Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tinfoil hat on.

Detta är lite smått pinsamt, men okey,

idag beställde jag en ny skärm från INET med leverans av budbee klockan 10:44.
fick direkt ett sms med följande.

Inet packar dina varor. Info om leveransdag och möjlighet att byta dag kommer när vi mottagit ditt kolli: ****************
/ Budbee

.

sen... nu sätter ni på er foliehatten ok?

För klockan 1302 så får jag följande sms
Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PN13032006SE. Klicka här:

Klicka på eget ansvar. http://www.9kq.fun/s/3so0q7/d59

Dold text

jag tänkte ju då inte riktigt fullt ut som en människa som jobbar inom IT utan jag betalar 21:- ... jag vet ju att frakten skulle kosta något men tyckte samtidigt att det va lite konstigt att frakten skulle betalas efteråt? och ej direkt vid beställningen.

mycket riktigt.. när betalningen är klar, så forwardas jag till någon giveaway-sida och jag ser ju direkt att sidan jag just gjort betalningen från är ren FAKE.. den såg ju till och med riktigt profsigt gjord.. och dessutom på inet så ser jag ju att frakten är ju inkluderad i priset.

JAG ÄR HELT ÖVERTYGAD OM ATT NÅGON SOM HAR TILLGÅNG TILL LEVERANSERNA PÅ NÅGOT AV STÄLLENA INBLANDADE håller på med fuffens på sidan om... för jag har då på mina 30+ år med en mobiltelefon ALDRIG fått ett sms med detta fake-frakt lurendrejerier!. och allra minst DIREKT i samband med en beställning.

/tinfoil hat OFF...

Lagt till spoiler /mod
Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Ping @inet

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Låter som att inet/budbee har en säkerhetslucka i något system.

Vem var avsändaren för smset då?

Finns ju en liten liten risk (chans?) att du faktiskt får ett brev ifrån de du betalade 21kr till,
och på så sätt har de levererat en vara som du har betalat för.

Ibland får jag för mig om att det är företag som köper upp kunduppgifter som håller på med sådana här lurendrejerier.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag bekräftar härmed, att jag är över 18 år och accepterar villkoren. Samtidigt accepterer jag, att vi på denna hemsida använder cookies. Alla villkor är enligt gällande EU-lagivning. dailyplaning.net är en prenumerationsbaserad produkt som kommer att förnyas för 749,95 sek per 30 dagar efter 5 dagar om den inte sägs upp.

Har du betalat skulle jag rekommendera att du försöker säga upp tjänsten.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Glömt inte heller det finstilta som fanns där du angav dina detaljer:
"
Jag bekräftar härmed, att jag är över 18 år och accepterar villkoren. Samtidigt accepterer jag, att vi på denna hemsida använder cookies. Alla villkor är enligt gällande EU-lagivning. dailyplaning.net är en prenumerationsbaserad produkt som kommer att förnyas för 749,95 sek per 30 dagar efter 5 dagar om den inte sägs upp.
"

EDIT: 2'a på bollen

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Vilken bra onsdag detta blev.. och cancelation på deras sida fungerar ej.. och mailen verkar ju si-sådär..
gissar telefon-nummret är en höjdare att ringa också.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Btw, det kan också vara så att din mail är "ägd". Om bedragarna letar efter leveransbesked kan de snabbt skicka ut sms/mail med sån här skit. Så byt lösen på mailen är mitt tips.

Ring din bank och begär återbetalning och att kortet blir blockat.

Alltså, hur går man på sånt här

Permalänk
Medlem

Har fått samma typ av sms, men slängt direkt eftersom det mycket riktigt var spear-phising. Reflekterade inte då över att det var time:at med att jag faktiskt hade gjort en beställning, men det skulle kunna vara så nu när TS tar upp det.

Så antingen läcka någonstans eller så råkar spear-phising utskicken bara komma vid passande tidpunkt för en del, ren slump alltså.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

URL:en i sig var inte lite misstänkt tycker du? Finns "frakt-nummer PN13032006SE" med hos Budbee eller Inet, annars känns det ju snarare som en slump om än något vältajmad sådan.

