Permalänk
Medlem

Eltandborste

Ligger lite i tankarna att införskaffa eltandborste istället för att använda manuella gör för att förbättra tandhälsan.

Vad använder ni? Nackdelar och fördelar med eltandborste? Upplever ni att tänderna blir renare? Håller batteriet länge? Någon mening att köra på lyxmodellerna för 1500kr eller fungerar dom för 500Kr lika bra? Med tanke på att ett tandläkarbesök ändå kostar rätt mycket så känns1500Kr rimligt om det stoppar ett hål. Dock är jag inte så intresserad av appar, bluetooth och dylikt.

Permalänk
Medlem

Ser inga nackdelar med eltandborste mer än att den måste laddas typ 1 gång i månaden. Tror dock inte att skillnaden mellan de dyra och billigare varianterna är särskilt stora.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ingen aning vad riktig forskning visar, men känslan är väl att det inte är som i reklamfilmerna
Jag upplevde inte att mina tänder blev renare med eltandborste. Gick tillbaka till manuell efter några veckor i alla fall

Permalänk
Medlem

Varenda tandläkare rekommenderar eltandborste. Så mycket renare! Fråga din egen nästa gång.

Lägg lite pengar o få en som inte ligger i budgetklassen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa duo paket med två tandborstar i. Så lägger man bara borsten på laddning å använder den andra. Så håller allt längre med.

Permalänk

Jag köpte en Oral B för kanske ett år sedan nu, en lite dyrare modell som hade större batteri än de billigare varianterna. Jag resonerade då iaf att det som är värt något är just batteritiden, sen att modellen jag köpte går snabbare det är sekundärt tycker jag. Med det sagt så använder jag ändå den snabbare av de två inställningarna... så på något sätt gillar jag väl att den är snabb.

Tänderna blir renare, mer polerade åtminstone, men jag har också insett att det som verkligen hjälper tänderna är tandtråd varje dag. Så om du inte redan gör det, jobba på den vanan.

Permalänk
Medlem

Haft ett antal genom åren. Philips går tystare än Braun och tänderna känns mycket renare. Behöver endast laddas några gånger i månaden.
Kostar mer men är utan tvekan värt det enligt mig.
Xiaomis ska tydligen vara ganska lika Philips och också vara mycket bra, har dock ingen erfarenhet av dem.

Permalänk
Medlem

Något gör det, Min tandläkare frågade om jag hade börjat använda eltandborste, mina tänder hade blivit i bättre skick än sist vi träffades.. Tandtråd är riktigt viktigt också

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Kör själv med denna , Oral-B Pro 2 2200s och är riktigt nöjd.
Körde först med en Philips eltandborste , men jag tycker Oral-B är bättre. " Smak sak "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Använd det du trivs bäst med, det brukar i längden ge bäst resultat (bara man har rätt teknik, borstar mjukt upp även mot tandköttskanten och samtliga ytor). Vissa borstar bättre med vanlig manuell tandborste, andra med eltandborste. Fördelen med eltandborsten är att tandborst-tekniken till stor del sitter i borsten och det är svårare att slarva. Generella råd är att använda en fluortandkräm (gärna ~1400 ppm NaF, som de flesta vanliga tandkrämer har), undvik småätande och ät inte söta saker (inkl frukt och andra livsmedel med dolt socker) för ofta. En eltandborste är tyvärr inte skillnaden på om man utvecklar hål eller ej, kosten är oftast avgörande. Modeller runt 500-lappen duger lika bra som de dyrare, de brukar numera också ha en trycksensor som lyser och påminner en om att inte borsta för hårt, om man nu gör det! Och gör rent mellan tänderna dagligen (tandtråd och gärna mellanrumsborstar) så minskar du risken för tandlossning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Använd det du trivs bäst med, det brukar i längden ge bäst resultat. Vissa borstar bättre med vanlig manuell tandborste, andra med eltandborste. Fördelen med eltandborsten är att tandborst-tekniken till stor del sitter i borsten och det är svårare att slarva. Generella råd är att använda en fluortandkräm (gärna ~1400 ppm NaF, som de flesta vanliga tandkrämer har), undvik småätande och ät inte söta saker (inkl frukt och andra livsmedel med dolt socker) för ofta. En eltandborste är tyvärr inte skillnaden på om man utvecklar hål eller ej, kosten är oftast avgörande. Modeller runt 500-lappen duger lika bra som de dyrare, de brukar numera också ha en trycksensor som lyser och påminner en om att inte borsta för hårt, om man nu gör det! Och gör rent mellan tänderna dagligen (tandtråd och gärna mellanrumsborstar) så minskar du risken för tandlossning!

Tack, men jag har redan god tandhälsa, inte haft hål på tio år. Jag har däremot alltid tandsten när jag är hos tandläkaren och tänderna börjar bli rätt gula (av allt kaffe antar jag..😂). Måste bli bättre på att använda tandtråd, dock är det knepigt att komma åt när man har fast tandställning. Kanske sådana där mellanrumsborstar är bättre då.

Tack för alla tips. Känns som om man satsar på en i 500-1000Kr får man nog något bra. Både tandläkare, enligt reklamen i alla fall, och folktandvården rekommenderar ju eltandborste framför manuell. Men det kan ju ha att göra med att folk har dålig teknik när dom använder manuell såklart.

Permalänk

Här kan du jämföra Oral b's varianter.

https://www.apotea.se/oral-b-eltandborstar

Köpte nyss pro2 2000 för drygt 500 riksdaler då den har allt jag vill ha och låg i rätt prisklass.

Rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Här kan du jämföra Oral b's varianter.

https://www.apotea.se/oral-b-eltandborstar

Köpte nyss pro2 2000 för drygt 500 riksdaler då den har allt jag vill ha och låg i rätt prisklass.

Rekommenderas.

Kikade precis på den modellen, undrar om Oral-B Pro 2 2900, är samma modell, bara att det är tvåpack? Känns ju värt att ta två för det priset med tanke på vad borsthuvudena kostar.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Kikade precis på den modellen, undrar om Oral-B Pro 2 2900, är samma modell, bara att det är tvåpack? Känns ju värt att ta två för det priset med tanke på vad borsthuvudena kostar.

Japp det är samma modell, men tvåpack som du säger.

Hela 2000-serien är samma men med olika tillbehör etc.

Kolla att den heter "Pro 2" och inte "Pro" bara. Pro 2 har ett bättre batteri.

Edit: För bäst rengöring använd CrossAction borsthuvud & Daily Clean programmet. Källa: https://www.radron.se/tester/mat-halsa--skonhet/eltandborstar...

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid en billig modell när jag behöver byta, har inte sett någon anledning till att köpa dyrare modeller än så länge. Brukar gå att hitta för typ 200kr speciellt på reor.

Just nu kör jag med en https://www.apotekhjartat.se/produkt/oral-b-vitality-100-whit...
Som jag köpte på elgiganten för 199kr på mellandagsrean.

Är 28 år och har än så länge aldrig haft några problem med tänderna.

Säger inte att det inte finns några fördelar med att lägga över 1000kr istället för 199kr men jag har inte upplevt att jag behövt något bättre i alla fall.

Manuellt kör jag bara om jag är bortrest och glömt min elborste eller om batteriet skulle vara helt tomt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag gick i samma tankar för några månader sedan, och sökte då just vetenskap att stödja mig på. Det bästa jag hittade var en cochrane review som publicerades 2014. TL,DR: när studien gjordes 2014 såg man att roterande borsthuvuden var bättre än manuell borstning, medan övriga elektriska tandborstar inte var säkert bättre.

Här hittar du hela studien:
https://www.cochrane.org/CD002281/ORAL_poweredelectric-toothb...
Cochrane gör metanalyser (analyser av alla tillgängliga studier) vilka ju som regel ger ett säkrare svar än om man bara kollar på enstaka studier, och deras reviews är mycket väl ansedda inom vetenskapliga kretsar. Dock får man ju notera att det bara innefattar studier publicerade fram till januari 2014, så eventuell utveckling sedan dess kommer ju inte framgå ur detta.
Men, sammanfattningsvis så såg man "an 11% reduction in plaque at one to three months of use, and a 21% reduction in plaque when assessed after three months of use. For gingivitis, there was a 6% reduction at one to three months of use and an 11% reduction when assessed after three months of use.". Man påpekar dock att" The benefits of this for long-term dental health are unclear.". Det betyder ju inte att det inte kan finnas fördelar med mindre tandsten och tandköttsinflammation på längre sikt än tre månader, bara att det inte är klarlagt ut denna metanalys.
Ytterligare värt att anmärka på är att detta resultat endast var statistiskt signifikant för roterande tandborstar, inte för andra typer, tex den typen med ett "klassiskt" tandborsthuvud som vickar från sida till sida, eller sådana med ultraljudsvågor. Dock måste också sägas att den roterande typen var betydligt mer välstuderad, även om jag personligen inte tyckte att jag såg någon antydan till att andra typer skulle ha någon effekt som försvann bara pga att det fanns få studier.

Min personliga slutsats blev att skaffa mig en roterande elektrisk tandborste, typ Oral-B, och av vad jag läste från vanliga reviews så verkar skillnaden mellan dyra och billiga nästan helt utgöras av hur mycket extra features de kommer med.

Permalänk
Avstängd

Det är stor skillnad, eltandborste rengör mycket bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Japp det är samma modell, men tvåpack som du säger.

Hela 2000-serien är samma men med olika tillbehör etc.

Kolla att den heter "Pro 2" och inte "Pro" bara. Pro 2 har ett bättre batteri.

Edit: För bäst rengöring använd CrossAction borsthuvud & Daily Clean programmet. Källa: https://www.radron.se/tester/mat-halsa--skonhet/eltandborstar...

På Amazon kostar tvåpack bara 600kr så får blir ett köp från dom istället. Även borstarna är lite billigare i Tyskland.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ser inga nackdelar med eltandborste mer än att den måste laddas typ 1 gång i månaden. Tror dock inte att skillnaden mellan de dyra och billigare varianterna är särskilt stora.

Hahaha min måste laddas varje dag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/halsa-personvard/eltandborste/ocl...

Har Ocean X Pro.
Sjukt nöjd med den! Renare upplevelse får man leta efter, haft Braun, Philips tidigare.
Men inget slår denna, batteri tiden är helt otrolig!
Inte laddat den sen jag fick den, var för väl 4v sen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kört det mesta, Oral-B gör mer rent pga kombinerad rotation och vibration. Har man mjuka tänder som lätt slits är detta en nackdel och man bör köra en Philips som varnar vid för hårt tryck. Resetui som dubblerar som laddare är en finess vissa dyrare modeller har, praktiskt om man reser en del. Det andra är hastigheten. Resten är krimskrams och olika SKUs som inte tillför något, känns dock dumt att snåla på tandvård, sjukt billigt jämfört med tandläkaren.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

På Amazon kostar tvåpack bara 600kr så får blir ett köp från dom istället. Även borstarna är lite billigare i Tyskland.

Tack för tipset!

Tänkte precis tipsa om att borstarna är billigare utomlands .

Önskar dock jag inte sett att man fick två borstar för priset av en i Tyskland haha. Surt sa räven .

Borsta lugnt!

Permalänk
Medlem

Har kört eltandborste länge...
Kan inte annat än rekommendera det...

Oral med ngn vanling "billig" borste..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |