Tips på Linux distar motages varmt :)

Permalänk
Medlem

Tips på Linux distar motages varmt :)

Tja!

Ligger just nu i sängen på hotellrummet för att imorgon konsulta lite åt en kund i Danmark gällande IBM PureData.
Var på jag ligger å funderar på att pröva en annan Linux Dist på jobbdatorn, å tänkte, jag har fan ingen koll längre, bäst jag frågar några som kanske har tips å rekommendationer Givetvis här då på SweC

För jag är på tok för insnöad i REHL, men det beror på att jag har mycket konsult tid på IBM PureData produkten som kör REHL, å jag började mitt Linux äventyr med REHL å IBM PureData för 10 år sedan

kör Fedora Desktop på jobbdatorn idag, funkar bra å har de jag behöver, speciellt med Gnome´s Enterprice Connectivity funktion
Hemma kör jag lite Manjaro, dualboot på PCn hemma.

MEN!! jag snöar in på jobbrelaterade saker, så de som händer utanför min IBM bubbla har jag fruktansvärt dålig koll på.
Har ni några tips på Linux Dist:ar som är "nya å fräscha", intressanta, banbrytande? ja you name it

Gärna en motivering till varför ni tycker jag skall pröva Disten ni rekommenderar eller vad som utmärker Disten ni rekommenderar

Ubuntu gillar jag generellt inte, så den hoppar vi över

Med vänliga hälsningar från gammel gubben, som inte hänger med kiddsen längre

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Tja!

Ligger just nu i sängen på hotellrummet för att imorgon konsulta lite åt en kund i Danmark gällande IBM PureData.
Var på jag ligger å funderar på att pröva en annan Linux Dist på jobbdatorn, å tänkte, jag har fan ingen koll längre, bäst jag frågar några som kanske har tips å rekommendationer Givetvis här då på SweC

För jag är på tok för insnöad i REHL, men det beror på att jag har mycket konsult tid på IBM PureData produkten som kör REHL, å jag började mitt Linux äventyr med REHL å IBM PureData för 10 år sedan

kör Fedora Desktop på jobbdatorn idag, funkar bra å har de jag behöver, speciellt med Gnome´s Enterprice Connectivity funktion
Hemma kör jag lite Manjaro, dualboot på PCn hemma.

MEN!! jag snöar in på jobbrelaterade saker, så de som händer utanför min IBM bubbla har jag fruktansvärt dålig koll på.
Har ni några tips på Linux Dist:ar som är "nya å fräscha", intressanta, banbrytande? ja you name it

Gärna en motivering till varför ni tycker jag skall pröva Disten ni rekommenderar eller vad som utmärker Disten ni rekommenderar

Ubuntu gillar jag generellt inte, så den hoppar vi över

Med vänliga hälsningar från gammel gubben, som inte hänger med kiddsen längre

https://i.postimg.cc/nzdTRPBB/IBM-2020-02-09-215344.png

Eftersom du kör Manjaro på PC:n hemma, varför inte ta och köra Arch på jobbdatorn? Installationen går nog relativt smärtfritt om du följer Arch Wiki's installationsguide och därefter bör det inte vara några större svårigheter att fortsätta framåt då du har erfarenhet av Manjaro.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@WDac: Ubuntu gillar jag generellt inte, så den hoppar vi över

Vad är det du inte gillar?
Gnome eller?

Permalänk
Medlem

Arch eller Mint är väl de stora ’alternativa’ jag hör mest om nu för tiden, med en vanlig gammal debian kan man ju sätta upp precis som man vill om man har erfarenheten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WDac: Gentoo är kul att installera och konfigurera. Rekommenderar jag, det blev själv min "distro-stopper"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Elementary OS. Fast det är väl också ubuntu i grunden?
Annars finns ju Debian också som är den bästa disten av alla, men kanske för lik Ubuntu?
Finns ju Suse också, med sin kontrollpanel och btrfs-integration.
Om du gillar att hålla på och installera så kan jag varmt rekommendera Gentoo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FattarNiInte: Elementary OS. Fast det är väl också ubuntu i grunden?

Dvs. Debian då eller?

Permalänk
Medlem

Void, behövs inget annat. https://voidlinux.org/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den som är mest intressant for mig just nu är guix (uttalas geeks). Har en massa trevligheter, som att kunna rulla tillbaka saker om det skiter sig. Var en bra presentation om den på fosdem i år: https://fosdem.org/2020/schedule/event/guix/.

Finns även nixOS med liknande funktioner. Guix är baserat på nixOS

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Elementary OS. Fast det är väl också ubuntu i grunden?
Annars finns ju Debian också som är den bästa disten av alla, men kanske för lik Ubuntu?
Finns ju Suse också, med sin kontrollpanel och btrfs-integration.
Om du gillar att hålla på och installera så kan jag varmt rekommendera Gentoo.