Permalänk
Medlem

Undrar vem som läcker?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag kan säga såhär, jag har ju självklart varit slarvig att inte läst allt på sidan, men för mig är detta något riktigt knepig timing.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Vilken bra onsdag detta blev.. och cancelation på deras sida fungerar ej.. och mailen verkar ju si-sådär..
gissar telefon-nummret är en höjdare att ringa också.

I värsta värsta fall om inte banken kan hjälpa dig (edit : att spärra företaget ifrån att dra pengar), så får du byta kreditkort, då kan de inte dra pengarna iaf.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

I värsta värsta fall om inte banken kan hjälpa dig (edit : att spärra företaget ifrån att dra pengar), så får du byta kreditkort, då kan de inte dra pengarna iaf.

kortet är spärrat för onlineköp, och jag har beställt ett nytt.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daevilb:

Detta är lite smått pinsamt, men okey,

idag beställde jag en ny skärm från INET med leverans av budbee klockan 10:44.
fick direkt ett sms med följande.

Inet packar dina varor. Info om leveransdag och möjlighet att byta dag kommer när vi mottagit ditt kolli: ****************
/ Budbee

.

sen... nu sätter ni på er foliehatten ok?

För klockan 1302 så får jag följande sms
Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PN13032006SE. Klicka här: http://www.9kq.fun/s/3so0q7/d59

jag tänkte ju då inte riktigt fullt ut som en människa som jobbar inom IT utan jag betalar 21:- ... jag vet ju att frakten skulle kosta något men tyckte samtidigt att det va lite konstigt att frakten skulle betalas efteråt? och ej direkt vid beställningen.

mycket riktigt.. när betalningen är klar, så forwardas jag till någon giveaway-sida och jag ser ju direkt att sidan jag just gjort betalningen från är ren FAKE.. den såg ju till och med riktigt profsigt gjord.. och dessutom på inet så ser jag ju att frakten är ju inkluderad i priset.

JAG ÄR HELT ÖVERTYGAD OM ATT NÅGON SOM HAR TILLGÅNG TILL LEVERANSERNA PÅ NÅGOT AV STÄLLENA INBLANDADE håller på med fuffens på sidan om... för jag har då på mina 30+ år med en mobiltelefon ALDRIG fått ett sms med detta fake-frakt lurendrejerier!. och allra minst DIREKT i samband med en beställning.

/tinfoil hat OFF...

Varför klickade du på "www.9kg.fun"? Jag fick oxå något liknande SMS om att jag behövde betala en ytterligare frakt för ett paket skickat med PostNord men betalade aldrig för jag är för snål och något kändes inte rätt.

Lärdomen är som någon här inne som tydligen jobbar på PostNord har skrivit - paket skickas ALDRIG förrän frakt är betalt (så tillvida inte hela beställningen var mot faktura).

Endast brev som saknar porto kan du få räkning i efterhand (om "avsändare" finns inkluderat) om jag minns rätt eller hur det nu var med brev och porto saknad (alltså om du skickade brevet utan porto).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

kortet är spärrat för onlineköp, och jag har beställt ett nytt.

Grejen är att om du redan har lyckats signa upp på en subscription-lösning så kan de dra pengar ändå, Det räcker med att kortet är öppet under registreringen. Ta ut kontanter för en vecka och spärra kortet. Många tar emot Swish också nu förtiden.

Permalänk
Medlem

och telefonnummret säger att man skall maila
bra.. bra skit

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Finns en nyhet och forumtråd om liknande scam här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/27996-varning-for-bluff-sms...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

och telefonnummret säger att man skall maila
bra.. bra skit

Förväntar du dig att en scammer ska ha en riktigt support som man kommer fram till? Ring din bank istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Varför klickade du på "www.9kg.fun"? Jag fick oxå något liknande SMS om att jag behövde betala en ytterligare frakt för ett paket skickat med PostNord men betalade aldrig för jag är för snål och något kändes inte rätt.

Lärdomen är som någon här inne som tydligen jobbar på PostNord har skrivit - paket skickas ALDRIG förrän frakt är betalt (så tillvida inte hela beställningen var mot faktura).

Endast brev som saknar porto kan du få räkning i efterhand (om "avsändare" finns inkluderat) om jag minns rätt eller hur det nu var med brev och porto saknad.

Det som gör det här lite klurigare är att BudBee erbjuder att du kan välja mer exakt när du vill få ditt paket levererat för en väldigt låg summa. Tex, du har fri frakt mellan 17-22 men om du vill ha ditt paket mellan 17:00-17:30 så får du betala typ 39 kr.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

kortet är spärrat för onlineköp, och jag har beställt ett nytt.

Ok, men då är det lugnt för framtida betalningar.
Du får ta de där 21kr som en lärdom, och är ganska säker på att de har gjort det nästintill omöjligt att säga upp prenumerationen eftersom de inte har rent mjöl i påsen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ok, men då är det lugnt för framtida betalningar.
Du får ta de där 21kr som en lärdom, och är ganska säker på att de har gjort det nästintill omöjligt att säga upp prenumerationen eftersom de inte har rent mjöl i påsen.

Nej det är det inte, läs mitt inlägg längre upp.

Permalänk
Rekordmedlem

Och betalar man inte så lämnar de antagligen över det till inkasso som försöker ett tag innan de i sin tur lämnar över det till Kronofogden som faktiskt går att få kontakt med så att man kan bestrida på riktigt och få stopp på företaget eftersom bedragarna inte kommer att driva det vidare till domstol.
Se till att polisanmäla dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej det är det inte, läs mitt inlägg längre upp.

De måste väl ha reserverat pengarna isåfall, och då borde man kunna se den reservationen på banksidan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

De måste väl ha reserverat pengarna isåfall, och då borde man kunna se den reservationen på banksidan.

Nej, har man reggat för en prenumeration på ett kort kan de dra närsom oavsett om kortet är öppet för internetköp eller inte.

Permalänk
Medlem

@dlq84:

Men om ej kortet finns?. (spärrat, beställt nytt)

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, har man reggat för en prenumeration på ett kort kan de dra närsom oavsett om kortet är öppet för internetköp eller inte.

Vi pratar om 2 olika saker antar jag, du pratar om att ha spärrat kortet för just internetköp tror jag?
medans jag pratar om spärra kortet för betalningar överhuvudtaget (typ stulet, används vid scam etc) + byta till ett nytt bankkort med nya uppgifter.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

@dlq84:

Men om ej kortet finns?. (spärrat, beställt nytt)

Då är det naturligtvis lugnt.

Skrivet av CubaCola:

Vi pratar om 2 olika saker antar jag, du pratar om att ha spärrat kortet för just internetköp tror jag?
medans jag pratar om spärra kortet för betalningar överhuvudtaget (typ stulet, används vid scam etc) + byta till ett nytt bankkort med nya uppgifter.

Ja precis, han skrev först att han stängt för internetköp bara. Nu skriver han dock att han har spärrat helt. Så då är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

kortet är spärrat för onlineköp, och jag har beställt ett nytt.

Skrivet av CubaCola:

Ok, men då är det lugnt för framtida betalningar.
Du får ta de där 21kr som en lärdom, och är ganska säker på att de har gjort det nästintill omöjligt att säga upp prenumerationen eftersom de inte har rent mjöl i påsen.

Skrivet av CubaCola:

Vi pratar om 2 olika saker antar jag, du pratar om att ha spärrat kortet för just internetköp tror jag?
medans jag pratar om spärra kortet för betalningar överhuvudtaget (typ stulet, används vid scam etc) + byta till ett nytt bankkort med nya uppgifter.

Folk antar nog att du pratar om det du svarade på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kortet spärrat och bestället ett nytt
21:- får jag se som en läxa
enligt banken så hade dom fått in "jättemånga" liknande ärenden.

och om det dimper ner inkasso eller liknande så bestrider jag detta då. (men ingen av dom ärenden hon kände till hade gått till inkasso)

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Folk antar nog att du pratar om det du svarade på.

Jag läste "kortet är spärrat för onlineköp, och jag har beställt ett nytt." som "spärrat kortet, beställt ett nytt", för det var så jag
själv fick göra för några månader sedan.

Hur som helst, så vore det intressant att veta om fler inet/budbee-kunder blivit drabbade av detta, eller om detta bara var en tillfällig slump att han skulle få det här smset i närtid till en beställning.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz