Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är dataingenjör en svår utbildning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Ingångslön direkt efter YH brukar ligga några tusen under vad en högskoleingenjör brukar få. Gick själv in på 30, men vet några andra i min klass som fick upp emot 33-34 i ingångslön. Jag sökte mig till ett konsultföretag så där brukar lönen vara lite lägre för juniora då man inte är så säljbar i början. (Men man får ganska varierade arbetsuppgifter så det är ganska positivt )

Nackdelen brukar vara att det kan vara svårt att få jobb utomlands, då de brukar lägga stor vikt vid en högskoleexamen.

I Sverige däremot så brukar utbildning inte spela så stor roll efter ett par års erfarenhet. Dock finns det alltid företag som bara vill ha ingenjörer då de arbetar med mer avancerade saker som kräver ganska djup förståelse för matematik och fysik etc.

Vad har utbildat dig till? Vad är maxlönen för karriären?
Jag har själv tänkt att flytta ifrån Sverige i framtiden, så YH kanske inte passar mig.
30 är väldigt bra, trodde det skulle vara runt 28 för yrkes utbildningar då. Vad brukar de flesta utbildningar inom YH ha för lön? Vad är det högsta lönen kan de få i sin karriär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Jag är inne på första året i civilingenjör i maskinteknik nu, och känner igen mig i det du beskriver om mattekurserna (och i att du själv beskriver dig som inte särskilt smart); jag har precis som dig aldrig haft det särskilt lätt för matten och därför bara knappt klarat mig över E-gränsen i matte 2 till 5 när jag läste dem. I mitt fall beror det på en ovana att plugga, och stora svårigheter att få mig själv att fortsätta när det är svårt och inte går som jag vill.

Jag har tvekat till och från länge, men har till slut kommit fram till att detta inte är något som jag borde (hur lockade det än är) hantera genom att undvika vad som är svårt (i.e byta utbildning, jobba några år), utan snarare ta min tid (kommer läsa om minst två mattekurser framöver som jag inte har klarat nu under ettan) för att komma över min ovilja att hantera svårigheterna. Jag tänker att det i längden ger mig mycket mer i livet att kunna det, snarare än om jag istället väljer en lättare utbildning.

TL;DR: I min mening är det värt att satsa på det som är svårt men intressant, jag tror att det skulle ge dig mer att lyckas med det än att bli bekväm och undvika det som tar emot. Ta dig den tid du behöver, gå på några föreläsningar om studieteknik, prata med studievägledare och/eller kurator när det inte går som det ska. Du klarar det tillslut!

Jag vet själv att jag kommer tröttna och ge upp. Jag är tyvärr inte en kämpe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Vad har utbildat dig till? Vad är maxlönen för karriären?

2 årig .NET-utbildning.

Maxlönen är väl i princip oändlig beror lite på vad jag satsar på, hehe. t.ex om jag startar eget så småning om.

Citat:

Jag har själv tänkt att flytta ifrån Sverige i framtiden, så YH kanske inte passar mig.
30 är väldigt bra, trodde det skulle vara runt 28 för yrkes utbildningar då. Vad brukar de flesta utbildningar inom YH ha för lön? Vad är det högsta lönen kan de få i sin karriär?

Beror helt på vad du utbildar dig till. Inom utveckling så är det ganska brett, så det är svårt att ge ett generellt svar.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Skönt och läsa att någon har varit i samma sits som mig. Du skrev Datavetenskap/Systemvetenskap, vilken av de har du studerat, eftersom det är två olika utbildningar. Kodning verkar vara lite roligt men att sitta 24/7 framför en svart skärm och koda, tror inte det skulle vara roligt. Vill variera lite. Systemvetare har inte så mycket kunskap och är oftast i möten och är typ en ledare och ser till att alla gör sitt jobb. Det känns inte som att jag passar in i den rollen, kan inte se mig en som ska leda ett arbete. Datavetenskap har jag faktiskt inte så mycket info om, får läsa mer om det. Och systemutvecklare kodar i princip 24/7 vilket inte är 100% min grej, är lite osäker på det yrket.

Det stämmer att datavetenskap och systemvetenskap är två skillda program. I mitt fall däremot läser jag en utbildning som inkluderar båda, dock mestadels systemvetenskap.

Du verkar ha fått fel bild av vad en systemvetare är skulle jag säga. Självklart finns det systemvetare som har ledarroller / chefsroller och sitter ofta i möten, det är inte unikt för just systemvetare och är inte det enda man kan jobba som. Snarare är systemvetare ett generellt namn för någon med kunskap inom systemvetenskap, inte titeln man har på jobbet. Som systemvetare kan man jobba i en mängd olika IT-yrken beroende på vad man vill inrikta sig mot, det är brett som sagt. Jag vet dock inte vad du menar med "Systemvetare har inte så mycket kunskap", tekniska kunskaper måste de ha för att kunna utföra sitt arbete.

Jag är inte helt insatt i enbart datavetenskap men det jag har sett är att utbildningarna oftast inriktar sig på utveckling, fördjupar sig mer i programmering jämfört med systemvetenskap och inkluderar något mer matematik (fast inte i närheten av vad en ingenjörsutbildning har).

Läs gärna mer om både systemvetenskap och datavetenskap. Om inte kodning lockar kanske det första du borde titta på är i så fall vilket IT-yrke som faktiskt intresserar dig - mycket möjligt att du gillar teknik och datorer men att IT inte är något du egentligen vill jobba med. Jag kan även nämna att koda kanske inte låter kul men det kan vara värt att prova på. Känner folk som inte gillade kodning alls under gymnasietiden men som idag jobbar som utvecklare.

Permalänk

I denna tråd så är dataingenjör en riktig svår utbildning. I den andra tråden kring arbetstider för utvecklare så är det riktigt slappt, det är så låga krav så att folk kan sitta och lata sig...

Min uppfattning är raka motsatsen. Vanlig datoringenjörsutbildning är inget som på något sätt är riktigt tufft, visst kräver det att man lägger ner tid. Men lägger man ner tiden, så är det ganska rakt fram. I slutet av de flesta kurser ska man skriva tentor, där man ofta har gamla tentor att utgå ifrån som man kan lära sig..

Så oj vad man saknar slappartiden när man läste dataingenjör, men oj vad man önskar att man ej slappade så mycket då, för arbetslivet är så mycket tuffare.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I denna tråd så är dataingenjör en riktig svår utbildning. I den andra tråden kring arbetstider för utvecklare så är det riktigt slappt, det är så låga krav så att folk kan sitta och lata sig...

Min uppfattning är raka motsatsen. Vanlig datoringenjörsutbildning är inget som på något sätt är riktigt tufft, visst kräver det att man lägger ner tid. Men lägger man ner tiden, så är det ganska rakt fram. I slutet av de flesta kurser ska man skriva tentor, där man ofta har gamla tentor att utgå ifrån som man kan lära sig..

Så oj vad man saknar slappartiden när man läste dataingenjör, men oj vad man önskar att man ej slappade så mycket då, för arbetslivet är så mycket tuffare.

Jag har inte alls sett vad du ser.

Tentor är överlag avsevärt mycket svårare och kräver mer detaljkunskaper än vad arbetslivet kräver. I arbetslivet blir du inte underkänd för att du inte klarar av att leverera: du blir på sin höjd omplacerad (vilket såklart är förnedrande, men ändå) och får sen göra enklare arbetsuppgifter tills du lärt dig. På en högskoleutbildning höjs hela tiden svårighetsgraden och mer krävs från dig, men i arbetslivet kan du utforma dina arbetsuppgifter efter din kompetens.

Just dataingenjör är inte den svåraste utbildningen, det stämmer. Men du kan glida igenom arbetslivet bra mycket lättare.

Det du säger om att man inte borde glida sig igenom utbildningen utan istället lägga tid på att faktiskt lära sig sakerna mer grundligt har du däremot helt rätt i - jag har mött många som ångrar att de "slackade" så mycket på utbildningen och att de därför inte lärde sig alls så mycket som man skulle kunna ha gjort.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Jag har inte alls sett vad du ser.

Tentor är överlag avsevärt mycket svårare och kräver mer detaljkunskaper än vad arbetslivet kräver. I arbetslivet blir du inte underkänd för att du inte klarar av att leverera: du blir på sin höjd omplacerad (vilket såklart är förnedrande, men ändå) och får sen göra enklare arbetsuppgifter tills du lärt dig. På en högskoleutbildning höjs hela tiden svårighetsgraden och mer krävs från dig, men i arbetslivet kan du utforma dina arbetsuppgifter efter din kompetens.

