Elstötar från tangentbord och I/O sköld

Permalänk

Elstötar från tangentbord och I/O sköld

Ok. Om jag håller i kanten av tangentbordet samtidigt som jag rör vid lampan jag har bakom mig på väggen går det ström genom kroppen. Inte en liten "Oj, statiskt elektricitet, hahaha..." utan mer som när man rör vid elstängsel.
Händer både med Corsair K70 och med Roccat Sova.

När jag skulle koppla in en kabel bak på datorn kände jag samma effekt (men inte riktigt lika starkt) när jag rörde vid I/O skölden.

Så nu undrar jag vad detta kan bero på. Är det moderkortet som är paj? Eller nätagget? Eller något helt annat?

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem

Är din dator jordad eller sitter den inkopplad i ett ojordat uttag?

Permalänk
Skrivet av TubularBoy:

Är din dator jordad eller sitter den inkopplad i ett ojordat uttag?

Finns inga jordade uttag i vardagsrummet. So I guess I'm fucked.

Men skitsamma om jag får lite ström i mig då och då. Är det någon fara att hårdvaran går åt helvete?

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror troligen på nätfiltret i datorn för man får ofta halva nätspänningen i lådan om du ansluter till ett ojordat uttag.
Vad gäller datordelar så bör du inte koppla in eller ur något utan att allt är avstängt och inte inkopplat i vägguttagen för det kan ibland bli små ljusbågar som ger skador just vid kopplingen så man bör undvika att de kan uppstå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man ska inte få stötar även om det är ojordat. Någonting är felkopplat. Det är farligt för dig själv (hjärta kan stanna) och det är brandfarligt

Påbörja genast felsökning