Permalänk
Medlem

Hur dela VPN uppkoppling inom LAN?

Hej!

Har försökt hitta men inte lyckats via de guider jag tror mig vara rätt så önskar er hjälp att lösa detta.

Jag har en Backup server som står på en remote plats. backup sker idag via SSH (Freenas -> Freenas )

Där backup servern står finns en uppsatt L2TP VPN och jag har inga problem att direkt ansluta med min dator för att komma åt servern.

Men, jag skulle vilja få upp L2TP anslutningen permanent och köra backupen över VPN samt att jag även då kan koppla upp Truecommand och få in båda mina Freenas där i samt även kunna ansluta min "vanliga" dator enkelt om man ska in och ändra något.

Men jag lyckas inte få till att dela ut VPN. min router är en USG 3P och stödjer tyvärr inte att agera L2TP klient. Jag har min Freenas samt en proxmox server som kör Ubuntu server samt dockers.

(Jag vill altså inte routa all trafik genom VPN utan endast komma åt enheter på den sidan)

Alla tips och ideer är välkomna

MVH

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Precis, problemet är att USG bara finns på ena sidan. Andra sidan stödjer inte site to site

Permalänk
Medlem

För att lösa ett liknande problem så satte jag upp en pfsense som ligger i en virtuell maskin.
Satte upp VPN länkarna i den och fixade till så att den routar de aktuella ip ranger över VPN länken resten går till min vanliga router.
Sedan sätter jag pfsense maskinens ip som default gateway på de enheter som skall kunna komma åt VPN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur: Det låter ju som en bra lösning, ska prova detta.

Löse du det med ett NIC eller behöver jag ha flera?

Permalänk
Medlem

Räcker med en fysisk nic.
Skapade två nic i den virtuella maskinen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kolla på detta nu och verkar inte som att en L2TP / IPSEC klient är möjlig med pfSense tyvärr.

Om någon gjort det får ni gärna berätta hur ni lyckades.

Hittat detta också, någon som provat?

https://hub.docker.com/r/ubergarm/l2tp-ipsec-vpn-client