Frågor om första försök till vattenkylning

Permalänk

Frågor om första försök till vattenkylning

Tänkte ge mig på att vattenkyla en 3990x processor. Chassit som kommer att användas är ett Define R6 från Fractal Design, tanken är att ha en 360 radiator i fronten och en tunnare 360 radiator i toppen.

Fastnade för kittet EK-KIT X360 från ekwb då det verkar vara ett enkelt sätt att få en bas att bygga ifrån.
( https://www.ekwb.com/shop/ek-kit-x360 )

Det som saknas i kittet är ju såklart ett block för threadripper och här kommer också första frågan. Skulle det vara några problem att ersätta CPU-blocket i kittet med en heatkiller IV PRO Pure Copper? ( https://shop.watercool.de/epages/WatercooleK.sf/secde8ee55af5... )

Funderade också på möjligheten att utöka loopen med en till 360 radiator från ekwb:s classic serie, är det något jag behöver tänka på här i form av pumpstyrka eller liknande? ( https://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-classic-se-360 )

Just nu ser alltså min shoppinglista ut som följande:
EK-kit X360
Heatkiller IV PRO pure copper
EK-CoolStream Classic SE 360 + fläktar
+några extra fittings, tubing och fästen.

Är det något jag missat eller några andra nybörjarmissar jag gjort? Är som sagt första försöket till en cutom loop så alla synpunkter mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver två 360 mm radiatorer om du endast ska kyla CPUn, känns overkill eller ska du kyla grafikkortet också?

Jag byggde precis min första custom loop i en R6a, körde på en 360 mm i fronten och en uppe i övre delen, EK-CoolStream PE 360, blev riktigt bra. Körde bara EK grejer basically men köpte grejer separat vilket blev rätt pyssligt så kan nog va smart att köra ett kit.

Jag körde Kylning av både CPU (Intel dock) och grafikkort dock plus raka PETG rör.

Permalänk
Medlem

En ensam 360 ska räcka för threadripper om du inte tänkt klocka massivt. Kan tänka mig att två ändå inte hjälper om du inte har ett block med dubbla kanaler eller något annat spännande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det stämmer bra att det endast är CPU som ska kylas. Det är ett ganska udda system som ska byggas för partikelberäkningar där arbetslasten ligger uteslutande på processorn. Optimalt vore alltså om kylningen klarade av att hålla samtliga kärnor i max boost under närmast 24/7 förhållanden.

När det gäller den andra radiatorn har jag således funderat utifrån två linjer (och det är mycket möjligt att båda av dessa är fel). Den ena är att kylningen klarar av att hålla CPU:n i schack och då kanske en extra radiator kan hålla nere fläkthastigheten något? Om kylningen inte klarar av belastningen så borde radiator nr 2 lägga till några timmar innan systemet slår i ett värmetak, dvs några extra timmar beräkningstid innan CPU:n throttlar?

Om något av dessa kan tänkas stämma så känns ca 1000:- för en extra radiator högst överkomligt sett till datorns totalpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixtberg:

Det stämmer bra att det endast är CPU som ska kylas. Det är ett ganska udda system som ska byggas för partikelberäkningar där arbetslasten ligger uteslutande på processorn. Optimalt vore alltså om kylningen klarade av att hålla samtliga kärnor i max boost under närmast 24/7 förhållanden.

När det gäller den andra radiatorn har jag således funderat utifrån två linjer (och det är mycket möjligt att båda av dessa är fel). Den ena är att kylningen klarar av att hålla CPU:n i schack och då kanske en extra radiator kan hålla nere fläkthastigheten något? Om kylningen inte klarar av belastningen så borde radiator nr 2 lägga till några timmar innan systemet slår i ett värmetak, dvs några extra timmar beräkningstid innan CPU:n throttlar?

Om något av dessa kan tänkas stämma så känns ca 1000:- för en extra radiator högst överkomligt sett till datorns totalpris.

För att få något vettigt ut ur två måste de parallellkopplas så båda får varmt vatten att kyla. Annars kyler bara den andra radiatorn det redan kylda vattnet vilket inte hjälper alls. Då är frågan om två pumpar är att föredra så man vet att båda får lika mycket vatten.

Att låsa upp PBO kommer låta turbon löpa fritt, men mer än det tror jag inte är värt att göra.

Fördelen med två pumpar är att kylningen inte heller stannar av att ena går sönder.

Kanske går att dela vatten tillräckligt lika utan två pumpar, men jag är inte helt säker

Skickades från m.sweclockers.com

Enkelt flödesschema:
Cpu+reservoar -> split -> två pumpar -> två radiatorer -> join -> tillbaka till början

En sak till:
Tänkte på monteringen i chassit. Den i toppen kommer ju andas gammal luft om den i fronten sätts som insug. Inte hela världen såklart, men du får fundera lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För att få något vettigt ut ur två måste de parallellkopplas så båda får varmt vatten att kyla. Annars kyler bara den andra radiatorn det redan kylda vattnet vilket inte hjälper alls. Då är frågan om två pumpar är att föredra så man vet att båda får lika mycket vatten.

Att låsa upp PBO kommer låta turbon löpa fritt, men mer än det tror jag inte är värt att göra.

Fördelen med två pumpar är att kylningen inte heller stannar av att ena går sönder.

Kanske går att dela vatten tillräckligt lika utan två pumpar, men jag är inte helt säker

Skickades från m.sweclockers.com

Enkelt flödesschema:
Cpu+reservoar -> split -> två pumpar -> två radiatorer -> join -> tillbaka till början

En sak till:
Tänkte på monteringen i chassit. Den i toppen kommer ju andas gammal luft om den i fronten sätts som insug. Inte hela världen såklart, men du får fundera lite

Jösses medbor, då du uppenbarligen inte har någon som helst koll på vattenkylning bör du inte yttra dig heller. Du har så många fel att det gör ont i ögonen att läsa. Försöker du vinna antal posts? Ser dig i varenda tråd.

Till TS, givetvis ska du köra två radiatorer om du har möjlighet till det, största anledningen är att du kan köra lägre hastighet på fläktarna och därmed få en lägre ljudnivå.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Jösses medbor, då du uppenbarligen inte har någon som helst koll på vattenkylning bör du inte yttra dig heller. Du har så många fel att det gör ont i ögonen att läsa. Försöker du vinna antal posts? Ser dig i varenda tråd.

Till TS, givetvis ska du köra två radiatorer om du har möjlighet till det, största anledningen är att du kan köra lägre hastighet på fläktarna och därmed få en lägre ljudnivå.

Tråden är två år gammal så tror TS har sitt svar.