Exploderad kondensator (?) på MSI 1080

Permalänk

Exploderad kondensator (?) på MSI 1080

För någon månad sedan bestämde jag mig för ta lite delar jag har haft liggandes på hyllor och bygga ihop dem till en ny dator åt en kompis. Bland dessa delar var ett 1080 med ett vattenblock från EK som legat och bokstavligen samlat damm i snart 2 år. Självklart hade man tappat bort några av skruvarna så det var bara att betälla nya från EK.

Så förra torsdagen hade jag äntligen alla skruvarna jag behövde för att kunna montera kylaren ordentligt och installera grafikkortet i bygget. Satte dit allting inga, inga problem. Läcktestade loopen, inga problem där heller. Så efter ett par timmar var jag nöjd nog att kunna starta datorn på riktigt. Kopplar in PCI-e strömmen till kortet och slår sedan på datorn. Genast börjar det flyga ut gnistor och rök ur grafikkortet. Var bara att rycka strömmen.

Så jag tog och gjorde en liten obduktion. Tog loss kylaren som jag krånglat så mycket med att få dit. Första jag kollar är om allting fortfarande är torrt. Inte en droppe vatten. Inte heller kan jag se någon uppenbar skada. Så kollar lite närmare och ser ena thermalpaden ser lite bränd ut. Hmm, måste undersökas.

Så här såg det ut under:
https://imgur.com/a/G0s8x1X

Nu har jag redan köpt mig ett nytt likadant grafikkort så att jag ska kunna leverera datorn (tack så mycket @viktorph) men av ren nyfikenhet, någon som har en aning om vad som orsakat detta? Vill ju inte att det ska kunna hända igen...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tråkigt att sånt ska hända F

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SaPinYshMaZe:

För någon månad sedan bestämde jag mig för ta lite delar jag har haft liggandes på hyllor och bygga ihop dem till en ny dator åt en kompis. Bland dessa delar var ett 1080 med ett vattenblock från EK som legat och bokstavligen samlat damm i snart 2 år. Självklart hade man tappat bort några av skruvarna så det var bara att betälla nya från EK.

Så förra torsdagen hade jag äntligen alla skruvarna jag behövde för att kunna montera kylaren ordentligt och installera grafikkortet i bygget. Satte dit allting inga, inga problem. Läcktestade loopen, inga problem där heller. Så efter ett par timmar var jag nöjd nog att kunna starta datorn på riktigt. Kopplar in PCI-e strömmen till kortet och slår sedan på datorn. Genast börjar det flyga ut gnistor och rök ur grafikkortet. Var bara att rycka strömmen.

Så jag tog och gjorde en liten obduktion. Tog loss kylaren som jag krånglat så mycket med att få dit. Första jag kollar är om allting fortfarande är torrt. Inte en droppe vatten. Inte heller kan jag se någon uppenbar skada. Så kollar lite närmare och ser ena thermalpaden ser lite bränd ut. Hmm, måste undersökas.

Så här såg det ut under:
https://imgur.com/a/G0s8x1X

Nu har jag redan köpt mig ett nytt likadant grafikkort så att jag ska kunna leverera datorn (tack så mycket @viktorph) men av ren nyfikenhet, någon som har en aning om vad som orsakat detta? Vill ju inte att det ska kunna hända igen...

Det är en MOSFET som har pajat och inte en konding.

Osis.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Trodde MOSFET var de stora svarta kuberna bakom?

Permalänk
Medlem

Kan du eventuellt ha blandat in en modulär sladd från ett annat nätagg än det du använt i bygget?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SaPinYshMaZe:

De stora svarta är chokes. En induktor med ferritkärna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaPinYshMaZe:

Nej, det är spolar med järnkärna, kallas drosslar har jag för mig(på Svenska)

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400