Ny dator, gammal hårddisk med windows. Kan inte starta
Hej.
Hoppas detta är det rätta stället att ställa frågan på.
Har precis byggt ihop en ny dator, men har behållt min gamla HDD som har windows 7 installerat samt min SSD som har lagrat spelbiblioteket.
Problemet nu är att datorn startar, allt verkar funka men windows startar inte.
Jag får valet mellan att starta normal eller i recovery mode. Om jag väljer normalt börjar den boota, ger en bluescreen och sedan startar den om och ger mig valet igen.
Väljer jag att gå till recover mode så slutar mus/tangentbord att fungera och jag kan inte aktivera valet att utföra en reparation.
När jag läser runt online ser jag att detta troligt är för att windows behöver ändra inställningar för den nya setupen, men jag kan inte aktivera reparationen...
Hittade flera platser där man sa att det kunde ligga i 3.0 USB och att windows inte läser dessa i recovery mode. Har inga 2.0 på moderkortet/chassit direkt så jag sprang och köpte ett 3.0 till 2.0 som jag kunde koppla in på moderkortet och omvandla fronten till 2.0. Detta gjorde dock ingen skillnad alls så frustrationen växte mest.
När jag nu kopplade in hårddiskarna i gamla riggen säger den att jag måste reboota med korrekt drive i, inget annat val. Så nu verkar den inte känna igen hårddisken heller.
Vete fan vad jag ska göra för att komma vidare, hur kan jag få windows att genomföra reparationer om den inte hittar mitt tangentbord? Det fungerar fint i BIOS och när man väljer att gå in i recovery mode, sen bara slutar allt reagera.
Har testat 3 olika tangentbord varav två med direkt sladd och en med trådlös adapter. Allt ger samma resultat.
Någon som stött på problemet tidigare? Kan jag återinstallera windows på något sätt? Tänker att de har slutat ha uppdateringar för 7, så det lär ju ställa till det. Det är också en version som jag fick gratis som student, så jag har liksom inte något kvitto på det eller liknande, men de kanske kan se det ändå om jag kontaktar dem? Försökte ringa dem idag men fick som enda svar att deras support inte är öppen på helger (WTF?).
MVH
//JMH