Just dataingenjör är inte den svåraste utbildningen, det stämmer. Men du kan glida igenom arbetslivet bra mycket lättare.

Det du säger om att man inte borde glida sig igenom utbildningen utan istället lägga tid på att faktiskt lära sig sakerna mer grundligt har du däremot helt rätt i - jag har mött många som ångrar att de "slackade" så mycket på utbildningen och att de därför inte lärde sig alls så mycket som man skulle kunna ha gjort.

Alla har vi olika erfarenheter. I högskolenivå ska man göra enkla labbuppgifter och tentor. I arbetslivet ska man göra arbetsuppgifter som man vanligtvis fakturerar en kund runt 170 000kr/månad. (1000kr/timma)
Ta en projektkurs på C nivå i 7,5hp. I skolan motivera för en examinator varför den är värd godkänd. I arbetslivet förklara för en kund varför den ska betala 300 000kr för det man gjorde.
Jag tycker då det i skolan är enklare. I skolan är man ibland 2st personer som gör projektet, detta ihop med lite hjälp av examinator och annat. I arbetslivet så hade detta kanske blivit 2* 300 000kr + 100 000kr för diverse hjälpt. Alltså 700 0000kr ska man motivera en kund att ens jobb är värt. Där jag vill påstår att de där projekten som vanliga dataingenjörer gör i skolan sällan för någon kund är värt dessa pengar.

*edit*
Jag räknade fel. Efter betygsinflationen 2008 är 1hp inte lika med 1 vecka som det var när det var poäng, nå resonemanget kvarstår.

Permalänk
Medlem

Pluggar själv just nu Civ.Ing Datateknik på KTH (första året), än så länge är det mycket matte, men det jobbiga är att hänga med snarare än att vara duktig.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Jag läser Kandidat i Datavetenskap, vi har bara två rena matematikkurser.
Kan rekommendera, du kommer jobba med mer eller mindre samma som
de som är rena Dataingenjörer.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag läser Kandidat i Datavetenskap, vi har bara två rena matematikkurser.
Kan rekommendera, du kommer jobba med mer eller mindre samma som
de som är rena Dataingenjörer.

Vad är det svåra med utbildningen? Vad ligger ingångslönen på? Vad får man som högst lön i karriären? Vilka roller har en datavetare?
Jag tror jag stryker dataingenjör och då har jag följande alternativ: Systemvetare, datavetare, software engineer, datasystemutvecklar programmet och systemutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Pluggar själv just nu Datateknik på KTH (första året), än så länge är det mycket matte, men det jobbiga är att hänga med snarare än att vara duktig.

Jag tror jag stryker dataingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Och jag är inte van att plugga mycket. Mitt gymnasium anses inte vara svår jämfört med de andra gymnasierna, men trots det hade jag det svårt.

Då kommer du att få problem med i stort sett alla högskole-/universitets-utbildningar.
Matematik och fysik är ett par av de ämnen som kräver minst mängd rent pluggande om man har talang för dem.
De flesta andra ämnen kräver att man läser och förstår rätt stora textmassor. Inte så svårt om man har bra studieteknik och vana att plugga, men har man inte det så kan det bli problematiskt.

De goda nyheterna är att studieteknik är något man kan lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Vad är det svåra med utbildningen? Vad ligger ingångslönen på? Vad får man som högst lön i karriären?

Du skall ut i arbetslivet närmare 50 år, hitta vad du brinner för istället för att jaga ingångslön. Lönen kommer om du hittar ditt "kall i livet" och kan utvecklas inom det området. Med lön som drivkraft är jag tyvärr rädd att du kommer fallera oavsett vilket område du ger dig in på.

Det svåraste, oavsett utbildning är att kämpa sig igenom tuffa och eventuellt tråkiga sträckor men komma ut på andra sidan med nya erfarenheter som man senare kan dra nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du skall ut i arbetslivet närmare 50 år, hitta vad du brinner för istället för att jaga ingångslön. Lönen kommer om du hittar ditt "kall i livet" och kan utvecklas inom det området. Med lön som drivkraft är jag tyvärr rädd att du kommer fallera oavsett vilket område du ger dig in på.

