Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

ah såg det vilka hörlurar sägs spela bra med den?

Aldrig testat på den mackapären själv. Nån dag ska man väl göra det också. Skulle bli förvånad om den presterar bättre än stereo i förstapersonspangare. Dagen då fejkat 7.1 ljud blir en riktig spelare på marknaden kommer komma, men idag är det ren marknadsföring, och i mina öron är det humbug. Med reservation för att jag inte testat just GSX 1000. Den borde vara mer hypad om dom lyckats lösa knuten helt och hållet tycker jag.

Edit: För att svara på din fråga. Vet ej. Finns säkert nån tråd nånstans där folk delar med sig av sina erfarenheter.
Första lurarna jag skulle testa är mina HD800 även om GSX 1000 inte är något kärnkraftverk direkt. Få en kaka-på-kaka-upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ej kompatibel med diverse sennheiser headsets frågan är vilka som stöds

GSX har aux, det lurarna som är skräp.
Man kan betala Sennheiser en halv miljon för världens bästa hörlurar, men man kan inte betala för dom att använda AUX på lurarna.

Permalänk
Medlem

Wasapi med uppsampling

@Mumu55: Så du menar att det inte fungerar att köra uppsamling med Bitperfect?

Själv använder jag Foobar med Wasapi plugin samt brukar aktivera Foobars egen Resampler: SrcPoweramp SSRC när jag lyssnar på 44,1/16 och tycker jag kan höra skillnad att ljudet blir en aning bättre än utan uppsampling. När jag spelar högupplösta FLAC-filer, så brukar jag inaktivera resamplern, då jag anar att den kanske har negativ inverkan.

Permalänk
Medlem

Tidal

@oqvist: Hade du HiFi-abonnemanget, och hade aktiverat Master-ljud? Samt körde du Tidal-appen eller webläsare samt hade du MQA-kompatibel hårdvara/DAC eller lät du mjukvaran/appan avkoda allt?

Själv använder kör jag just nu ett tremånadersabonnemang hos Tidal, kostnadsfritt genom HiFi-klubben, men har ingen kompatibel DAC, så har ställt in att appen ska ta hand om avkodningen.

Har debatterats en hel del om MQA (kallat Master hos Tidal) verkligen låter bra/bättre. Är ju iofs högupplöst, men jämfört med vanliga högupplösta FLAC, så är ju MQA inte förlustfritt. Och även om licensinnehavarna själva inte vill erkänna det, så är det en hel del upphovsrätt så dem ska tjäna pengar på det.

När HiFi-klubben hade kvällsöppet för ett par månader sedan, så var jag och lyssnade och jämförde dels en ny Denon-förstärkare mot en 30 år gammal, och det var som att jämföra dagens digitala ljud mot vinyl. Dessutom jämförde vi MQA mot standard genom Tidal, och då var vi flera (inkl. mig) som tyckte att MQA lät bättre - klarare och öppnare. Men dem körde ju genom BlueSound MQA-kompatibel DAC-modul.

För min del kommer jag inte fortsätta med Tidal efter provperioden, utan kommer gå tillbaka till mina "gamla" högupplösta låtar!

Permalänk
Medlem

MQA Master, högre än 48 kHz

@SYRE: Tidal Master med högupplösta MQA-filer, är nog ofta i högre upplösning än 48 kHz, t.ex. 88,2 eller 96 kHz.

Därför bör man ställa in så att DAC:en kan hantera detta (ifall den inte gör det automatiskt).

Se också till att gå in i inställningarna för Tidal-appen, för att ställa in så den klarar Master. Detta är ganska svårt att hitta, då man måste klicka på de tre vågräta prickarna uppe till höger och sedan på inställningar. Under fliken Streaming, så väljer man Master. Jag har även valt att under ljudutgång klicka på Fler inställninger och sedan aktivera Exklusivt läge samt Lås volymen för bästa ljudkvalitét. Dock kan jag tyvärr inte välja Passthrough MQA, då jag inte har någon kompatibel DAC.

