När märker man av sin CPU's prestanda? (styrka/svagheter).

Permalänk
Medlem

När märker man av sin CPU's prestanda? (styrka/svagheter).

Kort förklaring så ni förstår frågan bättre.
Om min hårddisk är för liten eller långsam så märker jag det för att laddningstiderna blir längre och det inte går att spara filer lika fort som vanligt.
Om min GPU flaskhalsar så får jag lägre bilduppdatering på mina skärmar eller exempelvis sämre färgåtergivning.
Men när i mitt dagliga användande bör jag märka att min CPU är för långsam?

Jag har flera olika datorer som jag jobbar med och jag har behövt uppgradera Diskar, Ram och GPU på samtliga flera gånger, men jag har aldrig varit med om att min processor har flaskhalsat.

Mina två datorer som jag jobbar mest med är från 2011 respektive 2014
Modell 1 Har en Bulldozer FX-4100 och modell två har en Xeon E3-1270v2
Ärligt talat så märker jag ingen skillnad mellan dessa två trots att modell två ska vara ca 70% bättre enligt UserBenchmark.

Ansvarig för inköp önskar att vi köper nytt snart för att det ser bra ut, men jag ser det inte som försvarbart ännu tyvärr

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Färgåtergivning ska inte bli sämre om grafikkortet flaskar vad jag känner till, man kan få sämre färger om man måste t.ex prioritera frekvens över färgdjup.

Om processorn flaskar eller är för långsam kan man se det genom att grafikkortet inte kan nå 100% belastning när man spelar eller att en rendering tar för lång tid eller datorn tar lång tid på sig att utföra en instruktion när man t.ex redigerar bilder.

Vad använder du dina datorer till? Beroende på vad som krävs på datorerna så kan det vara ingen skillnad alls eftersom det belastningen är inte tillräckligt tung för att urskilja processorerna men sätt bägge datorerna på att göra en rendering i cinebench så bör skillnaden träda fram.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Nej cpuer är så pass snabba idag och har varit ett bra tag, för vanligt användande är det ssd lagring som har snabbat upp livet i datorer. Ta vilken gammal häck till dator och sätt i en ssd så är den ju betydligt snabbare än när den var helt ny.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@Stan Carley:
Beror helt på vad du använder din dator till. Snabbt RAM-minne, GPU och hårddisk har länge varit viktigare faktorer än ren CPU-kraft om man exempelvis spelar spel (beroende på hur väloptimerat spelet är).

Jag håller på med bildredigering i Lightroom Classic och där känner jag hela tiden av att CPU:n inte mäktar med. Detsamma borde väl gälla all typ av rendering/process som inte främst är beroende av GPU:n?

Själv byter jag däremot hellre ut mjukvara än hårdvara och får i många fall bättre prestanda på det sättet.

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Kort förklaring så ni förstår frågan bättre.
Om min hårddisk är för liten eller långsam så märker jag det för att laddningstiderna blir längre och det inte går att spara filer lika fort som vanligt.
Om min GPU flaskhalsar så får jag lägre bilduppdatering på mina skärmar eller exempelvis sämre färgåtergivning.
Men när i mitt dagliga användande bör jag märka att min CPU är för långsam?

Jag har flera olika datorer som jag jobbar med och jag har behövt uppgradera Diskar, Ram och GPU på samtliga flera gånger, men jag har aldrig varit med om att min processor har flaskhalsat.

Mina två datorer som jag jobbar mest med är från 2011 respektive 2014
Modell 1 Har en Bulldozer FX-4100 och modell två har en Xeon E3-1270v2
Ärligt talat så märker jag ingen skillnad mellan dessa två trots att modell två ska vara ca 70% bättre enligt UserBenchmark.

Ansvarig för inköp önskar att vi köper nytt snart för att det ser bra ut, men jag ser det inte som försvarbart ännu tyvärr

Det beror helt på vad för användnings område du använder processorn, en bättre processor om vi tar i spel tillåter bättre grafikkort, om man har en dålig processor upstår en flaskhals, den hänger ej med att möta kravet av all information som skall hanteras.
T.ex. MMO's är CPU tunga då den behöver hålla koll på alla möjliga faktorer och där av kan inte hantera både GPU info och MMO:ets info.

Medans om du renderar/beräknar saker i som nämt ovan så kan du dra ner rejält på tiden som krävs för detta.(Kanske mer behövligt i arbete)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Vad använder du dina datorer till? Beroende på vad som krävs på datorerna så kan det vara ingen skillnad alls eftersom det belastningen är inte tillräckligt tung för att urskilja processorerna men sätt bägge datorerna på att göra en rendering i cinebench så bör skillnaden träda fram.

Det rör sig om olika former av bildhantering där målet är att avbilda något så exakt som möjligt. Så att flera personer ska kunna titta på samma produkt även om dom befinnersig på olika platser rent fysiskt.
Dator 1 sorteras filer för att dom ska ligga rätt och dator 2 bygger ihop dom.

Skrivet av Vzano:

Färgåtergivning ska inte bli sämre om grafikkortet flaskar vad jag känner till, man kan få sämre färger om man måste t.ex prioritera frekvens över färgdjup.

