Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Är ni 500 pers i samlad klunga likt en konsert eller mässa?

Vid lunch absolut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Dimetikon: Därför att det är ingen som reser dit på daglig basis från en annan ort tillräckligt långt bort för att det ska innebära en spridningsrisk utanför den befintliga gruppen, handlar inte endast om antal personer utan om distans (virusets spridning mellan olika befolkningskluster).

Hade det varit olika personer varje dag som reste från landets alla hörn och åkte hem igen hade det omfattats av beslutet.

Mvh

Vid min högskola kommer det lärare varje dag från andra kommuner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ett problem är ju då att han uttrycker sig så luddigt och veligt att de fåvitska journalister vi har inte förmår sålla ut andemeningen av vad som kommuniceras.

Det håller jag med om, kommunikation är inte hans starkaste sida. Hade myndigheten tilldelats mer resurser kanske de hade prioriterat en talesman som är mer tränad i att kommunicera med media. Dock så är det sällan det behövs (vi har inte så ofta pandemier) så FHM har förmodligen prioriterat att anställa andra typer av tjänstemän.

Skrivet av Pirum:

Om man ska hindra sammankomster är det bra att göra det så tidigt som möjligt.

Det kan man naivt tro, men det stämmer inte. Anledningen är den komplexa följd det får i samhället och hur folk reagerar. Det finns en optimal tidpunkt att sätta in åtgärder, att göra allting så tidigt som möjligt är inte alls nödvändigtvis optimalt. Svårigheten är att uppskatta vilka åtgärder som ska sättas in men framförallt när man ska göra det för att få bäst effekt.

Skrivet av Dimetikon:

Nån som vet varför universitet inte räknas som stor folksamling? Betydligt fler än 500 individer varje dag där jag studerar iallafall

Huvudanledningen till att förbjuda arrangemang som lockar större publik är inte bara att det samlar mycket folk på samma plats, utan att det också ofta innebär långväga resande inom landet som underlättar för viruset att sprida sig geografiskt. Du som går på universitetet reser förmodligen inte längre än du brukar och möter ungefär samma grupper, så det är inte lika farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Dimetikon: Därför att det är ingen som reser dit på daglig basis från en annan ort tillräckligt långt bort för att det ska innebära en spridningsrisk utanför den befintliga gruppen, handlar inte endast om antal personer utan om distans (virusets spridning mellan olika befolkningskluster).

Hade det varit olika personer varje dag som reste från landets alla hörn och åkte hem igen hade det omfattats av beslutet.

Mvh

Vi har redan flertalet fall i kommunen, samt en elev som är hemma👍

Permalänk
Medlem

En rent praktisk fråga: Vad ska man som förälder göra om de stänger skolorna?

Äldre barn kan ju självklart vara hemma själva men jag undrar hur många som är sugna på att låta sin 6-åring (eller yngre om det gäller förskolor etc. också) vara hemma själv under 14dagar...

Är det VAB, föräldradagar eller obetalt som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Det är exakt detta som Chloroquine ska hjälpa

Jepp, nu ska vi alla skaffa Forsythia...
(referens till filmen Contaigon)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Jubileumsmästare

Min mor och far skulle ner till Italien på skidsemester med sina goda vänner för en dryg vecka sen. 2 dagar innan avresa bestämnde sig mina föräldrar att stanna hemma, mest för att vara på den säkra sidan (Men min far var helt övertygad om att det inte skulle hända något ändå). Deras vänner som åkte ändå har nu kommit hem och efter det sjuknat in och har bekräftad Corona...
Väldigt obehagligt läge..

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ett problem är ju då att han uttrycker sig så luddigt och veligt att de fåvitska journalister vi har inte förmår sålla ut andemeningen av vad som kommuniceras. Om man ska hindra sammankomster är det bra att göra det så tidigt som möjligt. FHM borde insett att sammakomster förmodligen kommer att förbjudas = föreslagit det tidigare. Kommer man att stänga skolor? Det verkar väl också sannolikt, alltså bör det göras snarast.

Då förmår (kanske) sålla... men de vill ha rubriker och artiklar som säljer reklamplats/genererar intäkter, inte korrekt information, så har det alltid varit och så kommer det fortsätta vara.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

2. Milano trakten har ett fuktigt klimat. Viruset gillar antagligen inte torrt och varmt.

Jag tänkte bara inflika att högre luftfuktighet anses begränsa virus spridning snarare än att främja den. Det är en anledning till att de sprids bättre på vintern, då vi har torrare luft (framförallt inomhus). Att de gör det beror på att i fuktigare luft så faller virusen snabbare till marken (de ackumulerar vatten ifrån luften och tyngs ned). Virus förstörs av UV, dvs solljus, så sommaren och latituder närmmare ekvatorn är bra mot virus på det sättet också. Vad det gäller värme vet jag inte om det har betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Vid lunch absolut

Vilket universitet pluggar du på som dels har matsalar som rymmer femhundra personer och dels där folk faktiskt använder sagda matsalar?