Är dock osäker på om man behöver ställa in vilken frekvensen i Windows egna ljudinställningar, men brukar köra på 24/96. Kör man Exklusivt läge i Tidal eller Wasapi för Foobar, så borde ju Windows egna drivrutiner kringgås, men känns ändå bra för att vara på den säkra sidan och inte riskera nedkonvertering.

Permalänk
Medlem

Mer bas i HD650

@the squonk: Och den största skillnaden för de nyare HD650, är att de har något mer bas samt lite snabbare transienter, då talspolen tydligen ska vara lättare. HD600 föredras av vissa audiofiler, då de är mer frekvensraka och naturliga/rättvisa.

Själv har jag plockat bort skumgummit framför membranen för att få ett klarare ljud. Har även uppgraderat kabeln mot Cardas (även då OFC-originalkabeln för HD650 är grövre än för HD600). Ger inte förstås inte riktigt lika bra ljud som mina HD800, men tycker ändå de kommit ifrån stämpeln med det varma, tillbakalutade ljudet och mer analytiska. Men lite orättvist att jämföra med HD800, som hostar ca fyra gånger så mycket.

Permalänk
Medlem

Har ingen MQA kompatibel DAC. Ska man köra hifi är det nog fysisk media som gäller för mainstream media iaf så får se går efter bästa pris för streaming framöver. Länge sen man körde Spotify. Apple music och tidal låter ok men just nu körs webradio i ets 2 och det fungerar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikaelm:

@oqvist: Hade du HiFi-abonnemanget, och hade aktiverat Master-ljud? Samt körde du Tidal-appen eller webläsare samt hade du MQA-kompatibel hårdvara/DAC eller lät du mjukvaran/appan avkoda allt?

Själv använder kör jag just nu ett tremånadersabonnemang hos Tidal, kostnadsfritt genom HiFi-klubben, men har ingen kompatibel DAC, så har ställt in att appen ska ta hand om avkodningen.

Har debatterats en hel del om MQA (kallat Master hos Tidal) verkligen låter bra/bättre. Är ju iofs högupplöst, men jämfört med vanliga högupplösta FLAC, så är ju MQA inte förlustfritt. Och även om licensinnehavarna själva inte vill erkänna det, så är det en hel del upphovsrätt så dem ska tjäna pengar på det.

För min del kommer jag inte fortsätta med Tidal efter provperioden, utan kommer gå tillbaka till mina "gamla" högupplösta låtar!

MQA är att snålkoda högupplöst till ungefär samma bitrate som cd, jämför man det med flac så blir filerna generellt mindre än om de kodats förlustfritt i flac men det säg att flac kan snitta på 40% storleksreduktion så får man typ 65% med MQA när man komprimerar 24/96 till samma bitrates som cd.
Grejen med Tidal/mqa är väl att man underlättar strömning när man har en lägre och konstant bitrate och att Tidal hifi genom avtal med de som äger originalmusiken även kan få tillgång till musiken i skicket den hade före den normala mastringhsprocessen.
Man har alltså en icke slutmastrad kopia att utgå ifrån och den mqa kodar man (med dataförlust) så att filstorleken blir ungefär densamma som en cd skulle haft.
Man skulle väl även kunna tänka sig en liknelse med en modernare version av mp3.
Huruvida det låter bättre eller sämre är en diskussion som bör vara separat, det finns ju tex en massa folk som tycker att lp är bättre än cd och det handlar också tyckande/smak och smak och inte om vilket system som bäst kan återskapa den ursprungliga signalen.
Mqa bör alla gånger vara bättre på att överföra datan från ett 24/96 eller bättre original eller analogt original är en cd är.
Mqa är däremot inte bättre på att överföra orignalsignalen än en flacfil för flac gör det perfekt.
Mqa kan däremot subjektivt låta bättre än flac på samma sätt som lp kan föredras före nått som överför signalen korrekt.
Man måste tänka på att man måste utgå från samma original när man ska jämföra olika överföringssystem på ett seriöst sätt, att lyssna på en Tidal Master MQA säger alltså inget om att det distributionssättet skulle vara överlägset ett annat som skulle överföra originaldatan opåverkad eller förlustfritt komprimerat.
Det säger inte heller att mqa skulle vara tekniskt bättre än en flac som "låter sämre" för det kanske ska låta dåligt för att originalet låter så och det kan också handla om att man inte ens försöker överföra samma version tex pga olika mastringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att förenkla det hela så är "vilken Master" allt, är det en bra Master låter den bra även på tex Spotify fast det "bara" är 320kbps. Skillnaden mellan mastrar är enorm, skillnaden mellan vilken kodning är knappt märkbar.

