Gabe Newell spår uppsving för singleplayer

Permalänk
Melding Plague

Gabe Newell spår uppsving för singleplayer

Valves grundare tror att artificiell intelligens kommer ge enspelarläge samma underhållning som idag kräver mänskliga medspelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit nice i GTA istället för att alltid få samma otrevliga fraser från alla NPC:er där

Permalänk

Jag föredrar spela emot AI framför människor detta av många orsaker. Att vara en riktig ashole är skitskoj, men emot riktiga människor som spelar så börjar de whina direkt.

Missförstå mig inte. Vanligt spel emot människor är också roligt, men att vara en ashole emot en AI som inte hoppar ur gamet eller liknande kan vara ännu roligare. Ibland vill man i spel utforska saker och då vill att motståndaren är nästan utslagen, men man låter den ligga på detta stadie och man utforskar, testar olika tekniker etc.. Och då är en Ai jättebra att testa emot.
Jag vet vissa som tillsammans gör upp innan matcher att nu ska de bara experimentera och de försöker ej slå ut varandra.

Permalänk
Rekordmedlem

Äntligen nån mer som börjar förstå att det inte roligt med flera spelare och onlinekrav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Snälla ge mig en till battleroyale! Finns för få

Halflife 3 VR och battleroyale online only, Tack!

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Tror inte att någon spelutvecklare kommer låta AI vara svår nog för att emulera PvP upplevelsen. När någon spelar mot andra spelare vinner de naturligtvis i genomsnitt 50% av gångerna. När någon spelar mot datorn vinner de ofta 95%+ av gångerna.
Även om jag gärna hade sett ett Skyrim där man spelade mot fiender med exakt samma möjligheter som sin egna karaktär och hade en ~30% chans att förlora varje strid så tror jag inte att någon utvecklare hade implementerat det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Älskar singleplayer. Slippa ha med folk att göra som ständigt skriker rasistiska, sexistiska, nedsättande ord och meningar och gnäller o bölar o fan o hans moster.
Folk är rent för ofta skräp online.

Ta inte illa upp, just du som läser detta är såklart jättefin o snäll Eller hur.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tänk ett spel som Mass Effect med tusentals val som leder till hundratusentals variationer av spelet. Nästan så man dreglar. Säkert billigt och enkelt att göra ett sånt spel. Ha!

Skrivet av johanandersson:

Tror inte att någon spelutvecklare kommer låta AI vara svår nog för att emulera PvP upplevelsen. När någon spelar mot andra spelare vinner de naturligtvis i genomsnitt 50% av gångerna. När någon spelar mot datorn vinner de ofta 95%+ av gångerna.
Även om jag gärna hade sett ett Skyrim där man spelade mot fiender med exakt samma möjligheter som sin egna karaktär och hade en ~30% chans att förlora varje strid så tror jag inte att någon utvecklare hade implementerat det.

Enkelt problem att lösa, bara att göra lite olika svårighetsgrader. Bara för att AI ska härma beteendet av riktiga människor så måste det inte betyda att de är lika bra.

Permalänk
Medlem

Nä jag vill spela mot mot mänskliga spelare. Pyuo Pyuo Tetris hade bra AI, men man visste att man spelare mot bottar o det var inte lika kul som mot människor som kan råka slinta på knapparna i värsta läget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trunk:

Tänk ett spel som Mass Effect med tusentals val som leder till hundratusentals variationer av spelet. Nästan så man dreglar. Säkert billigt och enkelt att göra ett sånt spel. Ha!

Enkelt problem att lösa, bara att göra lite olika svårighetsgrader. Bara för att AI ska härma beteendet av riktiga människor så måste det inte betyda att de är lika bra.

