Automatisera måttligt avancerad operation i W10. Hur bäst göra?
Jag har ett behov av att göra ett script eller automation (Windows 10) som kan generera textfiler, och sen ändra lite i texten dom textfilerna allt eftersom automationen framskrider. Annars, så måste jag utföra ett mardrömsjobb för hand, som kommer ta dagar, kanske veckor.
Jag söker lite support för bästa sätt att utföra det på.
Läget är följande: Jag har en mapp med över 7500 ljudfiler i. Ljudfilerna är organiserade i par (baserat på filnamn). Jag behöver spara 1 preset för varje ljudfils-par i mappen. För att göra detta, som läget är just nu, så måste jag använda en plugin i ett visst program. Jag öppnar pluginens GUI och drag'n'droppar in två ljudfiler in i pluginens GUI, och sen trycker jag på spara i plugin-GUI. Detta förmår pluginen att spara en preset. En preset består tekniskt sett av en XML-formaterad textfil i en specifik mapp på datorn.
Nu har jag gjort 1 st preset. Sen fortsätter jag, och gör samma sak igen, bara att nu tar jag dom nästkommande två ljudfilerna och drar in dom i GUI, och sparar preset igen. osv osv.. Såhär ska jag fortsätta, tills jag sparat preset för alla ljudfils-par som väntar i mappen. Sammanlagt 7760 stycken! Das is das problem.
Istället för att faktiskt utföra den mardrömmen manuellt, så tänker jag att man kanske kan få till ett script, som gör det här åt en, så skulle det spara några dagar eller veckor. Ett scriptet behöver inte använda det grafiska plugin GUI alls, utan kan bara fokusera på att generera dessa preset-filerna; alltså textfiler.
Vad scriptet i så fall behöver göra, är att skapa en textfil i en specifik mapp, och sen skriva in några rader XML-formaterad text i textfilen och spara detta. Texten som ska sparas i varje textfil är precis samma för varje fil, förutom på några enstaka ställen i XML-texten; nämligen namnen till dom separata ljudfilerna jag nämnde ovan.
Dom ljudfilerna är alla döpta med unika namn. Därför utgår jag från att scriptet borde göras så det läser av ljudfilernas filnamn, och sparar dom variabler eller liknande och kan sen ändra i texten för varje fil man gör. Varje preset-fil ska även sparas med ett filnamn utgående ifrån ljudfilernas namn.
Alltså..
- Läsa av ljudfilers namn (progressivt)
- Spara ljudfilsnamn i variabel
- (ev. omformattera ljudfilsnamn för att användas som filnamn)
- Skapa textfil döpt efter ljufdilsnamn
- Klistra in sparad textblock i den filen.
- Ersätta detaljer i texten med nya ljudfilsnamn från variabel ovan
- Spara
- repetera, repetera, repetera osv
- sluta när alla ljudfilder i mappen genomlöpts.
Jag är halvdan på batch-programmering. Jag brukar göra enklare batch-script i DOS-prompt och eller i powershell. Jag hänger med bra i att läsa och förstå kod, men att generera kod från scratch är betydligt svårare. Antar att vanligt Batch-script eller poswershell skulle kunna funka, men exakt vilka parametrar och design man skulle använda, har jag svårt att tänka mig.
Skulle det här vara möjligt? och i så fall hur kan man spara filnamn i variabler, sen ersätta viss text i textfiler med info från variabler?
Tackar för tips och åsikter.