Skickades från m.sweclockers.com

Av ren nyfikenhet, varför är Debian bäst?

Gillar personligen Netrunner men den gör nog ingenting bättre än manjaro

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Pop!_OS

Permalänk
Medlem

@R2B2: håller helt med! Bästa jag haft någonsin och då har man gått igenom en del distros!

Permalänk

Håller med om flera rekommendationer här. De distar jag personligen kör själv:

Pop_Os! på min Precision 5530 och min AMD 3900X. Grymt imponerad över hur bra Pop fungerar direkt ur lådan. Dock ingenting för den som *vill* pilla kan jag tycka.

Arcolinux/Bspwm kör jag på en gammal 6700K.

Manjaro/i3 kör jag på min gamla Dell XPS 13"

Void Linux kör jag på en gammal Thinkpad x230 och detta har blivit min favorit. Sjukt svag för Void Linux. Faller mer och mer för minimalistmemen och där passar Void in bra enligt mitt tycke.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Av ren nyfikenhet, varför är Debian bäst?

Gillar personligen Netrunner men den gör nog ingenting bättre än manjaro

Det stora förrådet. Typ allt finns. Stora delar översatt till svenska, inkl. infrastrukturen!
Apt med super ko-krafter!
3 "utgåvor", stable, testing samt unstable.
Stöds av min skrivare, vilket tex. Arch inte gör. Jag var tvungen att fulinstallera debian-paket på min Arch-installation för att få igång skrivaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

gentoo är svårast men bäst! Allt byggs lokalt, kan konfigureras och optimeras för hårdvaran och behöver aldrig installeras om, eftersom uppdateringar sker i små steg. Mitt huvudsystem på smådatorer och PC.

Arch-linux är också ett bra och inkrementellt system.

Ett icke Linux alternativ som är mycket omtyckt i proffsmiljöer: FreeBSD med nativt stöd för Z-filsystemet. Påminner om gentoo, men har sämre rutiner för underhåll. Kräver release-byten, vilka medför jobbig konfigurering. Ett försök av gentoo att distribuera FreeBSD rann tyvärr ut i sanden. Jag testade, men gav upp efter ett par år.

Permalänk
Medlem

@Irre: Det var ett starkt påstående

Du kan ju bygga lokalt på alla system så tycker inte det argumentet håller. Det är väl inga system idag som installeras om!

Nej jag tycker ditt argument är lite för tunnt för att Gentoo skulle vara bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

@Irre: Det var ett starkt påstående

Du kan ju bygga lokalt på alla system så tycker inte det argumentet håller. Det är väl inga system idag som installeras om!

Nej jag tycker ditt argument är lite för tunnt för att Gentoo skulle vara bäst

Fördelen är att jag förhoppningsvis slipper beroenden och "bloat"
Vill jag inte ha några gnome dependencies så deaktiverar jag det, har jag ingen printer, deaktiverar jag det i alla mina paket, globalt eller lokalt. Resultatet, ett så slimmat system som bara går. Om man nu, som jag, är lagd åt det hållet. Väldigt nimt. Jag har troll-koll på vad som är installerat och dess beroenden. Rekommenderas å det varmaste.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland:

Utvecklare slänger dock in dependencies för att det är just beroenden ..., Det är klart att vissa paket innehåller mer än vad de behöver men är ju inget som hindrar dig att göra motsvarande på debian. Förstår verkligen inte grejen.

Ska du installera något som kräver gnome spelar det liksom ingen roll hur mycket du inte vill ha det ...

Permalänk
Medlem

Så här gör jag som trivs i Debian, gör alltid netinstall & editerar apt conf för att installera
de pkt jag behöver för mitt ändamål,har alltid funkat bra för mig, då blir det inget "nerslask" ! De är är lätträknade de Os som lirar i samma klass som Debian Stable !

Sedan får alla naturligtvis göra som de finner bäst lämpat för dem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Någon måste ju gå emot strömmen, så here we go! Jag tycker inte att du (TS eller någon annan som kört valfri dist ett tag) ska byta dist, såvida du inte har god anledning att göra det.
Vad är det du (tror att du) saknar i aktuell dist?
Det är trots allt väldigt lite av vikt som skiljer de stora distributionerna åt för gemene man. Visst, olika pakethanterare, men alla gör samma sak och gör det (tillräckligt) bra. Olika desktopmiljöer för direkt deployment från start, visst, men det går oftast utmärkt att slänga in den du vill ha i valfri dist. Men visst, installerar du nya burkar så ofta att det spelar någon roll vad det skeppas med, ja då bör du automatisera det och då spelar det återigen ingen roll om det kommer default eller installeras separat.
Filosofier hit och dit, visst, men bryr man sig om det så har man troligen redan satt sig med den som passar bäst.