Fördelen med Tidal är att dom har tillgång till en hel del bra Mastrar som inte dom andra har.

Skivbolagen försöker i vanlig ordning sabba, inte ens Tidal har en ok master av Ozzys senaste, vinylen är rejält bättre mastrad. Dock inte optimalt, det sparar man förmodligen till en UHD Blu Ray version med lite film på.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av the squonk:

För att förenkla det hela så är "vilken Master" allt, är det en bra Master låter den bra även på tex Spotify fast det "bara" är 320kbps. Skillnaden mellan mastrar är enorm, skillnaden mellan vilken kodning är knappt märkbar.

Fördelen med Tidal är att dom har tillgång till en hel del bra Mastrar som inte dom andra har.

Skivbolagen försöker i vanlig ordning sabba, inte ens Tidal har en ok master av Ozzys senaste, vinylen är rejält bättre mastrad. Dock inte optimalt, det sparar man förmodligen till en UHD Blu Ray version med lite film på.

Vinyler måste mastras med hänsyn till de mekaniska begränsningarna som skivorna utgör, de kan inte ha samma dynamik som en cd och de har monobas.
Sedan är det ju sällan så att cd mastras optimalt utan man utgår från lpmastringen och så komprimerar man dynamiken ytterligare så att den blir otroligt mycket sämre än tekniken tillåter.
Och därför tror en del att lp är ett bättre format än cd vilket det definitivt inte är eftersom cd kan återge allt som en lp kan återge och mer därtill.
Men man lyssnar alltså på helt olika utgåvor där den som är bäst (lpversionen) är dålig och cd versionen är ännu sämre för att den utgår från lpversionen och sedan komprimerats ännu mer för att öka medelnivån i stället för att man utgår från det verkliga originalet och gör en mer formatoptimal mastring vilket är det Tidal gör med vissa skivor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vinyler måste mastras med hänsyn till de mekaniska begränsningarna som skivorna utgör, de kan inte ha samma dynamik som en cd och de har monobas.
Sedan är det ju sällan så att cd mastras optimalt utan man utgår från lpmastringen och så komprimerar man dynamiken ytterligare så att den blir otroligt mycket sämre än tekniken tillåter.
Och därför tror en del att lp är ett bättre format än cd vilket det definitivt inte är eftersom cd kan återge allt som en lp kan återge och mer därtill.
Men man lyssnar alltså på helt olika utgåvor där den som är bäst (lpversionen) är dålig och cd versionen är ännu sämre för att den utgår från lpversionen och sedan komprimerats ännu mer för att öka medelnivån i stället för att man utgår från det verkliga originalet och gör en mer formatoptimal mastring vilket är det Tidal gör med vissa skivor.

Exakt, jag säger inte att vinyl är bättre, jag säger att i Ozzys fall är den bättre mastrad. Den HAR viss dynamik. CD/Tidal/Spotify-versionerna saknar dynamik helt, ett par peakmätare kopplade till ljudkällan ligger klistrade på 0dB. Självklart låter det förskräckligt, även om det varit 64-bitar/stjärnstopp miljarder ggr oversampling.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Rekordmedlem

Vill men mäta och/eller jämföra dynamik på en inspelning kan man använda MasVis
https://www.lts.a.se/lts/masvis

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill men mäta och/eller jämföra dynamik på en inspelning kan man använda MasVis
https://www.lts.a.se/lts/masvis

Japp, fungerar klockrent!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Bra beskrivet, mrqaffe!

