostnaden ytterligare.
Jag är överlag väldigt negativt inställd till att lägga alltför mycket pengar på att uppgradera en "gammal" dator, och när du redan har en av toppmodellerna ser jag det bara som slöseri.

Det enkla sättet du kan prova hur mycket processorn faktiskt flaskar är att sänka upplösningen. I 720p kan du få nästan dubbla prestandan gentemot 1080p ifall processorn inte flaskar.

Okej ja kompisen har ju 9600k den har ju visserligen 6c/6t och han har inga problem med stuttering. Gränsen kanske går vid 4st c/t?

Men nu verkar situationen löst sig för mig helt mirakulöst, har en kompis som är mångmiljonär han skulle byta till ryzen så ja kunde få köpa hans asus rog strix z390-f gaming. "Du kan bjuda på några bärs bara så löser det sig" Kan tilläggas han är god för väldigt väldigt många miljoner.

Säljer mitt gamla asus z170 moderkortet med i7an 6700 och minnen så köper jag mig en cpu och nya minnen. Så sista huvudvärken nu är ju cpun. Har ingen större lust att ge 1600kr för att få 9700K istället för 9600k. I7an har ju 8c/8t ist för 6c/6t är det så mycket mer framtidssäkert att det är värt de 1600 kronorna extra? Man badar ju inte pengar tyvärr isåfall hade jag köpt I9 9900K. Men att få moderkortet över ett par bärs är ju som en skänk från ovan haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeps87:

Okej ja kompisen har ju 9600k den har ju visserligen 6c/6t och han har inga problem med stuttering. Gränsen kanske går vid 4st c/t?

Men nu verkar situationen löst sig för mig helt mirakulöst, har en kompis som är mångmiljonär han skulle byta till ryzen så ja kunde få köpa hans asus rog strix z390-f gaming. "Du kan bjuda på några bärs bara så löser det sig" Kan tilläggas han är god för väldigt väldigt många miljoner.

Säljer mitt gamla asus z170 moderkortet med i7an 6700 och minnen så köper jag mig en cpu och nya minnen. Så sista huvudvärken nu är ju cpun. Har ingen större lust att ge 1600kr för att få 9700K istället för 9600k. I7an har ju 8c/8t ist för 6c/6t är det så mycket mer framtidssäkert att det är värt de 1600 kronorna extra? Man badar ju inte pengar tyvärr isåfall hade jag köpt I9 9900K. Men att få moderkortet över ett par bärs är ju som en skänk från ovan haha.

Ska du bara spela QC och CSGO så räcker säkert 9600k, men för spel släppta förra året och framåt (framförallt inför nästa konsoler) kommer den inte räcka tror jag. Nästa konsolgeneration kommer ha 16 trådar, att då köpa 6 trådar eller ens 8 känns för mig dumdristigt. Du kommer vara nöjd för stunden, men om ett halvår kommer det kännas som pengar i sjön att köpa dagens intelgeneration tror jag (på grund av få trådar). Om ett år tror jag att allt under 8 trådar kommer kännas gammalt, men jag kanske inte har rätt.

En 3700X känns mycket mer prisvärd om man inte är gjord av pengar, intel är helt enkelt inte rätt väg att gå (även om moderkortet är gratis) i min värld...

Permalänk

Som jag skrivit tidigare 9600K med 6C/6T är på gränsen redan idag. Kommer förmodligen inte att ta så länge tills den är efter 9700K i en del nya spel då 6C/6T inte är tillräckligt mer helt enkelt. Då känns en 10600K med 6C/12T betydligt bättre men vet inte om den kommer att fungera på ett Z390 moderkort?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska du bara spela QC och CSGO så räcker säkert 9600k, men för spel släppta förra året och framåt (framförallt inför nästa konsoler) kommer den inte räcka tror jag. Nästa konsolgeneration kommer ha 16 trådar, att då köpa 6 trådar eller ens 8 känns för mig dumdristigt. Du kommer vara nöjd för stunden, men om ett halvår kommer det kännas som pengar i sjön att köpa dagens intelgeneration tror jag (på grund av få trådar). Om ett år tror jag att allt under 8 trådar kommer kännas gammalt, men jag kanske inte har rätt.

En 3700X känns mycket mer prisvärd om man inte är gjord av pengar, intel är helt enkelt inte rätt väg att gå (även om moderkortet är gratis) i min värld...

Kanske blir man spelar lite utav det nyaste COD också. Så inte ens I7 9700k duger med andra ord. Glädjen av att ha fått ett moderkort värt 2k för noll och inget blev ju väldigt kortsiktig, suck alltså. Nu när ja fått detta moderkortet kommer det bli någon lösning iaf kommer inte vänta på 10e gen nu.

I9 9900K MÅSTE ta mig fasen duga några år till med 8 cores och 16 threads. Får väl spara till en begagnad sådan. Inte för att jag tror man hittar en sådan begagnad inom en snar framtid men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Som jag skrivit tidigare 9600K med 6C/6T är på gränsen redan idag. Kommer förmodligen inte att ta så länge tills den är efter 9700K i en del nya spel då 6C/6T inte är tillräckligt mer helt enkelt. Då känns en 10600K med 6C/12T betydligt bättre men vet inte om den kommer att fungera på ett Z390 moderkort?

9700K har 8c/8t du skrev lite konstigt där men får väl spara till I9 med 12c/16t då helt enkelt om inte den skall hålla ett par år till då blir jag mörkrädd vad Intel sysslar med. Dem har väl varit ledande vad gäller gaming senaste 5-8 åren. Är väl det senaste 1-2 åren AMD kommit ikapp? Nej 10600 bli väl nya 2066 sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Medbor kan du förresten bara för nyfikenhetens skulle säga några spel släppta 2019 som inte en I5 9600k fixar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeps87:

Kanske blir man spelar lite utav det nyaste COD också. Så inte ens I7 9700k duger med andra ord. Glädjen av att ha fått ett moderkort värt 2k för noll och inget blev ju väldigt kortsiktig, suck alltså. Nu när ja fått detta moderkortet kommer det bli någon lösning iaf kommer inte vänta på 10e gen nu.

I9 9900K MÅSTE ta mig fasen duga några år till med 8 cores och 16 threads. Får väl spara till en begagnad sådan. Inte för att jag tror man hittar en sådan begagnad inom en snar framtid men.

Jag tror 9700K borde fungera ett tag till, men svårt att säga hur länge. 9600K ser som sagt okej ut just nu, men är precis minimum för att hålla sig stutter-free, känns konstigt att köpa något som kanske blir ett problem inom något år. Jag har perspektiv på flera (3-5) år på ett processorköp och några (2-3) år på grafikkort, mer än så känns dumt. Kollar man i spåkulan kommer nog intels 9e gen se ut som 6 gen gör nu om några år (stutters, utan bra uppgraderingsvägar, funkar bra i gamla/1-trådade spel)

Några exempel när 9600k ser lite sämre ut:
Firestrike (presterar som 7700k bara)
Three kingdoms (minimum framerate sämre än de flesta nyare cpuer, pekar mot stutter)
Oddessey (ligger över 20% efter 9700K)

Taget från 720p resultaten från denna artikel:
https://m.sweclockers.com/test/28545-amd-ryzen-9-3950x-zen-2-...

Säger som sagt inte att 720p resultat säger allt, men ovan tycker jag ger en fingervisning till varför det känns lite osäkert att rekommendera. Förr var i5 fantastiska, det har tyvärr gått över nu. Kanske vänder med 10e gen?

Som allt annat är detta min uppfattning, du kan bli jättenöjd med att köpa en i3, svårt för mig att lova något...

Permalänk
Medlem

i7 alla dagar i veckan. 6700, 7700, 6700K, 7700k i den ordningen. Fortfarande högst relevanta CPU:er
i5a med 4 trådar är inte aktuellt i moderna spel, blir dålig 1% lows (FPS dippar vid CPU intensiva situationer). Skulle säga att man kan para ihop dessa äldre i7or med upp till 5700XT, 2060 super beroende på spel och upplösning. Vill man köra 4k 60 så kan man köra 2080ti också. Vill man köra 144hz/fps 1440p så är det nog dags att byta plattform.

https://www.gamersnexus.net/guides/3423-intel-i7-7700k-revisi...

EDIT: Ska tillägga att jag jag tycken dessa äldre i7or är värda ett köp om man redan nu sitter på 1151 gen 1 socket, och inte har några andra uppgraderingsvägar, och hittar en bra begagnad CPU. Skulle inte rekomendera att bygga ett nytt system med dessa, det är en död plattform nu. Efter nästa gen konsoler kommer ut så kommer CPUkraven gå upp också då alla kommer bygga för CPUer med många kärnor. PS5 kommer ha 16 trådar. Det kommer påverka PC-kraven också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Deeps87:

9700K har 8c/8t du skrev lite konstigt där

Nej jag skrev att 9600K har 6C/6T och att det inte tar så länge tills den är efter (sämre än) 9700K i nya spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej jag skrev att 9600K har 6C/6T och att det inte tar så länge tills den är efter (sämre än) 9700K i nya spel.

Håller med, skulle inte köpa 6 trådar idag vid nybygge. 8c/8t eller 8c/16t. Pratar vi nybygge idag så skulle jag vänta ut nästa socket dessutom, känns som 1151-2 är typ död snart.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

För att svara lite på trådskaparens fråga. Behåll din 6700, och byt plattform när du är redo. Är ingen stor flaskhals och det är för litet hopp till 7700k eller 6700k för alldeles för mkt pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är som sagt ingen stor skillnad upp till 6700K, om man inte klockar den senare hårt.

Kör min gamla 6700K som enklaste foldingburk för tillfället, är imponerande sval just om man inte klockar.

Med en billig Pure Rock Slim går den inte över 60C trots konstant 100% last över alla kärnor i 4.2GHz(har Asus sync all core och XMP aktiverat som enda "OC"). Än mer imponerande är att den lilla 92mm fläkten maxar på 1200rpm för att hålla den tempen, trots att den har marginal upp till 2000rpm. När jag körde den CPUn som main körde jag i 4.8GHz, då var det inte lika svalt ...

Minnesprestandan är state of the art, kör med 3200-minne som ger 45ns i latency vilket Ryzen bara kan drömma om(min 3900X har 64ns med 3800MHz minne) och 46GB/s bandbredd vilket är bra för en 5 år gammal CPU. Ger 500p i CPU-Z bench single thread, utan att vara "klockad", vilket är i nivå med moderna CPU.

Om spelen inte kräver många trådar lär en 6700(K) duga hur bra som helst länge än.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400