Ai ska alltså uppträda som otrevliga idioter eller nån som tycker om att tävla ?
Vad är då vitsen med AI ?
Jag hoppas det kan leda till att vissa spelkategorier kan bli intressanta igen när man slipper spela online med/mot människor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller att spela viss typ av spel online så mycket nu för tiden, det är för mycket tävling och drar fram det sämsta ur vissa människor. I såna spela är det endast roligt att spela med såna man känner eller köra "lone wolf" och skita i alla andra. Oftast blir det bra singleplayer spel ist. Det kommer man aldrig lessna på

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skönt att se att man inte är ensam om att föredra singleplayer (eller i "värsta" fall coop/PvE).
Frustrerande utmaningar får man så det räcker i livet ändå, när jag spelar vill jag koppla av och ha roligt, inte tävla. Framförallt inte i spel där risken är överhängande för fusk, toxicitet, cheesande, trollande o.s.v. - de flesta, alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ge os Half-Life: Battle Royale!!!

Nej. Bara nej. Det var menat som ett gravt skämt och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Äntligen nån mer som börjar förstå att det inte roligt med flera spelare och onlinekrav.

Inte en chans att dom prutar på onlinekravet.
Din data är på tok för (potentiellt) värdefull för att dom skall släppa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tror inte att någon spelutvecklare kommer låta AI vara svår nog för att emulera PvP upplevelsen. När någon spelar mot andra spelare vinner de naturligtvis i genomsnitt 50% av gångerna. När någon spelar mot datorn vinner de ofta 95%+ av gångerna.
Även om jag gärna hade sett ett Skyrim där man spelade mot fiender med exakt samma möjligheter som sin egna karaktär och hade en ~30% chans att förlora varje strid så tror jag inte att någon utvecklare hade implementerat det.

Som jag tolkar det handlar det om att AI kommer skapa content snarare än att göra motståndarna svårare.

Permalänk
Medlem

Hååååh. Hoppas hoppas för en återkomst av gamla hederliga bots i spel
Glömmer aldrig hur många hundratals (?) timmar man spelade BF1942 med polarna i Lan mot en 30-40 motståndarbottar, och hade precis skitkul!

Det måste varit nånstans därefter som bottar försvann och enbart player vs player blev standard?

Permalänk

Yep, inte givande att spela mot proffs eller skrikiga P12or

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Ser mest fram mot textbaserade spel med (eller mot) en välskriven AI faktiskt.

Permalänk
Medlem

Dom flesta av mina favoritspel är singelplayerspel (vissa förvisso med co-op/onlineläge tillgängligt, men de är inget krav och förhöjer nödvändigtvis inte det roliga.)

- Witcher 3.
- Divinity: Original Sin 2.
- Baldurs Gate 1 & 2.
- Half-Life 1 & 2.
- Total Warhammer 2.
- X-COM 1 & 2.
- Pathfinder: Kingmaker.
- Binding of Isaac
- Heroes of Might and Magic-serien.
- De flesta av Command & Conquer-spelen.
Och några till jag inte kan komma på just nu.

Visst, överlag så har väl singelplayerspel inte samma "livslängd" som många onlinespel som t.ex. WoW, DotA, CS:GO, m.m, men jag kan nog säga att jag har roligare när jag väl spelar dom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte en chans att dom prutar på onlinekravet.
Din data är på tok för (potentiellt) värdefull för att dom skall släppa på det.

Nä det kanske blir ett online-drm men jag tror inte att jag är ensam om att inte vilja spela med/mot människor i en del spel just för att en del tror det är en tävling och en del vill låta hela världen få uppleva de nya svordomar de uppfunnit.
Man kanske skulle införa krav på att logga in med verifierbar identitet som visas öppet för att få bättre ordning på en del spelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle älska en inriktning mot AI. Jag tror dock inte att det kommer att bli så.
Games as a service är för stort. Genom att erbjuda spelare övertag och bragging rights via micro transactions, så kan man dra in stora pengar. Men dessa övertag och bragging rights är ju bara åtråvärda om man faktiskt kan visa dem för andra spelare.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat onlinespel. Många potentiellt bra spel har förstörts av onlineanpassning. Blä!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Bara för att AI ska härma beteendet av riktiga människor så måste det inte betyda att de är lika bra.

AI är nog inte i grunden tänkt att härma något, det kan du göra med botar redan och lite fancy RNG.
En AI som inte lär och utvecklas är ingen AI.
Som mr Newell är inne på, utmaningen är att göra en AI som är korkad nog till att vara rolig att spela mot.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Några av mina favoritspel genom tiderna har varit i sektioner mot bots, helst co-op, bäst i den klassen var väl att klara varenda stjärna i Perfect Darks botmode. Nästa på listan var väl ett CoD som hade sjukt svåra utmaningar som var riktigt bra, Modern Warfare 2? En annan klassiker är ju Star Wars Battlefront (innan Dice förstörde det med MMO). Gran Turismo 1 eller 2 hade ju väldigt bra balanserad svårighetsgrad, för att vinna hela spelet var jag tvungen att få största konkurrenten att hamna på som bäst 5:e plats och jag vinna. Lyckades stänga honom ner till 7:e plats när jag gav allt och lyckades vinna.

Permalänk
Medlem

Låter guld, gillar generellt inte multiplayer med okända, dessutom skulle man ju kunna köra multiplayer när internet inte är bra/tillgänligt. Finns ju redan nu AI som kan slå de bästa spelarna i vissa spel, så där brister det ju inte.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem

*Lågnivå-inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Håller inte alls med.
Visst, singleplayerspel kan vara kul det med, men det är ju själva tävlingsmomentet mot riktiga, bra, spelare som är det som gör multiplayer kul och meningsfullt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Som inledning: Gillar skägget skarpt!
Nu ser han ju ut som en ordentlig spelfarfar.

Det är en väldigt intressant poäng han tar upp, och det ska bli intressamt att se vilken approach utvecklare tar till ämnet.
En AI som beter sig på det sättet han beskriver kommer i det närmaste att ha en uppfostrande effekt.
Spelare kommer att utvecklas med avseende på hur AI reagerar på dem.

Kommer den att vara statisk mot att sträva efter att trigga reaktioner hos spelaren?
Kommer den att straffa vissa beteenden med avseende på effektivitet eller med avseende på sportslighet?
Kommer den uppmuntra till sportsligt beteende om det innebär att sannolikheten för att spelaren blir en bättre lagspelare ökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ai ska alltså uppträda som otrevliga idioter eller nån som tycker om att tävla ?
Vad är då vitsen med AI ?
Jag hoppas det kan leda till att vissa spelkategorier kan bli intressanta igen när man slipper spela online med/mot människor.

Fast nu lägger du lite väl mycket mening i det jag skrev.

Jag var lite klumpig när jag skrev att AI:n skulle härma mäsnkligt beteende, det finns såklart mycket mer än så som AI kan göra. T.ex. som exemplet jag nämnde med spel som Mass Effect.

Men men det sagt tycker jag du har lite tråkig inställning. Att vara mänsklig är, tro det eller ej, mer än att vara en frustrerad fjortonårig pojke som förlorar i CoD.

Exempel:
Har du någonsin kört racingspel mot botar? Även i de bästa spelen så tar de emellanåt beslut som är helt jävla korkade. Lite mer mänsklig logik där hade hjälpt mycket
Har du någonsin kört ett single player FPS-spel? I varenda spel jag spelet så har datorn mycket svårt att ta vettiga beslut. Se bara på fienderna i Far Cry... Ett lite extremt exempel men det belyser min poäng ganska bra.

Skrivet av frankof:

AI är nog inte i grunden tänkt att härma något, det kan du göra med botar redan och lite fancy RNG.
En AI som inte lär och utvecklas är ingen AI.
Som mr Newell är inne på, utmaningen är att göra en AI som är korkad nog till att vara rolig att spela mot.

Nä, jag var som sagt lite klumpig i hur jag uttryckte mig. Men samtidigt håller jag fast vid att väldigt mycket av fördelen med framtida AI är att till viss del härma människan så gott det går. T.ex. genom att reagera på realistiska sätt beroende på vissa val man gör i spelet, att inte skjuta med en pistol på tvåhundra meters håll o.s.v. o.s.v.

Permalänk
Medlem

Bra att det satsas mer på bra AI.
Själv älskar jag single player lägen som inte kräver online spel.
Förr spelade jag online, lag mm men nu mera enbart för att koppla av, och då vill jag spela single player.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]