Det svåraste, oavsett utbildning är att kämpa sig igenom tuffa och eventuellt tråkiga sträckor men komma ut på andra sidan med nya erfarenheter som man senare kan dra nytta av.

Jag har såklart rätt o kräva bra lön. Jag har inte sagt att lön är viktigast, men den är ändå viktig. För mig är intresse viktigast och sen kommer de andra delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Då kommer du att få problem med i stort sett alla högskole-/universitets-utbildningar.
Matematik och fysik är ett par av de ämnen som kräver minst mängd rent pluggande om man har talang för dem.
De flesta andra ämnen kräver att man läser och förstår rätt stora textmassor. Inte så svårt om man har bra studieteknik och vana att plugga, men har man inte det så kan det bli problematiskt.

De goda nyheterna är att studieteknik är något man kan lära sig.

Det finns säkert utbildningar med basic matte så jag har inte problem att lära mig basic matematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det går ju också att läsa en högskoleingenjör, då brukar man kunna komma undan med ca 5 matematikkurser endast. Jag tror du kommer klara dig galant så länge du är intresserad av resterande ämnen, på riktigt. Att påstå att man är intresserad av teknik och datorer är väldigt brett. Om du vill bli ingenjör inom datateknik så bör (måste) du vara intresserad av programmering.

Sen om du nu kommer in och misslyckas, eller inte gillar utbildningen så är det värsta som händer att du droppar ut efter ett halvår. Det ingår.

5 kurser?!?

Jag kom undan med 2st 7,5hp kurs. En analys och en linjär algebra.

EDIT: När jag tänkter till så räknades prepp-matten som en kurs så 3.5hp till där.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@momme99: Kika på mitt gamla program: Högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik/ medicinsk teknik

https://www.umu.se/utbildning/program/hogskoleingenjorsprogra...

Du väljer år två om du vill gå mot data/elektronik/medicin/systemutvecklare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

5 kurser?!?

Jag kom undan med 2st 7,5hp kurs. En analys och en linjär algebra.

Jag kollade bara snabbt på KTH, jag vet inte hur övriga lärosäten lägger kraft på matematik. Jag förutsatte att inte någon vettig utbildning hade mindre än 4-6 för en ingenjörsutbildning på tre år. Jag vet dock att det varierar en del mellan de olika civilingenjörsprogrammen på de största lärosätena i sverige.

Från högskoleingejör, KTH, datateknik:

2020 i flemingsberg är:
HF1006 Linjär algebra och analys (10hp)
CM1000 Diskret matematik (8hp)
HF1012 Matematisk statistik (6hp)
samt introkurs (1.5hp)

2020 i kista:
IX1307 Problemlösning i matematik
IX1304 Matematik, analys
IX1303 Algebra och geometri
IX1500 Diskret matematik
IX1501 Matematisk statistik

(med risk att jag missat någon kurs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag kollade bara snabbt på KTH, jag vet inte hur övriga lärosäten lägger kraft på matematik. Jag förutsatte att inte någon vettig utbildning hade mindre än 4-6 för en ingenjörsutbildning på tre år. Jag vet dock att det varierar en del mellan de olika civilingenjörsprogrammen på de största lärosätena i sverige.

Från högskoleingejör, KTH, datateknik:

2020 i flemingsberg är:
HF1006 Linjär algebra och analys (10hp)
CM1000 Diskret matematik (8hp)
HF1012 Matematisk statistik (6hp)
samt introkurs (1.5hp)

2020 i kista:
IX1307 Problemlösning i matematik
IX1304 Matematik, analys
IX1303 Algebra och geometri
IX1500 Diskret matematik
IX1501 Matematisk statistik

(med risk att jag missat någon kurs)

Kanske är mera matte i renodlade Datorteknik program men alla UMU högskoleingenjör program har bara två kurser i mattematik.

Läser du civilingenjör så är det nog minst 5st kurser på UMU.

EDIT: Så här 8år efter examen kan jag säga att jag aldrig behövt mera matte än gymnasiet. Men jag håller inte på med mjukvara eller programmering om dagarna. För mig hade det vara mera värdefullt att stryka en mattekurs och haft en kurs i CE och Standarder.

Aldrig fel att läsa mera matte men beroende på jobb man får sedan så är det kunskap man kanske aldrig får använda.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vi har 4st mattekurser. Linjär, diskret, envariabel och transformer. Flervariabelanalys som tillval. 3årig utbildning.

Permalänk
Medlem

Tror vi har 7 på de tre första åren på Civ.Ing Data KTH. Första året är Num Analyis, Linjär, Diskret matematik baskurs, Envariabelanalys. Andra året är Flervariabel, Sannolikhet och Statistik. Tredje året är Diskret matematik fortsättning.

Dock så inkräktar matematiken i många kurser, Algoritmer och Datastrukturer (Ettan & Trean) innehåller Matematik, speciellt den i trean. Logik kursen i tvåan är i princip en ren mattekurs, men räknas som en Datalog kurs.

Matten bör dock inte ses skrämmande om man gillar programmering, anledningen man läser dem är för att öppna upp dörrarna senare vad jag förstått, Maskinlärning kräver till exempel en hel del bra kunskap om Sannolikhet & Linjär algebra.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kanske är mera matte i renodlade Datorteknik program men alla UMU högskoleingenjör program har bara två kurser i mattematik.

Läser du civilingenjör så är det nog minst 5st kurser på UMU.

EDIT: Så här 8år efter examen kan jag säga att jag aldrig behövt mera matte än gymnasiet. Men jag håller inte på med mjukvara eller programmering om dagarna. För mig hade det vara mera värdefullt att stryka en mattekurs och haft en kurs i CE och Standarder.

Aldrig fel att läsa mera matte men beroende på jobb man får sedan så är det kunskap man kanske aldrig får använda.

Jag hoppas att du förstår att jag knappast kollade igenom alla universitet, sen så har iaf inte umu någon utbildning 2020 inom högskoleingejör, datateknik. Deras kombo-program: "Högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik/ medicinsk teknik", är knappast repesentivt för datatekniksutbildningar för högskoleingenjörer.

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Nej det förstår jag :). Min poäng var bara att visa att det finns program där man inte behöver lika läsa lika mycket matte men ändå få en utbildning inom det TS vill.

Sedan finns det kurser i mitt gamla program som inte är mattekurser men 90% mattematik ändå. Exempelvis Styr & Reglerteknik och Digital signalteknik.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeHimself:

Jaha? Inte för att vara dryg, men jag förstår inte riktigt vad det har med tråden att göra

Inte jag heller, skrev det för att det var exakt tvärtom om du förstår mig

Permalänk

De ändrar om utbildningarna hela tiden. Men är det inte 4 kurser (30hp) matematik kravet för teknologie kandidatexamen? Så man kan plocka ut sin ingenjörsexamen utan det, men ej sin teknologie kandidatexamen.

Sedan livet är hårt, vill man jobba inom ett område där folk ofta på fritiden studerar området så bör man göra detsamma om man ej är lättlärd. Utbildningarnas nivå är anpassade efter studenternas förutsättningar. Beroende på var man läser så kan man bli dataingenjör utan att anstränga sig så mycket.
Liksom civilingenjör i datateknik på KTH och Chalmers är lite svårare än vanliga dataingenjör hos Leif och Billys högskola skola på Sörbäcken.

Jag tycker många överreagerar på svårigheten på skolan. Ofta är det stora klasser som läser exakt samma sak, de har exakt samma övningsuppgifter och labbar. Ofta är kursen de läser vid sidan av densamma. Studenterna har ofta inget större vid sidan av som barn och jobb.
Ni är då bland mängder av personer som i princip jobbar med samma saker, där nivån är satt att den ska vara hög "men ändå alla ska med".

Så är man normalbegåvad inom matematik och engelska och lite grundläggande datorteknik så fixar man sig en vanlig dataingenjörsutbildning på en mindre högskola utan allt för hård ansträngning.

Proven på högskolan är oftast på typen, läs dessa sidor i denna bok. Frågor kan även komma från lektioner och labbar. Proven är ofta tentor som en lärare med dålig fantasi har skrivit, har man 10st gamla tentor med lösningsförslag och kan dessa så klarar man de flesta kurser.

När man efter några år arbete vill certifiera sig inom områden. Ja då är det en helt annan nivå på proven. Där det enda man har är rekommendation av böcker, där man inte ens om man kan precis allt som står i dessa böcker i närheten kommer upp till godkänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Jag vet själv att jag kommer tröttna och ge upp. Jag är tyvärr inte en kämpe.