Det jag skulle argumentera för att det faktiskt spelar någon roll är hur kräsen man är med QA, och skiter man i det så kan man köra vad för blaj som helst. Bryr man sig om det å andra sidan, ja då finns det inte särskilt många alternativ kvar och TS behöver enligt utsago inte leta vidare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

@Irre: Det var ett starkt påstående

Du kan ju bygga lokalt på alla system så tycker inte det argumentet håller. Det är väl inga system idag som installeras om!

Nej jag tycker ditt argument är lite för tunnt för att Gentoo skulle vara bäst

Andra system byter release då och då. Det gör inte Gentoo (eller arch), men man behöver uppdatera ganska ofta, speciellt om man väljer "unstable". Väljer man "stable" så är det enklare. Systemet är extremt konfigurerbart för olika önskemål och hårdvaror. Ibland bygger jag om precis allt, vilket tar ca 1 dag på PC:n och långt över en vecka på RPi-1. Man kan optimera för specifik hårdvara om man vill, eller skapa distributioner för annan hårdvara än den egna.

Permalänk
Medlem

Testar det mesta fram och tillbaka, men återvänder alltid till Debian.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Andra system byter release då och då. Det gör inte Gentoo (eller arch), men man behöver uppdatera ganska ofta, speciellt om man väljer "unstable". Väljer man "stable" så är det enklare. Systemet är extremt konfigurerbart för olika önskemål och hårdvaror. Ibland bygger jag om precis allt, vilket tar ca 1 dag på PC:n och långt över en vecka på RPi-1. Man kan optimera för specifik hårdvara om man vill, eller skapa distributioner för annan hårdvara än den egna.

Det känns lite fel att kalla Gentoo Linux för en distribution, då det egentligen är upp till Stage 3, sedan gör jag resten. Finns någon stage 4 såg jag, men vet inget mer om den.
Binära paket finns för den lata

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det känns lite fel att kalla Gentoo Linux för en distribution, då det egentligen är upp till Stage 3, sedan gör jag resten. Finns någon stage 4 såg jag, men vet inget mer om den.
Binära paket finns för den lata

Rätt! Gentoo kallar sig själva för en meta-distribution. Men de har bra dokumentation hur man använder Gentoo för att installera och underhålla Linux på olika maskiner, från de allra minsta till stordatorer. De har forum som alltid är till hjälp om man kör fast https://forums.gentoo.org/
https://www.gentoo.org/get-started/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Rätt! Gentoo kallar sig själva för en meta-distribution. Men de har bra dokumentation hur man använder Gentoo för att installera och underhålla Linux på olika maskiner, från de allra minsta till stordatorer. De har forum som alltid är till hjälp om man kör fast https://forums.gentoo.org/
https://www.gentoo.org/get-started/

Bästa forumet

Jag kör ingen Desktop environment själv, utan klarar mig fint med en window manager bara. Resurssnålt. Base system låg väl på ett par 100 MB eller tre, minns inte exakt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Min favorit här är openSUSE här och Leap lämpar sig kanske bäst för servrar medans Tumbleweed funkar bra för Desktop. Men det finns gott om repos att lägga även för Leap om man vill köra nyare saker.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Många pratar varmt om Debian, vilket jag själv kör, men det finns inget officiellt forum. Det finns ett inofficiellt, men där sätter jag inte min fot längre. Maken till griniga och otrevliga gubbar får man leta efter. Det jag vill säga är att det inte bara beror på vilken dist man kör, det finns saker omkring som kan avgöra vilken dist man vill köra. Jag håller själv på att välja en ny dist dels på grund av avsaknad community, men också att vissa saker som jag vill använda inte längre fungerar. Det är äldre småsaker men jag vill ändå använda det.

Vet inte hur länge exakt jag har använt Debian, men det är mer än 10 år i alla fall och innan dess har det varit Kubuntu. (K)Ubuntu är inget alternativ då andra saker inte heller fungerar som jag använder. Jag testade Arch en liten tid emellan Kubuntu och Debian. Det var då något alltid gick sönder när man uppdaterade, men det kanske är fixat?

Jag känner mig vilsen i valet av dist. Jag vill inte ha något som bygger på något som bygger på något á la Linux Mint. Så kanske jag får välja Arch, men jag tycker det är mycket jobb att lära om, plus alla config-filer man måste hamra i med Arch. Får hoppas att TS hittar en dist han blir nöjd med. Själv söker jag vidare om jag inte väljer Arch.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Kör idag 7 VM med Debian. Har använt Debian till och från väldigt länge. Gjort några försök att hoppa på andra distar men slutar alltid med Debian.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Vet inte varför Ubuntu går bort?
Stor community och lätt att hitta svar på frågor.

Kört allehanda olika genom åren men då Ubuntu bara funkar nuförtiden om man kör LTS för mig. så kör jag det både på desktops och servrar.

Dock är varken linux eller dist religion eller känsloframkallande för mig.

Skickades från m.sweclockers.com