Inköp av ny M-ITX, hjälp att optimera

Permalänk

Inköp av ny M-ITX, hjälp att optimera

Hej!

Bakgrund:
I dagsläget inhandlade jag min nuvarande dator runt 2010, och uppgraderade den runt 2012 (tror jag). I samband med att jag nu vill spela en del nyare titlar sätter min nuvarande dator stopp, och jag vill uppgradera. Till detta vill jag gärna få råd att få ut bättre prestanda för pengarna då jag inte är särskilt uppdaterad på området.

Behov:
Jag spelar några timmar i veckan, och inte de allra senaste titlarna med högsta inställningar, utan nöjer mig med 1920x1080. Däremot så vore det trevligt att inte behöva uppdatera datorn kontinuerligt (så att man kan ha den några år utan att man verkligen måste uppgradera den). Jag vill också gå ner till Mini-ITX då det är kul med mindre!

Budget:
Då egentligen inget (utom skärm, mus och skärmar) planeras att återanvändas kommer jag att köpa allt nytt. Budgeten ligger på ca 8 000 - 8 500 SEK (exklusive Windows som jag måste köpa), men det går att stretcha lite om jag skulle få mer dator för en mindre summa extra.

Utkast:
Inledningsvis har jag tagit fram detta, men är osäker rent generellt kring datorn.

Osäkerhet på att alla komponenter passar finns även (jag tror att jag skall ha fått allt korrekt, men man vet ju aldrig). Jag har tänkt att använda den CPU-kylare som ingår inledningsvis, men

Jag funderar starkt på att byta till AMD Ryzen 5 3600, för en femhundring mer, men om det finns något viktigare att byta upp så prioriteras det.

Jag tar gärna emot feedback, och tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Monsterfrilla

Ser bra ut, alla delar har funnits på marknaden tillräckligt länge, så priser har hunnit sjunka.

Grejorna ska passa ihop, däremot vet jag inte hur det nu blir med ett grafikkort som nog inte är ett "Low Profile"... (bra kort för spel brukar ta upp 2 PCI-e slots, så då hänger det på att det finns lite extra utrymme i chassit, under moderkortet... helst minst 3-5 cm).

Förhoppningsvis kan folk som är vana vid mITX-byggen fylla i med info här... speciellt angående ifall standard-kort passar (även kort-längd) utan riser-kabel och snickeri...
(Annars blir du begränsad till grafikkort i ITX-format.)

Om du inte får reda på det så tycker jag att du ska prova att få hjälp "från källan" (inköpsställe) _innan_ köp, de borde kunna hjälpa över e-post åtminstone.

Sedan tänker jag också att du kanske ska lägga lite mer på grafikkort, exempelvis ett i Radeon RX 5000-serien istället för RX 500-serien... (nyare och bättre).

Scrolla ner till (och klicka på (om det behövs) för tabell) "Cards" :
https://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_RX_5000_series#Cards

Och slutligen också :
Behöver du verkligen nytt Windows?
Om du återanvänder licensen (nyinstallera med förra (och ta bort från förra datorn))... så kan du ju lägga mer på hårdvaran 😉👍

TILLÄGG :
Du kanske också ska läsa/lära lite om M.2-SSD'ar (NVme ?) också, och köra med en sån som system-disk... (snabbare än vanliga SSD, moderkortet du valt har plats för en sån).
Om du behöver mer lagringsutrymme så kan du fundera lite på ifall antingen en mekanisk hårddisk eller en vanlig SSD blir bäst som komplement.

Tillägg: M.2
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

GTX 1650 Super VS Radeon RX 580 VS 590 VS 5500 XT

Skrivet av Monsterfrilla:

Jag funderar starkt på att byta till AMD Ryzen 5 3600, för en femhundring mer

Om du inte gör det så borde du fundera på att gå ned till en AMD Ryzen 5 1600 AF! Det är nästan en AMD Ryzen 5 2600 fast till ett lägre pris!

Ryzen 5 1600 är den ultimata budget processorn. 6C/12T. Ryzen 5 1600 fick en uppgradering till Zen+ så är som en lägre klockad Ryzen 5 2600.

AMD Ryzen 5 1600 AF

Skrivet av Monsterfrilla:

Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) 3200MHz

Lägg de extra 10 kronorna på 3600 MHz minnen.

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Skrivet av Monsterfrilla:

exklusive Windows som jag måste köpa

Windows kan du köpa på Ebay eller en CD Keys sida för 50 kronor.

Skrivet av Monsterfrilla:

Kolink SFX-450 PSU

Kolink SFX-450 PSU är jättedålig, köp inte den.
Kolla på Corsair CV550!

Corsair CV är en prisvärd nätaggregatsserie. Bronze certifierat.
CV är mellan VS och CX serien, lite närmre VS serien, men också väldigt mycket närmare VS serien i pris.
PC TeK Reviews Corsair CV550 550W Power Supply Review
APO THE TECH Corsair CV550 Review – Cheap PC Power Supply By Corsair
PROFESIONAL review Corsair CV550 Review en Español (Análisis completo)

Corsair CV

Skrivet av m1k3_dd:

Grejorna ska passa ihop, däremot vet jag inte hur det nu blir med ett grafikkort som nog inte är ett "Low Profile"... (bra kort för spel brukar ta upp 2 PCI-e slots, så då hänger det på att det finns lite extra utrymme i chassit, under moderkortet... helst minst 3-5 cm).