Jag tycker det är ganska stor skillnad på hur bra olika grafikkort är på att förstå vilka färger en bild har och vad som faktiskt ska visas på skärmen. Givetvis är det inget man lär märka på en väldigt "platt" bild men när man passerar typ 12 bit så börjar det bli märkbart och ökar det ganska rakt uppåt i samband med att djupet ökar.
Exempelvis nu är det ju ganska populärt med 48 bit och där skulle det bli väldigt svårt för ett äldre grafikkort att prestera speciellt bra

Skrivet av Vzano:

Om processorn flaskar eller är för långsam kan man se det genom att grafikkortet inte kan nå 100% belastning när man spelar eller att en rendering tar för lång tid eller datorn tar lång tid på sig att utföra en instruktion när man t.ex redigerar bilder.

Okej, då tolkar jag det som att båda mina processorer är bra nog fortfarande då jag inte upplever det

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag håller på med bildredigering i Lightroom Classic och där känner jag hela tiden av att CPU:n inte mäktar med. Detsamma borde väl gälla all typ av rendering/process som inte främst är beroende av GPU:n?

Nu jobbar jag inte med Adobes produkter så jag kanske har fel men är inte alla deras program väldigt dåligt optimerade för att kunna nyttja en dators hårdvara?
Dom gånger jag tvingas använda kommersiella program så tycker jag alltid att det känns som att man har lagt mer energi på form än på funktion, vilket är ganska irriterande.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Stan Carley:

Det rör sig om olika former av bildhantering där målet är att avbilda något så exakt som möjligt. Så att flera personer ska kunna titta på samma produkt även om dom befinnersig på olika platser rent fysiskt.
Dator 1 sorteras filer för att dom ska ligga rätt och dator 2 bygger ihop dom.

Jag tycker det är ganska stor skillnad på hur bra olika grafikkort är på att förstå vilka färger en bild har och vad som faktiskt ska visas på skärmen. Givetvis är det inget man lär märka på en väldigt "platt" bild men när man passerar typ 12 bit så börjar det bli märkbart och ökar det ganska rakt uppåt i samband med att djupet ökar.
Exempelvis nu är det ju ganska populärt med 48 bit och där skulle det bli väldigt svårt för ett äldre grafikkort att prestera speciellt bra

Okej, då tolkar jag det som att båda mina processorer är bra nog fortfarande då jag inte upplever det

Själv använder jag 10 bit när jag redigerar mina bilder i capture one, mitt 2060 klarar av att mata tillräckligt med data till mina skärmar genom daisy chaining men när jag var tvungen att koppla upp min surface pro 4 med integrerad grafik blev det mycket värre, även om jag använde bara en skärm. Ena skärmen (UP2716D) kör 10 (8bit + FRC) bit Adobe RGB och andra skärmen (U2515D) är 8 bit (6 bit + FRC) sRGB. Skulle dock behöva kalibrera om min UP2716D^^ Mina utskrifter blir för märka jämfört med när jag redigerar dem.

48 bit? Det är väl räknat över alla kanaler?

Skrivet av Stan Carley:

Nu jobbar jag inte med Adobes produkter så jag kanske har fel men är inte alla deras program väldigt dåligt optimerade för att kunna nyttja en dators hårdvara?
Dom gånger jag tvingas använda kommersiella program så tycker jag alltid att det känns som att man har lagt mer energi på form än på funktion, vilket är ganska irriterande.

Byte från LR till Capture one. LR slukar RAM otroligt snabbt, 16 GB räcker inte för LR men C1 behöver mycket mindre RAM när jag arbetar med ca 20-25MB RAW-filer och även större HDR/Panorama bilder.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Nu jobbar jag inte med Adobes produkter så jag kanske har fel men är inte alla deras program väldigt dåligt optimerade för att kunna nyttja en dators hårdvara?

Adobes program är lite av ett lotteri generellt, där jag just nu har haft mest lycka med Lightroom Classic 8.4.1 i deras nuvarande skepnad (minst buggigt för mig). Lightroom kan ta allt mellan 1GB - 3GB RAM för mig vid enbart uppstart beroende på version.

Håller med övriga att Capture One är betydligt effektivare program, men just Lightroom fungerar bäst i mitt arbetsflöde.

EDIT: Dubbelkollade version av Lightroom och såg även att just denna versionen tar 1,3GB RAM med en bild (16MP) inläst i developer-läget.

Permalänk
Medlem

Kan inte Lightroom använda GPU för vissa saker nuförtiden?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@Vzano: Känner att vi är väldigt Off topic nu
16-bit per kanal.
Använder ett storformatssystem från Schneider med ett digitalt bakstycke från Dalsa.

Permalänk
Medlem

Några scenarion som är rimliga för vanliga Svenssons. Killgissar lite på vissa, kan ha fel.

- VPN hastighet. För vissa(alla?) VPN så avkodar din processor den krypterade trafiken. Har du en för dålig processor så går också din internet hastighet ner.
- Mer iGPU men äldre processorer klarar inte av FullHD/4K video.
- Tunga och stora Excelark. Tror detta belastar processorn ganska tungt, vanligt inom ekonomi eller div kontorsarbeten.
- Redigering, bild och video. Bättre processor = snabbare
- Packa upp och ner vissa filer
- Kompilera (programmering)

Men nej, för väldigt många så klarar man sig bra på något gammalt. Skriver detta på min dator i vardagsrummet som har en 8 år gammal i3:a. Fungerar superbra till allt utom 4K video.