Permalänk
Medlem

Mp3/Film-spelare för bil (Funderingar)

Funderar på att bygga in en liten dator som klarar av mp3 och video i min bil.

Jag hade tänkt mig något av VIAs mini-itx-moderkort, kombinerat med en mini-tv som jag kan mata med tv-outen, denna mini-tv skall då drivas på 12 volt från början.

En fundering är om det går att köra ett http://www.mini-itx.com/store/images/psukit.jpg på 12 volt från bilen (vet inte om jag bara har fått för mig att själva nätagget drivs på 12 volt?!?!)

En annan fundering är var man kan tänkas hitta en mini-tv på 12 volt?

Visa signatur

"Därför, om man rakar håret av mig, viker min styrka ifrån mig, så att jag bliver svag och är såsom alla andra människor" -Domarboken kap. 16
http://www.iskall.net

Permalänk

Snälla sök.
Du är knappst först med denna ide.
Finns en drös med trådar med relevant information.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Japp... det går på 12 volt.
Mini-tv??? enda jag har hittat som skulle passa enligt mig är:
http://www.binarteknik.se/produkter/1507.phtml
men dom är ju inte så stora...

Permalänk

vet inte vad som gäller mini-ITX, men jag tror det enklaste är att transformera upp den till 220v sen köra nätagg ner till 12 igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det finns ju adaptrar till cigarett-uttaget som gör om till 220-230 volt! har en själv! funkar bra... fast den är importerad minns inte från vart!

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem

http://www.laseroptronix.com/monit/mons.html

Här finns en del o välja på, relativt billigt...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Classes har, sen så har nog biltema m.fl.

Borde ju rimligtvis gå att fixa på något bättre sätt än via en växelriktare, även om du är tvungen att stabilisera spänningarna endel.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Jag och en kopis ska bygga en mp3-spelare till hans bil. Vi ska bygga nätagget själva och har nästan alla delar, fattas bara induktanser och några scotchydioder. Vi kommer att köra ett AT moderkort så endast +/-12v , +/-5v och gnd är nödvändigt.
Kommer troligen också bygga slutsteg själva då man kan få ihop ett någorlunda kraftig steg med ett fåtal komponenter. Dock så kan strömförsörjningen vara lite knepigare att fixa eftersom jag inte har sett ringkärnetransformatorer med en primärspänning på 12v. Dock så blir det endå inte bra med en ringkärnetranformator då spänningen varierar så mycket. Har hittat ett schema på ett 300w switchat ps som nog blir bra

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Jag och en kopis ska bygga en mp3-spelare till hans bil. Vi ska bygga nätagget själva och har nästan alla delar, fattas bara induktanser och några scotchydioder. Vi kommer att köra ett AT moderkort så endast +/-12v , +/-5v och gnd är nödvändigt.

lycka till med den negativa spänningen.. de ingen lätt historia...

Ni missuppfattar ju killen lite... Han letar inte efter nån växelrikare som hälften tror... Han undrar om bilens elsystem håller sig till det värdet som Nätaggregatet behöver..

Jag skulle ta en multimeter.. köra lite, varva ut. osv.. och se hur spännigen ändras...

Permalänk
Medlem

strömförsörningsetet kan du köpa på komplett.se ochså om du vill slippa utomlandsorder och sånt. fasst det kostar 578 Kr där, så det blir nog billigare på itx store trots allt.

mds.se många coola skärmar. ljudia.se kanske har.

Permalänk
Medlem

Är det ett switchat ps för en bil så borde det klarar av 9-18 v eller något liknande

Sen så är det inte alls knepigt att fixa negativa spänningar maDa
. Sitter med regulatorena här just nu.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

kolla in www.koreamod.com där är det många som bygger in datorer i bilarna dock fattar man inte vad dom skriver men dom tar mycket bilder asiaterna

Permalänk
Medlem

hmm...om det funkar att köra agget på 12 volt från bilen då och jag hittar en "Mini-tv" med video-in så har jag juh en extremt enkel å smidig variant av bil-PC...där jag slipper transformatorer å fan å hans moster.
Det blir juh betydligt billigare om man klarar sig utan växelriktare!

Visa signatur

"Därför, om man rakar håret av mig, viker min styrka ifrån mig, så att jag bliver svag och är såsom alla andra människor" -Domarboken kap. 16
http://www.iskall.net

Permalänk
Medlem

Problemet med att plugga direkt in i elsystemet i en bil e ju att det kan ligga mellan typ 7-15v (om inte mer) vilket kan vara ohälsosamt så.. men det går säkert att fixxa

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Problemet med att plugga direkt in i elsystemet i en bil e ju att det kan ligga mellan typ 7-15v (om inte mer) vilket kan vara ohälsosamt så.. men det går säkert att fixxa

Det är sånt ett ps för en bil ska klara av. Bygger man ett switchat eller köper ett om det nu finns så klarar det av en varierad inspänning

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.