Vill bara tillägga att MQA måste paketeras i något containerformat, vilket väldigt ofta är FLAC. Så det finns alltså "äkta FLAC" och MQA paketerat som FLAC. För att krångla till det ytterligare, så finns det även ett format som kallas ALAC (upphovsrättsskyddat).

Dessutom finns även en motsvarighet till MQA som heter Qobuz, som vi nog ska undvika då det är från Frankrike och tydligen inte fungerar här omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

@mrqaffe: Bra beskrivet, mrqaffe!

Vill bara tillägga att MQA måste paketeras i något containerformat, vilket väldigt ofta är FLAC. Så det finns alltså "äkta FLAC" och MQA paketerat som FLAC. För att krångla till det ytterligare, så finns det även ett format som kallas ALAC (upphovsrättsskyddat).

Dessutom finns även en motsvarighet till MQA som heter Qobuz, som vi nog ska undvika då det är från Frankrike och tydligen inte fungerar här omkring.

Va? Qobuz är en strömningstjänst, MQA är ett format. De använder dessutom, såvitt jag vet, FLAC och inte något tramsformat.

Permalänk
Medlem

Sennheiser 480 & 433, någon som har synpunkter på dessa?
har 2 par 480 eller snarlika, och ett par 433or liggande med defekta kontakter, men inget som jag tror orkar driva dem vettigt och lite osäker funktion på kablage, ett par av de av 480 typ har separat L/R volym.

Permalänk

480 ska väl vara en bra lur? Än dock gammal. Har ej lyssnat själv på dom dock.

Permalänk
Medlem

Vad för DAC/Förstärkare borde jag köpa till ett par Sennheiser HD 559?

Skulle gärna vilja ha allt i datorn, alltså ett ljudkort med inbyggd hörlursförstärkare. Funderat på Asus Xonar STX, men verkar som att man kommer billigare undan och får bättre grejer med en extern förstärkare, eller?

Budget högst 3k men helst så billigt det går. Vill mest komma ifrån att koppla lurarna direkt till moderkortet som jag gjort för tillfället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Vad för DAC/Förstärkare borde jag köpa till ett par Sennheiser HD 559?

Skulle gärna vilja ha allt i datorn, alltså ett ljudkort med inbyggd hörlursförstärkare. Funderat på Asus Xonar STX, men verkar som att man kommer billigare undan och får bättre grejer med en extern förstärkare, eller?

Budget högst 3k men helst så billigt det går. Vill mest komma ifrån att koppla lurarna direkt till moderkortet som jag gjort för tillfället.

Som insteg känns det bäst rekommendera en dac/amp kombo runt 1000kr att börja med. Jag började min bana med Fiio's sådan. Så en Fiio E10K eller en Fiio K3. Bägge drivs med USB kabel. Blir som ett nytt ljudkort i datorn så det är bara byta till Fiio där och höja volymen till 100% på datorn och sköta ljudet på Fiio'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Som insteg känns det bäst rekommendera en dac/amp kombo runt 1000kr att börja med. Jag började min bana med Fiio's sådan. Så en Fiio E10K eller en Fiio K3. Bägge drivs med USB kabel. Blir som ett nytt ljudkort i datorn så det är bara byta till Fiio där och höja volymen till 100% på datorn och sköta ljudet på Fiio'n.

Jag funderade på en Fiio E10k, men läst rätt blandade reviews om den så avvaktade lite. Men för dom pengarna är det nästan värt att chansa. Kan ju åtminstone inte låta sämre än moderkortet?

Vad är det för skillnad på integrerade ljudkort med hörlursförstärkning och externa förstärkare/dac? Är det samma konstruktion på båda eller skiljer dom sig åt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Jag funderade på en Fiio E10k, men läst rätt blandade reviews om den så avvaktade lite. Men för dom pengarna är det nästan värt att chansa. Kan ju åtminstone inte låta sämre än moderkortet?