Vid event kan det absolut bildas grupper på 500 personer i universitet men en vanlig dag? Jag har, tro det eller ej, pluggat på Chalmers, Lunds universitet, Göteborgs universitet samt högskolan väst och har aldrig varit med om något liknande. Visserligen bara ett par enstaka kurser på Chalmers och GU för att vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

En rent praktisk fråga: Vad ska man som förälder göra om de stänger skolorna?

Äldre barn kan ju självklart vara hemma själva men jag undrar hur många som är sugna på att låta sin 6-åring (eller yngre om det gäller förskolor etc. också) vara hemma själv under 14dagar...

Är det VAB, föräldradagar eller obetalt som gäller?

Hur löser man det alla dom andra dagarna barnen har lov? Eller man kanske är över 6år när man börja få lov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vilket universitet pluggar du på som dels har matsalar som rymmer femhundra personer och dels där folk faktiskt använder sagda matsalar?

Vid event kan det absolut bildas grupper på 500 personer i universitet men en vanlig dag? Jag har, tro det eller ej, pluggat på Chalmers, Lunds universitet, Göteborgs universitet samt högskolan väst och har aldrig varit med om något liknande. Visserligen bara ett par enstaka kurser på Chalmers och GU för att vara ärlig.

Vi har 1 restaurang som sitter ihop med ett större café där väldigt många värmer och äter medhavd mat, vid caféet passerar huvudkorridoren som alla använder för att ta sig runt, i restaurangen äter i stort sett alla lärare plus ganska många elevet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

En rent praktisk fråga: Vad ska man som förälder göra om de stänger skolorna?

Äldre barn kan ju självklart vara hemma själva men jag undrar hur många som är sugna på att låta sin 6-åring (eller yngre om det gäller förskolor etc. också) vara hemma själv under 14dagar...

Är det VAB, föräldradagar eller obetalt som gäller?

Bra fråga, jag skulle gissa VAB som den enklaste lösningen, men vi kommer nog bli informerade den dagen de beslutar om att stänga skolorna, vilket kanske inte ligger allt för långt bort beroende på utvecklingen i landet (framförallt för inhemskt smittade). I Danmark kommer barn fr.o.m. måndag i de lägre klasserna erbjudas barnomsorg som fritidsverksamhet, alltså utan undervisning. Man kan ju undra vad poängen med att stänga skolan blir om barnen ändå ska gå dit bara utan undervisning.

Eftersom barn i yngre åldrar får mindre symptom och därmed smittar mindre, samtidigt som det får större konsekvenser att hålla dem hemma (eftersom föräldrar med kanske viktiga samhällsfunktioner också måste stanna hemma), så kan jag förstå att det tagits fram som en lämplig kompromiss.

Permalänk
Medlem

@SexMachine: Jag vet inte om det var en genuin fråga eller om det var ett sätt att försöka dumförklara mig men jag nappar på betet.

När jag var liten så fanns det något som hette fritids (MAO en plats man kunde vara efter skolan eller när skolan hade stängt). Så där var jag när jag hade lov och mina föräldrar jobbade.
Tror det är få personer som kan ta ut 13veckor ledigt per år som är den totala lovtiden.

Dock känns ju inte fritids som ett alternativ om det nu är smittorisken man vill minska.

Permalänk
SpelClockers

https://www.dn.se/sthlm/kinesisk-besattning-radd-for-coronasm...
Inte bara Trump som inte vill ha något med Sverige att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Hur löser man det alla dom andra dagarna barnen har lov? Eller man kanske är över 6år när man börja få lov?

Vi löser det med föräldradagar och är hemma varannan dag. Det berömda livspusslet

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Hur löser man det alla dom andra dagarna barnen har lov? Eller man kanske är över 6år när man börja få lov?

Kommunen erbjuder normalt fritidsverksamhet under loven för de yngre barnen (lågstadium), men ofta tar en vårdnadshavare förstås semester och är ledig. Det är dock inte helt lätt, eftersom barnen oftast har betydligt fler veckor lov än vårdnadshavarna har semester. Är det två vårdnadshavare kan de gå lite om lott, alternativt fixa annan barnomsorg i form av släktingar etc. Två oplanerade extraveckor där man inte får ta hjälp av äldre släktingar kan dock bli knepigt för många, så förhoppningsvis följs ett sådant beslut av åtgärder för att underlätta för familjer med småbarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

https://www.dn.se/sthlm/kinesisk-besattning-radd-for-coronasm...
Inte bara Trump som inte vill ha något med Sverige att göra.

