2in1 - mer minne (gammal modell, 2017), el ny bättre cpu mindre minne

Permalänk

2in1 - mer minne (gammal modell, 2017), el ny bättre cpu mindre minne

Ja som rubriken säger.
Tänkt köpa en 2in1 13” och finns en lenovo yoga 920 (2017) för ca 10k, den har 16GB minne och cpu från den tiden.
Jämfört med en ex HP x360 (2020) med 8GB minne och nyaste cpu.
Tänkt ha den till att se film och redigera bilder (ej storskaligt) och surfa.

Kollar man cpu benchmark så skiljer ca 3k i ”poäng” där nyare är bättre såklart.

Vad är bättre, mer minne eller bättre processor?

/T

Permalänk
Medlem

Är det inte möjligt att sätta i mer minne skulle jag inte köpt en dator med 8GB idag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte möjligt att sätta i mer minne skulle jag inte köpt en dator med 8GB idag.

Glömde den detaljen, typ ”alla” 13” verkar ha fastlött minne och hårddisk så de går inte att uppgradera.
Lenova har en 14” modell som går att byta i men de 13” are jag kikat på går ej att uppgradera.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@primeaniac: CPU Benchmark bör du passa dig för, det går inte att sammanfatta en processors prestanda med bara en siffra och just CPU Benchmark brukar vara rätt missvisande.

När det gäller laptops så är även kylningen väldigt viktig för hur datorn presterar, och kollar du på Sweclockers recension av HP X360 så kan du se att den har svårt att hävda sig ens mot andra datorer med i5:or. Yoga C720 verkar däremot ha fått rätt bra recensioner, se t.ex. notebookcheck, så skulle jag behöva välja mellan de två datorer så skulle jag välja Yoga:n utan att tveka.