Förhoppningsvis kan folk som är vana vid mITX-byggen fylla i med info här... speciellt angående ifall standard-kort passar (även kort-längd) utan riser-kabel och snickeri...
(Annars blir du begränsad till grafikkort i ITX-format.)

Vad snackar du ens om???
Kolink Satellite kräver inte LP grafikkort.
Kolink Satelite har plats för grafikkort som tar upp 2 stycken PCIe slots.
Kolink Satelite har ingen riser kabel.
Kolink Satelite rymmer långa grafikkort, inte bara Mini_ITX varianter.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Hej alla!

Tack för svar! Jag har sett över er input, och uppdaterat Nätagg och RAM eftersom det kändes dumsnålt att inte göra det!

Att köpa en nyckel från Ebay kändes också som en bra idé, så jag lägger de pengarna på en CPU och grafikkort som kändes rimligt för prisklassen. Jag valde ett tämligen kort grafikkort ifall jag skulle få för mig spinna vidare på ett ännu mindre chassi i framtiden!

Om ingen har någon ytterligare kommentar som jag inte känner till/har lyckats Google-Fu:a mig till så lägger jag nog en beställning på detta!

Tack för all input än så länge!

Permalänk
Medlem

Försök att byta till ett Crucial MX om du kan. BX varianten är vad jag vet en enhet som saknar DRAM cache, så den kan bli seg som sirap vid tillfällen.

Permalänk
99:e percentilen

Tycker helt klart du ska gå för en 3600. En CPU kan man ha länge.

Tänk på att Satellite är ett rätt klumpigt chassi sett till fotavtrycket. Förstår inte varför den typen av chassi ens finns; de tar bara upp onödigt mycket yta på skrivbordet så att man ändå inte får någon nytta av den låga volymen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Alling: Passar bra i hyllor och är enkla att bära med sig om man flyttar datorn ofta mellan sina skilda föräldrar eller till LAN.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Alling: Passar bra i hyllor och är enkla att bära med sig om man flyttar datorn ofta mellan sina skilda föräldrar eller till LAN.

Det stämmer, men jag vill nog vidhålla att detsamma gäller i minst lika stor utsträckning för chassin av liknande volym med smidigare fotavtryck.

Just på LAN är det ju fördelaktigt med ett litet och framförallt smalt fotavtryck, åtminstone om skrivbordsytan är begränsad som på större LAN. Har i skrivande stund min dator (Ghost S1) bakom skärmen hemma hos mamma; det hade inte varit lika praktiskt med ett Satellite.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Monsterfrilla:

Din lista var bra men byt ut nätagget. Har haft tre kolink nåtagg dom small alla tre efter en mpnads användning. Köp ett bättre så du inte blir besviken

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det stämmer, men jag vill nog vidhålla att detsamma gäller i minst lika stor utsträckning för chassin av liknande volym med smidigare fotavtryck.

Just på LAN är det ju fördelaktigt med ett litet och framförallt smalt fotavtryck, åtminstone om skrivbordsytan är begränsad som på större LAN. Har i skrivande stund min dator (Ghost S1) bakom skärmen hemma hos mamma; det hade inte varit lika praktiskt med ett Satellite.

Har du något förslag på chassi som är litet då, i lägre prisklassen? Jag har själv kollat lite och i princip det enda jag kommer på är Cooler Master Elite 110 vilket ger begränsningar på grafikkort samt cpukylare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Skrotnisse92:

Har du något förslag på chassi som är litet då, i lägre prisklassen? Jag har själv kollat lite och i princip det enda jag kommer på är Cooler Master Elite 110 vilket ger begränsningar på grafikkort samt cpukylare

Det tråkiga är att jag inte riktigt har det. Fractal Design Era har rätt storlek och form, men @JonasT varnar för begränsad kylning i sin recension. Kolink Rocket ligger ju i en helt annan prisklass och innebär betydande begränsningar på kylare och annat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tack för hjälpen hörrni! Dator beställd, och jag ändrade till en annan hårddisk efter input från @loefet.

Må gott!

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Är ute efter en burk med samma formfaktor, något som bör ändras/justera om man tittar på ett Fractal Design Nano S chassi istället? Eller finns det något annat chassi man bör överväga om man höjer prislappen för chassit lite?

@Monsterfrilla: Är du nöjd med prestandan på burken?

Tack på förhand!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Alling:

Det tråkiga är att jag inte riktigt har det. Fractal Design Era har rätt storlek och form, men @JonasT varnar för begränsad kylning i sin recension.

Optimum Tech sumerar det ganska så bra med videotiteln Fractal Era - an ITX Disaster.

Skrivet av MaxB:

Är ute efter en burk med samma formfaktor, något som bör ändras/justera om man tittar på ett Fractal Design Nano S chassi istället?

Fractal Design Define Nano S rymmer endast dual slot kylare på grafikkort vilket är viktigt att komma ihåg.

Skrivet av MaxB:

Eller finns det något annat chassi man bör överväga om man höjer prislappen för chassit lite?

Lian Li TU150, NCASE M1 och Cougar QBX om man vill ha ett mini tower. Sen finns det ju cube chassin också.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|