Haha så kan man ju formulera det, tvivlar dock på att det är specifikt Sverige och mycket mer att de just inte vill gå i land, råka få det. Sedan spendera flera veckor till sjöss där de inte kan få hjälp samt lida samma öde som de olika stora båtar som vägrats gå i land när smitta påträffats.
Trump ville ju inte släppa in folk från en båt som var sjuka för det skulle sabba hans siffror ^^

När det kommer till stängningen mot Schengen från USA känns det mer som ett spel för galleriet, de har agerat för långsamt, han får mycket kritik och ljuger om tillgänglighet av tester mm. Något måste han göra för att visa att han är "tüff" och kommer stoppa viruset. 5 spänn på att han nu kommer hamra på att länder i EU stängt saker och att hela EU är smittat, mycket värre än USA och han vet att USA är säkert för han stoppade resor.
Inte för att han gjorde det iom att alla EU länder inte är med i Schengen men iaf ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Absolut, så länge du är öppen för att du förmodligen har fel och saknar förståelse för de prioriteringar som ligger bakom besluten. En bättre utgångspunkt än att regeringen och FHM är idioter vore kanske att försöka förstå varför åtgärderna gjorts i den ordning den gjorts, i den tidslinje den gjorts, utifrån de kunskaper de haft vid tidpunkten?

Regeringen lutar sig mot expertmyndigheten FHM och har varit snabba med att implementera FHMs rekommendationer. Detta är precis så vi vill ha det, eftersom det är FHM som innehar expertkunskapen. Den dagen regeringen börjar ta beslut utan underlag, är dagen vi börjar få problem på riktigt. FHM har tränat i decennier på precis sådana här scenarior, de har modeller för hur samhället påverkas av olika åtgärder. De har uppskattningar för vad som händer i samhället om man stänger av flygtrafiken, förhindrar stora folksamlingar, stänger skolor, och hur den förväntade smittutvecklingen blir. Deras uppgift är att försöka minimera konsekvenserna av smittan för samhället, givet de resurser som finns till stånd och kunskap om hur läget ser ut i både Sverige och i utlandet. De ska också ta hänsyn till virusets inte helt kända smittegenskaper och inte minst människors förväntade beteenden vid olika åtgärder, en oerhört svår uppgift man måste luta sig mot tidigare erfarenheter i liknande situationer för att uppskatta.

Något som skulle underlätta för oss lekmän vore om detaljerade rapporter om beslutsunderlaget publicerades, så att vi själva skulle få bättre få förståelse för de åtgärder som görs. Det finns säkert i interna rapporter, men förmodligen prioriterar de inte att sammanställa den informationen just nu. När det aktuella nödläget har lugnat ner sig kommer det däremot garanterat en retrospektiv studie som kommer undersöka händelseförloppet i detalj, vilka åtgärder som gjordes när och hur effektiva de var, för att använda sig av erfarenheten och bättrekunna bemöta nästa pandemi.

Du måste skämta? Inkompetensen och handlingsförlamningen är total. Hade vi förbjudit resor till Italien före sportlovet och stoppat iranflygen för några veckor sedan tillsammans med att tidigt stoppat kinaflygen (som t.ex. ryssarna) så hade vi köpt oss mycket tid att rusta vården. Vi har ju trots allt i särklass minst vårdplatser per capita i hela EU. Nu litar jag inte på att vi ens utnyttjat tiden vi haft. Vidare har ju läkare varnat länge för att FHM är ute och cyklar.

Tegnell har riktat en känga mot Spotify att personalen där får arbeta hemma och menar att det är ojämlikt och orättvist mot andra som inte kan det?! Ska alla ha samma risk att dö för att det ska vara rättvist, eller vad? Tvärtom borde han uppmuntra arbete hemifrån, men det är inte förnuft som styr...

§1.2 /Kent, moderator
Permalänk
Avstängd
Citat:

Region Stockholm har över 200 bekräftade fall – och överger nu sin gamla strategi.

Från och med nu kommer bara de som redan är på sjukhus med symptom eller i riskgrupp att testas.

”Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19”, skriver regionen i ett uttalande.

Det är ju förjävligt alltså, det är ju som man vill sprida skiten. Som om Region Stockholm plötsligt skulle fått slut på kapacitet att testa, det stämmer inte, det hade kommunicerats, man har ju även militären man kan ta hjälp av för testning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Blir ju kul att se för alla de som på något vis tror att detta skulle fungera..

