Permalänk
Hedersmedlem

Har funderat på att göra en större extraamortering för att komma ner till 70% belåningsgrad för att sen kunna amortera mindre och spara mer när månadskostnaden sjunker. Är det vettigast att göra detta i samband med att det är dags att binda om lånen eller är det bättre att göra det så fort pengarna finns tillgängliga?

Eller ska man kasta de pengarna på något roligare?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har funderat på att göra en större extraamortering för att komma ner till 70% belåningsgrad för att sen kunna amortera mindre och spara mer när månadskostnaden sjunker. Är det vettigast att göra detta i samband med att det är dags att binda om lånen eller är det bättre att göra det så fort pengarna finns tillgängliga?

Om man har 3-månadersränta (rörlig ränta) kan man i regel extra-amortera när som helst, har man bundna lån får man vänta till lösendagen om man inte vill betala ränteskillnadsersättning. Dock är det inte alla banker som går med på att sänka amorteringen mitt i en villkorsperiod så det bästa är att fråga din bank. Om de säger ok och du har pengarna det jag ingen anledning att vänta.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Man kan se att extraamorteringen är som ett sparande. Nu när börsen är volatil och om du inte har något annat att investera i så är det inte fel att amortera mer för att komma ned i belåningsgrad. Du blir ju mer attraktiv för bankerna och du kan få access till Stabelo och andra bolånegivare som ofta har en gräns på 70% för att få ta lån hos dem.

Själv så har jag väntat på det här läget för att kunna köpa in mig lite på börsen för en billigare peng. Räntorna tror jag kommer bli låga i några år. Skakar det till så blir det köpläge. Det beror på hur du är som person helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Man kan se att extraamorteringen är som ett sparande. Nu när börsen är volatil och om du inte har något annat att investera i så är det inte fel att amortera mer för att komma ned i belåningsgrad. Du blir ju mer attraktiv för bankerna och du kan få access till Stabelo och andra bolånegivare som ofta har en gräns på 70% för att få ta lån hos dem.

Själv så har jag väntat på det här läget för att kunna köpa in mig lite på börsen för en billigare peng. Räntorna tror jag kommer bli låga i några år. Skakar det till så blir det köpläge. Det beror på hur du är som person helt enkelt.

Målsättningen på lång sikt är att kunna få ner lånet under 50% eller betala av det fullt ut men mycket hänger ju på hur ekonomin i såväl världen som privatekenomin kommer att se ut.

En tanke jag har nu är att ta högen med pengar och betala av lånet på bilen samt få ner huset till 70%. Det som vi inte betalar i amortering och ränta sen lägger vi på sparande (fonder) istället eller använder när det behövs för att inkomsterna inte räcker till.

Buffert för det mesta som kan tänkas hända finns redan och jag ser ingen anledning att fylla på den ytterligare i dagsläget.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Om man har 3-månadersränta (rörlig ränta) kan man i regel extra-amortera när som helst, har man bundna lån får man vänta till lösendagen om man inte vill betala ränteskillnadsersättning. Dock är det inte alla banker som går med på att sänka amorteringen mitt i en villkorsperiod så det bästa är att fråga din bank. Om de säger ok och du har pengarna det jag ingen anledning att vänta.

Bindningstiden går ut om några månader så om det inte slår igenom direkt är ingen fara.

Har ett lån med rörlig ränta och ett med fast ränta så det borde inte vara något problem att skicka in det som behövs. Får ringa dem under veckan och höra vad de säger.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Målsättningen på lång sikt är att kunna få ner lånet under 50% eller betala av det fullt ut men mycket hänger ju på hur ekonomin i såväl världen som privatekenomin kommer att se ut.

En tanke jag har nu är att ta högen med pengar och betala av lånet på bilen samt få ner huset till 70%. Det som vi inte betalar i amortering och ränta sen lägger vi på sparande (fonder) istället eller använder när det behövs för att inkomsterna inte räcker till.

Buffert för det mesta som kan tänkas hända finns redan och jag ser ingen anledning att fylla på den ytterligare i dagsläget.

En grej som du bör tänka på att hur din ekonomi kommer se ut om du betalar klart huset. När du är pensionär och du vill ha en guldkant i tillvaron så ska du absolut inte ta "seniorlån", för de har hög ränta (runt 4-5%). Om du har tight ekonomi så är det bättre att ha pengarna i handen eller i mer lättillgängliga tillgångar. Jag var helt övertygad att vi inte skulle ha några lån och betala av radhuset innan jag gick i pension. Nu är jag inte lika säker. Långsiktigt ger börsen 6-7% per år justerat efter inflation. Dina pengar jobbar bättre där, istället för att ha dem i huset, men man vill ju sova gott om natten också.

Skrivet av OSkar000:

Bindningstiden går ut om några månader så om det inte slår igenom direkt är ingen fara.

Har ett lån med rörlig ränta och ett med fast ränta så det borde inte vara något problem att skicka in det som behövs. Får ringa dem under veckan och höra vad de säger.

Bara mata in i den delen med rörlig ränta. Det som händer är ju att det lånet kommer att bli lägre än det andra om de är lika stora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

En grej som du bör tänka på att hur din ekonomi kommer se ut om du betalar klart huset. När du är pensionär och du vill ha en guldkant i tillvaron så ska du absolut inte ta "seniorlån", för de har hög ränta (runt 4-5%). Om du har tight ekonomi så är det bättre att ha pengarna i handen eller i mer lättillgängliga tillgångar. Jag var helt övertygad att vi inte skulle ha några lån och betala av radhuset innan jag gick i pension. Nu är jag inte lika säker. Långsiktigt ger börsen 6-7% per år justerat efter inflation. Dina pengar jobbar bättre där, istället för att ha dem i huset, men man vill ju sova gott om natten också.

Bara mata in i den delen med rörlig ränta. Det som händer är ju att det lånet kommer att bli lägre än det andra om de är lika stora.

Vettiga tankar, det är ungefär detsamma jag har kommit fram till när jag har resonerat.

Pension är nånstans 25 år framåt, minst. Sen kan mycket hända på vägen med både upp och nedgångar på börsen samt förändringar i privatekonomin och hur räntan går upp och ner.

Det finns som jag ser det två sätt att kunna ha det bra ekonomiskt som pensionär, antingen har man väldigt låga utgifter vilket det blir med avbetalt hus eller så har man en hög pengar att knapra på för att kunna ha kul. Alternativt ett mellanting med både låga utgifter och pengar på hög.

Nuvarande lånekostnad med 2% amortering är straxt under 5000kr per månad på huset. Avbetalt på en evighet och lite till...

Visa signatur

Permalänk

Pengar på hög ger efter bara några år snabbt tusenlappar i månaden i avkastning. Tusenlappar som snabbt överstiger skillnaderna i ränta av att du amorterar en extra miljon på lägenheten eller huset.

När du väl dör finns det inget värde i att ha ett avbetalt hus. Det är hundratusentals eller miljontals kronor lagt som du skulle kunna lagt på att ha roligare under livet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag är nog en rätt tråkig person för jag sover bättre om nätterna om jag vet att mitt bolån är lägre i morgon än idag. Jag brukade i regel amortera runt 5000kr per månad och extraamortera runt 100k per år. Men nu efter jag slutade jobba som IT-chef för ett medelstort företag med hög lön och nu driver egen firma så är verkligen förutsättningarna inte de samma längre. Men om 1-2 år så kanske min egna firma rullar på lite bättre och man kan ta ut en normal lön (mer än 20k iallafall) så ska jag iallafall sätta igång att amortera lite bättre igen. Antingen de eller så får jag lägga ner min satsning på köra eget. Men de hade varit jävligt tråkigt och de hoppas jag de inte behöver landa i.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Random-person:

Pengar på hög ger efter bara några år snabbt tusenlappar i månaden i avkastning. Tusenlappar som snabbt överstiger skillnaderna i ränta av att du amorterar en extra miljon på lägenheten eller huset.

När du väl dör finns det inget värde i att ha ett avbetalt hus. Det är hundratusentals eller miljontals kronor lagt som du skulle kunna lagt på att ha roligare under livet.

Det som saknas för att komma ner i 70% är i dagsläget en bit under 200k och det skulle ge nånstans runt 1700kr att stoppa in i sparande. Blir det mer pengar över nån gång framöver så får ett nytt mål var att komma ner till 60% och lunna lägga lånet hos exempelvis Avanza om inte banken ger jättebra ränta.

Resonemanget kring bilen är att betalar jag den som en klump nu så frigör det en hel del pengar varje månad som går att stoppa in i sparandet eller göra andra saker för. Dessutom är jag lite småsur på att de höjt räntan samt tar ut aviseringsavgift trots att det går via kivra. I sammanhanget är det en småpengar men ändå sånt som är tråkigt att betala...

Sen finns det nån form av trygghetsönskan att veta att allt är betalt och att kunna klara sig med ganska små inkomster på längre sikt. Ett betalt hus med inte så stort underhållsbehov är billigt att bo i som det fungerar idag med skatter och avgifter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är ett realistiskt mål att ha som ränta efter man går in på möte med banken nästa vecka?

Bakgrund: Vi har köpt ett hus från 70 talet, skalet är i bra skick med endast småsaker att göra. Invändigt finns där mer att göra dock. Vi fick sålt vår lägenhet till ett lite bättre pris än väntat. Detta har gjort att vi kommer ha ca 300 000 kr över efter att kontantinsatsen är betalad på huset och vinstskatten är betald. Har redan pratat lite lätt med vår kontakt på banken som tycker vi ska fixa huset istället för att sänka lånet. Kommer alltså ligga på 85% belåningsgrad.
Vad ska man sikta in sig på, har 1,5% ränta på mitt lån idag men där har jag endast 50% belåningsgrad ungefär.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Inaktiv

Binder du ett år på Danske Bank och nån av er har SACO/TCO så får du 1,29%. En hel del bolåneföretag har 70% som gräns för att låna ut. 85% belåningsgrad är svår att få en bra deal eftersom risken är högre.

Permalänk
Medlem

@Subzero299: Det beror på så mycket. Din lön, har du tjänstepension där, god kontakt med din banktjänsteman, hur lång bindningstid?

Permalänk
Inaktiv

Min bostadsrätt är värd 3 gånger mer en de jag har i lån så jag ser ingen vits i att amortera på mina lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Min bostadsrätt är värd 3 gånger mer en de jag har i lån så jag ser ingen vits i att amortera på mina lån.

Förutom att du betalar ränta på de lånade pengarna oavsett om din bostad är värd 100x mer.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

Förutom att du betalar ränta på de lånade pengarna oavsett om din bostad är värd 100x mer.

Bor ändå gratis, inbetald månadskostnad samt ränta på lån är fortfarande lägre en totala värdet på lgh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Bor ändå gratis, inbetald månadskostnad samt ränta på lån är fortfarande lägre en totala värdet på lgh.

Då bor alla gratis, månadskostnad och ränta är en lägre summa än värdet på typ alla bostäder.
Men räkna hur du vill. Du betalar ränta varje månad och det är pengar du aldrig får tillbaka.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

Då bor alla gratis, månadskostnad och ränta är en lägre summa än värdet på typ alla bostäder.
Men räkna hur du vill. Du betalar ränta varje månad och det är pengar du aldrig får tillbaka.

Så länge de jag betalar in inte blir högre en de jag får den dagen jag säljer.
För att förklara vad jag menar........

Jag köpte min lgh för 175.000 och idag är värdet mer en 1.2 miljoner, jag har hitintills efter 18 år betalt 691 tusen i månadskostnad och då är all ränta inräknad för de lån jag har på lgh och skulle jag sälja nu så får jag mer pengar tillbaka en de jag totalt betalt in under 18 år och då har jag med andra ord bott gratis.

Skulle jag sälja idag så skulle jag efter de att jag betalt skatt på den vinst jag gjort och förutsatt att jag får ungefär vad liknande lgh har sålts för och jag löser ut de lån jag har så har jag ungefär samma summa över som jag har betalt under den tiden jag bott här, men de kan även bli mer vem vet, priserna har varierat mellan 1,2 miljoner och enda upp till 1,5 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Tycker han räknar helt rätt. Om priset vid en försäljning av hans bostad kommer ge mer pengar än inköpspriset (släng på 4% ränta y-o-y också på de pengarna han stoppade in, eftersom han hade kunnat få det i fonder eller liknande) plus totala inbetalda månadshyran plus räntan på lånet, så har han med andra ord bott gratis och till och med gjort en vinst på att bo där.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem

Tyck vad ni vill men ränta är en kostnad. Skulle lånet vara betalt skulle han inte ha någon ränta att betala och mer pengar över varje månad som alla skulle kunna investeras och ge ännu bättre avkastning. Och eftersom lägenheten stiger i pris hade han tjänat pengar på att bo där istället för att bara bo gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man får räkna hur man vill, enda jag inte riktigt förstår är varför man fortfarande har lån på bostaden om inköpspriset bara var 175 000kr och man har bott där i 18 år. Kostnaden blir ändå bara 3 199kr per månad i dagens valuta så... hur man än ser det är det väldigt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Tycker han räknar helt rätt. Om priset vid en försäljning av hans bostad kommer ge mer pengar än inköpspriset (släng på 4% ränta y-o-y också på de pengarna han stoppade in, eftersom han hade kunnat få det i fonder eller liknande) plus totala inbetalda månadshyran plus räntan på lånet, så har han med andra ord bott gratis och till och med gjort en vinst på att bo där.

Det är bara det som är problemet. OM han säljer och OM rätt köpare håller med om det UPPSKATTADE värdet på bostaden stämmer överens med vad personen är beredd att betala DÅ har han gjort en vinst. Hittills har han inte gjort någon vinst eller förlust alls.

Det knepiga är just när man använder sin bostad som investering. Att man ofta behöver en ny när man ska realisera sitt kapital. dvs han behöver köpa en ny bostad som antagligen också har gått upp 300%.

Betala av lånet eller investera överblivet kapital (som skulle gått till amortering). Se för böveln till att INTE konsumera upp pengarna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Varför bara "skänka" pengar till banken? För det är ju precis vad man gör när man sitter och vägrar amortera trots att man kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Varför bara "skänka" pengar till banken? För det är ju precis vad man gör när man sitter och vägrar amortera trots att man kan det.

För han får bättre avkastning på annat håll?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Inte just i detta fallet som det ser ut:

Skrivet av anon301768:

Har väl allt mitt sparande i min bostadsrätt som har stigit med 1.1 miljoner sedan köp, sedan har jag rika föräldrar och behöver inte spara något till min pension.

För de flesta är det nog så att man hellre investerar i något som ger bättre avkastning än att amortera på bostadslånet.

Permalänk
Inaktiv

Lån är bra, man får igen en hel del på den ränta man betalt under året när skatten kommer, brukar alltid få tillbaka mer en hälften av de jag betalt i ränta på lånet.

Och varför jag har lån på min bostad förutom bilköp är renovering för att hålla värdet uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Lån är bra, man får igen en hel del på den ränta man betalt under året när skatten kommer, brukar alltid få tillbaka mer en hälften av de jag betalt i ränta på lånet.

Och varför jag har lån på min bostad förutom bilköp är renovering för att hålla värdet uppe.

Inte för att låta kritisk men jag är glad att du inte sköter mina företags ekonomi
Om du betalar 10 000kr i ränta får du tillbaka 3 333kr - det är inte en bra affär eftersom du har förlorat 6 667kr. Att du får tillbaka resterande 1 700kr eller mer är för att din arbetsgivare drar för mycket skatt från första början. Däremot håller jag med om att ett billån är en bra investering, det är helt enkelt inte värt att binda kapital i en bil som har ett bra substansvärde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Man skulle ju kunna välja att sätta in pengarna på ett ISK istället för att betala ränta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ario_Nuke:

Man skulle ju kunna välja att sätta in pengarna på ett ISK istället för att betala ränta.

Vilket jag också har gjort under flera år, har ett par hundra tusen där.

Permalänk
Medlem

För en som inte har jättebra koll. Vi har ett huslån där en del är bundet till 2023. Vi har en rörlig del som vi nu funderar på om det är idé att binda eller om den kan få ligga kvar. Det rör sig om några hundra tusen så det är inte så stor skillnad i månadskostnad utan vi funderar över om man tror att räntorna kommer stiga nu inom kort (lite med anledning av Corona).

Är det någon som har hyfsad koll på framtidsprognosen för räntorna?