Bahnhof eller Ownit 2020? (Telia Villa Fiber)

Permalänk
Medlem

Bahnhof eller Ownit 2020? (Telia Villa Fiber)

Har haft Bredband2 typ 8 månader och har haft lite problem med det så tänkte testa Bahnhof eller Ownit nu (även haft problem med slowdowns/ökad ping på kvällarna lite då och då)
Har Telia Villa Fiber.
250/250 som jag ska ha kostar 399:-/mån hos båda.

Jag har läst lite och undrar om någon här har koll (mailat Ownit men ej fått svar, Bahnhof har inte ens en support mail)

Routas all fiber trafik via Stockholm idag?
Bor i Skåne så det är ju lite konstigt att den ska upp dit först sen ner innan jag kommer ut.
Med BB2 så tror den jag är i Stockholm med geolocation ex alltid.

Läste något att Telia komiskt nog INTE kör någon sådan routing här på Sweclockers men vet ej om de stämmer eller ej idag (Var gammal tråd).

Detta med NAT444, läst att Bahnhof satte folk bakom detta innan men det gick att opta ut så man fick "egen" publik extern ip.
Hur ser detta ut med Ownit? Hittar inget om någon sådan opt out eller ändring.

Vilka hade ni valt idag egentligen sett till detta ovan eller generellt?
Integritet har de flesta så bra de kan idag så räknar inte med det.

Permalänk
Medlem

Jag har haft bahnhof i typ 12 år. Och har aldrig varit missnöjd med dom. Bor dock i lägenheten, men standarden borde vara densamma för villa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har haft Bredband2 typ 8 månader och har haft lite problem med det så tänkte testa Bahnhof eller Ownit nu (även haft problem med slowdowns/ökad ping på kvällarna lite då och då)
Har Telia Villa Fiber.
250/250 som jag ska ha kostar 399:-/mån hos båda.

Jag har läst lite och undrar om någon här har koll (mailat Ownit men ej fått svar, Bahnhof har inte ens en support mail)

Routas all fiber trafik via Stockholm idag?
Bor i Skåne så det är ju lite konstigt att den ska upp dit först sen ner innan jag kommer ut.
Med BB2 så tror den jag är i Stockholm med geolocation ex alltid.

Läste något att Telia komiskt nog INTE kör någon sådan routing här på Sweclockers men vet ej om de stämmer eller ej idag (Var gammal tråd).

Detta med NAT444, läst att Bahnhof satte folk bakom detta innan men det gick att opta ut så man fick "egen" publik extern ip.
Hur ser detta ut med Ownit? Hittar inget om någon sådan opt out eller ändring.

Vilka hade ni valt idag egentligen sett till detta ovan eller generellt?
Integritet har de flesta så bra de kan idag så räknar inte med det.

Vi hade Bahnhof i ca 1 år när vi fick fiber till våran lägenhet (singelhus med 4 lägenheter) och via telia öppen fiber. Har inget att klaga på. Pingen var Ok iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Vill du ha gamla hederliga Supportkanaler, typ ha en människa att ringa när saker och ting inte fungerar så välj Ownit. Jag kommer nog förmodligen byta ifrån Banhof till Ownit pga detta, har haft 2 större avbrott som varat i princip hela EM/Kväll sen jag fick Fiber i December, lite frustrerande när man inte har någon att ringa.

Permalänk
Medlem

Blir nog att testa Ownit.
Eftersom det varit lite strul med BB2 så vet jag ju inte om det är de eller något annat. Känns bättre o ha en bra support om det behöver felanmälas osv.

Och fick svar på NAT44 "Vi använder oss inte av CG-NAT/NAT444 och har heller inga planer på att implementera det i den närmaste framtiden"

Samt att all trafik inte går först till Stockholm.

Permalänk
Medlem

Haft Ownit 1000/1000 i snart fem år och är väldigt nöjd. Bra support de två gånger det har varit avbrott (bl.a. statusuppdatering via sms).

Permalänk
Medlem

Routing beror ju på vilket stamnät operatören har och vart nodpunkter med andra operatörer ligger. Vissa har nodpunkter på många ställen men inte alla. Står servern du ska kontakta på fel nät är det ganska troligt att det går via stockholm eller danmark/nerderländerna elelr vart nu koden är mellan de näten som behöver prata. Väldigt svårt att veta exakt för din situation och behov.

Oavsett vilket tror jag det betyder väldigt lite i praktiken. Jag tror malmö-stockholm har typ 4-5ms i fördröjning
Skickades från m.sweclockers.com