27GL850 byter inte ingång automatiskt, ska det vara så?

Permalänk
Medlem

27GL850 byter inte ingång automatiskt, ska det vara så?

Fick hem min nya skärm igår, verkar ha fått ett bra ex utan döda pixlar och med jämn IPS-glow som inte stör.

Det jag retar mig på är att skärmen inte kan byta input själv, jag vill kunna använda den till både dator och Nintendo switch.

Drömmen vore att den beter sig som min hdmi-switch jag haft hittills, där datorn var standardinput men så fort jag startar nintendot tar det över kontrollen av skärmen. Stängde jag ner nintendot bytte skärmen tillbaka till datorn.

Jag trodde att en skärm för nästan 6k skulle ha inställningar för en sån enkel sak, men LG:n är lika korkad som min 10år gamla tv och klagar på att input saknas så man måste byta via menyn.

Är automatisk byte av ingång en svårhittad funktion på datorskärmar idag? Det finns ju redan ett smalt utbud om man söker 27" med 2560x1440, IPS och gsync, så jag vill inte skicka tillbaka min GL850 om det inte finns ett vettigt alternativ med funktionen jag söker.

En extra fråga: När jag provade runt i lite spel igår med Gsync på ville skärmen oftast köra i dubbla frekvensen jämfört med FPSen, antar att det beror på att skärmen aktiverat LFC när mitt GTX 1060 inte orkar med. Dock verkar den ligga kvar i LFC rätt länge, låg ofta på 60FPS 120Hz när jag spelade. Är det normalt?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

@klirre: Kan testa om min fungerar lika efter jobbet, man jag tror inte att det är särskilt ovanligt att du måste byta källa manuellt på bildskärmar, har haft andra skärmar som fungerar så tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

@klirre: Kan testa om min fungerar lika efter jobbet, man jag tror inte att det är särskilt ovanligt att du måste byta källa manuellt på bildskärmar, har haft andra skärmar som fungerar så tidigare.

Det vore schysst om du vill prova, så det inte är fel på min skärm. Jag antar att jag får vänja mig, alternativt hitta en annan lösning för närvarande nintendot. Tänkte ha min nuvarande spelskärm (22" 1080p VA-panel) i porträttläge så den blir lite osmidig för nintendot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Min gör det inte iaf, har inte haft någon datorskärm som gjort det dock.

Permalänk

@klirre: Nu har jag testat att koppla in en konsol via HDMI och jag måste också byta ingång manuellt om jag vill växla mellan PC och konsolen, så det verkar tyvärr som att det är så här denna skärmen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Min gör det inte iaf, har inte haft någon datorskärm som gjort det dock.

Skrivet av Bacontree:

@klirre: Nu har jag testat att koppla in en konsol via HDMI och jag måste också byta ingång manuellt om jag vill växla mellan PC och konsolen, så det verkar tyvärr som att det är så här denna skärmen fungerar.

Ok, tack båda för att ni tog er tid att testa.

Jag får väl helt enkelt vänja mig vid att byta input mauellt igen :/

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850