Routern tappar uppkoppling med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Routern tappar uppkoppling med jämna mellanrum.

Hej!

Flyttade för några månader sedan in i en hyreslägenhet där vi endast har Telia-Fiber, och har faktiskt inte "bott" här mer än några dagar. (Varför jag inte gjort en felsökning tidigare). Nu har jag börjat vara här mer och mer och upplever att jag tappar uppkopplingen med ett ganska jämt mellanrum(15-20min), i ungefär 2-3 sekunder innan det är tillbaka. Innan flytten hade jag inte detta problem.
Detta märks tydligast om jag sitter och spelar onlinespel så som League of Legends. då dyker den klassiska rutan "Attempting to reconnect" upp i några sekunder, och försvinner sedan. Oerhört irriterande.

Saker jag testat är;
Omstart av enheter/dator (mobiler på WiFi påverkas också av DC:n)
Omstart av Router (DIR-885L A2)
Fabriksåterställning av ovannämnd router.
Kopplat mig direkt till "Telia"-uttaget (Detta fungerar, vilket leder mig till att routern är problemet. Haft den i ca 2 år.)

Det jag gärna vill testa är att nedgradera firmwaren till routern, dock verkar inte fabriksåterställningen dra den lägre än 1.20 (Vilket är den firmware jag sitter på nu när jag har problemet, står FIRMWARE: 1.13 på lappen undertill routern, så tänker att det borde gå att nedgradera?). Dock hittar jag inte någon firmware på D-Link's hemsida som är skriven till hårdvaran min router har (A2), utan endast till A1. Och det känns inte som något jag vill chansa med. Har dragit ett mejl till D-Link men det lär väl ta ett antal dagar innan man får svar.

Ska försöka få tag i en gammal router och testa med också så jag kan utesluta mer.

Tills dess, vad mer kan jag göra?

Mvh.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Kör du trådat eller via wifi? en ny router kan lösa problemet, du kan ju alltid köpa en på öppet köp och testa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Trådat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

hmm. skulle testat en ny router för att se om det hjälpte eller låna en eller gräva fram en gammal ur garderoben.

googlade lite snabbt och hittade inte din men en med liknande problem. läste inte tråden. kanske kan vara en början? finns väll lite custon FW's till den där som kanske kan hjälpa?

http://forums.dlink.com/index.php?topic=73465.0

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Ska läsa igenom tråden du länka så snart jag har lite tid över

f.ö. kan jag bekräfta att det definitivt är routern som är roten till problemet, har nu testat med en annan (betydligt billigare) router och upplever inte problemet alls.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

@Aka_The_Barf: Ska läsa igenom tråden du länka så snart jag har lite tid över

f.ö. kan jag bekräfta att det definitivt är routern som är roten till problemet, har nu testat med en annan (betydligt billigare) router och upplever inte problemet alls.

Va bra...eller ja tråkigt att spendera pengar på ny router om det inte finns en lösning med din nuvarande.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Va bra...eller ja tråkigt att spendera pengar på ny router om det inte finns en lösning med din nuvarande.

Fick tyvärr bara detta svaret från supporten
https://imgur.com/a/cZf1hYo

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd

Ingen bör någonsin köpa något det står d-link på, skräp rakt igenom.
Haffa en Asus 86U är mitt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Fick tyvärr bara detta svaret från supporten
https://imgur.com/a/cZf1hYo

Det är nog dessvärre så det brukar låta. Du har nog inget att förlora på att testa en moddad firmware. Om det inte funkar måste du ändå köpa ny router.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det här problemet hade en vän för en 10 år sen. Efter mycket strul visade det sig att Telia körde ip renew jäkligt tätt. Vi bytte leverantör...

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ingen bör någonsin köpa något det står d-link på, skräp rakt igenom.
Haffa en Asus 86U är mitt tips

Tror webhallen hade rabatt i helgen på 86:an

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Tror webhallen hade rabatt i helgen på 86:an

Slog till på en sådan. Verkar ha bra rykte och beprövad

Bör man flasha MerlinWRT direkt kanske?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QuinnoX:

Slog till på en sådan. Verkar ha bra rykte och beprövad

Bör man flasha MerlinWRT direkt kanske?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Slog till på en sådan. Verkar ha bra rykte och beprövad

Bör man flasha MerlinWRT direkt kanske?

JA

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ingen bör någonsin köpa något det står d-link på, skräp rakt igenom.
Haffa en Asus 86U är mitt tips

Det är tvärt om vet du.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Är du säker på att det är routern som orsakar problemet och inte att felet ligger hos ISP? Testa köra en pingtrace några timmar och se vart felet ligger.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du har provat för inställningar, men eftersom problemen verkar uppstå på trådad klient så slå av trådlösa nätverk och se om problemen kvarstår. Sedan om problem kvarstår slå igång loggningsfunktionen i routern.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Har du kollat DHCP lease-tiden, det vill säga den tid datorn blir delegerad ett internt IP? Frånkopplingen låter lite som det kanske skulle kunna vara att leasen går ut och det förhandlas + delegeras på nytt till datorn. Se till att det står på 3600 eller 7200 sekunder (1 timma, respektive 2 timmar).

Utöver det, så hade jag aldrig kört med D-Link (igen) om det inte hade funnits väldigt specifika skäl. Skräp rakt igenom i min erfarenhet. Istället kan du satsa på t.ex. EdgeRouter X som förvisso inte har wifi, och som kräver några minuter att ställa in men som är stabilt till hundra.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova