Ny dator, gammal hårddisk med windows. Kan inte starta

Permalänk
Medlem

Ny dator, gammal hårddisk med windows. Kan inte starta

Hej.

Hoppas detta är det rätta stället att ställa frågan på.
Har precis byggt ihop en ny dator, men har behållt min gamla HDD som har windows 7 installerat samt min SSD som har lagrat spelbiblioteket.
Problemet nu är att datorn startar, allt verkar funka men windows startar inte.
Jag får valet mellan att starta normal eller i recovery mode. Om jag väljer normalt börjar den boota, ger en bluescreen och sedan startar den om och ger mig valet igen.
Väljer jag att gå till recover mode så slutar mus/tangentbord att fungera och jag kan inte aktivera valet att utföra en reparation.

När jag läser runt online ser jag att detta troligt är för att windows behöver ändra inställningar för den nya setupen, men jag kan inte aktivera reparationen...
Hittade flera platser där man sa att det kunde ligga i 3.0 USB och att windows inte läser dessa i recovery mode. Har inga 2.0 på moderkortet/chassit direkt så jag sprang och köpte ett 3.0 till 2.0 som jag kunde koppla in på moderkortet och omvandla fronten till 2.0. Detta gjorde dock ingen skillnad alls så frustrationen växte mest.

När jag nu kopplade in hårddiskarna i gamla riggen säger den att jag måste reboota med korrekt drive i, inget annat val. Så nu verkar den inte känna igen hårddisken heller.

Vete fan vad jag ska göra för att komma vidare, hur kan jag få windows att genomföra reparationer om den inte hittar mitt tangentbord? Det fungerar fint i BIOS och när man väljer att gå in i recovery mode, sen bara slutar allt reagera.
Har testat 3 olika tangentbord varav två med direkt sladd och en med trådlös adapter. Allt ger samma resultat.

Någon som stött på problemet tidigare? Kan jag återinstallera windows på något sätt? Tänker att de har slutat ha uppdateringar för 7, så det lär ju ställa till det. Det är också en version som jag fick gratis som student, så jag har liksom inte något kvitto på det eller liknande, men de kanske kan se det ändå om jag kontaktar dem? Försökte ringa dem idag men fick som enda svar att deras support inte är öppen på helger (WTF?).

MVH
//JMH

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr så att du får installera om, och då med Windows 10. Du kan eventuellt använda samma licens-key som du har till din Windows 7. Om inte det funkar kan du köpa en billig key på ebay för 60 spänn typ.

Sätt in din disk i din gamla dator och backa upp det du vill ha kvar och gör samtidigt en usb-sticka med Windows 10.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Fel 1 beror på att du ännu inte installerat om Windows EFTER att du byggde färdigt datorn.

Fel 2 beror på att Microsoft har försökt få tillverkarna att ta bort Win 7 stödet på nya datorer så det är Win 10 som gäller.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Andra blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan USB, DVD mm.

Man kan skippa steget med nyckeln och ta det när man vill. Ingen tidsgräns.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du har windows 7, det tycker inte om att flyttas mellan hårdvara hur som helst. Du får installera om windows helt enkelt och då får det blir windows 10. Jag antar att du har köpt ryzen 3000 eller intel 9e generation, de har inte stöd i windows 7.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hmm, det var ju själva fanken...
Att det ska vara så problematiskt hela tiden

Ok, men då försöker jag ladda ner på en sticka och överföra. När jag följer längken som panpo98 ger mig ser jag att man kan ladda ner på USB och installera via denna.

Backade upp alla filer jag ville spara innan detta som tur är, så de ligger på en extern hårddisk atm.

Hade tänkt uppgradera windows 7 till 10 i nya riggen, på förra gav grafikkortet upp kunde inte göra det där.

Försöker installera 10 istället nu då, kan man alltså välja att skippa steget med nyckeln tillfälligt?