Google svarar på Datainspektionens böter

Permalänk
Melding Plague

Google svarar på Datainspektionens böter

I sitt svar på Datainspektionens sanktionsavgift menar Google att företagets hantering av sökresultat är i enlighet med GDPR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vissa av dessa svar från Google är väldigt underliga.

T.ex. är detta ett nationellt beslut. Alltså något en svensk myndighet tagit baserad på hur den myndigheten tolkat ett EU beslut. Att hänvisa till hur en spansk domstol tolkat detta är med andra ord fullständigt irrelevant fram tills EU ändrat reglerna själva.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Finns väl två risker med att websidoägare meddelas. Första är att de kan räkna ut vem som begärt detta utifrån vilka sökresultat som tas bort och det kan möjligen ses som en indirekt personuppgift. Andra är väl att när de får reda på detta kan de börja ta sig runt spärrarna och försöka få med sökresultaten via andra länkar.

En möjlig fördel är väl om ägarna till webbsidorna i sin tur också tar bort informationen från sina sidor när de via google får reda på att någon vill att det ska bort. Men det är ju något personen kan begära direkt av websidoägaren istället för att ta omvägen över google. Kanske försvinner det även från google så småningom om man går direkt på källan till sökresultatet.

Permalänk
Medlem

Google räknar väl med samtliga nekade förfrågningar som "agerande".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vissa av dessa svar från Google är väldigt underliga.

T.ex. är detta ett nationellt beslut. Alltså något en svensk myndighet tagit baserad på hur den myndigheten tolkat ett EU beslut. Att hänvisa till hur en spansk domstol tolkat detta är med andra ord fullständigt irrelevant fram tills EU ändrat reglerna själva.

Hur ett annat EU-lands högsta instans tolkar rättsläget är knappast irrelevant. Även om det inte har någon juridisk vikt kan det vara ett starkt argument, särskilt om det finns ett bra resonemang bakom beslutet.

Permalänk
Medlem

Såklart anser de sig oskyldiga, det gör ju alla idag - även om de ertappas med byxorna nere vid fotknölarna, eller fingrarna i kakburken

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Såklart anser de sig oskyldiga, det gör ju alla idag - även om de ertappas med byxorna nere vid fotknölarna, eller fingrarna i kakburken

Så ska man anse sig skyldig istället om man faktiskt är oskyldig?

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Så ska man anse sig skyldig istället om man faktiskt är oskyldig?

NEJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Nej.
Just detta är ju en tolkningsfråga, de har ju iallafall argument för att anse sig oskyldiga.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att man agerar och sätter press på Google men känns som en felriktad insats. Jag arbetar med och driver en förening som fokuserar just på dessa problem. Spana in www.mydata.org och frågor kring medlemskap ni ta med mig här.

Mvh
Patrik

Visa signatur

// Patrik Andersson ε[¬_¬]ß |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Codec:

Tycker det är bra att man agerar och sätter press på Google men känns som en felriktad insats. Jag arbetar med och driver en förening som fokuserar just på dessa problem. Spana in www.mydata.org och frågor kring medlemskap ni ta med mig här.

Mvh
Patrik

Det är ingen "insats" man har gjort. Datainspektionen har mottagit anmälningar och har agerat på det.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Det är ingen "insats" man har gjort. Datainspektionen har mottagit anmälningar och har agerat på det.

Orkar inte ge mig in en diskussion om vad en insats är och vad som ryms inom den definitionen. Om du vill vill veta mer rekommenderar jag dig att läsa mer om föreningen. Jag tänker inte i första hand på vad myndigheten agerar utifrån, det är frågan om vilka principer som internet bygger på. Där har alla ett demokratiskt ansvar och man röstar så att säga med plånboken. Eller i detta fallet genom sin egen information. Vi kan aldrig förlita oss på att en myndighet som agerar utifrån lagar och regler ska kunna hänga med den snabba tekniska utveckling som sker. Därför finns föreningen bl.a.

Visa signatur

// Patrik Andersson ε[¬_¬]ß |