Den där inställningen kommer göra alla utbildningar svåra om du inte hittar något som vänder din motivation väldigt snabbt inom det du läser.

Läser fjärde året civ.ing datateknik och visst finns det kurser som är svårare än andra men jag tycker verkligen det handlar om att göra arbetet och lägga den tid som krävs snarare än att vara ”smart”. Genomgående av de jag pluggat med genom åren som har hoppat av och jag själv hoppade av Tekniks Fysik för att byta till datateknik gjorde det av anledningar så som att de inte var så intresserade av det de läste så det var inte värt att lägga tiden det krävs eller de Kom på vad de faktiskt var intresserade av när de läste.

Men det brukar ju vara ganska mycket öppna hus och mässor osv på universitet/högskolor/YH utbildningar osv gå dit, prata med dem som läser och kanske boka tid hos en yrkesvägledare?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Jag vet själv att jag kommer tröttna och ge upp. Jag är tyvärr inte en kämpe.

Det är det där tänket som drar ner dig. Tror du att det faktum att du inte är en kämpe nu stoppar dig från att någonsin bli det? Sånt är inte förutbestämt utan inlärt, och du har möjlighet att ändra det bara du ger dig själv förutsättningarna. Ta tillvara på saker som att plugga tillsammans med andra, till exempel (har varit superviktigt för mig, annars vet jag att jag har lätt för att släppa saker som är svåra istället för att jobba igenom dem).

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: KTH verkar ha krav på 25HP "matematiska-naturvetenskapliga ämnen" för högskoleingenjör examen. Kandidatexamen har exakt samma krav på KTH.

https://intra.kth.se/polopoly_fs/1.661166.1565005590!/Lokal%2...

Jämför man med chalmers så är kravet 15HP för högskoleingenjör examen. .

https://student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/examen/...

Detta är Kraven för att ta en examen och kan skilja sig från vad som faktiskt är inbakats i ett program. Men då kan man välja bort dom även om det inte är direkt angivet.

Står ofta något i stil med "Programspecifika utbildningsmål och obligatoriska moment finns i utbildningsplanen som fastställs
av utbildningsområdesledaren."
men det måste man dubbelkolla lokalt vad som gäller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

@lillaankan_i_dammen: KTH verkar ha krav på 25HP "matematiska-naturvetenskapliga ämnen" för högskoleingenjör examen. Kandidatexamen har exakt samma krav på KTH.

https://intra.kth.se/polopoly_fs/1.661166.1565005590!/Lokal%2...

Jämför man med chalmers så är kravet 15HP för högskoleingenjör examen. .

https://student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/examen/...

Detta är Kraven för att ta en examen och kan skilja sig från vad som faktiskt är inbakats i ett program. Men då kan man välja bort dom även om det inte är direkt angivet.

Står ofta något i stil med "Programspecifika utbildningsmål och obligatoriska moment finns i utbildningsplanen som fastställs
av utbildningsområdesledaren."
men det måste man dubbelkolla lokalt vad som gäller.

Ok, de har sänkt kraven om jag inte missminner mig.
I vilket fall trixade visa högskolor förr med som var en mattekurs eller elkurs .
Ta transformer, där visa satt med en elkretsanalys-bok och använde transformer för att räkna ut olika saker. Är det då en elkurs eller matematikkurs? För att komma upp i 20 hp matematik så fick kursen räknas som en matematikkurs.

Angående mängden matematik så är huvudproblemet att ju mer matematik man läser på en 180hp utbildning, ju mindre hp har man kvar att läsa annat.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Absolut. Tror stora skillnaden lite är att 90% av "ny matte" kommer från mattekurserna och sedan används kunskapen i andra kurser. Mattematik utan praktiska tillämpningar känns lite onödigt i alla program förutom kanske Teknisk Fysik.

Vi hade faktiskt ett kapitel i våran Linjär algebra bok där man bara hade räkneexempel baserad på problem från riktiga världen. Ämnen varierade från Mekanik/elektronik/datorteknik och mera. Känns nästa som man ska trycka hårdare på hur man använder mattematiken än att sitta lösa uppgift efter uppgift i en bok. Tror det ger mera för att höja kunskaps nivån hos studenterna än bara mera matte. Då blir det något man pluggar in och helt glömt bort om 2 månader.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro