Exploderad kondensator (?) på MSI 1080
För någon månad sedan bestämde jag mig för ta lite delar jag har haft liggandes på hyllor och bygga ihop dem till en ny dator åt en kompis. Bland dessa delar var ett 1080 med ett vattenblock från EK som legat och bokstavligen samlat damm i snart 2 år. Självklart hade man tappat bort några av skruvarna så det var bara att betälla nya från EK.
Så förra torsdagen hade jag äntligen alla skruvarna jag behövde för att kunna montera kylaren ordentligt och installera grafikkortet i bygget. Satte dit allting inga, inga problem. Läcktestade loopen, inga problem där heller. Så efter ett par timmar var jag nöjd nog att kunna starta datorn på riktigt. Kopplar in PCI-e strömmen till kortet och slår sedan på datorn. Genast börjar det flyga ut gnistor och rök ur grafikkortet. Var bara att rycka strömmen.
Så jag tog och gjorde en liten obduktion. Tog loss kylaren som jag krånglat så mycket med att få dit. Första jag kollar är om allting fortfarande är torrt. Inte en droppe vatten. Inte heller kan jag se någon uppenbar skada. Så kollar lite närmare och ser ena thermalpaden ser lite bränd ut. Hmm, måste undersökas.
Så här såg det ut under:
https://imgur.com/a/G0s8x1X
Nu har jag redan köpt mig ett nytt likadant grafikkort så att jag ska kunna leverera datorn (tack så mycket @viktorph) men av ren nyfikenhet, någon som har en aning om vad som orsakat detta? Vill ju inte att det ska kunna hända igen...