(Och det är hela Europa, förrutom Storbritannien.)

Trump hävdar även att Europa har fler fall än USA, något han inte kan ha en aning om då USA uppbart inte klarar av att testa sina invånare...

Trump och hans regering är typexemplet på en situation vi inte vill hamna i. Han har gott om expertis han oftast väljer att fullständigt ignorera så länge det inte sammanfaller med hans agenda, och han tar populistiska men irrationella beslut för att verka handlingskraftig. Detta är förstås helt i linje med vad han hittills åstadkommit inom amerikansk politik, men denna gång gissar jag att hans inkompetens kommer bli mer uppenbar när samhället bryter ihop.

Reserestriktionerna gäller förresten även Storbritannien.
Edit: Nej, det var fel, reserestriktionerna gäller inte Storbritannien. Än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det är ju förjävligt alltså, det är ju som man vill sprida skiten. Som om Region Stockholm plötsligt skulle fått slut på kapacitet att testa, det stämmer inte, det hade kommunicerats, man har ju även militären man kan ta hjälp av för testning.

Det är för att du ska i det läget anta att du har det och för samhälletssäkerhet gå in i självkarantän.

Skrivet av hela citatet:

Ingen provtagning av andra personer
Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19.

Det är viktigt att du som har symtom som feber och hosta, följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och:

Inte träffar andra personer än dem du bor med.
inte reser med, buss, tunnelbana, tåg eller flyg.

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-sto...

Edit:
För de som undrar varför, detta är för att på sjukhus är de mest personer som är i riskzonen, det är tät och sjukhus kan inte stänga direkt. Därav om du inte är akut sjuk men har vissa symtom ska du hålla dig borta, genom att inte testa alla som är oroliga men inte direkt i fara minskar man risken att utsätta sjuka, gamla och små för mer risk.
Man minskar även risken att utsätta sjukpersonalen vilka då inte skulle kunna jobba.

Om man läser hela källan, inte bara skräpnyhetssidor med selektiv oförståelse och tänker efter så kanske man själv inser att detta är rätt och inte bara för att staten vill dölja något.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Man kan ju undra vad poängen med att stänga skolan blir om barnen ändå ska gå dit bara utan undervisning.

Det kommer ju bli oerhört mycket färre barn.
En del kan jobba hemifrån (Polen stänger skolorna i två veckor nu, de flesta av våra utvecklare som sitter där jobbar, men hemma), en del har äldre syskon eller mor/farföräldrar osv som kan lösa det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Bra fråga, jag skulle gissa VAB som den enklaste lösningen, men vi kommer nog bli informerade den dagen de beslutar om att stänga skolorna, vilket kanske inte ligger allt för långt bort beroende på utvecklingen i landet (framförallt för inhemskt smittade). I Danmark kommer barn fr.o.m. måndag i de lägre klasserna erbjudas barnomsorg som fritidsverksamhet, alltså utan undervisning. Man kan ju undra vad poängen med att stänga skolan blir om barnen ändå ska gå dit bara utan undervisning.

Eftersom barn i yngre åldrar får mindre symptom och därmed smittar mindre, samtidigt som det får större konsekvenser att hålla dem hemma (eftersom föräldrar med kanske viktiga samhällsfunktioner också måste stanna hemma), så kan jag förstå att det tagits fram som en lämplig kompromiss.

Dold text
Skrivet av deltascu:

Kommunen erbjuder normalt fritidsverksamhet under loven för de yngre barnen (lågstadium), men ofta tar en vårdnadshavare förstås semester och är ledig. Det är dock inte helt lätt, eftersom barnen oftast har betydligt fler veckor lov än vårdnadshavarna har semester. Är det två vårdnadshavare kan de gå lite om lott, alternativt fixa annan barnomsorg i form av släktingar etc. Två oplanerade extraveckor där man inte får ta hjälp av äldre släktingar kan dock bli knepigt för många, så förhoppningsvis följs ett sådant beslut av åtgärder för att underlätta för familjer med småbarn.

Dold text

Precis!
Som du skriver blir det svårt när mor-och farföräldrar inte BÖR hjälpa till då de kan vara för gamla och det är inte jättemånga småbarnsfamiljer med livssituationer som tillåter 2v spontan "ledighet" obetald.

Själv har jag t ex inte jättemånga föräldradagar kvar men har möjligheten att jobba hemifrån även om det inte blir så mycket gjort med en unge hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Dimetikon: Därför att det är ingen som reser dit på daglig basis från en annan ort tillräckligt långt bort för att det ska innebära en spridningsrisk utanför den befintliga gruppen, handlar inte endast om antal personer utan om distans (virusets spridning mellan olika befolkningskluster).

Hade det varit olika personer varje dag som reste från landets alla hörn och åkte hem igen hade det omfattats av beslutet.

Mvh

Inte bara på universiteten går det (naturligtvis) en massa människor som inte bor i närområdet, utan som pendlar.
Detsamma gäller idag också gymnasieskolor där så kallat ”fritt sök” tillämpas. Det innebär att utöver personal som bor på annan ort, pendlar också eleverna med kollektiva transportmedel.
Så varje dag drar man ihop, säg 3000 personer, från hela regionen, och de delar lokaler, matsal, toaletter. På eftermiddagen skickar man hem dem till sina familjer, idrottsföreningar och så vidare där de individerna i sin tur har kontakt med större cirklar. Nästa dag drar man ihop de 3000 igen. Dag efter dag. I jämförelse framstår mötesförbudet som en ganska poänglös symbolhandling för att visa att man är handlingskraftig.

Vad som kanske paralyserar politikerna här är att man tenderar att se ”skolor” som en enda sak. Man hade utmärkt kunnat stänga gymnasieskolor (och kanske högstadier) eftersom det knappt påverkar föräldrarnas jobbande, och de dessutom generellt sett är större enheter och därmed större smittspridare. Men om man drar alla skolor över en kam får det naturligtvis större genomslag i samhället som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vi löser det med föräldradagar och är hemma varannan dag. Det berömda livspusslet

Vilket blir problem med vissa yrkesgrupper om t.ex. hälften av sjuksköterskor och läkare börjar vara hemma varannan dag när de behövs som mest... så det är klart att det inte är några enkla beslut, stänga skolorna för ju med sig så mycket annan påverkan.

Visst härinne kan nog en stor andel jobba hemifrån eftersom jag utgår ifrån att andelen som arbetar som tjänstemän och inom IT är rätt hög på detta forum, men det finns ju fortfarande en hel del arbeten som kräver fysisk närvaro.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Du måste skämta?

Nej.

Skrivet av Leffe_B:

Inkompetensen och handlingsförlamningen är total.

Du överdriver inte en smula? Har ingenting hänt de senaste veckorna? Med den inställningen är det svårt att ta dig på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det kommer ju bli oerhört mycket färre barn.
En del kan jobba hemifrån (Polen stänger skolorna i två veckor nu, de flesta av våra utvecklare som sitter där jobbar, men hemma), en del har äldre syskon eller mor/farföräldrar osv som kan lösa det.

Bra poäng, det tänkte jag inte på. Fast mor/farföräldrar ska man nog vara försiktig med att anlita, så länge man inte är absolut 100% säker på att ungen inte bär på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangethegamer:

Jobbet stänger ner imorgon och så nu har man bunkrat upp med mat och andra förnödenheter. Blir att ta tillfället i akt och spela igenom backloggen på Steam medan man har chansen till lite extra "ledighet"

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har det gått 14 dagar sen jobbet stängde ner och vi blev satta i hemkarantän. Ingen smitta under den tiden uppdagades som tur var. Vissa anställda får gå tillbaka till arbetet imorgon medan vi som kan får jobba hemifrån fortsättningsvis. Praise the digital age!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Precis!
Som du skriver blir det svårt när mor-och farföräldrar inte BÖR hjälpa till då de kan vara för gamla och det är inte jättemånga småbarnsfamiljer med livssituationer som tillåter 2v spontan "ledighet" obetald.

Själv har jag t ex inte jättemånga föräldradagar kvar men har möjligheten att jobba hemifrån även om det inte blir så mycket gjort med en unge hemma.

Precis, det är ett pussl för att få till ”året” normalt sett, 2 eller fler veckor extra finns det inget spontant utrymme för, alla olika typer av ledighetsdagar är i en ”vanlig” barnfamilj redan maxade till bristningsgränsen.

Jag tror man får räkna med / acceptera ett rätt rejält ”produktionsbortfall” under ett sånt här extremt scenario.

Precis som du skriver, både jag och min sambo har kolleger som sitter hemma i karantän, och det blir inte så mycket gjort från deras håll.... Framförallt eftersom det är folk/arbetsplatser som normalt sett inte jobbar på distans.
(Dock går alla hemma med full lön. Förmodligen inte alla arbetsplatser som kan ta en sån smäll).

Jag har även cancellerat -allt- i kalendern, från ett optikerbesök till en hantverkare som skulle hem till oss, så det känns som att alla serviceyrken lär få ett stort nedsving i beläggning också.