Vad är det för skillnad på integrerade ljudkort med hörlursförstärkning och externa förstärkare/dac? Är det samma konstruktion på båda eller skiljer dom sig åt?

Nja Fiio E10K är ju ett insteg, K3 är också däromkring. Det med extern dac/amp är ju du kan lätt byta senare till en bättre kombination. Med instickskortet kommer du behöva extern förstärkare senare, om du nu börjar uppgradera hörlurssidan. Fast det är lite som man vill ha det.

Har inte riktigt koll på uppbyggnaden av dem, jag skulle påstå att ljudkort och extern dac/amp är samma sak bara att ena är inne i datorn andra utanför.

Det finns ju fler dac/amp kombos så kika runt lite så kanske du hittar något mer intressant.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Jag har inte påstått att det skulle vara trams och det stämmer nog som du beskriver, men anledningen att jag nämnde det och "varnade" för det är att HiFi Klubben påstod att det endast skulle fungera i- eller omkring Frankrike!

Säljaren visade diagram över de olika ljudformaten över tid; CD, DAT, MiniDisc, DVD, BluRay samt MQA och Qobuz. Han jämförde då mot MQA och menade att det var lika hög kvalitét/bitrate på Qobuz men att vi inte skulle ha det i åtanke då det inte fungerar här för oss.

Jag tror m.a.o. att även HiFi Klubben kanske blandat ihop det lite också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

@oatp1b1: Jag har inte påstått att det skulle vara trams och det stämmer nog som du beskriver, men anledningen att jag nämnde det och "varnade" för det är att HiFi Klubben påstod att det endast skulle fungera i- eller omkring Frankrike!

Säljaren visade diagram över de olika ljudformaten över tid; CD, DAT, MiniDisc, DVD, BluRay samt MQA och Qobuz. Han jämförde då mot MQA och menade att det var lika hög kvalitét/bitrate på Qobuz men att vi inte skulle ha det i åtanke då det inte fungerar här för oss.

Jag tror m.a.o. att även HiFi Klubben kanske blandat ihop det lite också!

Hifiklubben har ju sällan koll på läget förutom att kraftigt promovera deras egna produkter och smutskasta annat. MQA har inte samma upplösning som Qobuz, och är dessutom inte förlustfritt. Qobuz går att använda i Sverige, men du måste använda en VPN när du skapar kontot.

Permalänk
Medlem

Måste man använda vpn så har de ju en poäng där. Inte alla som har koll på hur man kringgår såna skydd... Det går ju blocka vpn tunnlar också så det är ju inte fel att säga att det inte fungerar här.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Måste man använda vpn så har de ju en poäng där. Inte alla som har koll på hur man kringgår såna skydd... Det går ju blocka vpn tunnlar också så det är ju inte fel att säga att det inte fungerar här.

Ja, men bara under registering. Sedan är det bara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem

Inte (!) ofta dessa kommer ut till försäljning.

https://www.rehifi.se/nyheter/sennheiser-orpheus

Permalänk
Medlem

Köp får säkert tillbaks investeringen

Lite mer lågbudget så hade hembiobutiken ett par sundara som gått som demo.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan komma med synpunkter varför jag inte ska köpa Sennheiser Momentum 3?

Saken är den att jag vill ha ett par trådlösa over ear med låg latens (=aptx low latency). Och med de kriterierna finns det nästan bara Momentum 3 att välja på. Men å andra sidan har jag inte bråttom, jag kan vänta ett halvår eller två om det skulle finnas anledning till det.

Så... finns det något annat jag kan köpa eller vet man ifall det kommer något intressant inom kort?

Någon som har haft Momentum 3 ett tag och kan nämna några nackdelar? Gärna sådant man kanske inte tänker på i första hand, t.ex. att de per automatik startar sig om de viks ut vilket drar onödig ström om man inte tänker på det.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Inte (!) ofta dessa kommer ut till försäljning.

https://www.rehifi.se/nyheter/sennheiser-orpheus

109k känns ändå som ett rimligt pris?

Permalänk

Jag BEHÖVER earbuds, modell bättre, nån som har erfarenhet?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP