Första dator åt 12åring. Minecraft Apex fortnite 8500kr

Permalänk
Medlem

Första dator åt 12åring. Minecraft Apex fortnite 8500kr

Hej,
Jag hjälper en familj att hitta en dator åt deras 12åring. Vi har tittat på begagnat men alla annonser på blocket känns hutlöst överprissatta.
Jag byggde själv datorer för 15-20 år sedan och gör det mer än gärna igen!
Budget är 8500kr exklusive skärm (har flera 1080p-skärmar som han kan börja med), tangentbord, mus och Windows. Datorn ska användas till spel och skolarbete. Det är väl mest apex, overwatch, fornite och minecraft just nu.

Tanken jag hade var att bygga runt en AMD ryzen 3600 som kommer hålla några år och sedan byta ut grafikkortet mot ett bättre så småningom

Den här listan la jag ihop på komonentkoll. Funkar det? Gärna ett rgb-chassi, det är ju trots allt till en 12-åring 😀

Väldigt tacksam för input eller om någon vill sälja en duglig spelburk begagnad för bra pris, 5000-8000kr.

Olof

Permalänk

Ett alternativ på SSD, men kolla vilken som faktiskt är bäst för det har jag inte kollat. Troligtvis är den jag länkar bättre då den använder NVME vilket uv500 inte gör.

https://www.inet.se/produkt/4301450/kingston-a2000-500gb-m-2-...

Ett billigare och egentligen vassare grafikkort.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Edit: Det finns flera som tillverkar detta grafikkort, kolla runt lite efter jämförelser och välj det du tycker verkar vara bäst. Det som skiljer sig är kylning, klockfrekvenser osv. "Viktigt" är dock att du köper 1650 Super och inte det vanliga 1650.

Permalänk
Medlem

Något sådant här hade jag kört på. Kommer räcka åt grabben ett tag.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Något sådant här hade jag kört på. Kommer räcka åt grabben ett tag.

https://komponentkoll.se/bild/UbWSG.png

Tack båda för snabba svar! Såg nu att jag hade valt ett mATX. Är det något som kommer begränsa något eller är det bättre att välja stort ATX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergol:

Tack båda för snabba svar! Såg nu att jag hade valt ett mATX. Är det något som kommer begränsa något eller är det bättre att välja stort ATX?

Att tänka på b450 kommer inte supporta 4000 serien sen så du vet och kan va värt att titta på 3300x med som alternativ till 3600

Här har du bättre alternativ enligt mig 5600 xt är bättre en 1660 super

Eller med en 3600

Rekommenderar dig inte köra stock kylare på en 3600 om du inte vill laga mat på den.

Och Matx kommer inte begränsa så länge du inte tänkt köra dubbla grafikkort eller extra PCI kort

Ett tips är också avvakta b550 som släpps i juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergol:

Oftast kommer det inte att begränsa allt för mycket då mATX enbart är formfaktorn på ett kort. Dvs storleken, det som många gånger försvinner på det billigare korten är en extra PCI-slot. Men de flesta människor använder bara en till grafikkortet.

Men i detta segmentet och den prisklass jag valt kort i så finns det vissa begränsningar, huvudsakligen tänker jag på att det kort jag valt endast har 2 ram slots och om du ska lägga till ram måste du antingen byta moderkort eller köp stickor med större kapacitet.
Men tänker samtidigt att 16 gb kommer räcka ett bra tag framöver.

Sedan finns det andra saker som VRM osv. Men för en första dator till grabben med den hårdvaran duger det gott ock väl.

Vill man ha bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden kan välja att lägga till 200 kr och ta exempelvis nedan kort istället.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk

Köp absolut inte en kingston a400 om du kan köpa en a2000 för 100 kr mer. Jag har en a400 för endast lagring till spel och det är inte en snabb SSD, vilket märks... Sedan kan det vara värt att tänka på att de rekommendationer du har fått har lagt väldigt mycket pengar på grafikkortet. Om du ändå ska byta ut grafikkortet framöver tycker jag att du kan ta ett kort som inte kostar över 3000 kr. 5600xt är annars ett mycket bra kort men enligt mig overkill för en 12-åring som ska spela minecraft, fortnite, overwatch och apex legends i 1080p.

Om man planerar att uppgradera burken är det alltid trevligt att ha ett chassi som är av god kvalité och inte låter för mycket samt har bra luftgenomflöde.

Om du vill kan du köpa t.ex. chassi, ram, grafikkort begagnat för att komma undan billigare eller få bättre grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Att tänka på b450 kommer inte supporta 4000 serien sen så du vet och kan va värt att titta på 3300x med som alternativ till 3600

https://komponentkoll.se/bild/KLJtx.png

Eller med en 3600

https://komponentkoll.se/bild/OAViT.png

Rekommenderar dig inte köra stock kylare på en 3600 om du inte vill laga mat på den.

Och Matx kommer inte begränsa så länge du inte tänkt köra dubbla grafikkort eller extra PCI kort

För 8500 kr tycker jag faktiskt att det andra alternativet är riktigt bra sett till prestanda. Blir inte bättre än så i denna prisklass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

För 8500 kr tycker jag faktiskt att det andra alternativet är riktigt bra sett till prestanda. Blir inte bättre än så i denna prisklass.

Alltså personligen hade jag satsat på en begagnad gpu gått på en ryzen 3300x eller om de går en begagnad 1600/2600 för runt 1000 lappen hela bygget hade gått att få till med begagnade delar för runt 6tkr men de är bara jag

Känns ärligt talat Overkill med en 5600 xt en rx 480/580 eller 1060 hade ju gjort jobbet tillräckligt bra om de är en startdator

Säg att man satsar på en begagnad gpu och en begagnad gpu så kan du spara runt 3300 så totalt skulle ju bli närmare 5tkr med begagnad gpu och CPU tror de räcker för en första dator sen byter man CPU/gpu om några år igen för begagnade för cirka 3tkr då så har totalpriset vart 8500 genom minst 5 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

https://komponentkoll.se/bild/KLJtx.png

Eller med en 3600

https://komponentkoll.se/bild/OAViT.png

Tack för bra alternativ! Det andra känns ju väldigt lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Alltså personligen hade jag satsat på en begagnad gpu gått på en ryzen 3300x eller om de går en begagnad 1600/2600 för runt 1000 lappen hela bygget hade gått att få till med begagnade delar för runt 6tkr men de är bara jag

Känns ärligt talat Overkill med en 5600 xt en rx 480/580 eller 1060 hade ju gjort jobbet tillräckligt bra om de är en startdator

Säg att man satsar på en begagnad gpu och en begagnad gpu så kan du spara runt 3300 så totalt skulle ju bli närmare 5tkr med begagnad gpu och CPU tror de räcker för en första dator sen byter man CPU/gpu om några år igen för begagnade för cirka 3tkr då så har totalpriset vart 8500 genom minst 5 år

Jag håller med dig i stort, men begagnatmarknaden är jäkligt snårig och en måste vara på hugget om det ska hittas något rimligt tycker jag. Det går ju 5-7 år gamla intelprocessorer för lika mycket som 3300x och 3600 kostar. Jag tycker 5-6000kr för begagnade delar som känns sådär inte är lika lockande som nya för 8500kr med garanti. Jag gissar att en ryzen 3600 kommer hålla ganska många år framöver.

En ny rigg med 3300x och ett begagnat grafikkort ~1500kr skulle funka, men då ska vi hitta något som passar bra.

Olof

Permalänk
Medlem

Tycker personligen det ger mycket mer att köpa begagnat via SweC än att köpa ny, mycket mer värde för pengarna

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergol:

Jag håller med dig i stort, men begagnatmarknaden är jäkligt snårig och en måste vara på hugget om det ska hittas något rimligt tycker jag. Det går ju 5-7 år gamla intelprocessorer för lika mycket som 3300x och 3600 kostar. Jag tycker 5-6000kr för begagnade delar som känns sådär inte är lika lockande som nya för 8500kr med garanti. Jag gissar att en ryzen 3600 kommer hålla ganska många år framöver.

En ny rigg med 3300x och ett begagnat grafikkort ~1500kr skulle funka, men då ska vi hitta något som passar bra.

Olof

Gör såhär då alt 3600.

Och släng på ett ok grafikkort för ca 1500 så blir total kostnad cirka 6-6.5tkr

Permalänk
Medlem

Hej,
Ville bara säga tack till alla förslag! Nu är datorn byggd och fungerar utan problem. Nästa gång blir det modulärt nätagg och kanske ett chassi i bättre kvalitet 😀 Men 12åringen är supernöjd!